Gå til innhold

Barn som aldri takker!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man er 7 år burde takk og tusen takk komme automatisk. 

Terper på dette ukentlig. Pappan er litt for avslappa i mine øyne og sier: "ser du ikke hun ble glad?". 

Dette irriterer meg grenseløst. Det er ikke koselig å gi ting til et utakknemmelig barn.

Jeg kjøpte 3 fine kjoler i går og ikke et eneste takk. Dette barnet er ikke sjenert og jeg er stemor. Vi har er godt forhold bare for å ha sagt det. Normal høffelighet er i mine øyne høyt verdsatt. Man blir rett og slett likt bedre hvis man viser takknemmlighet. Er dette for mye å forlange?

Anonymkode: 2f811...fb2

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg! Men be barnet takke selv, da? En sjuåring er stor nok til å få forklaringen om hvorfor. Ikke kjefting, men rett og slett påminnelse og forklaring. Og si til henne på at du kommer til å minne henne på det. OG i starten, vis henne hvor glad du blir når hun takker uoppfordret! Vis at det faktisk betyr noe for deg at hun gjør det! 

• Liker 11
Skrevet

Slike ting kommer ikke automatisk ved en viss alder, de må oppdras til å si sånt fra de er liten av.

Hilsen mor til 7-åring som sier både takk for maten og takk når h*n får noe.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var barn ungdom så fikk jeg veldig ofte klær fra bestemoren min. Nesten hver eneste  bursdag og julaften var myke pakker, hvert eneste år. Problemet var at bestemoren min bodde ett godt stykke unna, og det var sjeldent hun var på besøk hos oss. Hun hadde jo NULL peiling på hva slags størrelser vi barna egentlig brukte, eller hva slags klær vi likte å gå med. 

Derfor fikk vi ganske ofte klær som var alt for smått, eller som vi ikke likte noe særlig. Da kan det være vanskelig for barn å late som de er veldig takknemlige og begeistret når de får ting de aldri kan bruke - eller som de overhodet ikke liker å gå med... 

Anonymkode: 2cd9f...d22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Ulrikke skrev:

Jeg er helt enig med deg! Men be barnet takke selv, da? En sjuåring er stor nok til å få forklaringen om hvorfor. Ikke kjefting, men rett og slett påminnelse og forklaring. Og si til henne på at du kommer til å minne henne på det. OG i starten, vis henne hvor glad du blir når hun takker uoppfordret! Vis at det faktisk betyr noe for deg at hun gjør det! 

Gjør det ofte.. og kjefter ikke, men jeg blir mest irritert på mannen som er så slepphendt når det gjelder normal folkeskikk. Kjefta på han i dag pga. dette. Har terpet på i 3 år og virker ikke som noe går inn. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge barnet ikke er bortskjemt eller slemt gir jeg en god faen i om jeg får takk. Bedre med et barn som føler takknemlighet på innsiden og ikke sier det- enn et barn som hater gaven og takker for å lure deg

Anonymkode: 9002e...8b6

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var barn ungdom så fikk jeg veldig ofte klær fra bestemoren min. Nesten hver eneste  bursdag og julaften var myke pakker, hvert eneste år. Problemet var at bestemoren min bodde ett godt stykke unna, og det var sjeldent hun var på besøk hos oss. Hun hadde jo NULL peiling på hva slags størrelser vi barna egentlig brukte, eller hva slags klær vi likte å gå med. 

Derfor fikk vi ganske ofte klær som var alt for smått, eller som vi ikke likte noe særlig. Da kan det være vanskelig for barn å late som de er veldig takknemlige og begeistret når de får ting de aldri kan bruke - eller som de overhodet ikke liker å gå med... 

Anonymkode: 2cd9f...d22

Dette var noe hun ønsket seg. Hun elsker klær og kjoler, men forstår hva du mener. Hun viser ingen begeistring til leker hun får heller.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så lenge barnet ikke er bortskjemt eller slemt gir jeg en god faen i om jeg får takk. Bedre med et barn som føler takknemlighet på innsiden og ikke sier det- enn et barn som hater gaven og takker for å lure deg

Saken er vel at man bør lære å si det høyt sånn at andre liker en? Hun takker ikke for bursdagsgaver fra gjevngamle heller og de ser jo bare rart på henne. Lurer på om noe er i veien. 

• Liker 7
Skrevet

Egentlig enig. Jeg kan likevel se forbi et manglende "takk" hvis barnet ellers viser glede og takknemlighet. Og ellers oppfører seg greit.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Saken er vel at man bør lære å si det høyt sånn at andre liker en? Hun takker ikke for bursdagsgaver fra gjevngamle heller og de ser jo bare rart på henne. Lurer på om noe er i veien. 

Hvorfor det? Fordi det er hennes problem at andre mennesker har så sart ego at de ikke tåler mangel på takk? At andre mennesker er så selvsentrerte at til og med det å gi en gave egentlig handler om dem selv og om de får takk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Fordi det er hennes problem at andre mennesker har så sart ego at de ikke tåler mangel på takk? At andre mennesker er så selvsentrerte at til og med det å gi en gave egentlig handler om dem selv og om de får takk?

Eh nei. Fordi samfunnet er laget slik at viser man normal folkeskikk så blir man bedre likt. Man liker generelt en person dårligere som ikke har slike evner. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte vel ikke å si takk eller unnskyld før jeg var nærmere 15 år, men jeg var sykelig sjenert og syntes sånt var ubehagelig. Prøvde voksne å tvinge meg begynte jeg å gråte..

Om hun ikke har problemer med å si det, men bare velger å la være er det noe annet.  Da burde faren virkelig ta en prat med henne og lære henne normal høffelighet. 

Anonymkode: 16118...88f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, så teit. Du skjønner vel at man forventer en viss folkeskikk? Jeg har vokst opp med å lære å takke for maten, takke for gaver og si takk for hjelpen om noen hjelper meg. Det er faktisk ikke ille å forvente at andre takker, det er en god egenskap. Det er folkeskikk. Jeg forstår TS kjempe godt.  

Anonymkode: 9d585...fbd

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man er 7 år burde takk og tusen takk komme automatisk. 

Terper på dette ukentlig. Pappan er litt for avslappa i mine øyne og sier: "ser du ikke hun ble glad?". 

Dette irriterer meg grenseløst. Det er ikke koselig å gi ting til et utakknemmelig barn.

Jeg kjøpte 3 fine kjoler i går og ikke et eneste takk. Dette barnet er ikke sjenert og jeg er stemor. Vi har er godt forhold bare for å ha sagt det. Normal høffelighet er i mine øyne høyt verdsatt. Man blir rett og slett likt bedre hvis man viser takknemmlighet. Er dette for mye å forlange?

Hva du får i retur er helt avhengig av hva du selg gir og har gitt fra barnet er lite. 

Vi har sagt takk for maten eller takk for skiftet når vi er ferdig å spise nåde til hverandre og til barna fra før barna kom til. Nå sier de på 3,5 år takk for maten elt av seg selv når de er forsynte eller vil gå fra bordet. Får de fine klær på seg eller vi på andre måter skryter så kommer det positive ord tilbake. Slik er våte barn og slik har vi voksne vært, fordi vi har fått disse tingene med oss fra vi var ganske nye i denne verden. 

Å takke koster ingenting, men det kan gi et annet menneske veldig mye. 

Anonymkode: 0f5cf...f9d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg irriterer meg litt over de som ikke takker. Et veldig konkret eksempel, etter avtale med lærer (selvfølgelig ;)) skulle vi overraske klassen til sønnen min på skolen med pølser og is (17. mai rester som måtte spises opp). Av 25 elever i klassen var det 3 som takket. Resten var mer opptatt av å få pølsa si så fort som mulig. Dette var på mellomtrinnet. 

Synes det hadde vært litt hyggelig og kommet innom og overrasket ungene dersom de hadde vidt litt takknemlighet istedenfor "griskhet". Nevnte det for læreren og hun sa at hun nettopp på grunn av dette nærmest hadde sluttet å ta med kake til elevene. Hver gang var de skuffet over å ikke få mer, eller "hæ, er det bare et stykke til hver", istedenfor å vise takknemlighet ovenfor det de hadde fått. 

Anonymkode: f26da...d6f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte vel ikke å si takk eller unnskyld før jeg var nærmere 15 år, men jeg var sykelig sjenert og syntes sånt var ubehagelig. Prøvde voksne å tvinge meg begynte jeg å gråte..

Om hun ikke har problemer med å si det, men bare velger å la være er det noe annet.  Da burde faren virkelig ta en prat med henne og lære henne normal høffelighet. 

Anonymkode: 16118...88f

Denne jenta er motsatt av sjenert. Hadde virkelig forstått hvis det var det. Hun har høyt ego og rimelig bortskjemt. Noe som ikke er hennes feil, men det blir ikke bedre av å ikke kunne lære små fraser. Det kan så klart være empatien og sosial intelligens som henger litt etter på henne. 3 år med terping.. får nesten lyst til å slutte å gi henne ting. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Etter hun fikk de 3 penkjolene som hub hadde ønsket seg så klarte hun å si: "men er de lange nok?" "Hvor er hårsløyfa?"

• Liker 2
Skrevet

Da minner du jenta på det TS. Hver gang. Helt til hun husker det av seg selv. På en hyggelig måte så klart.

"Hva sier man når man får noe?"

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

"hva heter det da?"

Er en replikk jeg har sagt noen tusen ganger, både til mine og andres, de som har noen som helst oppdragelse da stopper snur og takker, mens de som  bare blir blanke i blikket er det bare å gi opp, for da mangler det noe hjemmefra...

Anonymkode: 1a9e2...24a

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne jenta er motsatt av sjenert. Hadde virkelig forstått hvis det var det. Hun har høyt ego og rimelig bortskjemt. Noe som ikke er hennes feil, men det blir ikke bedre av å ikke kunne lære små fraser. Det kan så klart være empatien og sosial intelligens som henger litt etter på henne. 3 år med terping.. får nesten lyst til å slutte å gi henne ting. 

Gjør nettopp det, da.... Og om hun sier at hun ønsker seg noe, så kan du svare, på en ok måte, at "vet du hva? hver gang jeg kjøper noe til deg så glemmer du å takke meg for at jeg både har brukt tid på å kjøpe det OG pengene mine på det, så nå har jeg ikke lyst til å kjøpe noe til deg før du husker å takke"... . Eller noe sånt... Det kunne jeg FINT ha gjort med datteren min!

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...