Gå til innhold

Journal borte, viktig informasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sykehuset har rotet bort journalen min fra 10 år siden når de fortsatt hadde den i papirformat. Den inneholdt informasjon om da jeg ble voldtatt som mindreårig, og jeg skal søke voldsoffererstatning. Jeg anmeldte ikke, så denne journalen inneholder viktig informasjon om hendelsen. Hva gjør jeg??

Anonymkode: 2f147...9e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykehuset har rotet bort journalen min fra 10 år siden når de fortsatt hadde den i papirformat. Den inneholdt informasjon om da jeg ble voldtatt som mindreårig, og jeg skal søke voldsoffererstatning. Jeg anmeldte ikke, så denne journalen inneholder viktig informasjon om hendelsen. Hva gjør jeg??

Ingen mrd vett og forstand søker voldsoffererstatning uten å bruke advokat. Advokatbistand i forhold til seksuelle overgrep og voldsoffererstatning er gratis. Så dette tar du med en erfaren advokat. 

Anonymkode: 1fac4...ee2

Gjest making.a.mess
Skrevet

Jeg ba om journal fra et legesenter og de sa at papirjournaler fra ti år og mer tilbake ble brent så borte for alltid. Hva jeg så etter var ikke noe viktig heldigvis. Men sykehusene burde ha ting på data selv om det er ti år siden. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, making.a.mess skrev:

Jeg ba om journal fra et legesenter og de sa at papirjournaler fra ti år og mer tilbake ble brent så borte for alltid. Hva jeg så etter var ikke noe viktig heldigvis. Men sykehusene burde ha ting på data selv om det er ti år siden. 

Det er faktisk ikke lov. Journaler skal oppbevares på evig tid. Dersom kontoret ikke selv vil eller kan oppbevare journalene så skal de leveres inn til fjernarkiv som byarkiv eller statsarkiv. 

Ingen legekontor har heller stor nok ovn til å sitte og brenne journaler i. Jeg har sortert en del millioner journaler.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen mrd vett og forstand søker voldsoffererstatning uten å bruke advokat. Advokatbistand i forhold til seksuelle overgrep og voldsoffererstatning er gratis. Så dette tar du med en erfaren advokat. 

Takk for at du -ikke- svarer på spørsmålet mitt da. Hva i alle dager vet du om hvorvidt jeg har advokat eller ikke?

7 minutter siden, making.a.mess said:

Å transkribere hele psykologjournalen min fra da jeg begynte på BUP til de digitaliserte systemet tror jeg neppe de har gjort, de har rett og slett ikke ressurser til den jobben.

Gjest making.a.mess
Skrevet

Det er faktisk ikke lov. Journaler skal oppbevares på evig tid. Dersom kontoret ikke selv vil eller kan oppbevare journalene så skal de leveres inn til fjernarkiv som byarkiv eller statsarkiv. 

Ingen legekontor har heller stor nok ovn til å sitte og brenne journaler i. Jeg har sortert en del millioner journaler.

Det var hvertfall beskjeden jeg fikk. Ordrett. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jornalpliktig info må bare lagres i 10 år. Om det gjelder journalen og vet jeg ikke

Anonymkode: dcc77...a95

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det var det jeg mente, så ble ganske overrasket over at den bare var borte. Dog ble en del av sakene flyttet fra St Olavs Hospital til DPS da den ble åpnet, så journalen ble visstnok borte under flytting. Jeg føler meg IKKE komfortabel med det i det hele tatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jornalpliktig info må bare lagres i 10 år. Om det gjelder journalen og vet jeg ikke

Anonymkode: dcc77...a95

Når jeg spurte etter journalen min for noen år siden hadde det enda ikke gått 10 år. Nå har det det, men det hjelper jo ikke meg.

• Liker 1
Gjest making.a.mess
Skrevet

Takk for at du -ikke- svarer på spørsmålet mitt da. Hva i alle dager vet du om hvorvidt jeg har advokat eller ikke?

Å transkribere hele psykologjournalen min fra da jeg begynte på BUP til de digitaliserte systemet tror jeg neppe de har gjort, de har rett og slett ikke ressurser til den jobben.

Si ikke det. Min bup journal er 25 år gammel og det var fullt mulig å printe alle de 75 sidene. Ingen klaget over at det ville bli pes. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, making.a.mess said:

Si ikke det. Min bup journal er 25 år gammel og det var fullt mulig å printe alle de 75 sidene. Ingen klaget over at det ville bli pes. 

Jeg har sett journalen min (riktignok for lenge siden, før den ble borte). Da var den på ganske mangr hundre sider, som en fuckings bok. Så jeg tviler egentlig, men jeg kan jo sjekke.

AnonymBruker
Skrevet

Å printe eller kopiere journaler er noe som gjøres ofte. Jeg har sendt avsted nærmere 6 kilo journaler på en pasient. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du advokat så vet advokaten hvordan denne typen problemer løses. Da spør du ikke etter hjelp på nett. 

Papir journaler kan feilarkiveres, eller arkiveres inni en annen journal. Før eller senere dukker feilarkiverte journaler opp igjen. Det forekommer også at ansatte tar med seg journaler fra sykehus eller andre kontor når de slutter. Motivet kan vi spekulere i. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda det er lov, slutt å feilinformer. Journaler kan destrueres når det antas å ikke lenger være bruk for dem, men de bør oppbevares i minst ti år. 

Ts, de fleste gamle journaler scannes inn eller oppbevares på mikrofilm. Hør med sykehusets arkiv om de kan hjelpe deg. 

Anonymkode: f6c6f...99e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke tilfeldigvis klaget på behandlingsstedet på et tidspunkt eller har en mistanke om feilbehandling? 

Anonymkode: 15d6e...428

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Å printe eller kopiere journaler er noe som gjøres ofte. Jeg har sendt avsted nærmere 6 kilo journaler på en pasient. 

Har du advokat så vet advokaten hvordan denne typen problemer løses. Da spør du ikke etter hjelp på nett. 

Papir journaler kan feilarkiveres, eller arkiveres inni en annen journal. Før eller senere dukker feilarkiverte journaler opp igjen. Det forekommer også at ansatte tar med seg journaler fra sykehus eller andre kontor når de slutter. Motivet kan vi spekulere i. 

Selv om en advokat kan hjelpe betyr det ikke at man må være en hjelpesløs latsabb. Jeg har så vidt begynte å sjekke opp i dette selv før jeg tar videre skritt. Feks sjekket jeg foreldelsesfristen før jeg tok neste skritt som var å spørre St Olavs Hospital om de hadde journalen min fra den tiden. Jeg gidder ikke bruke tiden min hos en advokat om jeg bare får høre at fristen er gått ut. Det er lurt å sjekke at informasjonen faktisk finnes før man starter en sak, det tjener alle parter på.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda det er lov, slutt å feilinformer. Journaler kan destrueres når det antas å ikke lenger være bruk for dem, men de bør oppbevares i minst ti år. 

Ts, de fleste gamle journaler scannes inn eller oppbevares på mikrofilm. Hør med sykehusets arkiv om de kan hjelpe deg. 

Anonymkode: f6c6f...99e

Arkivet var lurt, tusen takk! At voldtekten er nevnt til flere psykologer gjennom flere år er liksom det nærmeste bevis jeg kommer.

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har ikke tilfeldigvis klaget på behandlingsstedet på et tidspunkt eller har en mistanke om feilbehandling? 

Anonymkode: 15d6e...428

Nei

AnonymBruker
Skrevet

Hele papirjournalen min er scannet inn i min elektroniske journal. Også dokumenter fra ca 20 år siden. Alt ligger i den elektronisk nå. Har ikke alle sykehus den ordningen?

Anonymkode: a6bdc...f3f

AnonymBruker
Skrevet

Hele papirjournalen min er scannet inn i min elektroniske journal. Også dokumenter fra ca 20 år siden. Alt ligger i den elektronisk nå. Har ikke alle sykehus den ordningen?

Anonymkode: a6bdc...f3f

Ikke i mitt tilfelle tydeligvis, behandleren min kunne i alle fall ikke finne det

AnonymBruker
Skrevet

Men folkens jeg skal sjekke med sykehusets arkiv, kanskje de kan hjelpe meg.

AnonymBruker
Skrevet

Noen sykehus har scannet gamle journaler. St Olavs har et arkiv ja, det kan godt være den ligger der. Hør med dem :)

Anonymkode: 3c9a9...dcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...