Gå til innhold

Dere som har blitt vegetarianere/veganere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere opplevd noen endring i hvordan dere føler dere fysisk? Og forsåvidt psykisk? Hva er deres erfaring med vegetarisk eller vegansk kosthold? 

Anonymkode: 0d8c4...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veganer, og nei jeg har ikke merket noen forandringer.

Anonymkode: 9d0c3...349

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten kan man få litt mer luft i magen, pga. all fiberen. 
Ellers har jeg ikke hatt noen problemer, eller forandringer, men har en veldig god erfaring med det å leve vegansk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten er man mer oppblåst og gjerne mer sulten de første ukene siden man legger om kostholdet drastisk. I mitt tilfelle fikk jeg bedre hud (noe flere får av å kutte ut melk), men den største forskjellen var at jeg bestandig følte meg mye "lettere". Aldri ubehagelige tunge følelsen av å være stappmett selv om jeg spiser meg god og mett og vel så det. 

Anonymkode: c6b3a...304

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veganer i fjor sommer.

Fysisk: Jeg ble kvitt mye av plagene jeg hadde i magen, fordøyelsen går mye lettere. Generelt lettere i kroppen.

Psykisk: Føler meg fantastisk mye bedre. Har god samvittighet. Fikk også et mye mindre anstrengt forhold til mat. Før kunne jeg overspise og hate meg selv etterpå, men nå spiser jeg meg kun passe mett og føler meg bra. Elsker å lage mat og koser meg på kjøkkenet.

Anonymkode: 41c2d...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psykisk: Vell jeg synes det er utrolig ensomt, jeg har ingen likesinnede og ingen rundt meg som forstår til en viss grad. Alltid stress og dra ut for å spise, du føler deg som en byrde. Er også drit kleint å drive å måtte forklare folk grunnen til at du ikke spiser kjøtt samtidig prøve å ikke fornærme noen. 

Positiv: God samvittighet. Du føler det er naturlig del av hverdagen. 

 

Fysisk: bare bra. Ren hud, bæsjer hver dag haha, får i meg mer vitaminer og variert mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble veganer i fjor sommer.

Fysisk: Jeg ble kvitt mye av plagene jeg hadde i magen, fordøyelsen går mye lettere. Generelt lettere i kroppen.

Psykisk: Føler meg fantastisk mye bedre. Har god samvittighet. Fikk også et mye mindre anstrengt forhold til mat. Før kunne jeg overspise og hate meg selv etterpå, men nå spiser jeg meg kun passe mett og føler meg bra. Elsker å lage mat og koser meg på kjøkkenet.

Anonymkode: 41c2d...6d3

Glemte å nevne at smaksløkene mine endret seg masse. Begynte å like masse grønnsaker og ingredienser jeg aldri likte før. Fikk et mer variert og sunt kosthold.

Anonymkode: 41c2d...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og samboer er raw veganer, med noen unntak. Vi har hatt dette kostholdet lenge og her er noen av de endringene vi har merket: 

Fysisk: mye energi hele dagen ( men ikke sånn at det blir ubehagelig og flyter over av energi), føler meg lett i kroppen, ikke mye søvnbehov ( sover mellom 4-6 timer), våkner lett på morgen ( var et skikkelig B menneske før), bedre hud, hår og negler, ned i vekt, frisk fra Irritabel tarm syndrom og lavt stoffskifte, aldri syk lengre - ikke engang forkjølelse, lettere brun i huden, kan trene veldig hardt uten å bli helt ødelagt etterpå. 

Psykisk: føler på mye lykke, stort sett glad, mye mer sosial da selvtilliten har økt, lettere å konsentrere seg og holder fokus lengre, klarere i hode og tankene, optimistisk - var mye negativ før, føler ikke på stress og press på den negative måten. Høres kanskje litt hippi ut, men mer i ett med naturen og oss selv 🤔

Det er helt utrolig hvor stor endring vi har sett og opplevd med denne kostholdsendringer. Det har påvirket alle aspekter i livet vårt på en positiv måte. Vi har også fått mye bedre tid i hverdagen og har mer sex. 

Anonymkode: 5ca73...9fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både jeg og samboer er raw veganer, med noen unntak. Vi har hatt dette kostholdet lenge og her er noen av de endringene vi har merket: 

Fysisk: mye energi hele dagen ( men ikke sånn at det blir ubehagelig og flyter over av energi), føler meg lett i kroppen, ikke mye søvnbehov ( sover mellom 4-6 timer), våkner lett på morgen ( var et skikkelig B menneske før), bedre hud, hår og negler, ned i vekt, frisk fra Irritabel tarm syndrom og lavt stoffskifte, aldri syk lengre - ikke engang forkjølelse, lettere brun i huden, kan trene veldig hardt uten å bli helt ødelagt etterpå. 

Psykisk: føler på mye lykke, stort sett glad, mye mer sosial da selvtilliten har økt, lettere å konsentrere seg og holder fokus lengre, klarere i hode og tankene, optimistisk - var mye negativ før, føler ikke på stress og press på den negative måten. Høres kanskje litt hippi ut, men mer i ett med naturen og oss selv 🤔

Det er helt utrolig hvor stor endring vi har sett og opplevd med denne kostholdsendringer. Det har påvirket alle aspekter i livet vårt på en positiv måte. Vi har også fått mye bedre tid i hverdagen og har mer sex. 

Anonymkode: 5ca73...9fe

Dette høres jo fantastisk ut! Tror jeg seriøst må vurdere det 😅😃

Anonymkode: be259...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mer energi og mindre uren hud. Blir sulten oftere enn før. Siden jeg er et matvrak gjør det absolutt ingenting.

Har også gått ned i vekt selv om jeg spiser like mye potetgull som før 👍

Anonymkode: 77e16...157

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endret smaksløker der jeg ikke er avhengig av dressinger og ketchup lenger. 

Føler meg som andre sier lettere i kroppen, maten føles ikke så tung. 

Ellers tror jeg mye er likt. 

Anonymkode: e02f6...051

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjalp med menssmerter faktisk. Fra helt forferdelig til noen ganger null smerte.
Bedre hud.

Anonymkode: ca627...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble dårlig både psykisk og fysisk. Ble rådet av lege å gå tilbake etter litt over et år, og nå når er jeg altetende og har fått det bra igjen. Veganer er ikke for alle.

Anonymkode: 0f5ab...db5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle å i det minste kutte kjøtt. Jeg føler meg så mye bedre! Frisk og i god form, holder meg lett slank og føler meg ikke lenger oppblåst og tung i kroppen.

Anonymkode: 1dec8...538

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ble dårlig både psykisk og fysisk. Ble rådet av lege å gå tilbake etter litt over et år, og nå når er jeg altetende og har fått det bra igjen. Veganer er ikke for alle.

Anonymkode: 0f5ab...db5

Det er mange som spiser feil når de går over til veganer. Mage spiser mest grønnsaker og tror at det er nok, mens egentlig må man omstrukturere på hvordan man spiser. Man burde spise minst en stor porsjon linser, bønner eller soya hver eneste dag. Nøtter og frø er også gode kilder til fett og protein. Med mindre man har mye allergier klarer alle friske kropper å leve vegansk. 

Leger kan for øvrig veldig lite om kosthold, de har ikke noe særlig med ernæring i utdanningen sin. Så leger har ikke spesielt bedre kunnskaper enn andre mennesker om kosthold, faktisk er det mange som tror på mytene om at det er vanskelig å få i seg protein når man er veganer, noe som er absurd. 

Anonymkode: e02f6...051

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Anbefaler alle å i det minste kutte kjøtt. Jeg føler meg så mye bedre! Frisk og i god form, holder meg lett slank og føler meg ikke lenger oppblåst og tung i kroppen.

Anonymkode: 1dec8...538

Jeg har opplevd mye av det samme som andre beskriver av positive virkninger, da jeg gikk på en streng diett der kjøtt var basis. Så dette har ikke nødvendigvis noe med kjøtt å gjøre, men hva hver især reagerer på av matvarer.

Anonymkode: e3f1d...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok heller det er å kutte melkeprodukter som gjør at folk flest føler seg bedre og får bedre hud, ikke kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg mye lettere i kroppen. Magen og fordøyelsen føles mer smooth. Har ikke merka så stor forskjell på energinivået, men jeg har automatisk blitt mye flinkere til å få i meg frukt og grønt.

Ellers spiser jeg nå med mye bedre samvittighet. Jeg har lært masse nytt om ernæring, kosthold og matproduksjon. Mat har blitt mye mer spennende og det gir mye mer glede nå enn før.

Jeg er også blitt mye flinkere til å sette pris på god mat. Nå kjenner jeg mye mer på hva ting smaker og nyter rett og slett maten på en helt annen måte. Syns at vegetarisk og vegansk mat smaker bedre enn mat basert på kjøtt og fisk, og når jeg i tillegg vet at det bidrar til en bedre klode, så kan det umulig bli bedre :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...