Gå til innhold

Hjerteinfarkt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 22 år som plutselig har blitt livredd for å få hjerteinfarkt. Jeg sjekket hjerte mitt hos en hjertespesialist da jeg var 18 år, fordi jeg hadde så mye hjertebank. Hjertet mitt var friskt og fint. Så mitt spørsmål er, kan man få hjerteinfarkt i så ung alder når hjertet er helt friskt?

Anonymkode: 8dd23...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor bekymrer du deg for deg?

Dette har sikkert spesialisten forklart deg allerede, men hjertebank og hjerteinfarkt er to forskjellige ting. Hjertebank er ekstraslag på hjertet pga. at hjertet tar det ene slaget før det skal, eller noe. Det er noe mange har i hverdagen, som de både merker og ikke merker. Du har blitt undersøkt, så det er ingen ting å bekymre seg over og det har ingen direkte sammenheng med hjerteinfarkt overhodet. 

Hjerteinfarkt skjer jo ved at en blodpropp stenger en blodåre slik at hjertet ikke får blodet det skal, eller fordi åreveggene har blitt tilstoppet pga. forkalkning i veggene/kolestrol, slik at hjertet ikke får nødvendig blod. 

Med mindre du har arvelig forhøyet kolestrol så er det ingenting å bekymre seg for i din unge alder eller en annen forkalkningssykdom i familien. Men det sistnevnte tror jeg ofte blir fanget opp på ultralyd av hjertet. 

Siden du er bekymret kan du jo bare bestille deg en time hos legen, så kan hun forklare. 

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lege sagt at hjertet ditt er friskt, så er det nok slik. Urolige tanker derimot kan få hjertet til å jobbe veldig fort. Psyken styrer veldig mye i kroppen vår. 

Anonymkode: 92806...f64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg hadde samme bekymring, hjertespesialisten jeg snakket med sa at det ca ikke skjer at kvinner får hjerteinfarkt før overgangsalderen.   Hadde med østrogen å gjøre.

Anonymkode: e6008...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2018 den 12.48, AnonymBruker skrev:

Jeg er en jente på 22 år som plutselig har blitt livredd for å få hjerteinfarkt. Jeg sjekket hjerte mitt hos en hjertespesialist da jeg var 18 år, fordi jeg hadde så mye hjertebank. Hjertet mitt var friskt og fint. Så mitt spørsmål er, kan man få hjerteinfarkt i så ung alder når hjertet er helt friskt?

Anonymkode: 8dd23...947

Skal du bekymre på deg et hjerteinfakrt eller skal du tenke at du er frisk inntil det motsatte er bevist? 

Var jeg deg ville jeg valgt det siste og ikke det første. Helseangsten din derimot bør du snakke med legen din om. 

Anonymkode: 8a846...aca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bruk opp livet ditt på bekymringer

Anonymkode: 88361...625

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg hadde samme bekymring, hjertespesialisten jeg snakket med sa at det ca ikke skjer at kvinner får hjerteinfarkt før overgangsalderen.   Hadde med østrogen å gjøre.

Anonymkode: e6008...8fb

Det den legen sier er feil. Kvinner med høyt kolesterol eller andre risikofaktorer som f.eks. høyt Lp-a kan få hjerteinfarkt lenge før overgangsalderen.

Jeg reagerer sterkt på slike leger som er faglig så svake, og sier slikt tull. Det har kostet flere i slekten livet i alt for ung alder. 

 

Anonymkode: 85c08...48f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det den legen sier er feil. Kvinner med høyt kolesterol eller andre risikofaktorer som f.eks. høyt Lp-a kan få hjerteinfarkt lenge før overgangsalderen.

Jeg reagerer sterkt på slike leger som er faglig så svake, og sier slikt tull. Det har kostet flere i slekten livet i alt for ung alder. 

 

Anonymkode: 85c08...48f

I denne sammenhengen er det nok snarere pasienten som mistolker eller husker feil, for dette er så grunnleggende at det er vanskelig å tro at en lege med autorisasjin har sagt noe slikt.

Anonymkode: 6a7ed...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner i kjønnsmoden alder har ekstremt lav risiko for å få hjerteinfarkt, så skjønner ikke helt at det er der helseangsten din ligger. "Potensielt" kan man få alt mulig, men statistisk sett så har du overveiende sannsynlighet for å overleve til du blir gammel. Hvis ikke er det ulykker, selvmord og kreft som dreper deg som ung. Så kjør fornuftig, ikke la helseangsten din føre til psykiske problemer, og begynn å ta cellerpøve om noen år. Hjertet kan du engste deg over om 50 år. 

Anonymkode: 34c83...fbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk til dere alle :)  nå klarer jeg å slappe litt mer av! 

Anonymkode: 8dd23...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...