Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det noen som vet om sosionomutdanning er ei vanskelig utdanning?? (tung og vanskelig)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror ikke utdanningen er spesielt vanskelig, sikkert på nivå med lignende profesjonsretta 3-årige høgskoleutdanninger.

Jobben derimot tror jeg nok i høyeste grad kan være både tung og vanskelig - og givende.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Tja, kommer vel an på hvordan man ser på det. Det er jo som med alt annet at er man ikke interessert er det nok veldig tungt.

Det er jo et ganske bredt og stort pensum, men ikke noe større enn andre studier. Hvordan studiet er lagt opp er forskjellig fra høgskole til høgskole. Da jeg studerte i Bodø var det i hvert fall ikke mye som var obligatorisk, noen innleveringer og eksamener ved slutten av omtrent hvert semester.

Skrevet

Jeg begynte på sosionomutdanninga i ved høyskolen i Sør-Trøndelag nå i høst, men slutta etter jul fordi jeg syntes det var for kjedelig, og hadde i tillegg innsett at det ikke var sosionom jeg ville bli.

Arbeidsmengden er veldig opp til deg selv. Det er en del obligatoriske timer; Alle timer med gruppearbeid er obligatoriske, en del sosialt arbeid er obligatorisk.

Pensum førsteåret var for oss på mellom 3000 og 4000 sider (fryktelig mange bøker hvis en skal kjøpe alle - jeg brukte 6-7000 kr). Hvor mye du leser blir selvsagt opp til deg selv, men har hørt om flere som ikke har kjøpt en eneste bok, bare vært på forelesninger og klart seg helt fint på eksamen (hvorvidt det er sant, er uvisst..).

Det første året er det sju fag: sosialt arbeid, jus, psykologi, sosialmedisin, sosialøkonomi og -politikk, sosialantropologi og stats- og kommunalkunnskap. I alle disse fagene har man kun én eksamen, og i tillegg er det en semesteroppgave i hvert av fagene sos.øk. og sos.ant. i høstsemesteret, hver på 3-5 sider.

Etter jul er det praksis, der man arbeider i grupper, gjerne på en frivillighetssentral, et borettslag eller frivillige organisasjoner som redd barne etc. I forbindelse med denne skal det også skrives en praksisrapport på 20-30 sider (gruppa skriver sammen).

Som sagt er det veldig opp til deg selv hvor mye du vil jobbe med stoffet fordi det er så lite obligatorisk arbeid. Derfor er det nok en fordel å være litt strukturert og ha en dose selvdisiplin, slik at du ikke må lese 3000 sider de siste 14 dagene før eksamen... Dette var nok litt av grunnen til at jeg sluttet - jeg savnet utfordringer; Bare å lese pensum selv i tre år blir for kjedelig for meg.

Når det gjelder resten av studiet vet jeg naturlig nok ikke så mye. 2. studieår får man (ved HiST) tilbud om å reise utenlands i 5 uker (?) i forbindelse med et prosjekt. "Utenlands" vil da gjerne være div. afrikanske land, Sør-Amerika eller et par land i Asia og Østeuropa. Ellers er det vel ingen praksis andreåret. Tredjeåret tror jeg det er et halvt år praksis på høsten. I tillegg skal det vel også skrives en større oppgave dette året.

Det er vel omtrent det jeg husker. Håper det kan være til litt hjelp. Lykke til! :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg begynte på sosionomutdanninga i ved høyskolen i Sør-Trøndelag nå i høst, men slutta etter jul fordi jeg syntes det var for kjedelig, og hadde i tillegg innsett at det ikke var sosionom jeg ville bli.

Arbeidsmengden er veldig opp til deg selv. Det er en del obligatoriske timer; Alle timer med gruppearbeid er obligatoriske, en del sosialt arbeid er obligatorisk.

Pensum førsteåret var for oss på mellom 3000 og 4000 sider (fryktelig mange bøker hvis en skal kjøpe alle - jeg brukte 6-7000 kr). Hvor mye du leser blir selvsagt opp til deg selv, men har hørt om flere som ikke har kjøpt en eneste bok, bare vært på forelesninger og klart seg helt fint på eksamen (hvorvidt det er sant, er uvisst..).

Det første året er det sju fag: sosialt arbeid, jus, psykologi, sosialmedisin, sosialøkonomi og -politikk, sosialantropologi og stats- og kommunalkunnskap. I alle disse fagene har man kun én eksamen, og i tillegg er det en semesteroppgave i hvert av fagene sos.øk. og sos.ant. i høstsemesteret, hver på 3-5 sider.

Etter jul er det praksis, der man arbeider i grupper, gjerne på en frivillighetssentral, et borettslag eller frivillige organisasjoner som redd barne etc. I forbindelse med denne skal det også skrives en praksisrapport på 20-30 sider (gruppa skriver sammen).

Som sagt er det veldig opp til deg selv hvor mye du vil jobbe med stoffet fordi det er så lite obligatorisk arbeid. Derfor er det nok en fordel å være litt strukturert og ha en dose selvdisiplin, slik at du ikke må lese 3000 sider de siste 14 dagene før eksamen... Dette var nok litt av grunnen til at jeg sluttet - jeg savnet utfordringer; Bare å lese pensum selv i tre år blir for kjedelig for meg.

Når det gjelder resten av studiet vet jeg naturlig nok ikke så mye. 2. studieår får man (ved HiST) tilbud om å reise utenlands i 5 uker (?) i forbindelse med et prosjekt. "Utenlands" vil da gjerne være div. afrikanske land, Sør-Amerika eller et par land i Asia og Østeuropa. Ellers er det vel ingen praksis andreåret. Tredjeåret tror jeg det er et halvt år praksis på høsten. I tillegg skal det vel også skrives en større oppgave dette året.

Det er vel omtrent det jeg husker. Håper det kan være til litt hjelp. Lykke til! :)

Hei, tusen takk for all informasjon, det var hyggelig. Men er det ikke slik at det er mye å lese uansett hva utdanning en tar..?

Regner med når en er ferdig så er det et spennende yrke..

Skrevet

Det er det nok. Men nå etter jul begynte jeg på åpne emner realfag på NTNU. Der er det øvinger i alle fag hver uke, en del obligatoriske øvinger og midtsemesterprøver, i tillegg til eksamen i hvert enkelt fag - forskjellen er stor, og jeg merker at dette er en studieform som passer meg mye bedre :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er det nok. Men nå etter jul begynte jeg på åpne emner realfag på NTNU. Der er det øvinger i alle fag hver uke' date=' en del obligatoriske øvinger og midtsemesterprøver, i tillegg til eksamen i hvert enkelt fag - forskjellen er stor, og jeg merker at dette er en studieform som passer meg mye bedre :)[/quote']

Det var bra du har funnet noe du liker. Jeg har nå søkt på sosionom så får vi se....blir sikkert hardt med 2 små barn men en klarer vel det en vil klare :)

Skrevet

Det klarer du nok :) Der jeg gikk var det en god del voksne, både med og uten barn. Glemte å si det, men vi hadde stort sett bare timer fra 8-12, mandag-torsdag, så det er jo ganske mye fritid til å lese på også :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er sikker på at du klarer det, kjæresten min er utdannet sosionom med helt ok resultater, og han leste ikke MYE. Tror han syntes det var vanskelig å opprettholde motivasjonen underveis, da man vet at jobben er praktisk, men studiet teoretisk. Det er vel først nå når han jobber at han synes det er interessant å gå tilbake i bøkene sine og hente info og kunnskap..

Studiene er såvidt jeg vet litt forskjellig lagt opp med hensyn til praksis, blant annet, på de ulike studiestedene. Kan være verdt å undersøke. Studiet kan vel ellers tas på deltid noen steder.

Skrevet
Studiene er såvidt jeg vet litt forskjellig lagt opp med hensyn til praksis' date=' blant annet, på de ulike studiestedene. Kan være verdt å undersøke. Studiet kan vel ellers tas på deltid noen steder.[/quote']

Det er det helt sikkert - jeg vet bare hvordan de er ved HiST. Noe våre lærere "skrøt" av, som skulle være bedre der enn ved de andre sosionomutdanningene, var denne utenlandsturen (man får vel dekt 70% av utgiftene, tror jeg, og det er jo ganske mye), og det at så mange av lærerne faktisk er sosionomer selv, mens de ved de andre utdanningene ellers i landet har mest sosialantropologer, sosiologer etc.

Gjest Seleena
Skrevet
Er det noen som vet om sosionomutdanning er ei vanskelig utdanning?? (tung og vanskelig)

Hadde svogeren min på besøk her nettopp og han går 3. året på sosionom. Han meinar at ein blir ikkje sosionom fordi det høyrest flott ut. Eller for å ha noko å studere/gjere på. Er du interessert i korleis folk med sosial problem har det i det vide Norge, sånn generelt sett, og vil vere med på å gjere livet deira enklare og er glad i å ha eit fast kontor med papirarbeid så er nok dette ein utdannelse for deg.

(Pust - blei ein lang setning)

Vi treng gode sosionomar som toler å ofre litt meinar no eg.

Studiet har mykje tørt stoff, som teoriar frå "14 hundretalet" og gamle tenkjarar osv.

Men det er og mykje spennande!

Det er eit utfordrande yrke og ein "pottitutdannelse" som du kan bruke til mykje! MANGE retningar.

Kriminal

Barn

Familie

Skule - meir og meir

Psykriatiske intstitusjonar

Kommunalt

++

Gjest Anonymous
Skrevet

Hadde svogeren min på besøk her nettopp og han går 3. året på sosionom. Han meinar at ein blir ikkje sosionom fordi det høyrest flott ut. Eller for å ha noko å studere/gjere på. Er du interessert i korleis folk med sosial problem har det i det vide Norge, sånn generelt sett, og vil vere med på å gjere livet deira enklare og er glad i å ha eit fast kontor med papirarbeid så er nok dette ein utdannelse for deg.

(Pust - blei ein lang setning)

Vi treng gode sosionomar som toler å ofre litt meinar no eg.

Studiet har mykje tørt stoff, som teoriar frå "14 hundretalet" og gamle tenkjarar osv.

Men det er og mykje spennande!

Det er eit utfordrande yrke og ein "pottitutdannelse" som du kan bruke til mykje! MANGE retningar.

Kriminal

Barn

Familie

Skule - meir og meir

Psykriatiske intstitusjonar

Kommunalt

++

Gjest Seleena
Skrevet

For å sei det slik. Han burde lest no, men tok seg ein uformell vinterferie fordi han meinte han fortjente det :ler: . Han er ingen teoretikar og gledar seg til å komme seg ut i arbeidslivet.

Trur ikkje du skal uroe deg så mykje. Alt går! Og ryktene seier det at om du har ungar blir du flinkare til å setje av tid til å lese og blir meir strukturert!

Eg meinar vertfall du skal hoppe i det. Du kjem nok ikkje til å snuble!

Lukke til! :klem:

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for oppmuntrende ord....det er godt :) Tror nok jeg hopper i det så får vi bare e om jeg klarer det. Er vel lett å tro en ikke duger til noe når en ikke har gått på skole på lenge...

Gjest Seleena
Skrevet

Har ein kamerat som har vore i yrkeslivet i 5 år og han skal gå meir skule til hausten. (Teknisk fagskule)

Han kvir seg sånn! Men det beste er å ikkje henge seg opp i at ein ikkje klarar det, men at man SKAL klare det!

Kanskje litt klisje, men alt går berre ein sjølv vil!

Eg er berre 19 sjølv, og har tenkt å starte på utdanninga mi om nokre år. Eg meinar det er for tidleg å finne ut kva ein vil bli når man er 19-20 år og kunne tenkt meg å jobbe nokre år først for å finne ut litt om dei ulike retningane/få meir erfaring og impulsar.

Skrevet

Er sosionom, jeg.

Studiet er ikke vanskeligere eller lettere enn andre studier.

Studiet er muligens noe vel elendighetsfokusert....det vil si at det fokuseres på at man på død å liv skal jobbe og vandre i samfunnets skyggesider.

Jeg har etter jeg ble ferdig for 6 år siden forsøkt å se mer nøytralt på det; at sosionomyrket er om, med og for mennesker; på skyggesiden og på solsiden. :wink:

Jeg husker at jeg hadde 3 fabelaktig givende studieår, om enn med et visst konformitetspress........"...men ærlig talt...liker du ikke Anne Grete Preus, Kari Bremnes, Jan Eggum og Bjørn Eidsvåg??????", men det gav seg jo etterhvert..... :ler:

Milo

Skrevet
Er sosionom, jeg.

Hvordan er en vanlig jobb-dag for deg?

Og hvordan er lønnen? (dårlig, ok, bra?)

*nysgjerrig*

Gjest Anonymous
Skrevet
Er sosionom, jeg.

Studiet er ikke vanskeligere eller lettere enn andre studier.

Men er det slik at en må lese hele tiden og bare glemmme det sosiale liv..... er faktisk helt grønn når det gjelder å studere.

Å er det et studie som er veldig vanskelig å krevende???

Skrevet

Alle studier er lagt opp til at man skal kunne komme seg igjennom pensumet (med stooor margin) hvis man er på skolen fra 8 til 4. Så glemme sosialt liv? Nei...

Jeg føler at noen burde fortelle deg at jobbmulighetene for sosionomer er tilregnet null nå. Potetutdannelse? Tja...de aller fleste sliter faktisk med å få jobb. Dette gjelder til og med de som har mastergrad. Og det er fortsatt et av de mest populære studiene ved det samfunnsvitenskapelige fakultet.

Hvis du virkelig vil bli sosionom, så ta utdannelsen. Men for din egen del, undersøk jobbmarkedet litt. Det er ikke noe som tyder på at sosionom-utdannelse blir mindre populært...

Ikke meningen å knuse drømmer, men greit å ha alle fakta før man tar en beslutning. Lykke til.

Skrevet

Jobber med psykisk utviklingshemmede, som miljøterapeut 1. Er en helt skjønn jobb.

Lønnen.........i fjor, med overtid, kveldstillegg mm..........rundt 410 000.

arbeidsmarkedet tar seg opp igjen. Slike ting går alltid i bølgedaler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...