Gå til innhold

Willoch: - Israel styrer mot katastrofe


NordicViking

Willoch, Israel og palestinerne  

29 stemmer

  1. 1. Deler du Willochs oppfatning av striden mellom Israel og Palestina?

    • Jeg er helt enig med Willoch
      13
    • Jeg er totalt uenig med Willoch
      14
    • Er usikker/Vet ikke
      2


Anbefalte innlegg

Kåre Willochs Høyre-regjering på 80-tallet var, som vanlig for en regjering ledet av et borgerlig parti, Israel-vennlig. Men på sine eldre dager har Willoch snudd. Vår tidligere statsminister har i dag sterk sympati for palestinerne.

- Israels oppførsel får ikke bare arabiske folk og stater til å gå mot dem, det store flertallet av medlemslandene i FN er mot dette. Israel bør dessuten merke seg at svært viktige verdensmakter som Kina og Russland er mot den opptreden de nå gjennomfører, sier Willoch i et intervju.

- Jeg er alvorlig redd for at den kurs Israel nå fører er en kurs mot katastrofe også for Israel. Det vil komme en situasjon der verden ikke lenger finner seg i dette, sier han.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kåre Willochs analyse av situasjonen og utviklingen er godt fundamentert i den historiske utviklingen de siste 30 år og det vi kjenner til av fakta, så det er god grunn til å høre på han. 

Og med ett lite blikk på den aktuelle maktbalansen i verden, er det litt pussig å se Israel ikke være mer forsiktig. 

Men Israel ER ett demokrati, og jeg er faktisk forsiktig optimist for fremtiden, selv om jeg regner med at vi på kort sikt kan se hardere og flere og mer voldsepisoder både i Israel og i konfliktlinjene rundt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankySpanky

Israel har flere sanksjoner mot seg enn det finnes lover og medlemsland i FN systemet.

Jeg er ingen Israel-venn og heller ikke spesielt glad i hvordan IDF's, mossad og Shin Bet opererer og har operert, med USA sin støtte og velsignelse.

 

Dog håper jeg Israel snart tar et valg i forhold til Palestinerne, enten får de kaste ut rubbel og bit, eller så få de se å delegere noen tørre fjellsider til dem og la de være i fred.

Om Israel velger å hive ut palestinerne med makt, vil det følge resolusjon etter resolusjon men i praksis er dette i realiteten papirtigre uten kraft eller konsekvens.

 

Willoch er en smart mann men nå surrer han, verden har "ikke funnet seg i" Israel i 40 år og det har ikke skjedd noe av den grunn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankySpanky

Her er forøvrig alle resolusjonene mot Israel siden opprettelsen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_Nations_resolutions_concerning_Israel

 

Israel har atomvåpen og et høyteknologisk forsvar, mye basert på Amerikansk teknologi og kompatibilitet, så ethvert land som forsøker seg på lure triks og snikangrep, kan forvente å bli utslettet før de kommer i nærheten av Tel Aviv og Jerusalem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flåklypa radio på "luften" i 1975
I midtøsten er det fremdeles uroligheter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willoch er ute og sykler. Tar vi en titt på meningsmålinger så har folk blitt mindre, ikke mer negative til Israel. Israel har også langt mindre mediafokus enn det de hadde for noen år siden.

Antall som mener Israel har hovedsakelig negativ påvirkning (2012 -> 2017)
Russland: 26% -> 20%
USA: 35% -> 28%
Kina: 45% -> 57%
Kanada: 59% -> 52%
Frankrike: 65% -> 62%
Australia: 65% -> 56%
UK: 68% -> 66%
Tyskland: 69% -> 36%

Det eneste av landene over hvor Israel øker er i Kina, og det handler nok mer om deres utenrikspolitikk enn sympati for palestinerene. Det er for øyeblikket ingen risiko for at hele verden vil boikotte Israel.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.5.2018 den 11.18, NordicViking skrev:

Kåre Willochs Høyre-regjering på 80-tallet var, som vanlig for en regjering ledet av et borgerlig parti, Israel-vennlig. Men på sine eldre dager har Willoch snudd. Vår tidligere statsminister har i dag sterk sympati for palestinerne.

- Israels oppførsel får ikke bare arabiske folk og stater til å gå mot dem, det store flertallet av medlemslandene i FN er mot dette. Israel bør dessuten merke seg at svært viktige verdensmakter som Kina og Russland er mot den opptreden de nå gjennomfører, sier Willoch i et intervju.

- Jeg er alvorlig redd for at den kurs Israel nå fører er en kurs mot katastrofe også for Israel. Det vil komme en situasjon der verden ikke lenger finner seg i dette, sier han.

Hvilke tunge rusmidler er det han har inntatt i enorme mengder egentlig?

FÅR arabiske folk og stater til å gå mot dem?? Hele grunnen til at Israel må forsvare seg i utgangspunktet er arabernes rasisme, jødehat, og stadige forsøk på å utrydde jødene!

For en kunnskapsløs, historieløs dott.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2018 den 15.01, HankySpanky skrev:

Israel har flere sanksjoner mot seg enn det finnes lover og medlemsland i FN systemet.

Du mener resolusjoner?

Du synes ikke det er littegranne merkelig engang at Israel har flere resolusjoner mot seg enn alle andre stater tilsammen? Og at Saudi-Arabia leder menneskerettighetsrådet i FN?

Du ser ikke problemet med dette? Du mener alt dette tyder på at FN er 100% objektiv i Israel-saken?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jabx skrev:

Hvilke tunge rusmidler er det han har inntatt i enorme mengder egentlig?

FÅR arabiske folk og stater til å gå mot dem?? Hele grunnen til at Israel må forsvare seg i utgangspunktet er arabernes rasisme, jødehat, og stadige forsøk på å utrydde jødene!

For en kunnskapsløs, historieløs dott.

Hvordan kan du si noe sånt om Kåre Willoch... Finnes knapt en politiker jeg har mer respekt til.

Selv er jeg Israel venn, men synes det er mye spesielt som har skjedd langs grensene som kan anses som kritikkverdig. Åpenbart er det uaktuelt med tostatsløsning, og selv om jeg har sympati med palestinere som ikke støtter Hamas, så mener jeg at den gigantiske arabiske/muslimske verden burde klare å ta imot resten av palestinerne slik at jødene får én stat for seg selv. Araberne har nektet kurdere og andre minoriteter egen stat og for nå smake egen medisin. 

Håper dette løser seg fort som fy slik at Israel kan fokusere på å knuse den islamske republikken Iran. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man har respekt for en fyr som prater så mye svada at det nesten gjør fysisk vondt?

Det som har skjedd ved grensen er at terrorister prøver å bryte gjennom. Hamas skryter selv at nesten alle de som er drept er medlemmer av gruppen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, jabx skrev:

Hvordan kan man har respekt for en fyr som prater så mye svada at det nesten gjør fysisk vondt?

Det som har skjedd ved grensen er at terrorister prøver å bryte gjennom. Hamas skryter selv at nesten alle de som er drept er medlemmer av gruppen.

Kanskje ikke alltid enig med han, men alltid likt han veldig godt.

Denne sympatibølgen for palestinerne forsvinner nok snart. At den sjeløyde flodhesten vant Eurovision hjelper nok ikke akkurat heller for å si det sånn..

Verden glemmer at Israel har vunnet alle krigene og for lengst burde jaget hjem palestinerne. Terrororganisasjonene støttet av Iran er det knapt noen som bryr seg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man svart i hjertet sitt så faller man for løgnen om at det er Israel sin feil, når det i virkeligheten er Israelerene som blir angrepet og må forsvare seg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kåre Willoch er en meget klok mann.  Han har sett utviklingen i midtøsten de siste 30-40 årene. Det er farlig det som skjer der nå.  USA har fått med seg Jordan i tillegg til Isreal i å presse Iran.  Samtidig er egentlig også Jordan ute etter å svekke Isreal.  Dette kan gå veldig galt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Stina234 skrev:

Kåre Willoch er en meget klok mann.  Han har sett utviklingen i midtøsten de siste 30-40 årene. Det er farlig det som skjer der nå.  USA har fått med seg Jordan i tillegg til Isreal i å presse Iran.  Samtidig er egentlig også Jordan ute etter å svekke Isreal.  Dette kan gå veldig galt.

Han er ikke særlig klok når han sprer jødehat, historieforfalskning og løgn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankySpanky
On 18 May 2018 at 10:30 AM, jabx said:

Du mener resolusjoner?

Du synes ikke det er littegranne merkelig engang at Israel har flere resolusjoner mot seg enn alle andre stater tilsammen? Og at Saudi-Arabia leder menneskerettighetsrådet i FN?

Du ser ikke problemet med dette? Du mener alt dette tyder på at FN er 100% objektiv i Israel-saken?

 

Hvorfor tillegger du meg noen som helst mening ved at jeg rerererer til fakta?

 

Har jeg sagt noe om det er rett eller galt? Har jeg nevnt saudi? Sa jeg noe om objektivitet eller forsøkte å problematisere dette?

 

Nope......!

 

Det jeg faktisk sa, var at det virker som at Israel simpelthen driter i eventuelle følger i FN, fordi det aldri har og vil aldri få noen som helst reell konsekvens.

Har du problemer med akkurat det, kan vi godt diskutere det, men da må du nesten argumentere på bakgrunn av dette og ikke stråmannsargumentasjon hentet ut i fra din egen fantasi,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillegger deg ikke meninger. Jeg påpeker at du viser til FN-resolusjoner, når det blant annet er land som Saudi-Arabia som står bak disse. FN-resolusjoner om Israel er fullstendig verdiløse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest HankySpanky

Saudi står ikke bak resolusjoner vedtatt før de satt i den posisjonen de sitter i nå.

 

De har garantert støttet samtlige opp i gjennom, men brorparten er initiert av andre land, deriblant Norge.

En drøss med andre har blitt stoppet av USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAs rolle i FN er bare det siste i en rekke latterligheter fra FN ang. Israel. Det er ikke slik at FN var objektive og troverdige før SA tok ledelsen i HRC. SA er bare toppen på kransekaka.

Så FN-resolusjoner mot Israel var like verdiløse før også, siden islamist-diktaturer kuppet HRC m.m. for lenge siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...