Gå til innhold

utenlandske som har bunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle kan gå i bunad. Eller sitt eget lands nasjonaldrakt. Men ikke bland dem. Skal en bruke hodeplagg, bør det være det som hører til

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det greit at utenlandske har bunad på 17.mai? jeg er halvt utenlandsk, mamma er fra Norge og pappa fra Irak. Det er bare det at har hørt mange som har sagt at det er respektløst at utlendinger bruker bunad. 

Anonymkode: 75907...52c

Klart du kan bruke bunad! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så gi vekk land og folk først som sist. En bunad er en tradisjonell kledning fra forskjellige regioner i Norden. Når hvem som helst kan kle seg slik er vitsen borte. Forstår dere ikke det? Jeg vet hvorfor. Følelser og aksept for andre. Typisk norsk, og spesielt kvinnelig. Der har du det. En umulighet er en umulighet. Da er dere ikke nordboere lenger. Vit det og si det rett ut.
Jeg vil høre det. Dere har gitt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Z.Z said:

Ok, så gi vekk land og folk først som sist. En bunad er en tradisjonell kledning fra forskjellige regioner i Norden. Når hvem som helst kan kle seg slik er vitsen borte. Forstår dere ikke det? Jeg vet hvorfor. Følelser og aksept for andre. Typisk norsk, og spesielt kvinnelig. Der har du det. En umulighet er en umulighet. Da er dere ikke nordboere lenger. Vit det og si det rett ut.
Jeg vil høre det. Dere har gitt opp.

:troest:

Anonymkode: db77f...e20

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke hijab med bunad?

Anonymkode: 02924...f45

Tror det vesentlige var at hijaben er rosa med prikker, og ikke hjab i seg selv :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz

Syns det er kjempefint at folk med andre røttet en fra Norge, og som ikke er kritthvite bruker bunad :) så lenge man føler seg norsk og ønsker å gå med bunad må man ha lov! Det finnes ingen regler på hvem som kan gå med bunad, så stengt talt kan alle - hvor enn de er i verden, og hva de måtte føle seg som gå i bunad. 

Leste om en syrer tidligere i dag som hadde sydd sin egen bunad til og med! Akkurat det syns jeg ikke må være noe krav da - det må være for spesielt interesserte 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:troest:

Anonymkode: db77f...e20

Takk for omtanken, men det er ikke nødvendig. Jeg ser hva som skjer med åpne øyne, og jeg spør hvordan det er mulig å appropriere en kultur og et folk. Jo, denne tråden viser veldig godt hvor enkelt det er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Z.Z skrev:

Ok, så gi vekk land og folk først som sist. En bunad er en tradisjonell kledning fra forskjellige regioner i Norden. Når hvem som helst kan kle seg slik er vitsen borte. Forstår dere ikke det? Jeg vet hvorfor. Følelser og aksept for andre. Typisk norsk, og spesielt kvinnelig. Der har du det. En umulighet er en umulighet. Da er dere ikke nordboere lenger. Vit det og si det rett ut.
Jeg vil høre det. Dere har gitt opp.

Man kan da ha tilhørighet til Norge selv om foreldre eller besteforeldre en gang emigrerte til Norge? 

Som feks TS,  så har hun norsk mor og far fra Irak, da har hun mest sannsynlig bodd i Norge i hele sitt liv. Klart hun kan ha bunad da! Det samme med Haddy N' jie. Like god " nordmann " som noen andre!  Min bror er gift med en dame fra Indonesia og de har to døtre. Både min svigerinne og nieser har bunader fra vår hjemplass. Det er flott, synes jeg, og viser jo integrering.  

Endret av tirben
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tirben skrev:

Man kan da ha tilhørighet til Norge selv om foreldre eller besteforeldre en gang emigrerte til Norge? 

Som feks TS,  så har hun norsk mor og far fra Irak, da har hun mest sannsynlig bodd i Norge i hele sitt liv. Klart hun kan ha bunad da! Det samme med Haddy N' jie. Like god " nordmann " som noen andre!  Min bror er gift med en dame fra Indonesia og de har to døtre. Både min svigerinne og nieser har bunader fra vår hjemplass. Det er flott, synes jeg, og viser jo integrering.  

Nei, hvis det nordiske folk skal overleve, så er det ikke akseptabelt. Det var derfor jeg kommenterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge de er norske i hjertet kan de bruke bunad.

Å være norsk i hjertet betyr å omfavne norske verdier.

Og lurer dere på hva norske verdier er så bare spør han her

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WL179a/straffet-datter-med-voldtekt-tapte-ankesaken

Anonymkode: 7bd49...6d7

Men det holder ikke i lengden. Skal du utbytte det Nordiske folket med andre? Hva er vi da? Ingenting. Hvem i sitt rette sinn vil gjøre noe slikt? Det er ren galskap, og tidligere har det KUN skjedd ufrivillig. Nå er det frivillig, selv om media, globalister og politikere har sin klamme hånd på saken. Helt utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Z.Z skrev:

Ok, så gi vekk land og folk først som sist. En bunad er en tradisjonell kledning fra forskjellige regioner i Norden. Når hvem som helst kan kle seg slik er vitsen borte. Forstår dere ikke det? Jeg vet hvorfor. Følelser og aksept for andre. Typisk norsk, og spesielt kvinnelig. Der har du det. En umulighet er en umulighet. Da er dere ikke nordboere lenger. Vit det og si det rett ut.
Jeg vil høre det. Dere har gitt opp.

Du ønsker med andre ord de gamle bunadsnemdene tiltbake? 

Er du gammel nok til å huske de bunadsnemdene?

Der hvor du faktisk i enkelte tilfeller måtte fremlegge dokumentasjon på din tilhørighet og stamtavle til et gitt geografisk område for å få lov til å bestille enten en hel bunad, eller få løyve til å kjøpe stoff til å sy din egen bunad fra det området? 

Vil du da bruke innholdet i folks garderobeskap til å sortere landets befolkning?

Anonymkode: 4527c...138

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du ønsker med andre ord de gamle bunadsnemdene tiltbake? 

Er du gammel nok til å huske de bunadsnemdene?

Der hvor du faktisk i enkelte tilfeller måtte fremlegge dokumentasjon på din tilhørighet og stamtavle til et gitt geografisk område for å få lov til å bestille enten en hel bunad, eller få løyve til å kjøpe stoff til å sy din egen bunad fra det området? 

Vil du da bruke innholdet i folks garderobeskap til å sortere landets befolkning?

Anonymkode: 4527c...138

Jeg ønsker respekt for det Nordiske folk. Det inkluderer de vakre regionale bunadene som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Newroz
14 minutter siden, Z.Z skrev:

Ok, så gi vekk land og folk først som sist. En bunad er en tradisjonell kledning fra forskjellige regioner i Norden. Når hvem som helst kan kle seg slik er vitsen borte. Forstår dere ikke det? Jeg vet hvorfor. Følelser og aksept for andre. Typisk norsk, og spesielt kvinnelig. Der har du det. En umulighet er en umulighet. Da er dere ikke nordboere lenger. Vit det og si det rett ut.
Jeg vil høre det. Dere har gitt opp.

Jepp, vi har gitt opp reinspekka rasisme :)

Du kan grine så lenge du bare vil over at mennesker med annen hudfarge og bakgrunn omfavner norske tradisjoner, og sikkert samtidig klage over at innvandrere ikke integrerer seg, men fakta er at Norge kommer aldri til å bli blendahvitt hvor du kan reservere visse plagg og rettigheter for enkelte folkegrupper. På tide at du innser det. 

Ta deg ei pølse og nyt synet av alle de som ønsker å feire grunnloven - med eller uten bunad i alle fargene både vi, og draktene våre, kommer i 🙆🏾‍♀️🙆🏿‍♀️🙆🏽‍♀️🙆🏼‍♀️🙆🏻‍♀️🙆‍♀️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt syns jeg det er flott. Men jeg fikk litt bismak i munnen av han i Førde. Mora har nok gjort mesteparten av jobben og han virker som han gjør alt for å virke norsk utenpå. Jeg syns det blir for påtatt å "elske" norsk bunad så kjapt etter ankomst til Norge.

Anonymkode: 074ff...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så klart er det greit. Er mer respektløst å bruke sine egne festdrakter som ikke har noe med Norge å gjøre. Eller å bruke et annet flagg. 

Anonymkode: a1f82...d3b

Det er bare flott at folk fra andre land bruker sine egne festdrakter. Men de bør ha norskt flagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Newroz
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Generelt syns jeg det er flott. Men jeg fikk litt bismak i munnen av han i Førde. Mora har nok gjort mesteparten av jobben og han virker som han gjør alt for å virke norsk utenpå. Jeg syns det blir for påtatt å "elske" norsk bunad så kjapt etter ankomst til Norge.

Anonymkode: 074ff...206

Så lenge han gjør det fordi han har oppriktig har lyst, og ikke tenker at dette er noe han må gjøre for å bli "norsk nok" og akseptert i Norge, syns jeg det er fint.

Hvis ikke er det trist, for ingen skal måtte føle at de hverken må sy sin egen bunad eller gå med en for å bli akspetert  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Z.Z skrev:

Jeg ønsker respekt for det Nordiske folk. Det inkluderer de vakre regionale bunadene som finnes.

Du svarer ikke på det jeg spurte deg om.

 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ønsker med andre ord de gamle bunadsnemdene tiltbake? 

Er du gammel nok til å huske de bunadsnemdene?

Der hvor du faktisk i enkelte tilfeller måtte fremlegge dokumentasjon på din tilhørighet og stamtavle til et gitt geografisk område for å få lov til å bestille enten en hel bunad, eller få løyve til å kjøpe stoff til å sy din egen bunad fra det området? 

Vil du da bruke innholdet i folks garderobeskap til å sortere landets befolkning?

Anonymkode: 4527c...138

Hvordan skal du sikre at det bare er dem du kaller "det Nordiske folk" folk som får lov til å eie og bære norsk bunad?

Anonymkode: 4527c...138

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mange etniske folkedrakter fra andre land er særdeles fine, men jeg går ikke med dem da jeg ikke tilhører den etnisiteten. Nordmenn er en av mange etniske grupper i Norge. Samer er en gruppe, kvener og tatere og somaliere og pakistanere +++ Man kan ikke bytte etnisitet dessverre heller, men norsk kan man være. Norsk mor eller far og utlending = fint gå i bunad. 

Anonymkode: 6526f...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts er jo halvt norsk så hun er jo "safe" uansett. Ellers så synes jeg at dem som virkelig adopterer den norske identiteten og kulturen til nød kan gå med bunad. Men på samme måten som det er ekstremt unaturlig, og egentlig respektløst, for en sørlending å gå med nordlandsbunad. Så bør ikke-etniske nordmenn forstå at det gjøres et "unntak" for normal skikk og bruk. Hijab kombinert med bunad f.eks er 100% uakseptabelt. Det er som å spytte på norske tradisjoner og kultur.

Anonymkode: 636df...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...