Gå til innhold

Rå grønnsaker - ned i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje svaret er JA såklart. Men helt ærlig er jeg ganske grønn på det med ernæring lg sunnhet. Men jeg prøver. Jeg kunne virkelig trengt å gått ned i vekt! Har sikkert lagt på meg 10 kg de siste 6 mnd. Er ikke bra, men kan ikke gå tilbake i tid å endre noe, bare se fremover.

Jeg sliter med å spise sunt, spesielt da kokte grønnsaker ikke er noe særlig. Men rå grønnsaker derimot! 

Har to favoritter for tiden: blomkålsris blandet med brokoli og purre pure, og kål-tatziki.

To fantastiske og smakfulle ting som jeg gjerne kan spise! Og kan gjerne se for meg å utforske lignende ting :) 

Men tenker litt på om dette kan gå rett i magen? Altså gi fordøyelsesproblemer? Og ikke minst om det er næringsmessig/sunnhetamessg bedre enn kokte grønnsaker?

Setter stor pris på alle hyggelige og hjelpsomme svar jeg kan få :laugh:

Anonymkode: 1c26a...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går helt fint. Kanskje du merker litt ubehag i begynnelsen fordi du spiser noe uvant, men det går seg som oftest til i løpet av 1-2 uker. 

Nordmenn spiser generelt for lite fiber og for lite grønnsaker, noe som er delvis grunnen til at de får mageproblemer når de forsøker spise sunnere. De er ikke vant til alt fiberet

Anonymkode: d770c...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mindre kokt/varmebehandlet, jo mer av nøringsstoffene beholdes i grønnsakene. 

Anonymkode: 2f930...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du merker selv om du får fordøyelsesbesvær. Kanskje er det lurt å øke inntaket gradvis.

En lett blanding av kokt og rått er best ernæringsmessig - noen næringsstoffer går tapt, mens andre blir lettere tilgjengelige ved oppvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo mindre kokt/varmebehandlet, jo mer av nøringsstoffene beholdes i grønnsakene. 

Anonymkode: 2f930...38e

Yes, rå grønnsaker er desidert best. Peis på med rå grønnsaker og spis variert. 

Anonymkode: b27d6...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rå grønnsaker er hardere for magen enn varmebehandlet. Og som Pringle sier, noen næringsstoffer går tapt mens andre blir lettere tilgjengelig ved oppvarming. 

Grønnsaker har ingenting med vektnedgang å gjøre, men avhengig av hva du har spist før så kan det høres ut som en god idé å spise mer grønnsaker. Men spis også gjerne mer rent kjøtt, fisk og egg hvis du tåler dette. Det er det samme om det er rødt eller hvitt kjøtt. Det er faktisk ingen bevis for at rent rødt kjøtt er usunt eller at det er sunt å kutte ut eller ned på kjøtt. Studier har bare bevist at det er usunt å spise junkfood. Rent kjøtt gir oss mye mer vitaminer og mineraler enn de fleste tror. Vi tar nemlig opp mer av det som finnes i animalske råvarer enn vitaminer og mineraler som finnes i planter.

Og husk å legge til fett til maten. Vi trenger fett av god kvalitet, for eksempel meierismør, fett kjøtt, fet fisk, kaldpresset olje, seterrømme, gulost osv. Kroppen bruker dette fettet til alle cellemembranene våre for eksempel. Hold deg unna varmpressede oljer og margarin. Dette er ødelagt fett og spiser du dette, så bruker kroppen dette fettet til cellemembranene... Det er som å bygge hus med ødelagt murstein.

Dessuten klarer ikke kroppen å ta opp de fettløselige vitaminene A, D, E og K uten at du spiser fett i samme måltid. Knasker du på en gulrot uten å spise noe fett til, så vil ikke kroppen klare å ta opp noe av betakarotenet. Selv om det er en lav konverteringsrate av betakaroten til vitamin A til og med under idelle forhold, så vil du uten fett til ende opp med null vitamin A fra gulroten.

Anonymkode: 27d94...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...