AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #1 Del Skrevet 15. mai 2018 Hva er din morsomste/rareste/skumleste opplevelse på kollektivtransport? Hva liker du? Hva frustrerer deg mest? Kjør debatt Anonymkode: 66782...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
winnie89 Skrevet 16. mai 2018 #2 Del Skrevet 16. mai 2018 Jeg misliker sterkt folk som snakker høyt, så jeg ikke hører musikken(eller enda verre, podcasten) i mitt eget headset. Høres egoistisk ut, men det er sant. Hvorfor snakke så høyt når man høres helt fint liksom. Jeg liker å ta bussen tidlig om morgenen når det er lite folk. Opplevde å bli tafset på et par ganger, og jeg ser samme personen ganske ofte på bussen. Så jeg vet hvor jeg skal sette meg for å unngå han. En annen ting, jeg blir irritert på folk som nesten aldri må ta kollektiv fordi de har bil, men som klager med en gang de må Jevnt over er det ikke så mye jeg liker med kollektiv transport, det er bare en hverdagslig nødvendighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #3 Del Skrevet 17. mai 2018 Hva er vanskelig med prinsippet med "av først, så på"? Altså at de som skal av går av før de som skal på går på. Er utrolig irriterende at så fort døra åpner seg begynner folk å presse seg på og de som skal av må "kjempe" seg av. Ellers irriterer det meg grenseløst når folk ser på film/spiller spill/har samtaler på høyttaler. Bruk headset for pokker. Jeg er ikke interessert i soundtracket til en eller annen random film, ei heller lyden av videoen med barnebarnet ditt som gulper for første gang. Trenger heller ikke å vite at tante Olga har har fått påvist urinsyregikt. Og hva f... er greia med folk som etter seg ned rett ved meg når bussen/trikken etc. er nesten tom og det er haugevis med ledige seter. Argh...Irriterer meg grenseløst! Anonymkode: 6b956...bea 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #4 Del Skrevet 17. mai 2018 11 timer siden, winnie89 skrev: Jeg misliker sterkt folk som snakker høyt, så jeg ikke hører musikken(eller enda verre, podcasten) i mitt eget headset. Høres egoistisk ut, men det er sant. Hvorfor snakke så høyt når man høres helt fint liksom. Jeg liker å ta bussen tidlig om morgenen når det er lite folk. Opplevde å bli tafset på et par ganger, og jeg ser samme personen ganske ofte på bussen. Så jeg vet hvor jeg skal sette meg for å unngå han. En annen ting, jeg blir irritert på folk som nesten aldri må ta kollektiv fordi de har bil, men som klager med en gang de må Jevnt over er det ikke så mye jeg liker med kollektiv transport, det er bare en hverdagslig nødvendighet. Haha, jeg reiser faktisk tidlig på jobb for å slippe full t-bane. Orker ikke! Anonymkode: 66782...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missfitness Skrevet 17. mai 2018 #5 Del Skrevet 17. mai 2018 Jeg har egentlig aldri kjørt noe særlig kollektivt, men har en liten periode nå kjørt en del buss fordi vi midlertidig kun har en bil. Og dette er verken skummelt eller morsomt, men jeg stusser på at folk som tar buss regelmessig ikke vet at inngangsdøra er foran på bussen! Jeg mener, skal jo ikke så mye til å skjønne hvor på holdeplassen ca døra vil være når bussen stopper. Stort sett står de fleste på midten, mange ganger bare jeg som stiller meg opp helt fremme der døra kommer. Bare en liten sak jeg stusser over... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #6 Del Skrevet 17. mai 2018 Jeg reiser kollektivt og synes det funker fint, men noe hverdags-irritasjon fører det med seg... *Folk som sitter på klappsetene i midtgangen, og som ikke klarer å skjønne at de må flytte seg når det kommer på noen med barnvogn (helt utrolig at man faktisk må be dem om å sette seg et annet sted). *Folk som står i midtgangen med ryggsekk og ikke skjønner at hvis de snur seg så får de som sitter i setene sekken rett i hodet. *Folk som ikke greier å vente med å gå på, før alle har fått gå av. *Folk som lar sine små barn ta bena opp i setene med sko på, og i tillegg gir dem mat og drikke som de ikke greier å holde styr på (Har flere gange ønsket jeg hadde med sitteunderlag fordi seter er fulle av sand, kakesmuler og annet søl). Anonymkode: 8fd4d...ef0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #7 Del Skrevet 17. mai 2018 10 timer siden, Missfitness skrev: Jeg har egentlig aldri kjørt noe særlig kollektivt, men har en liten periode nå kjørt en del buss fordi vi midlertidig kun har en bil. Og dette er verken skummelt eller morsomt, men jeg stusser på at folk som tar buss regelmessig ikke vet at inngangsdøra er foran på bussen! Jeg mener, skal jo ikke så mye til å skjønne hvor på holdeplassen ca døra vil være når bussen stopper. Stort sett står de fleste på midten, mange ganger bare jeg som stiller meg opp helt fremme der døra kommer. Bare en liten sak jeg stusser over... I Bergen, vil de at folk skal gå inn bak av en eller annen grunn. Anonymkode: da5b4...af0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #8 Del Skrevet 18. mai 2018 I Oslo må man ikke gå inn foran, med mindre man skal kjøpe billett av sjåføren. Jeg har månedskort og går som oftest på enten midt på eller bakerst. Sjelden jeg går inn foran, blir jo gjerne stående å vente på at en eller annen susemikkel skal kjøpe billett med alt det innebærer (finne frem lommebok, finne penger, gi sjåføren penger, få veksel og billett av sjåføren, plassere veksel i lommeboka og lommeboka tilbake i veska... Ting. Tar. (fryktelig mye) Tid.). Anonymkode: 6b956...bea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 18. mai 2018 #9 Del Skrevet 18. mai 2018 Vil anbefale deg å sjekke ut denne tråden TS: https://forum.kvinneguiden.no/topic/622443-rare-ting-folk-gjør-på-kollektivtransport/ Mye artig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 18. mai 2018 #10 Del Skrevet 18. mai 2018 Irritasjonsmomenter: • Folk som tar stor plass, og generelt mangler posisjoneringssans og oppmerksomhet. • At folk bruker for lang tid i «kritiske» øyeblikk. For eksempel å stille seg helt fremst på holdeplassen, bare for å fomle i flere sekunder med telefonen før de klarer å åpne døra. I slike tilfeller bøller jeg meg forbi med god samvittighet... • Hvis personen som sitter i setet innenfor meg signaliserer at de skal av, må de være klare til å smette ut så snart jeg reiser meg. Jeg har opplevd å bli stående i midtgangen i 10 sekunder fordi de i siste liten begynner å fomle med telefon og veske, mens jeg uunngåelig sperrer for de som kommer bakfra... • Noen begynner å grave dypt i veske / lommebok først når de kommer frem til sjåføren, og bruker evigheter på å kjøpe billett. Totalt uakseptabelt! (På busser hvor alle må vise billett). • Folk som gjør brå vendinger helt uten tanke på hva deres svære ryggsekker smekker borti. • Manglende hensyn mtp telefonsamtaler. Dersom du må ta en samtale - bruk handsfree, og ikke prat høyere enn nødvendig! Svigermors eksem eller utflod ønsker vi heller ikke å høre så mye om... • Noen skjønner ikke at de med barnevogn faktisk må tas hensyn til, eller tror tilsynelatende at situasjonen vil løse seg på magisk vis dersom de bare spiller zombie og ser en annen vei. Latterlig! • Manglende evne til å tolke situasjoner. Et eksempel er når man står inne på en stasjon, det er øsende regnvær rett utenfor døra, man kan begynne påstigningen fem minutter før bussen kjører, og systemet krever at man går inn foran for å vise billett. Hvis jeg da står midt i køen og ser at fem stykker står i kø utenfor bussen så blir jeg stående innendørs til alle foran meg har kommet seg inn i bussen. Dette er selvsagt for å slippe unna regnværet, og erfaringsmessig er det alltids noen som bruker lang tid med å finne billett o.l. Da kan man oppleve knuffing, ganske enkelt fordi folk ikke klarer å tenke fremover. Man kommer ikke fortere frem og får heller ikke et bedre sete om man bruker fem sekunder ekstra i en slik situasjon. Det er fortsatt fem minutter til bussen går, og alle beholder sin plass i køen. Man slipper derimot å bli våt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 18. mai 2018 #11 Del Skrevet 18. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: I Oslo må man ikke gå inn foran, med mindre man skal kjøpe billett av sjåføren. Jeg har månedskort og går som oftest på enten midt på eller bakerst. Sjelden jeg går inn foran, blir jo gjerne stående å vente på at en eller annen susemikkel skal kjøpe billett med alt det innebærer (finne frem lommebok, finne penger, gi sjåføren penger, få veksel og billett av sjåføren, plassere veksel i lommeboka og lommeboka tilbake i veska... Ting. Tar. (fryktelig mye) Tid.). Anonymkode: 6b956...bea Jepp, dette gjelder for trikk og røde busser i Oslo. På grønne busser, som kjører i Oslo og Akershus, må man vise billett til sjåføren, men de med barnevogner kan fint bruke midterste inngang. Da vil sjåføren som regel signalisere at det er greit. Men når man viser billetten så ser knapt sjåførene på dem, så jeg tror egentlig ikke denne ordningen har stor betydning i praksis. Og ja, det er altfor mange som somler og fomler når de skal kjøpe billett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #12 Del Skrevet 18. mai 2018 Bussjåfører som ikke senker bussen for barnevogn og det er en meters gap mellom bussen og plattformen. Da blir jeg aaaargh! For sjåføren er det jo bare å trykke på den jævla knappen. Anonymkode: 7e07c...959 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mkigjen Skrevet 18. mai 2018 #13 Del Skrevet 18. mai 2018 Bussjåfører som starter fort og brutalt før man får satt seg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest boblebrist Skrevet 18. mai 2018 #14 Del Skrevet 18. mai 2018 21 timer siden, Missfitness skrev: Jeg har egentlig aldri kjørt noe særlig kollektivt, men har en liten periode nå kjørt en del buss fordi vi midlertidig kun har en bil. Og dette er verken skummelt eller morsomt, men jeg stusser på at folk som tar buss regelmessig ikke vet at inngangsdøra er foran på bussen! Jeg mener, skal jo ikke så mye til å skjønne hvor på holdeplassen ca døra vil være når bussen stopper. Stort sett står de fleste på midten, mange ganger bare jeg som stiller meg opp helt fremme der døra kommer. Bare en liten sak jeg stusser over... De som går inn foran skal stort sett kjøpe billett kontant, eller det er eldre som bruker lang tid, eller folk som skal spørre bussjåføren om et eller annet åpenbart. Dette er ting som fort kan ta tid, derfor går jeg som oftest inn bakerst eller på midten for å unngå å bli stående i kø. Ser an både bussen og folkemengden som skal på og av da, så unntak forekommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 18. mai 2018 #15 Del Skrevet 18. mai 2018 21 minutter siden, Mkigjen skrev: Bussjåfører som starter fort og brutalt før man får satt seg Det er sant, men dette minner meg på enda et irritasjonsmoment: • Passasjerer som står i midtgangen, og fremstår nærmest sjokkskadde idet trikken tar løs. De nesten faller over ende mens de flakser som en panisk spurv. Altså, jeg klarer heller ikke å stå fjellstøtt når det rykker til, men man må i det minste være forberedt på at trikken må starte på et tidspunkt. Timingen er vanligvis ganske lett å forutsi dersom man er litt våken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #16 Del Skrevet 18. mai 2018 Noe av det fine med kollektivtransporten synes jeg er å møte på folk man ikke mer ellers. I dag møtte jeg en type som var på vei hjem fra 17. mai-feiring. Han var meget sliten, og jeg sendte ham et oppmuntrende smil. Han smilte tilbake. Et fint øyeblikk Generelt synes jeg morgenturen på banen kan være ganske koselig. Det er en sånn fin ro i vogna, og den kollektive morgentrøttheten er litt søt. Anonymkode: 66782...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå