Lykkehjerte Skrevet 16. mai 2018 #21 Skrevet 16. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne jenta er motsatt av sjenert. Hadde virkelig forstått hvis det var det. Hun har høyt ego og rimelig bortskjemt. Noe som ikke er hennes feil, men det blir ikke bedre av å ikke kunne lære små fraser. Det kan så klart være empatien og sosial intelligens som henger litt etter på henne. 3 år med terping.. får nesten lyst til å slutte å gi henne ting. Anonymkode: 2f811...fb2 Forstår godt frustrasjonen din! Sløvt av faren å ikke lære henne å takke! Han gjør datteren en bjørnetjeneste. Et takk er så lite, men ringvirkningene er likevel så svært store! Det du kan gjøre, er å trekke tilbake gaver du gir, om hun ikke sier takk. Og forklare hvorfor! Tipper takket kommer ganske raskt av seg selv da. Test det litt ut, gjerne med mindre ting, som favoritt søtsaker el. Et barn som lærer seg å takke, vil få et bedre liv på flere måter! Lettere og bedre akseptert av omverdenen, samt gir det en bedre selvfølelse. Dette er svært viktige faktorer må finne sted i konseptet et godt liv! Stå på TS, du virker å være en flott bonusmor som vil det beste for barnet! 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #22 Skrevet 16. mai 2018 Kan ikke du bare fortelle henne at det er helt normal folkeskikk å takke for ting man bør takke for? Viss mannen din ikke ønsker å gjøre noe med det så kan jo du. Dette går jo utover henne, men du har jo faktisk sjangsen her til å lære henne en ting eller to om livet. Fortelle henne hvordan ting fungerer på en hyggelig måte. Det er jo ikke for sent enda. Anonymkode: 5837d...b21 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #23 Skrevet 16. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: "hva heter det da?" Er en replikk jeg har sagt noen tusen ganger, både til mine og andres, de som har noen som helst oppdragelse da stopper snur og takker, mens de som bare blir blanke i blikket er det bare å gi opp, for da mangler det noe hjemmefra... Anonymkode: 1a9e2...24a Helt enig med deg og @Ulrikke. Føler ikke jeg gjør annet enn påminnelser. Hvor langt tid skal det ta? 3 år har jeg brukt. Nå er jeg ikke moren en gang. 2 ganger har jeg nettopp sagt det at hun ikke får det eller det fordi hun ikke har sagt takk. Heldigvis støtter pappan meg i dette. Vi passer på å si høylydt takk til hverandre også sånn at hun får det inn. "Takk for hjelpen pappa, jeg setter veldig pris på at du hang opp tøy". Nærmest litt overdrevet sånn at hun skal ta det inn. Begynner nesten lure om noe er galt. Alle andre barn vi har på besøk takker og viser ekte glede hvis de får en is eller noe. "Åååå tusen takk, gjerne!" De viser både entusiasme og takknemmlighet, mens ste barnet bare grabber til seg uten en mine. Anonymkode: 2f811...fb2
Luckiness Skrevet 16. mai 2018 #24 Skrevet 16. mai 2018 Egentlig tenker jeg det holder lenge så lenge man ser at folk er takknemlig. Takk/tusen takk er innøvde ord. Man sier det jo nærmest før man studert det man f.eks. har fått i gave. Her er jeg egentlig mest enig med faren "ser du ikke at hun ble glad?". Det meste gjenspeiles i kroppsspråket. Det er MYE kjekkere å kunne se at noen blir glad over noe, enn at noen takker for det uten at man kan se tydelig at de setter pris på det. En eller annen gang vil den innøvde replikken takk komme automatisk. Det er ingen krise om det ikke kommer automatisk nå. Man kan takke så mye man bare vil selv om kanskje ikke alle mener det, men bare sier det av ren høflighet. Bedre å heller ta opp tema om takknemlighet og det å sette pris på noe dersom jenten ikke viser at hun setter pris på det hun får. F.eks. om hun klager på at kjolen ikke så slik og slik ut, feil farge, ikke lang nok, ser sur ut når hun pakker opp e.l. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #25 Skrevet 16. mai 2018 4 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Forstår godt frustrasjonen din! Sløvt av faren å ikke lære henne å takke! Han gjør datteren en bjørnetjeneste. Et takk er så lite, men ringvirkningene er likevel så svært store! Det du kan gjøre, er å trekke tilbake gaver du gir, om hun ikke sier takk. Og forklare hvorfor! Tipper takket kommer ganske raskt av seg selv da. Test det litt ut, gjerne med mindre ting, som favoritt søtsaker el. Et barn som lærer seg å takke, vil få et bedre liv på flere måter! Lettere og bedre akseptert av omverdenen, samt gir det en bedre selvfølelse. Dette er svært viktige faktorer må finne sted i konseptet et godt liv! Stå på TS, du virker å være en flott bonusmor som vil det beste for barnet! Tusen takk, det var hyggelig sagt. 😀Jeg håper det. Anonymkode: 2f811...fb2 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #26 Skrevet 16. mai 2018 Hvor ofte får hun høre ordet takk til seg? Her sier vi takk til hverandre (kun datter og meg) for veldig mye som jeg vet mange tar for gitt. Jeg sier takk når hun tar ut av sekken sin, når hun gjør sine oppgaver som å gå med søpla, dekke på bordet osv. Tilbake har jeg da ei datter som også sier takk tilbake til meg, til og med 'nei takk' sier hun. Hun blir 8 år i år. Anonymkode: 4d671...094 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #27 Skrevet 16. mai 2018 33 minutter siden, AnonymBruker said: Eh nei. Fordi samfunnet er laget slik at viser man normal folkeskikk så blir man bedre likt. Man liker generelt en person dårligere som ikke har slike evner. Anonymkode: 2f811...fb2 32 minutter siden, AnonymBruker said: Herregud, så teit. Du skjønner vel at man forventer en viss folkeskikk? Jeg har vokst opp med å lære å takke for maten, takke for gaver og si takk for hjelpen om noen hjelper meg. Det er faktisk ikke ille å forvente at andre takker, det er en god egenskap. Det er folkeskikk. Jeg forstår TS kjempe godt. Anonymkode: 9d585...fbd Ja, dere gjør alt dere blir fortalt uten å reflektere, uansett om det er nødvendig eller ei. Hadde dere hatt muslimske eller kristne foreldre hadde dere vært muslimer eller kristne fordi dere ikke kan tenke selv, men hadde gjort det "alle" forventer av dere. Anonymkode: 9002e...8b6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #28 Skrevet 16. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor ofte får hun høre ordet takk til seg? Her sier vi takk til hverandre (kun datter og meg) for veldig mye som jeg vet mange tar for gitt. Jeg sier takk når hun tar ut av sekken sin, når hun gjør sine oppgaver som å gå med søpla, dekke på bordet osv. Tilbake har jeg da ei datter som også sier takk tilbake til meg, til og med 'nei takk' sier hun. Hun blir 8 år i år. Anonymkode: 4d671...094 Pappan og jeg sier overdrevent mye takk til alt til hverandre slik at hun skal få det inn. "Takk for at du kjøpte det for meg", tusen takk for maten", setter pris på at du gjør sånn og slikt.." Anonymkode: 2f811...fb2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #29 Skrevet 16. mai 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, dere gjør alt dere blir fortalt uten å reflektere, uansett om det er nødvendig eller ei. Hadde dere hatt muslimske eller kristne foreldre hadde dere vært muslimer eller kristne fordi dere ikke kan tenke selv, men hadde gjort det "alle" forventer av dere. Anonymkode: 9002e...8b6 Aner ikke hva muslimer og kristne har med dette å gjøre?? Hvis man ikke som voksen kan forstå hvorfor det er nyttig med normal folkeskikk så har man vel lakk på empati og vanskeligheter med sosiale koder? En ting er å ikke ha lært det hjemme ifra for å lære den harde veien ute i verden. Det kan bli en tung lekse på skole, venner, arbeidslivet osv. Anonymkode: 2f811...fb2 1
Puny Skrevet 16. mai 2018 #30 Skrevet 16. mai 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor ofte får hun høre ordet takk til seg? Her sier vi takk til hverandre (kun datter og meg) for veldig mye som jeg vet mange tar for gitt. Jeg sier takk når hun tar ut av sekken sin, når hun gjør sine oppgaver som å gå med søpla, dekke på bordet osv. Tilbake har jeg da ei datter som også sier takk tilbake til meg, til og med 'nei takk' sier hun. Hun blir 8 år i år. Anonymkode: 4d671...094 Dette! ‘Hva sier man da’? Funker sjeldent. Det blir bare et evig gnål. Grunnen til at de glemmer å takke er som oftest at de ikke hører det selv. Når far ikke syntes takking er viktig, så aner det meg at han ikke er så flink til å bruke ordet selv. Barn gjør som vi gjør, ikke som vi sier. 2
Minlillelykke Skrevet 16. mai 2018 #31 Skrevet 16. mai 2018 Sløvt! Her må vi fortsatt minne eldste på å si slike ting, men han er bare 3. Når han er 7 håper jeg slikt går av seg selv 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #32 Skrevet 16. mai 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, dere gjør alt dere blir fortalt uten å reflektere, uansett om det er nødvendig eller ei. Hadde dere hatt muslimske eller kristne foreldre hadde dere vært muslimer eller kristne fordi dere ikke kan tenke selv, men hadde gjort det "alle" forventer av dere. Anonymkode: 9002e...8b6 Haha hva faktisk søren?? Anonymkode: 2c290...04b 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #33 Skrevet 16. mai 2018 6 minutter siden, Puny skrev: Dette! ‘Hva sier man da’? Funker sjeldent. Det blir bare et evig gnål. Grunnen til at de glemmer å takke er som oftest at de ikke hører det selv. Når far ikke syntes takking er viktig, så aner det meg at han ikke er så flink til å bruke ordet selv. Barn gjør som vi gjør, ikke som vi sier. Nettopp det jeg føler. Gnål, men ikke en nødvendigvis sur tone. (Men må ærlig innrømme jeg blir irritert inni meg når jeg ikke går annet ennnå gjenta meg selv til døve ører) Hvordan skal man si det da? Pappan har nok tatt mye etter meg de siste årene. Han har vært flink til å takke de siste årene, men det er disse gyldne småbarns årene jeg mistenker har påvirket mye. Han ser jo selv mere nytteverdien i det nå heldigvis, men som mange andre fedre blir han så blendet av egen datter at han ikke ser og oppfatter virkeligheten alltid. Anonymkode: 2f811...fb2
Villa2000 Skrevet 16. mai 2018 #34 Skrevet 16. mai 2018 Det trenger ikke nødvendigvis å mangle noe hjemme vedrørende oppdragelse dersom barnet ikke sier takk. Jeg og kona maser om dette til vår datter på 3,5 år konstant! Det er helt ufattelig hvor vanskelig det er å huske å si takk. Det er først i det siste at det såvidt har begynt å komme av seg selv, men det er absolutt ikke noen medfødt evne. En annen ting er å forstå at fordi man får et kakestykke så er det ikke noe som tilsier at man har krav på et eller flere! Jeg har nesten sluttet å tilby is, kake eller lignende til jentungen på 3,5 for selv om hun sier takk så blir det bare grining når hun ikke få mer. Utrolig lite givende! Å si takk når man får noe er jo bare ren høflighet. Årsaken til at jeg gir noe er for å glede andre, og forventningen er å få et tegn på takknemlighet tilbake. Dersom jeg får ingen tegn på takknemlighet så blir det heller ingen flere gaver. Husker for mange år siden så var jeg og guttungen på besøk hos en kompis av meg. Dagen før så hadde guttungen fylt bursdag (tror det var 8 årsdagen) og da dette kom opp så ble kompisen min litt stresset da han helt hadde glemt ut dette. Jeg sa det betydde ingenting og at vi ikke forventet noe fra ham. "Joda! ET øyeblikk" sa han og kom tilbake med 50 kroner i mynter som han ga til ham. "Her" sa han "så har du i det minste til en is og en brus" - "Er det alt" klarte guttungen å prestere å si. Jeg er desverre meget dårlig pedagogisk, og bedre var det ikke på mine yngre dager så det endte med at jeg eksploderte. Har aldri vært så flau i mitt liv. Pengene ble liggende igjen mens jeg halveis bar og slepte guttungen til bilen og dro rett hjem. Ble så sinna at han fikk astmaanfall og vi måtte rett og slett hjem slik at han kunne få medisin. Men at han fikk høre det på den 20 minutters kjøreturen er ihvertfall sikkert! Det er noe av det verste jeg har hørt og jeg var så sint og skuffet og sjokkert at jeg sleit med å se hvor jeg kjørte. Fasiten tilsier nok at man da skulle ha satt seg ned med ham og forklart han stille og rolig hvordan det fungerte og hva som er galt og riktig, men men. Alle kan ikke være flinke i alt. Uansett så ble det en ordning i det. Han har forstått at det er ingen som trenger å gi ham noe som helst, og dersom han får noe så er det for at dem vil være snille. Enkelt og greit. Han har siden den gang takket meget fint for alt han har fått og vært glad for det han har fått. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #35 Skrevet 16. mai 2018 Uff! Nå leste jeg akkurat en artikkel om takknemlighet så havnet jeg over på narrisasistene. Hun HAR jo svært mange trekk der, så det var skummel lesning. (Vil aldri si unnskyld, ikke takknemmlighet, storhetstanker om seg selv, liten forståelse for følelser, hevngjerrig) Nå kan de så klart handle om at hun er litt umoden og alle barn skal visstnok ha narrisasistke trekk, men dette stemte skremmende på henne! Ja, nå virker jeg nok fæl.. Hun har jo gode trekk også. Anonymkode: 2f811...fb2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå