AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #1 Skrevet 16. mai 2018 Heisann! Jeg har noen spørsmål ang nav tiltaket jeg er i og håper noen kan hjelpe. Har vært 8 måneder i tiltak i en liten bedrift. Tiltaket er tre arbeidsdager i uka (man,ons,fre). Om jeg er syk eller har en legetime på mandag f eks ønsker sjefen i bedriften at jeg skal ta det igjen på tirsdag eller torsdag. Stemmer dette? Noe jeg også reagerer litt på er at sjefen får ca 160.000 for å lære meg opp, men jeg får ikke opplæring. Jeg har de siste mnd lært meg alt i bedriften på egenhånd. Jeg er også stort sett alene på jobb (altså settes det ikke noen inn på vakt når jeg er der) Dette synes jeg er veldig spesielt for jeg har ikke utdanning eller opplæring i bedriften, men må jo kunne alt de andre kan. Og da må jeg bare lære det på eget initiativ. Mvh frustrert Nav ansatt. Anonymkode: 5897a...473
Million Skrevet 16. mai 2018 #2 Skrevet 16. mai 2018 (endret) Når man har fri to hverdager i uka, sørger man for å legge legeavtaler, frisørtimer og annet man må gjøre på de dagene man har fri. Du velger ikke mandag som legetime-dag da, det sier seg selv. Skjønner sjefen din godt som sier du må ta det igjen en annen dag da. Du har såpass mye fri at du fint klarer å avvikle slike avtaler på fridagene dine. Hadde du jobbet heltid fem dager i uka hadde det vært noe annet. Da har man ikke noe valg, men må legge legetimer i arbeidtiden. Det må ikke du! Endret 16. mai 2018 av Million 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #3 Skrevet 16. mai 2018 Det er slik det fungerer med NAV. Mange utnytter systemet med at de får gratis arbeidskraft og tenker dermed at de aldri vil trenge å fylle den stillingen med en til person, de har jo tross alt "gratis" arbeidskraft fra NAV. Anonymkode: 206e0...651 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #4 Skrevet 16. mai 2018 6 minutter siden, Million skrev: Når man har fri to hverdager i uka, sørger man for å legge legeavtaler, frisørtimer og annet man må gjøre på de dagene man har fri. Du velger ikke mandag som legetime-dag da, det sier seg selv. Skjønner sjefen din godt som sier du må ta det igjen en annen dag da. Du har såpass mye fri at du fint klarer å avvikle slike avtaler på fridagene dine. Hadde du jobbet heltid fem dager i uka hadde det vært noe annet. Da har man ikke noe valg, men må legge legetimer i arbeidtiden. Det må ikke du! Man kan ikke alltid velge hvilken dag man har legetime. Da tar man den dagen man får. Anonymkode: a8c8a...b4b 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #5 Skrevet 16. mai 2018 3 minutter siden, Million skrev: Når man har fri to hverdager i uka, sørger man for å legge legeavtaler, frisørtimer og annet man må gjøre på de dagene man har fri. Du velger ikke mandag som legetime-dag da, det sier seg selv. Skjønner sjefen din godt som sier du må ta det igjen en annen dag da. Du har såpass mye fri at du fint klarer å avvikle slike avtaler på fridagene dine. Hadde du jobbet heltid fem dager i uka hadde det vært noe annet. Da har man ikke noe valg, men må legge legetimer i arbeidtiden. Det må ikke du! Men ofte er jeg jo borte de dagene uansett pga jeg er for syk til å jobbe. Må jeg da ta igjen alle sykedager? For isåfall må jeg da jobbe full uke de neste månedene. Nav har valgt tre dager i uka så jeg ikke skal bli overarbeidet. Trodde systemet hadde regler på dette? Ang legetime så er jeg gravid, og derfor har det blitt mye legetimer, tester og lang reisevei til ultralyd. Jeg kan ikke selv bestemme når sykehuset vil ha meg på kontroller eller når jordmor har time til meg desverre. Det fungerer kanskje slik i storbyer men ikke her jeg bor hvor det er lite leger og dålig kapasitet. Og jeg bør kanskje bruke et annet ord enn sjefen. Min arbeidsgiver og sjef er jo faktisk nav. Da jeg ikke får en krone i lønn av bedriften, alt betales av nav. Anonymkode: 5897a...473 2
Million Skrevet 16. mai 2018 #6 Skrevet 16. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man kan ikke alltid velge hvilken dag man har legetime. Da tar man den dagen man får. Anonymkode: a8c8a...b4b Selvfølgelig kan man velge! Hvis man derimot ikke VIL ta en annen dato, så får man finne seg i å jobbe inn igjen de timene man har fravær på jobben da. Man kan ikke regne med å jobbe deltid og samtidig få fri med lønn til sånne ting som kunne enkelt vært tatt på fridagene. 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #7 Skrevet 16. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men ofte er jeg jo borte de dagene uansett pga jeg er for syk til å jobbe. Må jeg da ta igjen alle sykedager? For isåfall må jeg da jobbe full uke de neste månedene. Nav har valgt tre dager i uka så jeg ikke skal bli overarbeidet. Trodde systemet hadde regler på dette? Ang legetime så er jeg gravid, og derfor har det blitt mye legetimer, tester og lang reisevei til ultralyd. Jeg kan ikke selv bestemme når sykehuset vil ha meg på kontroller eller når jordmor har time til meg desverre. Det fungerer kanskje slik i storbyer men ikke her jeg bor hvor det er lite leger og dålig kapasitet. Og jeg bør kanskje bruke et annet ord enn sjefen. Min arbeidsgiver og sjef er jo faktisk nav. Da jeg ikke får en krone i lønn av bedriften, alt betales av nav. Anonymkode: 5897a...473 Jo, NAV har regler på dette. Har du tatt det opp med saksbehandleren din? Anonymkode: a8c8a...b4b 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #8 Skrevet 16. mai 2018 Akkurat nå, Million skrev: Selvfølgelig kan man velge! Hvis man derimot ikke VIL ta en annen dato, så får man finne seg i å jobbe inn igjen de timene man har fravær på jobben da. Man kan ikke regne med å jobbe deltid og samtidig få fri med lønn til sånne ting som kunne enkelt vært tatt på fridagene. Nei, jeg får aldri muligheten til å velge dag for legetime. Legen har stort sett fullt en måned frem i tid, og hvis noen da avbestiller en time, så tar man det. Anonymkode: a8c8a...b4b 2
Million Skrevet 16. mai 2018 #9 Skrevet 16. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ofte er jeg jo borte de dagene uansett pga jeg er for syk til å jobbe. Må jeg da ta igjen alle sykedager? For isåfall må jeg da jobbe full uke de neste månedene. Nav har valgt tre dager i uka så jeg ikke skal bli overarbeidet. Trodde systemet hadde regler på dette? Ang legetime så er jeg gravid, og derfor har det blitt mye legetimer, tester og lang reisevei til ultralyd. Jeg kan ikke selv bestemme når sykehuset vil ha meg på kontroller eller når jordmor har time til meg desverre. Det fungerer kanskje slik i storbyer men ikke her jeg bor hvor det er lite leger og dålig kapasitet. Og jeg bør kanskje bruke et annet ord enn sjefen. Min arbeidsgiver og sjef er jo faktisk nav. Da jeg ikke får en krone i lønn av bedriften, alt betales av nav. Anonymkode: 5897a...473 Det svarte jeg ikke på, dette med sykdom og fravær, fordi det kjenner jeg ikke reglene til ifht NAV osv.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #10 Skrevet 16. mai 2018 3 minutter siden, Million skrev: Selvfølgelig kan man velge! Hvis man derimot ikke VIL ta en annen dato, så får man finne seg i å jobbe inn igjen de timene man har fravær på jobben da. Man kan ikke regne med å jobbe deltid og samtidig få fri med lønn til sånne ting som kunne enkelt vært tatt på fridagene. Nei det er nok legekontor og sykehus som bestemmer når jeg får time. Og jordmor er her kun 1 dag i måneden. Dvs at jeg MÅ komme på den dagen hun er i bygden. Anonymkode: 5897a...473 8
halvehimmelen Skrevet 16. mai 2018 #11 Skrevet 16. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ofte er jeg jo borte de dagene uansett pga jeg er for syk til å jobbe. Må jeg da ta igjen alle sykedager? For isåfall må jeg da jobbe full uke de neste månedene. Nav har valgt tre dager i uka så jeg ikke skal bli overarbeidet. Trodde systemet hadde regler på dette? Anonymkode: 5897a...473 Jeg tolker dette som at du allerede har vært syk, og derfor borte fra jobb, mange av de tre dagene i uka du skal jobbe. Stemmer det? Hvor mye har du da egentlig vært borte, siden du mener du må jobbe fulle uker flere måneder frem i tid for å hente det inn igjen? Dersom du har så mye fravær og egenmeldinger kan jeg skjønne frustrasjonen til bedriften, og kanskje du heller ikke er frisk nok til å være i arbeid. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #12 Skrevet 16. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, NAV har regler på dette. Har du tatt det opp med saksbehandleren din? Anonymkode: a8c8a...b4b Har nevnt det ja, men fikk ikke noe ordentlig svar. Men min saksbehandler har tidligere sagt at det er viktig at jeg ikke drar på jobb om jeg er syk, for da vil statistikken min på sykdom se helt annerledes ut enn den egentlig er. De er jo interessert i å se hvor mye jeg er frisk nok til å jobbe. Ikke hvor standhaftig og flink pike jeg er mens jeg har dålige dager. Og med chrons blir det desverre mange dålige dager i perioder. Arbeidsgiver på arbeidsplassen og nav gir meg altså helt forskjellige beskjeder om hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 5897a...473 5
Den røde fare Skrevet 16. mai 2018 #13 Skrevet 16. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har nevnt det ja, men fikk ikke noe ordentlig svar. Men min saksbehandler har tidligere sagt at det er viktig at jeg ikke drar på jobb om jeg er syk, for da vil statistikken min på sykdom se helt annerledes ut enn den egentlig er. De er jo interessert i å se hvor mye jeg er frisk nok til å jobbe. Ikke hvor standhaftig og flink pike jeg er mens jeg har dålige dager. Og med chrons blir det desverre mange dålige dager i perioder. Arbeidsgiver på arbeidsplassen og nav gir meg altså helt forskjellige beskjeder om hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 5897a...473 Du skal vel egentlig bare være der som ekstra, ikke istedenfor noen? Slik at hvis du er syk, går arbeidet sin gang lell. Er iallfall slik jeg har det. Det har foreløpig blitt håpløst mye fravær hos meg, de har aldri nevnt noe om å ta igjen de dagene jeg er syk, men å heller da være mer fleksible i forhold til at jeg kommer når jeg er frisk nok. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #14 Skrevet 16. mai 2018 Akkurat nå, halvehimmelen skrev: Jeg tolker dette som at du allerede har vært syk, og derfor borte fra jobb, mange av de tre dagene i uka du skal jobbe. Stemmer det? Hvor mye har du da egentlig vært borte, siden du mener du må jobbe fulle uker flere måneder frem i tid for å hente det inn igjen? Dersom du har så mye fravær og egenmeldinger kan jeg skjønne frustrasjonen til bedriften, og kanskje du heller ikke er frisk nok til å være i arbeid. Og nettopp derfor er jeg jo på tiltak? Fordi jeg ikke klarer å jobbe 100%. Noen uker er jeg på jobb alle dager, andre uker kanskje bare en dag. Og jeg har fått beskjed av nav om å ikke bruke egenmelding. Er jeg syk har jeg lov å være ubegrenset borte fra jobb. Dette står i avtalen med bedriften. Så hvorfor går bedriften med på å ha en arbeider de ikke betaler om det er så frustrerende? Det må iallfall være bedriften som har gjort seg avhengig av meg og ikke ønsker å ansette noen andre i en normal stilling?? Jeg får jo ikke lønn, så bedriften taper ikke noe. Men jeg taper mye på egen helse om jeg må tvinge meg på jobb på de dålige dagene. Anonymkode: 5897a...473 8
Xcase33 Skrevet 16. mai 2018 #15 Skrevet 16. mai 2018 23 minutter siden, AnonymBruker said: Heisann! Jeg har noen spørsmål ang nav tiltaket jeg er i og håper noen kan hjelpe. Har vært 8 måneder i tiltak i en liten bedrift. Tiltaket er tre arbeidsdager i uka (man,ons,fre). Om jeg er syk eller har en legetime på mandag f eks ønsker sjefen i bedriften at jeg skal ta det igjen på tirsdag eller torsdag. Stemmer dette? Noe jeg også reagerer litt på er at sjefen får ca 160.000 for å lære meg opp, men jeg får ikke opplæring. Jeg har de siste mnd lært meg alt i bedriften på egenhånd. Jeg er også stort sett alene på jobb (altså settes det ikke noen inn på vakt når jeg er der) Dette synes jeg er veldig spesielt for jeg har ikke utdanning eller opplæring i bedriften, men må jo kunne alt de andre kan. Og da må jeg bare lære det på eget initiativ. Mvh frustrert Nav ansatt. Anonymkode: 5897a...473 Det er slik arbeidsplasser\bedrifter utnytter NAV systemet. Du må avtale møte med NAV og gjøre dem oppmerksomme på dette. Når arbeidsgiver ikke får\kan ha deg lengre på dette tiltaket så vil de rekruttere en ny på samme måte. Du kaster ihvertfall bort tiden din, eneste du får ut av det er en jobb referanse til andre jobber du kan søke på. 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #16 Skrevet 16. mai 2018 1 minutt siden, Den røde fare skrev: Du skal vel egentlig bare være der som ekstra, ikke istedenfor noen? Slik at hvis du er syk, går arbeidet sin gang lell. Er iallfall slik jeg har det. Det har foreløpig blitt håpløst mye fravær hos meg, de har aldri nevnt noe om å ta igjen de dagene jeg er syk, men å heller da være mer fleksible i forhold til at jeg kommer når jeg er frisk nok. Ja det skal vel egentlig være slik, men det blir jo aldri slik når jeg settes alene på jobb. Jeg har ikke opplæring heller så det er mye jeg ikke kan. Da står jeg der foran kunden med skjegget i postkassa. Anonymkode: 5897a...473
SesameStreet Skrevet 16. mai 2018 #17 Skrevet 16. mai 2018 (endret) 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heisann! Jeg har noen spørsmål ang nav tiltaket jeg er i og håper noen kan hjelpe. Har vært 8 måneder i tiltak i en liten bedrift. Tiltaket er tre arbeidsdager i uka (man,ons,fre). Om jeg er syk eller har en legetime på mandag f eks ønsker sjefen i bedriften at jeg skal ta det igjen på tirsdag eller torsdag. Stemmer dette? Noe jeg også reagerer litt på er at sjefen får ca 160.000 for å lære meg opp, men jeg får ikke opplæring. Jeg har de siste mnd lært meg alt i bedriften på egenhånd. Jeg er også stort sett alene på jobb (altså settes det ikke noen inn på vakt når jeg er der) Dette synes jeg er veldig spesielt for jeg har ikke utdanning eller opplæring i bedriften, men må jo kunne alt de andre kan. Og da må jeg bare lære det på eget initiativ. Mvh frustrert Nav ansatt. Anonymkode: 5897a...473 Frustrert NAV ansatt? Når du har en legetime, så arbeider du en annen dag hvis du ikke klarer å få legetime på fridagene. Det er noe som er veldig standard i arbeidslivet for de som arbeider deltid og det vil også være standard for deg om du skal gå inn i arbeidslivet i en deltidsstilling. Når du er syk, så skal du ikke ta igjen dagen fordi at du er syk og har derfor gyldig fravær fra at du ikke møter opp, men husk at det er regler både når det kommer til egenmelding og sykmelding. Jeg regner derimot at du sier i fra de dagene du ikke kommer og ikke bare blir borte? Isåfall, så har du gjort ditt. Det er ikke meningen at du skal være en som stiller på lik linje med andre ansatt når du er i en bedrift gjennom f.eks arbeidspraksis. Det er meningen at du skal være en ekstra ressurs som får opplæring, men det er mange som utnytter ordningen og meg bekjent så virker ikke NAV så interessert i å gjøre noe med problemet. Du kan alltid prøve å klage til saksbehandleren din over hva som skjer. Endret 16. mai 2018 av SesameStreet 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #18 Skrevet 16. mai 2018 1 minutt siden, SesameStreet skrev: Frustrert NAV ansatt? Når du har en legetime, så arbeider du en annen dag hvis du ikke klarer å få legetime på fridagene. Det er noe som er veldig standard i arbeidslivet for de som arbeider deltid og det vil også være standard for deg om du skal gå inn i arbeidslivet i en deltidsstilling. Når du er syk, så skal du ikke ta igjen dagen fordi at du er syk og har derfor gyldig fravær fra at du ikke møter opp, men husk at det er regler både når det kommer til egenmelding og sykmelding. Jeg regner derimot at du sier i fra de dagene du ikke kommer og ikke bare blir borte? Isåfall, så har du gjort ditt. Det er ikke meningen at du skal være en som stiller på lik linje med andre ansatt når du er i en bedrift gjennom f.eks arbeidspraksis. Det er meningen at du skal være en ekstra ressurs som får opplæring, men det er mange som utnytter ordningen og meg bekjent så virker ikke NAV så interessert i å gjøre noe med problemet. Du kan alltid prøve å klage til saksbehandleren din. Men da vil jo meldekortet gjøre at det blir feil på statistikk nav vil ha? Altså at jeg plutselig begynner å jobbe på dager som ikke står i min kontrakt? Skal jeg bare drite i kontrakten slik som bedriften gjør? Skulle kanskje skrevet nav bruker, jeg er jo ikke ansatt i nav nei. Anonymkode: 5897a...473 1
Den røde fare Skrevet 16. mai 2018 #19 Skrevet 16. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det skal vel egentlig være slik, men det blir jo aldri slik når jeg settes alene på jobb. Jeg har ikke opplæring heller så det er mye jeg ikke kan. Da står jeg der foran kunden med skjegget i postkassa. Anonymkode: 5897a...473 Det er mye lettere sagt enn gjort, men du skulle ha vært hos nav og sagt at du ikke godtar slik type tiltak. Du skal IKKE ha noe ansvar, hvis det skulle skje noe, sliter forøvrig sjefen din. Du har ikke lov til å ha noe ansvar. Jeg er i tiltak på en arbeidsplass innen noe jeg har jobbet med, og kan, men har fått klar beskjed om at jeg skal ikke ha noe ansvar👍🏻 Slik skal du også ha det. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #20 Skrevet 16. mai 2018 7 minutter siden, Den røde fare skrev: Du skal vel egentlig bare være der som ekstra, ikke istedenfor noen? Slik at hvis du er syk, går arbeidet sin gang lell. Er iallfall slik jeg har det. Det har foreløpig blitt håpløst mye fravær hos meg, de har aldri nevnt noe om å ta igjen de dagene jeg er syk, men å heller da være mer fleksible i forhold til at jeg kommer når jeg er frisk nok. Er det jeg også mener. Mine to fridager er for å hente meg inn. Om jeg begynner å jobbe på disse dagene vil helsa si ifra ganske kjapt er jeg redd. Anonymkode: 5897a...473 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå