Gå til innhold

Kan dere snakke om ferie til mannen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og barna gleder oss til å reise vekk i ferien. Blir deilig uten skole,lekser,jobb og mas. 

Men mannen bare blir sur og ber meg holde kjeft om ferien. Lei av å høre om det. Og jeg skulle ti stille om det når jeg hadde bestilt.

Før vi bestiller så prøver jeg å få han med på planene. Hvor vil du,hva vil du osv. Men ender alltid med at jeg må planlegge selv og bestille.

I tilegg hater han at jeg maser om ting. Som han kaller det. Om jeg snakker om noe 1gang i uken eller i måneden. Så maser jeg tydligvis.

Det interesser han bare ikke.

Ja forstår det at vi ser ulikt på det,men er det ikke lov å snakke om det?Glede seg? 

Eller spørre om ting?

Nei skal være stille helt til vi er reist.

Han driter i ferie og ville vel helst bare vært hjemme og slappet av med xboxen som vanlig.

Han er mye vekke på jobb og jeg har alt ansvar hjemme.

Så da er det godt å bare komm seg vekk litt når det endelig er sonmerferie.

Han sier selv når vi er på ferie er det deilig.

Men han hater at jeg snakker om ting han ikke bryr seg en døyt om.

Feks bobil,campingvogn,hus,ferie og det meste annet.

Snakker dere om ferie?

Planlegger sammen?

Hva er vanlig? 

De jeg kjenner planlegger sammen og sitter seg ned og finner ut sammen. Og snakker om de gleder seg til ferien osv.

 

Anonymkode: 94e12...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og barna gleder oss til å reise vekk i ferien. Blir deilig uten skole,lekser,jobb og mas. 

Men mannen bare blir sur og ber meg holde kjeft om ferien. Lei av å høre om det. Og jeg skulle ti stille om det når jeg hadde bestilt.

Før vi bestiller så prøver jeg å få han med på planene. Hvor vil du,hva vil du osv. Men ender alltid med at jeg må planlegge selv og bestille.

I tilegg hater han at jeg maser om ting. Som han kaller det. Om jeg snakker om noe 1gang i uken eller i måneden. Så maser jeg tydligvis.

Det interesser han bare ikke.

Ja forstår det at vi ser ulikt på det,men er det ikke lov å snakke om det?Glede seg? 

Eller spørre om ting?

Nei skal være stille helt til vi er reist.

Han driter i ferie og ville vel helst bare vært hjemme og slappet av med xboxen som vanlig.

Han er mye vekke på jobb og jeg har alt ansvar hjemme.

Så da er det godt å bare komm seg vekk litt når det endelig er sonmerferie.

Han sier selv når vi er på ferie er det deilig.

Men han hater at jeg snakker om ting han ikke bryr seg en døyt om.

Feks bobil,campingvogn,hus,ferie og det meste annet.

Snakker dere om ferie?

Planlegger sammen?

Hva er vanlig? 

De jeg kjenner planlegger sammen og sitter seg ned og finner ut sammen. Og snakker om de gleder seg til ferien osv.

 

Anonymkode: 94e12...a9b

Må også planlegge og legge opp til ting han syns er gøyt eller så sutrer han hele tiden... Men vil ikke være med på å komme med forslag..

Anonymkode: 94e12...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og barna gleder oss til å reise vekk i ferien. Blir deilig uten skole,lekser,jobb og mas. 

Men mannen bare blir sur og ber meg holde kjeft om ferien. Lei av å høre om det. Og jeg skulle ti stille om det når jeg hadde bestilt.

Før vi bestiller så prøver jeg å få han med på planene. Hvor vil du,hva vil du osv. Men ender alltid med at jeg må planlegge selv og bestille.

I tilegg hater han at jeg maser om ting. Som han kaller det. Om jeg snakker om noe 1gang i uken eller i måneden. Så maser jeg tydligvis.

Det interesser han bare ikke.

Ja forstår det at vi ser ulikt på det,men er det ikke lov å snakke om det?Glede seg? 

Eller spørre om ting?

Nei skal være stille helt til vi er reist.

Han driter i ferie og ville vel helst bare vært hjemme og slappet av med xboxen som vanlig.

Han er mye vekke på jobb og jeg har alt ansvar hjemme.

Så da er det godt å bare komm seg vekk litt når det endelig er sonmerferie.

Han sier selv når vi er på ferie er det deilig.

Men han hater at jeg snakker om ting han ikke bryr seg en døyt om.

Feks bobil,campingvogn,hus,ferie og det meste annet.

Snakker dere om ferie?

Planlegger sammen?

Hva er vanlig? 

De jeg kjenner planlegger sammen og sitter seg ned og finner ut sammen. Og snakker om de gleder seg til ferien osv.

 

Anonymkode: 94e12...a9b

Han høres ut som en hyggelig mann å være sammen med....  Vil tydeligvis ha alt servert i fanget, uten at han løfter en finger selv. Tror jeg hadde planlagt en uke ferie uten mannen min jeg, hadde han vært sånn. Så kan han sitte der med Xboksen sin og kose seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Kanskje han føler at det rett og slett blir alt for mye stress og mas rundt denne ferieturen?  

Anonymkode: 35aa6...7ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke orket å ha med meg han på ferie. 

Anonymkode: fecea...907

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som at dere trenger en skikkelig kjærestekveld! Restaurant (langt unna xBoxen), god mat, god drikke, ingen barn og ingen grunn til å stå opp tidlig dagen etter.

Jeg får ikke vibber om at det er feriesnakk det er noe galt med. Det er noe annet som irriterer/stresser han. Forholdet trenger pleie, og kanskje han trenger litt pause fra jobb og hverdagen (uten barn).

Spør han fint om det er noe som stresser han, siden han virker litt glefsete. Ikke angrip han, men spør hyggelig fordi du bryr deg :) Kanskje love han en massasje på senga før dere legger dere?

Nå snakker jeg bare basert på erfaringer fra eget forhold :P Det er alltid noe, og "snillisme" gjør at du får det som du vil.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld sier du at dere må prate sammen. Forklar han at du lurer på hvorfor han er sammen med deg og barna når han ikke gidder høre på at dere gleder dere til å reise på ferie sammen med HAN. Spør om han hadde synes det var gøy å være sammen med deg hvis du svarer han like frekt når han prater med deg om noe du ikke bryr deg om (nevn eksempel). Spør om du og barna bare skal reise så får han være alene, for du føler at han ikke vil være sammen med dere. 

Anonymkode: 1df55...4d7

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så var mannen min helt lik. Gadd ikke snakke om ferie, ble ikke med på planlegging.. Bare sukk og stønn og ville bare være hjemme. 

Det var ikke fordi han ikke ville være sammen med meg. Det lå ingenting i grunnen for følelsene hans. Det var bare det at han trivdes så godt hjemme, var sliten fra jobb og det fristet bare ikke å reise. 

Jeg pratet med han som jeg nevnte over her, og han forstod hvordan jeg følte det. Nå tar jeg mer hensyn til han siden han er så hjemmekjær, og han tar mer hensyn til meg som ønsker bidrag til ferie :)

Anonymkode: 1df55...4d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt ut som min mann. Han er totalt uinteressert i ferieplanlegging. Han sitter mest i sofaen og spiller sjakk. Bare jeg ordner og fikser alt så er det helt ok for han, samme hvor vi drar, virker det som. Mens jeg elsker å planlegge, reservere airbnb/hotell, finne billige reisemåter, utforske severdigheter/attraksjoner for oss og barna på nett på forhånd....

Egentlig er det ikke en dårlig miks. Da får jeg bestemme, og han blir med (og barna).

Jeg reiser også endel alene, eller med venninner på storbyferie. Når jeg ymter frampå at jeg har lyst til å besøke en eller annen by i utlandet, sier han at han har så lite penger for tiden, f.eks. Selv om han kanskje nettopp har kjøpt et nytt ølbryggesett, eller lignende. (Vi har felles økonomi, men beholder omtrent like mye hver i lommepenger hver mnd). Jeg prioriterer å bruke mer penger på ferie enn ham. Synes ikke det er et problem, akkurat. Det er verre hvis man er så avhengig av mannen sin og må ha ham med på ferie og ikke klarer å reise selv, og derfor må mase og mase for å få ham med. Da tar jeg like gjerne med en venninne, eller et av barna våre.

Anonymkode: bee61...417

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tibbie skrev:

For meg høres det ut som at dere trenger en skikkelig kjærestekveld! Restaurant (langt unna xBoxen), god mat, god drikke, ingen barn og ingen grunn til å stå opp tidlig dagen etter.

Jeg får ikke vibber om at det er feriesnakk det er noe galt med. Det er noe annet som irriterer/stresser han. Forholdet trenger pleie, og kanskje han trenger litt pause fra jobb og hverdagen (uten barn).

Spør han fint om det er noe som stresser han, siden han virker litt glefsete. Ikke angrip han, men spør hyggelig fordi du bryr deg :) Kanskje love han en massasje på senga før dere legger dere?

Nå snakker jeg bare basert på erfaringer fra eget forhold :P Det er alltid noe, og "snillisme" gjør at du får det som du vil.

Har ordnet barnepass og fri flere ganger. Men om vi ikke gjør noe som er lagt opp til hans interesser så blir han ikke så happy. Så har ordnet med turer som legger opp til han får det bra da seøvfølgelig.. For ellers blor det jo ikke en bra tur..Jeg har barna hele tiden. Han er vekke på jobb for det meste ..

Og jeg har gitt og gitt i forholdet.Men aldri noe tilbake. Hverken i hverdagen eller i sengen. Har snakket om det, klart og tydelig.Har vært grei. Men gi og gi og gi.Er ikke så kjekt i lengden. år etter år  Orker ikke gå inn på alt...

Det jeg lurte på hva som er vanlig andre steder?

ts

Anonymkode: 94e12...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I kveld sier du at dere må prate sammen. Forklar han at du lurer på hvorfor han er sammen med deg og barna når han ikke gidder høre på at dere gleder dere til å reise på ferie sammen med HAN. Spør om han hadde synes det var gøy å være sammen med deg hvis du svarer han like frekt når han prater med deg om noe du ikke bryr deg om (nevn eksempel). Spør om du og barna bare skal reise så får han være alene, for du føler at han ikke vil være sammen med dere. 

Anonymkode: 1df55...4d7

For det er ikke noe som interesserer han og da orker han ikke å høre eller diskutere. Greit å reise men orker ikke høre om alt maset. Selv om jeg feks sier 2setninger på en uke om det så er det visst mas.

Og snakke om det har jeg prøvd. i mange år.

Anonymkode: 94e12...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres litt ut som min mann. Han er totalt uinteressert i ferieplanlegging. Han sitter mest i sofaen og spiller sjakk. Bare jeg ordner og fikser alt så er det helt ok for han, samme hvor vi drar, virker det som. Mens jeg elsker å planlegge, reservere airbnb/hotell, finne billige reisemåter, utforske severdigheter/attraksjoner for oss og barna på nett på forhånd....

Egentlig er det ikke en dårlig miks. Da får jeg bestemme, og han blir med (og barna).

Jeg reiser også endel alene, eller med venninner på storbyferie. Når jeg ymter frampå at jeg har lyst til å besøke en eller annen by i utlandet, sier han at han har så lite penger for tiden, f.eks. Selv om han kanskje nettopp har kjøpt et nytt ølbryggesett, eller lignende. (Vi har felles økonomi, men beholder omtrent like mye hver i lommepenger hver mnd). Jeg prioriterer å bruke mer penger på ferie enn ham. Synes ikke det er et problem, akkurat. Det er verre hvis man er så avhengig av mannen sin og må ha ham med på ferie og ikke klarer å reise selv, og derfor må mase og mase for å få ham med. Da tar jeg like gjerne med en venninne, eller et av barna våre.

Anonymkode: bee61...417

Ja elsker å planlegge jeg og. Men kjedelig å alltid måtte planlegge selv. Ihvertfall når han blir misfornøyd med det jeg tenker. Så må planlegge ut fra hva han vil om alle skal få en bra ferie..

Anonymkode: 94e12...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten så var mannen min helt lik. Gadd ikke snakke om ferie, ble ikke med på planlegging.. Bare sukk og stønn og ville bare være hjemme. 

Det var ikke fordi han ikke ville være sammen med meg. Det lå ingenting i grunnen for følelsene hans. Det var bare det at han trivdes så godt hjemme, var sliten fra jobb og det fristet bare ikke å reise. 

Jeg pratet med han som jeg nevnte over her, og han forstod hvordan jeg følte det. Nå tar jeg mer hensyn til han siden han er så hjemmekjær, og han tar mer hensyn til meg som ønsker bidrag til ferie :)

Anonymkode: 1df55...4d7

Ja tenker at vi begge må ta hensyb til hverandre. Men ikke så lett når det bare går en vei :)

Anonymkode: 94e12...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I kveld sier du at dere må prate sammen. Forklar han at du lurer på hvorfor han er sammen med deg og barna når han ikke gidder høre på at dere gleder dere til å reise på ferie sammen med HAN. Spør om han hadde synes det var gøy å være sammen med deg hvis du svarer han like frekt når han prater med deg om noe du ikke bryr deg om (nevn eksempel). Spør om du og barna bare skal reise så får han være alene, for du føler at han ikke vil være sammen med dere. 

Anonymkode: 1df55...4d7

Han hater forressten å snakke. Blir bare sint. Og får ikke fortelle forklare eller si noe. Han  tar alt negativt.

Anonymkode: 94e12...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror du selv egentlig vet at dette ikke er så vanlig og at dette ikke er et godt forhold.
Når man er i et forhold, og spesielt når man er en familie med barn og felles husholdning er det helt naturlig, og faktisk ganske påkrevd, at begge parter er med og bidrar til felles oppgaver, herunder ferieplanlegging.
Når det er sagt så mistenker jeg at det egentlige problemet ikke er at han ikke er med på å snakke om ferien, men mer omgripende enn så. Du sier at han blir sur om du ikke legger opp til ting HAN vil og at du hele tiden gir og gir uten å få noe i retur.
Dette høres ikke ut som noe godt forhold og absolutt ikke noe som vil føre til noe godt i lengden. Enten må du sette deg ned og fortelle han hvordan du opplever det, eller så må dere ha hjelp til dette hos f. eks et familevernkontor.

Lykke til!

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ordnet barnepass og fri flere ganger. Men om vi ikke gjør noe som er lagt opp til hans interesser så blir han ikke så happy. Så har ordnet med turer som legger opp til han får det bra da seøvfølgelig.. For ellers blor det jo ikke en bra tur..Jeg har barna hele tiden. Han er vekke på jobb for det meste ..

Og jeg har gitt og gitt i forholdet.Men aldri noe tilbake. Hverken i hverdagen eller i sengen. Har snakket om det, klart og tydelig.Har vært grei. Men gi og gi og gi.Er ikke så kjekt i lengden. år etter år  Orker ikke gå inn på alt...

Det jeg lurte på hva som er vanlig andre steder?

ts

Anonymkode: 94e12...a9b

Uff, det høres veldig slitsomt ut. Har selv en som jobber veldig mye, så vet hvor kjipt det er å aldri regne med han og alltid være hjemme alene.

Men jeg tror nok dessverre (for deg) at det er vanlig at begge parter engasjerer seg litt i ferie. Det er som regel noe begge gleder seg veldig til, som gjør at det blir morsomt å planlegge.

Kanskje dere kan kjøpe en parterapibok? Han bør jo forstå at han ikke kan være i et forhold uten å gi. Han risikerer jo at du blir dritlei og at han blir alene. Kanskje han ikke innser det? At ha tar deg for gitt?

Du må få han til å fortelle deg hva han vil at du skal endre/gjøre bedre, og så får du si det samme tilbake.

Jeg er ingen terapaut, så prøv å søk litt rundt om hvordan man bedre kan kommunisere med partneren :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja tenker at vi begge må ta hensyb til hverandre. Men ikke så lett når det bare går en vei :)

Anonymkode: 94e12...a9b

Helt enig.. Går det an at du kan gjøre det samme mot han en liten periode? Bare for å få han til å føle på det samme som du føler.. Siden han ikke gidder å høre etter når du prøver å være voksen og ta dette opp på en skikkelig måte? :)

 

Anonymkode: 1df55...4d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet; ja, vi snakker om ferier sammen, Vi planlegger og prater om det og har det veldig fint mens vi gjør det. Det er lystbetont fra oss begge, og noe vi ser frem til og gleder oss til sammen.

Men jeg må si, jeg hadde aldri, aldri, aldri akseptert at mannen min ba meg om å "holde kjeft". Uansett hva temaet var, uansett for sliten han var, uansett hvilke omstendigheter som fantes. Jeg (og mannen) syns ikke den type uttrykk hører hjemme i ett forhold. Syns han det er greit om du snakker slik til han?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...