Gå til innhold

Hårfrisyre/pynt i håret til bunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det peneste er sikkert å ha det lange, tykke, naturlig krøllete håret sitt helt slett ut, eller i en pen flette, men jeg har dessverre ikke manken til det. Så; kan jeg bruke spenner, et pent, rødt hårbånd (bunaden min er mye rød), blomster, eller annet, eller er det "feil"?

Anonymkode: 0aa46...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes man kun skal ha oppsatt eller flettet hår. Ikke løst. Har man kort kan man bare style det litt, eventuelt bruke nøytrale spenner. Et sort bånd vil jeg tenke passer bedre enn rødt. Har man "mellomkort" hår kan man også lage en liten flette i luggen.

Nå er det jo ikke sånn at jeg går rundt og tenker over at folk i bunad har feil hår med mindre de har noe rare greier i håret. Dette er bare det jeg synes passer best. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan man for eksempel ha et rødt hårbånd som egentlig ikke hører til bunaden til en bunad som har mye rødt i seg (klarrødt, hårbåndet i samme farge)?

Anonymkode: 0aa46...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det peneste er sikkert å ha det lange, tykke, naturlig krøllete håret sitt helt slett ut, eller i en pen flette, men jeg har dessverre ikke manken til det. Så; kan jeg bruke spenner, et pent, rødt hårbånd (bunaden min er mye rød), blomster, eller annet, eller er det "feil"?

Anonymkode: 0aa46...dd9

Bunadsspenner/klemmer til hår er oppfunnet. 

https://www.sylvsmidja.no/nb-NO/store/catalog/23/category/261/haarklyper

bunadsoelv_haarklyper1.jpg?height=500&mo

 

Anonymkode: 62386...f65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt hårpynt til bunad, bruker kun hårnåler eller strikk som passer til håret. Om du skal ha rød hårbånd, sørg iallefall at det matcher fargen til bunaden.

Men gjør det som får deg til å føle deg fin. Youtube har mange enkle fine frisyrer til forskjellige hårtyper og lengder. Bare nyvasket hår og fønet med rundbørste gjør at du får volum og legger seg pent (+ litt teasing med kam om nødvendig)  kan være nok. Bunaden er jo det som blir å ta mest fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen bunader har hårbånd som hører til. Ofte hårbånd for ugifte og lue eller skaut for gifte. Sjekk om din bunad har noe slikt (hvis du er gift og har vossabunad skjønner jeg godt at du vil ha et alternativ...).

Anonymkode: 1da90...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen bunader har hårbånd som hører til. Ofte hårbånd for ugifte og lue eller skaut for gifte. Sjekk om din bunad har noe slikt (hvis du er gift og har vossabunad skjønner jeg godt at du vil ha et alternativ...).

Anonymkode: 1da90...5aa

Det heter Roggebånd. Brukes til flere ulike bunader. 

850_850_True_True_1_30_0_85__fileshare_f

Anonymkode: 62386...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det heter Roggebånd. Brukes til flere ulike bunader. 

850_850_True_True_1_30_0_85__fileshare_f

Anonymkode: 62386...f65

Takk. Kom ikke på hva det het (har ikke det til min bunad, dessverre).

Anonymkode: 1da90...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bunad har et rødt fletta bånd. :)

Anonymkode: 607af...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det riktige er fletter

Anonymkode: 6265c...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...