Gå til innhold

Jobbe innen rusomsorgen?


ung_jente

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lenge hatt et veldig sterkt ønske om å jobbe innenfor rusomsorgen, men lurer veldig på hvilke muligheter jeg har med tanke på utdanning for å kunne få meg jobb innen dette området. Jeg er ferdig på vgs - der jeg gikk studispesialisering med vekt på samfunnsfag og språk. Dette året har jeg gått på folkehøgskole, noe som gjør at jeg ender opp med 5,2 i snitt (regner da med 2 alderspoeng og 2 folkehøgskolepoeng). Det opprinnelige snittet mitt ligger på 4,8. Dette året her skal jeg jobbe og reise, noe som gjør at jeg ender opp med 5,4 (2 ekstra alderspoeng). Dermed er en profesjon i psykologi utelukket, da jeg ikke har gode nok karakterer til å komme inn. Jeg vet at det er mulig å jobbe innen rusomsorgen om man er utdannet sosionom, sykepleier og vernepleier, men er det andre muligheter?

 

På forhånd takk!

Endret av ung_jente
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fagbrev som helsefagarbeider med et års påbygg med rus og psykriatri er vel den mest vanlige ansatte innen rus og psykriatri.

Anonymkode: fb701...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fagbrev som helsefagarbeider med et års påbygg med rus og psykriatri er vel den mest vanlige ansatte innen rus og psykriatri.

Anonymkode: fb701...ac4

Atte hva?!

Anonymkode: 5f08b...569

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Atte hva?!

Anonymkode: 5f08b...569

Trenger flest folk på "gulvet".  De med ansvar er vernepleier, sykepleier og leger/psykologer. Pasientene får en handlingsplan utarbidet av vernepleier og behandlende lege og den skal følges opp av de på "gulvet".

Anonymkode: fb701...ac4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernsped. er et annet alternativ. 

Hos oss(TSB) har vi sykepleiere, vernepleiere, sosionomer, barnevernspedagoger, førskolelærerer med viderutdanning, leger og psykologer samt ansatte med egenerfaring fra rus/psyk.

Løp med kun fagbrev hadde jeg ikke satset på, da stiller du svakt - hos oss hadde du ikke vært kvalifisert til noen stillinger med kun fagbrev. 

Anonymkode: 5f08b...569

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller sykepleierutdanning hvis du kan lese i tre år for å få den laveste lønnen du kan tenke deg med en bachelor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trenger flest folk på "gulvet".  De med ansvar er vernepleier, sykepleier og leger/psykologer. Pasientene får en handlingsplan utarbidet av vernepleier og behandlende lege og den skal følges opp av de på "gulvet".

Anonymkode: fb701...ac4

Stemmer ikke i spesialist helsetjenesten hvor jeg jobber ihvertfall.

Anonymkode: 5f08b...569

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trenger flest folk på "gulvet".  De med ansvar er vernepleier, sykepleier og leger/psykologer. Pasientene får en handlingsplan utarbidet av vernepleier og behandlende lege og den skal følges opp av de på "gulvet".

Anonymkode: fb701...ac4

Der jeg jobber er det ingen som er helsefagarbeidere. Alle er sykepleier, vernepleier, sosionom, psykolog og psykiater

Anonymkode: 96a29...0a6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet sosionom og fikk jobb i rusfeltet rett etter endt utdanning. Jobber som ruskonsulent. Mange plasser kreves det tilleggsutdanning, f. eks. videreutdanning i "rus- og psykisk helse" for å få fast jobb. Jeg fikk først vikariat og deretter fast stilling begrunnet med "personlig egnethet". Men fremover kreves det jo mer og mer spesialisering på feltet. Men det er fult mulig å jobbe i rusfeltet med en 3- årig utdannelse. INGEN får jobb hos oss uten å minst være 3-årlig. Så helsefagarbeider slik en forslår her i tråden ville ikke vært tilstrekkelig i min jobb.

Jeg jobber i det kommunale tilbudet. 70% av oss er sosionomer (mange med videreutdanning) og 20% er sykepleiere med videreutdanning i rus/ psykiatri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg forøvrig å prøve å få deg en ekstra jobb eller sommerjobb mens du studerer slik at du får noe erfaring samt sjekke ut at dette er noe for deg, det er en tung brukergruppe å jobbe med og ikke alle trives.

Anonymkode: 5f08b...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fagbrev som helsefagarbeider med et års påbygg med rus og psykriatri er vel den mest vanlige ansatte innen rus og psykriatri.

Anonymkode: fb701...ac4

:fnise: Det er det slettes ikke, en som forsøker å opphøye egen yrkesgruppe? Det vanligste er vernepleiere, sykepleiere, sosionomer, leger og psykologer. Noen steder an man også jobbe som fysioterapeut, ergotereapeut, barnevernspedagog eller lærer, men det er ikke sikre yrker å satse på hvis det er rusomsorg du vil jobbe med. 

Anonymkode: 00094...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bruke året på å ta opp fag slik at du kommer inn på psykologi?

Anonymkode: 8b937...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger flest folk på "gulvet".  De med ansvar er vernepleier, sykepleier og leger/psykologer. Pasientene får en handlingsplan utarbidet av vernepleier og behandlende lege og den skal følges opp av de på "gulvet".

Anonymkode: fb701...ac4

Jeg har jobbet for  Borgestadklinikken (Blå kors) i Skien. Det er veldig dyktige folk som jobber der. Konkurranse om å få jobbe der. Og jeg har inntrykk av at du må minimum ha en treårig høgskoleutdanning (sykepleier/ vernepleier/sosionom) , gjerne med videreutdanning i rus eller psykisk helsearbeid, for å få lov til å jobbe der. Som student er det ganske vanlig å få jobb på en arbeidsplass etter å hatt praksisplass der. 

 

Det er ledig stilling på finn.no akkurat nå for Blå Kors i Oslo. Du kan jo se kvalifikasjonene som trengs for å jobbe på poliklinikken der : Sykepleier med videreutdanning i rus/psykisk helsearbeid. Gjerne med videreutdanning i kognitiv atferdsterapi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.5.2018 den 8.18, AnonymBruker skrev:

:fnise: Det er det slettes ikke, en som forsøker å opphøye egen yrkesgruppe? Det vanligste er vernepleiere, sykepleiere, 

Anonymkode: 00094...4d9

Vernepleiere og sykepleiere er da nødvendigvis ikke så mye bedre kvalifiserte enn yrkesgruppen den du siterte henviser til.

Jeg har hatt mye gruppearbeid sammen med studenter fra disse studieretningene, og det er det mye rart som har kommet inn på disse studiene, for å si de mildt. Husker en av gutta på vernepleierstudiet sa han gledet seg til å jobbe innen rus/psykiatri, for da fikk han mulighet til å bruke fysisk makt,legge folk i belter osv..og det var jo skikkelig kult...🙄

Anonymkode: 1e692...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vernepleiere og sykepleiere er da nødvendigvis ikke så mye bedre kvalifiserte enn yrkesgruppen den du siterte henviser til.

Jeg har hatt mye gruppearbeid sammen med studenter fra disse studieretningene, og det er det mye rart som har kommet inn på disse studiene, for å si de mildt. Husker en av gutta på vernepleierstudiet sa han gledet seg til å jobbe innen rus/psykiatri, for da fikk han mulighet til å bruke fysisk makt,legge folk i belter osv..og det var jo skikkelig kult...🙄

Anonymkode: 1e692...3f6

En uheldig uttalselse fra en student, ja. Ikke så smart å si sånne ting, nei. Men hva en student sier representerer jo ikke en hel yrkesgruppe sine holdninger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å jobbe som miljøterapeut innen rus må en ha utdanning på bachelornivå: vernepleier, sosionom, barnevernspedagog eller sykepleier. Noen bedrifter ansetter også miljøarbeidere, feks helsefagarbeidere 

Anonymkode: b3207...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vernepleiere og sykepleiere er da nødvendigvis ikke så mye bedre kvalifiserte enn yrkesgruppen den du siterte henviser til.

Jeg har hatt mye gruppearbeid sammen med studenter fra disse studieretningene, og det er det mye rart som har kommet inn på disse studiene, for å si de mildt. Husker en av gutta på vernepleierstudiet sa han gledet seg til å jobbe innen rus/psykiatri, for da fikk han mulighet til å bruke fysisk makt,legge folk i belter osv..og det var jo skikkelig kult...🙄

Anonymkode: 1e692...3f6

Det er nå så. Det er uegnete folk som jobber i alle slags yrker. Så dette finner du hos sykepleiere også (og det vil på samme måte finnes anekdoter om helsefagarbeidere som heller ikke er egnet). Men din erfaring med enkeltmennesker forandrer likevel ikke det faktum at arbeidsgivere ser på utdanningsnivået til sine søkere, og at i rusomsorgen ansettes det hovedsakelig folk med bachelorgrad.

Anonymkode: 284b4...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...