Gå til innhold

Streiken i NRK


Drizzt

Anbefalte innlegg

Ja, det er streik i NRK og i dag på jobben var det en som spurte: Får vi da noe av lisenspengene tilbake?

Godt spørsmål. Man blir tvunget til å betale for noe man ikke får. Da bør vi vel få tilbakebetalt beløpet for dagene det ikke er fullverdig tilbud?

Ikke at jeg forventer NRK å opptre lojalt og ærlig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at 17. mai-sendingen blir å gå, men i noe amputert versjon. Det er ikke overraskende reaksjoner på dette.

Det som er også er interessant, er jo at dama til Trond Giske er uorganisert...... En morsom liten detalj i saken :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streiker jo for ingenting, latterlig hele greia og dette betaler jeg skatt for. Fy faen altså :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestinnom

NRK har ikke sort skjerm-det er jo sendinger der.

I så måte leveres jo aktivitet på skjermen i henhold til avtalen med den enkelte lisensbetaler.

Streik inngår vel som Force Majeure..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om NRK streiken. Ikke benytter jeg meg av deres tilbud og ikke betaler jeg lisens. Nå kan jeg alltids streame NRK sin dekning av 17. mai, men i år velger jeg å ikke se på 17. mai sendingen til NRK i det hele tatt pga programlederene de har valgt.

Det pleier å stå på i bakgrunnen mens vi gjør oss klar, men ikke i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rosetelys skrev:

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om NRK streiken. Ikke benytter jeg meg av deres tilbud og ikke betaler jeg lisens. Nå kan jeg alltids streame NRK sin dekning av 17. mai, men i år velger jeg å ikke se på 17. mai sendingen til NRK i det hele tatt pga programlederene de har valgt.

Det pleier å stå på i bakgrunnen mens vi gjør oss klar, men ikke i år. 

Jeg ser aldri NRKs dekning av 17.mai. Ser veldig sjeldent NRK - kun hvis det er et spesielt program jeg er interessert i.

Men også dette med at dama til Trond Giske ikke er organisert, som nevnt over ... Morsomt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosetelys
2 minutter siden, Drizzt skrev:

Jeg ser aldri NRKs dekning av 17.mai. Ser veldig sjeldent NRK - kun hvis det er et spesielt program jeg er interessert i.

Men også dette med at dama til Trond Giske ikke er organisert, som nevnt over ... Morsomt :) 

Kanskje hun ikke trenger tryggheten ved å være organisert? Kanskje hun ikke syns det er så viktig å være solidarisk? Her blir det bare spekulasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestinnom

Jeg liker NRK og synes de lager mange meget gode programmer. De tar distriktshensyn og har hatt, og jeg tror har ennå, en samlende effekt (og utøvende makt) på nasjonen (folket») nærmest på linje med Kongen og Storting/regjering. 

Jeg tror NRK har formet nasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rosetelys skrev:

Kanskje hun ikke trenger tryggheten ved å være organisert? Kanskje hun ikke syns det er så viktig å være solidarisk? Her blir det bare spekulasjoner...

Ingen stor sak, bare en "fun fact". Er jo LITT spesielt når Trond Giske er en av toppene i et parti der fagforeninger er selve "hjertet" i deres politikk..... Men som sagt, ingen stor sak nei.

Tilbake til temaet; NRK-lisensen er ikke en lisens for å se NRK, det er en avgift for å eie et TV-apparat. Eneste måten å slippe å betale lisens på er å ikke ha TV (Enn så lenge, lisens kommer snart til alle som har mobil eller PC også).

Når det gjelder det såkalte "streikebryteriet" det snakkes om, så blir det noe merkelig. De streikende forlanger respekt for en lovlig aksjon, og det får de. Men da må de også respektere at de som ikke er organisert faktisk har rett til å jobbe, og de bryter ingen regler. De er vel til og med pålagt å jobbe, all den tid de ikke er tatt ut i streik... De som ikke er organiserte får heller ikke dekket lønnstapet gjennom streikekasser. Da blir det noe merkelig at de organiserte skal bli provoserte over at de uorganiserte faktisk jobber for å få lønna si.....

Endret av Inspektøren
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
6 minutter siden, Inspektøren skrev:

Tilbake til temaet; NRK-lisensen er ikke en lisens for å se NRK, det er en avgift for å eie et TV-apparat. Eneste måten å slippe å betale lisens på er å ikke ha TV (Enn så lenge, lisens kommer snart til alle som har mobil eller PC også).

Jeg har TV-apparat, men jeg har ikke noe abonnement, derfor har jeg ingen mulighet til å få NRK på tv på den tradisjonelle metoden. Så lenge man ikke har abonnement så trenger man ikke betale lisens nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestinnom

Så lenge man har TV-uttak (behøver ikke å ha TV) så må man betale lisens.

Det er jo valgfritt om man vil være organisert og jeg forstår ikke helt dette med «streikebryteri». Hvorfor skal ikke de som ønsker å jobbe og som ikke vil være organisert få lov til det? De uorganiserte plikter vel ikke å være lojale mot andre enn seg selv og arbeidsgiver? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Peng Pong
48 minutter siden, Gjestinnom skrev:

Så lenge man har TV-uttak (behøver ikke å ha TV) så må man betale lisens.

Det stemmer ikke, lisensen følger tv-apparatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rosetelys skrev:

Kanskje hun ikke trenger tryggheten ved å være organisert? Kanskje hun ikke syns det er så viktig å være solidarisk? Her blir det bare spekulasjoner...

Kanskje hun ikke er fast ansatt? Hun blir vel bare hentet inn ved store arrangementer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Rosetelys skrev:

Kanskje hun ikke trenger tryggheten ved å være organisert? Kanskje hun ikke syns det er så viktig å være solidarisk? Her blir det bare spekulasjoner...

Aner ikke for å være ærlig, men mistet helt sansen for henne etter hennes utspill i ambulansesaken. Så ville uansett ikke slått på NRK i morgen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
2 timer siden, Rosetelys skrev:

Kanskje hun ikke trenger tryggheten ved å være organisert? Kanskje hun ikke syns det er så viktig å være solidarisk? Her blir det bare spekulasjoner...

Hun er enten ikke organisert, organisert i en annen fagforening eller tatt ut i streik - hvis hun hadde vært organisert, og da en streikebryter tenker jeg vi hadde fått høre det. I følge et intervju jeg lest tidligere forstod jeg det slik som hun ikke var fagorganisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz

Jeg syns det er helt greit at NRK streiker, og helt uten at jeg føler jeg må kreve lisensens min tilbake. Jeg syns det er viktig at de ansatte i NRK har konkurransedyktig lønn, at de får den kompetansehevingen som er nødvendig og ikke mist at tilkallingsvikarene får bedre rettigheter. For min personlig del går det nok mye på det det siste. Jeg vet at det er mye utnyttelse av både midlertidig ansatte og tilkallingsvikarer, og ønsker at disse skal få bedre rettigheter. 

Jeg ser mye på NRK (ikke gjennom antenne - kun internett), og har stor glede av hva NRK produserer. At NRK ikke kan gi de ansatte hva de mener de fortjener for å bli konkurransedyktige syns jeg derfor er synd, og jeg syns det er kritikkverdig at de i stor grad benytter seg av tilkallingsvikarer som har færre rettigheter. 

Derfor støtter jeg streiken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

51 minutter siden, Newroz skrev:

Jeg syns det er helt greit at NRK streiker, og helt uten at jeg føler jeg må kreve lisensens min tilbake. Jeg syns det er viktig at de ansatte i NRK har konkurransedyktig lønn, at de får den kompetansehevingen som er nødvendig og ikke mist at tilkallingsvikarene får bedre rettigheter. For min personlig del går det nok mye på det det siste. Jeg vet at det er mye utnyttelse av både midlertidig ansatte og tilkallingsvikarer, og ønsker at disse skal få bedre rettigheter. 

Jeg ser mye på NRK (ikke gjennom antenne - kun internett), og har stor glede av hva NRK produserer. At NRK ikke kan gi de ansatte hva de mener de fortjener for å bli konkurransedyktige syns jeg derfor er synd, og jeg syns det er kritikkverdig at de i stor grad benytter seg av tilkallingsvikarer som har færre rettigheter. 

Derfor støtter jeg streiken. 

Veldig enig, storkoser meg med NRK, det er faktisk kvalitetsfjernsyn. I motsetning til TV2 som er blitt en skikkelig møkkakanal de senere årene. De var langt bedre for noen år siden, men nå er det ikke mye kvalitet igjen der å spore. Så på TV2 ser jeg kun noen ytterst få ting.

Men NRK har en drøss med meget gode program, og noe jeg har oppdaget i de senere år. De har og mange svært gode radioprogrammer.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å heve standarden på jobben de gjør først og deretter kreve økt lønn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestinnom
7 timer siden, Tom Peng Pong skrev:

Det stemmer ikke, lisensen følger tv-apparatet.

Jeg kjøpte ikke selv min TV og var derfor ikke registrert med TV.

Så kom en liseskontrollør på besøk og han sa:

«spiller ingen rolle om du har TV eller ikke, det vi ser på er om du har TV-uttak i veggen.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gjestinnom skrev:

Jeg kjøpte ikke selv min TV og var derfor ikke registrert med TV.

Så kom en liseskontrollør på besøk og han sa:

«spiller ingen rolle om du har TV eller ikke, det vi ser på er om du har TV-uttak i veggen.»

Da løy han til deg. Slike kontrollører glir dessverrr glatt inn i NRKs generelle mangel på moral.

Endret av Husholdning1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...