Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en manisk episode med maaange sexpartnere før jeg ble lagt inn og tørr ikke hiv-teste meg etterpå. Selv om jeg vet sjansen er minimal, i tillegg var de fleste omskjærte så sjansen er enda mindre. Men jeg har fått skikkelig tvangstanker om HIV og er overbevist om at en test vil være positiv og jeg vil være stigmatisert resten av livet. Hjernen flommer over av hiv-tanker og jeg greier ikke gi slipp. Jeg vet jo hva som skal til for å få stopp på det, nemlig ta en test!! Er det ingen måte en kvinne får tatt en hurtigtest på? Virker som det bare er for homofile eller menn som kjøper sex? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du svlegger sikker test etter seks uker. Det er ingen grunn til å vente.

HIV er i essens symptomfritt i latensfasen, som varer 7-10 år. Når sykdomsutviklingen først begynner, er det vanskelig å behandle. En god prognose avhenger av tidlig diagnostikk og oppstart av antiretrovirale midler. Kommer man tidsnok i gang, vil man ikke utvikle AIDS, og kan leve som normalt, med unntak for at man må ta en del medisiner.

Sjansen for at du er smittet er helt marginal. Smitterisikoen ved ubeskyttet vaginalt samleie er i utgangspunktet ca. 0.2-0,3 prosent, med noen variabler som kan endre risikoen noe. Vil du virkelig plage deg selv med dette i årevis? 

Her har du to mulige scenarier:

1. (usannsynlig) Du er smittet, og kan leve et tilnærmet helt normalt liv om du følger opp behandling.

2. (mest sannsynlig) Du er ikke smittet, og kan senke skuldrene etter å ha testet deg.

Anonymkode: 03d61...bbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...