Gå til innhold

Jeg må ned i vekt asap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at man burde gå til treningssenter ofte, fysisk aktivitet er gull. Nå har jeg faktisk ikke tid til å dra til treningssenter . Jeg bruker derimot kroppen mye hver dag, da jeg har en ettåring jeg løper rundt med, er hjemme med henne. (Vet at det ikke er optimal fysisk trening). 

Hva slags kosthold kan være bra for å gå ned litt?

Jeg liker ikke kjøttpålegg. Og får vondt i magen av druer og fersken. 

Tenker rundt 5 til 7 kg .. 

Anonymkode: 0fb02...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Asap betyr ganke sakte i ditt tilfelle - har du bare litt overflødig flesk, kan du ikke gå så fort ned i vekt som når du har mye. 

Ethvert koshold som gir deg kaloriunderskudd og som du kan holde deg til, er bra for å gå ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloriunderskudd er det som må til. Dermed må du enkelt å greit bare bevege deg mer enn du spiser. Spiser du sunn mat vil dette gi en større metthetsfølelse enn usunn mat og du vil dermed ikke trenge spise like mye. Spis proteinrik mat og unngå sukker. Vektnedgang skjer over tid og en må endre livsstilen sin for å kunne ha en varing vektnedgagn/sunn kropp. Dermed funker ikke dietter da du vil gå lei/sprekke, og gå opp igjen i vekt raskere enn du gikk ned. Kluet er å være tålmodig. Du klarer ikke få drømmekroppen på noen uker. Men avhengig av hvor mye du legger i det kan det skje store forandringer både fysisk og psykisk ila flere mnd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vekten er stabil nå, er det ikke så mye som skal til. En potet mindre til middag, en appelsin i stedet for appelsinjuice til frokost, kanskje en skive mindre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mindre. Spis gjerne større posjoner med grønt. 

Ellers kan du kjøpe noen manualer som du kan løfte på hjemme mens du passer barnet. En treningsmatte funker for litt situps eller andre øvelser. 

Anonymkode: 1ad59...559

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kuttet ut alt sukker og snacks. Ikke spise sjokolade og potetgull, heller ikke i helger. Sørget for at brødet er grovt, ikke spist søte bakevarer. Grovt brød metter mer og du kan spise litt mindre. Droppet all brus, juice, kaffedrikker med melk og sukker. Da kan du spare inn ganske mange kalorier.

Altså unngå flytende kalorier, unngå snacks og heller spise litt frukt eller nøtter i helgene, og sørge for å spise grove karbohydrater som metter mer. 

Anonymkode: 2b2f6...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at man burde gå til treningssenter ofte, fysisk aktivitet er gull. Nå har jeg faktisk ikke tid til å dra til treningssenter . Jeg bruker derimot kroppen mye hver dag, da jeg har en ettåring jeg løper rundt med, er hjemme med henne. (Vet at det ikke er optimal fysisk trening). 

Hva slags kosthold kan være bra for å gå ned litt?

Jeg liker ikke kjøttpålegg. Og får vondt i magen av druer og fersken. 

Tenker rundt 5 til 7 kg .. 

Anonymkode: 0fb02...aad

Hvis du skal gå ned i vekt, er maten viktigst. Kalorier inn og ut, det er det som er viktig. Så, et kosthold med litt mindre kalorier enn du forbrenner er lurt. Hva med å prøve vektklubb.no? Det er relativt billig, og de setter opp en oversikt over hvor mye du kan spise og samtidig gå ned, og du kan føre kaloriregnskap der. I tillegg har de måltidsforslag med mange gode oppskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare å slutte å spise så mye. Så er det gjort. Samme hva du spiser. bare du spiser mindre kalorier enn det du bruker. Så spiser du 1000 - 1200 kalorier hver dag. Går du ned. Kaloriene står utenpå all mat du kjøper. Så enkelt er det. 

Anonymkode: befec...af8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Svartfugl skrev:

Hvis du skal gå ned i vekt, er maten viktigst. Kalorier inn og ut, det er det som er viktig. Så, et kosthold med litt mindre kalorier enn du forbrenner er lurt. Hva med å prøve vektklubb.no? Det er relativt billig, og de setter opp en oversikt over hvor mye du kan spise og samtidig gå ned, og du kan føre kaloriregnskap der. I tillegg har de måltidsforslag med mange gode oppskrifter.

Helt enig. Skal du ned i vekt må du tenke på mat og ikke trening. I løpet av en treningsøkt forbrenner du kanskje 400 kcal. Spiser du 80 g sjokolade har du fått i deg 400 kcal. Det er altså mye enklere å redusere kaloriinntaket enn å øke kaloriforbruket. Du vil ikke bli sterkere og få bedre kondis av å droppe sjokoladen, men du går ned i vekt.

Myfitnasspal er en gratis app hvor du kan registrere hva du spiser. Brukerne kan legge inn matvarer selv, så ikke alt ligger inne med riktige verdier, så sjekk emballasjen på maten du kjøper for å dobbeltsjekke at det blir riktig. Det samme gjelder for Lifesum.

Anonymkode: 2b2f6...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pringle skrev:

Asap betyr ganke sakte i ditt tilfelle - har du bare litt overflødig flesk, kan du ikke gå så fort ned i vekt som når du har mye. 

Ethvert koshold som gir deg kaloriunderskudd og som du kan holde deg til, er bra for å gå ned i vekt. 

Dette stemmer vel ikke helt. Jeg er slank, og om jeg er veldig stillesittende en periode (som kan skje i jula for eksempel) så kan jeg gå opp et par kilo. Om jeg da bare kutter litt i hvert måltid går jeg ned 1 kilo i uka ca. Det er ingen problem. 

Anonymkode: b6e4e...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer vel ikke helt. Jeg er slank, og om jeg er veldig stillesittende en periode (som kan skje i jula for eksempel) så kan jeg gå opp et par kilo. Om jeg da bare kutter litt i hvert måltid går jeg ned 1 kilo i uka ca. Det er ingen problem. 

Anonymkode: b6e4e...51f

En kilo fettvev tilsvarer 7000 kalorier, det betyr at du trenger et daglig kaloriunderskudd på 1000 i den uka for å miste så mye fett. En kilo eller to er innenfor normale variasjoner fra dag til dag, som kan skyldes alt fra at karbohydrat- eller saltinntaket, eller rett og slett vekten av den maten man har spist, er høyere enn vanlig, eller man er forstoppet, til at man er støl etter trening, venter mensen osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Skal du ned i vekt må du tenke på mat og ikke trening. I løpet av en treningsøkt forbrenner du kanskje 400 kcal. Spiser du 80 g sjokolade har du fått i deg 400 kcal. Det er altså mye enklere å redusere kaloriinntaket enn å øke kaloriforbruket. Du vil ikke bli sterkere og få bedre kondis av å droppe sjokoladen, men du går ned i vekt.

Myfitnasspal er en gratis app hvor du kan registrere hva du spiser. Brukerne kan legge inn matvarer selv, så ikke alt ligger inne med riktige verdier, så sjekk emballasjen på maten du kjøper for å dobbeltsjekke at det blir riktig. Det samme gjelder for Lifesum.

Anonymkode: 2b2f6...f6c

Når det er sagt, er trening på ingen måte skadelig for vektnedgang, og det kan bidra til å forhindre at du mister muskelmasse. Den trenger vi for å holde vekta stabil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at man burde gå til treningssenter ofte, fysisk aktivitet er gull. Nå har jeg faktisk ikke tid til å dra til treningssenter . Jeg bruker derimot kroppen mye hver dag, da jeg har en ettåring jeg løper rundt med, er hjemme med henne. (Vet at det ikke er optimal fysisk trening). 

Hva slags kosthold kan være bra for å gå ned litt?

Jeg liker ikke kjøttpålegg. Og får vondt i magen av druer og fersken. 

Tenker rundt 5 til 7 kg .. 

Anonymkode: 0fb02...aad

2 uker på psmf tenker jeg.

Anonymkode: 453f4...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er ikke trening, men kosthold.

En liten stratos gir deg 230 kcal. Du må jogge (ikke gå)  omtrent 3 km for å brenne det av (forutsetter din vekt 70 kg). Da er det mye lettere å ikke spise den sjokoladen.

Anonymkode: 68a8b...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips og råd,.kjente jeg ble litt klokere. Jeg spiser relativt sunt. Brød/havregrøt/yoghurt til frokost, fullkorntortilla til lunsj med et pålegg eller en tørr kjeks til chai, middag (grønnsaksgryter), alltid laget fra bunnen, men guilty pleasure er litt sukker i kaffen.. og den kaffen tar jeg 3-5 ganger om dagen, samt en liten trøffel rundt lunsjtid.. fort gjort å kutte ned litt. Jeg drikker utrolig mye brus, men har aldri tatt drikke like seriøst som mat. Men det er vel det det ligger. Jeg gikk ned 7 kg på 2 mnd da jeg droppa cola sist gang. 

Har forresten prøvd noen kostholdsapper, men fikk ikke mye ut av det når bmi var for lav. Skjønte ikke helt den, men ja. 

En høyere opp her nevner en app så jeg skal ta å sjekke den:) Da blir det kanskje litt fart i sakene. 

Anonymkode: 0fb02...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med sukrin gold i kafeen istedet, jeg smaker ikke forskjell på den og vanlig sukker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode tips og råd,.kjente jeg ble litt klokere. Jeg spiser relativt sunt. Brød/havregrøt/yoghurt til frokost, fullkorntortilla til lunsj med et pålegg eller en tørr kjeks til chai, middag (grønnsaksgryter), alltid laget fra bunnen, men guilty pleasure er litt sukker i kaffen.. og den kaffen tar jeg 3-5 ganger om dagen, samt en liten trøffel rundt lunsjtid.. fort gjort å kutte ned litt. Jeg drikker utrolig mye brus, men har aldri tatt drikke like seriøst som mat. Men det er vel det det ligger. Jeg gikk ned 7 kg på 2 mnd da jeg droppa cola sist gang. 

Har forresten prøvd noen kostholdsapper, men fikk ikke mye ut av det når bmi var for lav. Skjønte ikke helt den, men ja. 

En høyere opp her nevner en app så jeg skal ta å sjekke den:) Da blir det kanskje litt fart i sakene. 

Anonymkode: 0fb02...aad

Du må kutte ut å drikke kalorier i det hele tatt. Det er helt unødvendig, og der sparer du mye. Ikke tenk at du skal kutte ned, kutt helt. Det er mange kalorier i en halv liter cola. I tilfelle, drikk en pepsi max, venn deg til smaken på det. Det er bare en vane. Bedre enn å legge på seg i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2018 den 21.22, Pringle skrev:

En kilo fettvev tilsvarer 7000 kalorier, det betyr at du trenger et daglig kaloriunderskudd på 1000 i den uka for å miste så mye fett. En kilo eller to er innenfor normale variasjoner fra dag til dag, som kan skyldes alt fra at karbohydrat- eller saltinntaket, eller rett og slett vekten av den maten man har spist, er høyere enn vanlig, eller man er forstoppet, til at man er støl etter trening, venter mensen osv.

Jeg forbrenner 500 kcal dagen på trening, så det er virkelig null problem å kutte 500 kcal i spising om dagen :)

Jeg har totalt stabil vekt hele tiden fordi jeg ikke har syklus og pga IBS har 3-4 tømminger hver eneste dag, så det der holder ikke altså for å bortforklare vektnedgang. Om jeg veier meg hver dag og spiser like mye som jeg forbrenner har jeg kun en variasjon på max 200 gram. Dette har jeg testet. 

Anonymkode: b6e4e...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, kickstarter med nutrilett shaker ( gjør ingenting, er sunn ) så tar jeg videre vanlig mat men holder meg til salater, knekkebrød, makrell i tomat, skinke, noe frukt, kylling& kalkun, skyr.. og bare vann. Kutter ut alt av ferdigmat, snacks& brus. ( Utvider selvsagt mat, men sunn&mye salat )

Trening hjemme:

- Matte

- Håndvekter

- Stol

- Pute

- Løpesko

- Sporthsbh

- Har en e sykkel

Så leser jeg på nett og har kjøpt et hefte om ulike treningsøvelser man kan gjøre hjemme selv.

Anonymkode: c15b5...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...