Gå til innhold

Fotball VM 2018

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Frode Olsen virker da som en trivelig kar!

Han var jo fotballekspert i nesten ti år, gikk nok litt lei. Fikk gode skussmål av TV2.

https://www.tv2.no/a/3750326

«Syv år er lang fartstid som fotballekspert og Frode har levert på en helhjertet og engasjert måte som gjør at det fremstår som om han har vært her minst dobbelt så lenge. Jeg har derfor full respekt for at Frode nå søker nye utfordringer», sier Jansen Hagen. 

«Jeg vil takke Frode for en fantastisk innsats som ekspert, kommentator og reporter. Faglig og sosialt etterlater seg en tomrom vi skal jobbe knallhardt for å kunne fylle. På vegne av TV 2 Sporten ønsker jeg Frode lykke til videre i karrieren», sier sportsredaktøren.

Anonymkode: 4c090...36f

Nye utfordringer ja. Er det hva man kaller å dra på «ferie» nå til dags?

Anonymkode: 187e0...098

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nye utfordringer ja. Er det hva man kaller å dra på «ferie» nå til dags?

Hva mener du? "Ferie"? Han gikk over til Canal+ etter at han sluttet i TV2, står her:

https://www.aftenposten.no/100Sport/fotball/Torum-og-Frode-Olsen-pa-samme-EM-lag-147742b.html

TV-planene for sommerens EM begynner å bli klare i de Canal 9, TV 2 og NRK.

De tre kanalene skal sende en tredjedel av kampene hver.

Kenneth Fredheim, sportssjef i Canal + (de sender kampene på gratiskanalen Canal 9), er godt fornøyd med laget han har satt sammen.

Siste signering er tidligere landslagskeeper Frode Olsen, kjent gjennom mange år som en del av TV 2s fotballsatsing.

— Han har en genuin entusiasme og er flink på TV. I tillegg er han faglig sterk. Jeg tror han vil utfylle de andre i teamet på en god måte, sier Fredheim til aftenposten.no.

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, æøå* skrev:

For dem som lurer på hvordan sluttspillet spilles og hvem som kan møte hvem i kvartfinalene osv:

Dette er den ene delen av sluttspilltreet:

Uruguay- Portugal

Frankrike- Argentina

------------------------------

Brasil- Mexico

England/Belgia- Colombia/Japan/Senegal

Dette er den andre delen av sluttspilltreet:

Spania- Russland

Kroatia- Danmark

-----------------------------

Sverige- Sveits

England/Belgia- Colombia/Japan/Senegal

Lag fra forskjellig del av sluttspilltreet kan altså ikke møtes før i en finale. Det blir f.eks ikke Brasil- Argentina i en finale fordi de befinner seg på samme halvdel, og vil isåfall møtes i en semifinale.

De stiplede linjene viser hvilke lag som kan møte hverandre i en kvartfinale. Vinneren av Uruguay- Portugal møter vinneren av Frankrike- Argentina, f.eks.

Bare sånn i tilfelle noen her er interessert, og ikke helt skjønner oppsettet😊

Vi ser at det kan være en fordel å befinne seg på den nederste halvdelen av treet, da det befinner seg færre store nasjoner der. Det er nesten utenkelig at ikke Spania/Belgia/England blir finalisten fra den halvdelen.

I min nese lukter det litt Brasil- Spania i finalen.

Hva tror dere?

Brasil - Spania kunne blitt interessant :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Spennende å se hva som skjer i kveldens kamp mellom England og Belgia. Hvem de møter i 8. delsfinalen tror jeg ikke de bryr seg så mye om. Men i en ev. kvartfinale blir det Brasil/Mexico for laget som vinner gruppen, og Sverige/Sveits for laget som blir nummer to.

Før kampen ligger de likt, men England ligger foran på færre gule kort, to mot Belgias tre.

Kommer vi til å få en kamp hvor lagene forsøker å påføre seg gule kort for å ligge bak, så lenge det står uavgjort? Og om det ene laget skulle score, vil det andre laget gå inn for å ikke utligne?

Er det hjemmel i regelverket for at vi kan vi få en situasjon som denne i badminton fra OL i 2012, hvor flere double-lag ble disket fra OL-turneringen fordi de gikk inn for å tape for å få lettere vei videre, slik at Tunisia og Panama i stedet kan gå til sluttspillet?

https://www.vg.no/sport/i/6LwOW/aatte-ol-deltakere-disket-for-viljetap

Endret av Leifern
Gjest Linaria
Skrevet
24 minutter siden, Leifern said:

Spennende å se hva som skjer i kveldens kamp mellom England og Belgia. Hvem de møter i 8. delsfinalen tror jeg ikke de bryr seg så mye om. Men i en ev. kvartfinale blir det Brasil/Mexico for laget som vinner gruppen, og Sverige/Sveits for laget som blir nummer to.

Før kampen ligger de likt, men England ligger foran på færre gule kort, to mot Belgias tre.

Kommer vi til å få en kamp hvor lagene forsøker å påføre seg gule kort for å ligge bak, så lenge det står uavgjort? Og om det ene laget skulle score, vil det andre laget gå inn for å ikke utligne?

Er det hjemmel i regelverket for at vi kan vi få en situasjon som denne i badminton fra OL i 2012, hvor flere double-lag ble disket fra OL-turneringen fordi de gikk inn for å tape for å få lettere vei videre, slik at Tunisia og Panama i stedet kan gå til sluttspillet?

https://www.vg.no/sport/i/6LwOW/aatte-ol-deltakere-disket-for-viljetap

Jeg tror heller bare at de blir en ganske kjedelig kamp. Noe a la Danmark-Frankrike. Tror ikke noen av lagene kommer til å gå inn for å tape/få gule kort. Altså, så ille at man tydelig kan merke det.

Skrevet
6 minutter siden, Linaria skrev:

Jeg tror heller bare at de blir en ganske kjedelig kamp. Noe a la Danmark-Frankrike. Tror ikke noen av lagene kommer til å gå inn for å tape/få gule kort. Altså, så ille at man tydelig kan merke det.

Det er selvsagt annerledes enn i badminton, hvor det i hver ballveksling er noen som må vinne poenget.

Men uansett synd at vi går glipp av en potensiell festkamp, denne kampen skulle heller vært i første runde av gruppespillet.

Gjest Linaria
Skrevet
1 minutt siden, Leifern said:

Det er selvsagt annerledes enn i badminton, hvor det i hver ballveksling er noen som må vinne poenget.

Men uansett synd at vi går glipp av en potensiell festkamp, denne kampen skulle heller vært i første runde av gruppespillet.

Helt enig i det. Den kunne vært skikkelig bra, men heldigvis begynner åttendedelsfinalene snart og da blir det litt mer spennende. Men jeg tror de første kampene som spilles i dag blir mer spennende. Vi kommer nok ikke til å se hvilket lag som er best av England og Belgia. Skikkelig synd.

Skrevet

Jeg håper at en europeisk underdog vinner - land som f.eks. Danmark, Sverige, Kroatia og Belgia.

Jeg er ellers overrasket over Japan. Håper at de vinner idag mot Polen og ender opp som gruppevinner. Men de kommer også seg videre ved uavgjort. Det hadde vært fint om de asiatiske landene også begynner å bli gode :) 

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, matrobot skrev:

Jeg håper at en europeisk underdog vinner - land som f.eks. Danmark, Sverige, Kroatia og Belgia.

Jeg er ellers overrasket over Japan. Håper at de vinner idag mot Polen og ender opp som gruppevinner. Men de kommer også seg videre ved uavgjort. Det hadde vært fint om de asiatiske landene også begynner å bli gode :) 

Nesj, hvorfor er det bra om asiatene gjør det bra? Bedre at Europa dominerer, så blir det flere europeiske land når VM skal utvides til 48 lag, og superlaget Norge kan kanskje også komme med igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, matrobot skrev:

Av de du nevner så er det bare Belgia og Kroatia som har en reell sjanse til og vinne VM, Både Sverige og Danmark er heldige hvis de skulle klare og gå videre fra 1/8 delen. Men jeg tror at en av de tradisjonelle stormaktene i fotballen som tilslutt vinner VM.

Ellers så ville jeg mye heller hatt Colombia og Senegal videre gruppe H fremfor Japan. Sør-Korea kom jo til semifinale i VM 2002 når koreanerne var trent av Guus Hiddink, Så at et asiatisk lag gjør det godt i VM er ikke noe nytt.

Anonymkode: c5819...f66

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nesj, hvorfor er det bra om asiatene gjør det bra? 

Jeg vil gjerne ha variasjon. Er lei av enten sør-amerika eller europa vinner. Også er det ofte en stor nasjon som vinner. Fint om Afrika og Asia kan melde seg på kampen.

Norge kommer sikkert til sluttspill før eller senere. Akkurat nå har vi flere ut i de store ligaene iforhold til 10 år siden - hvor vi hadde bare Carew, Riise og Gamst.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen afrikanske lag videre! Fantastisk! Da innser kanskje FIFA at det er på tide å redusere Afrika-kvoten. Blir som kjønnskvotering i næringslivet. Afrikanske lag har lite der å gjøre, holder med to stk for å sette farge, dvs. "farge" på mesterskapet.

Og siden Colombia vant gruppa, så blir det kanskje kamp mellom England og Belgia likevel, tipper de heller vil møte Japan heller enn Colombia, selv om de kanskje skulle møte Brasil i kvartfinalen. Brazil har vel ikke imponert noen, så skal man vinne VM kan man like gjerne face Braazzil i kvarten.

• Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet

Ikke de mest spennende kampene tidligere i dag. Får se hvordan England klarer seg. Kan melde om litt ambivalent stemning her i Skottland.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen afrikanske lag videre! Fantastisk! Da innser kanskje FIFA at det er på tide å redusere Afrika-kvoten. Blir som kjønnskvotering i næringslivet. Afrikanske lag har lite der å gjøre, holder med to stk for å sette farge, dvs. "farge" på mesterskapet.

Og siden Colombia vant gruppa, så blir det kanskje kamp mellom England og Belgia likevel, tipper de heller vil møte Japan heller enn Colombia, selv om de kanskje skulle møte Brasil i kvartfinalen. Brazil har vel ikke imponert noen, så skal man vinne VM kan man like gjerne face Braazzil i kvarten.

Fotball VM er et verdensmesterskap og derfor så skal også afrikanske lag være med. Afrikanske lag har ingenting i VM og gjøre? Så du Kamerun i 1990, Senegal i 2002 eller Elfenbenskysten i 2010? Det er trist for for fotballen at Japan gikk videre på bekostning av Senegal, Sør-Korea har vært mye bedre enn hva Japan har vært under VM.

Anonymkode: c5819...f66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? "Ferie"? Han gikk over til Canal+ etter at han sluttet i TV2, står her:

https://www.aftenposten.no/100Sport/fotball/Torum-og-Frode-Olsen-pa-samme-EM-lag-147742b.html

TV-planene for sommerens EM begynner å bli klare i de Canal 9, TV 2 og NRK.

De tre kanalene skal sende en tredjedel av kampene hver.

Kenneth Fredheim, sportssjef i Canal + (de sender kampene på gratiskanalen Canal 9), er godt fornøyd med laget han har satt sammen.

Siste signering er tidligere landslagskeeper Frode Olsen, kjent gjennom mange år som en del av TV 2s fotballsatsing.

— Han har en genuin entusiasme og er flink på TV. I tillegg er han faglig sterk. Jeg tror han vil utfylle de andre i teamet på en god måte, sier Fredheim til aftenposten.no.

Dessverre har han entusiasme for jenter også.

Gjest Overrasket
Skrevet

Endelig starter VM for min del! Alle disse gruppespillskampene er bare mas og tjas. Det er sluttspillet som virkelig gjelder, og det er noen store kamper i vente! :ball:

Jeg kunne nok gjerne tenkt meg en finale mellom the Harry Kane team og Belgia. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spilte ikke Kevin De Bruyne?

Anonymkode: 442c8...ddb

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spilte ikke Kevin De Bruyne?

Anonymkode: 442c8...ddb

Fikk vel med deg at Belgia var klare for åttedelsfinalen før kampen og ikke brydde seg nevneverdig om de havnet på 1. eller 2.?

Rotasjon kalles det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...