Gå til innhold

Har dere felles vaskekjeller? Dele erfaringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nylig flyttet inn i ny leilighet og det er felles vaskekjeller. Badet er ganske lite, så jeg vil helst unngå å kjøpe vaskemaskin selv. 

Vi er 14 husstander som deler 1 vaskemaskin og 1 tørketrommel. Dette synes jeg er lite. Men de fleste bor alene eller er par, så det finnes vel grenser for hvor ofte en må vaske klær? Og jeg antar at noen har egen vaskemaskin da jeg kun ser de samme navnene på listen. 

Vi har en regel om at hver husstand kun kan bruke vaskemaskin/tørketrommel 2t. på rad. Dette er jo ok. Men vaskerommet er kun åpent kl 08-21 hver dag pga. bråk (lytt leilighetskompleks). Egentlig ok det også. Men problemet er at vaskelistene blir fylt opp svært fort. F.eks av leilighet 1 kl 15-17. Leilighet 2 kl 17-19 og leilighet 3 kl 19-21. Dvs 3 husstander på en dag. Ikke alle er hjemme på dagtid å kan vaske da heller (inkl meg selv). Og siden vi er 14 leil som skal dele, så blir ukedagene (kveldene) raskt fylt opp og jeg får kanskje kun vasket klær 1 gang i uken. 

Jeg opplever at det ikke alltid er tilstrekkelig. Jeg vil jo ikke måtte kjøpe masse ekstra klær, håndklær, sengetøy osv. bare pga. dette. Det er jo heller ikke alle klær som kan vaskes sammen. Jeg forsøker å fordele lyse klær, fargete/mørke klær og undertøy/annet som skal vaskes på høy grad. 

Anonymkode: ccf90...17f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med styret og be om å få tildelt faste vaskedager for alle.

Anonymkode: e54c1...28f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som en lur løsning. Eventuelt kan man endre til 3 timer pr husstand, slik at det blir fra kl 15-18 og fra kl 18-21 på ettermiddag/ kveld.

Anonymkode: 6f731...eda

AnonymBruker
Skrevet

Evt 2 og 2 husstander må dele en dag. Og da er det opp til de 2 å dele vaskeriet rettferdig mellom seg på sin dag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller foreslå innkjøp av minst en vaskemaskin til (minst!).

Anonymkode: 0b9f3...a20

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Evt 2 og 2 husstander må dele en dag. Og da er det opp til de 2 å dele vaskeriet rettferdig mellom seg på sin dag. 

Da blir det slik, at når du og  den andre husstanden har vaskeridag sammen på mandag i uke 1, blir det deres tur igjen onsdag i uke 2. Jeg ville foreslått dette for styret.

Skrevet (endret)

Vi hadde samme problem hos oss, men da rett og slett fordi noen satt seg opp på vaskelisten hver dag. Som noen over nevner, så kan det hjelpe å sette opp faste dager, men det kan fort bli rotete eller dumt om du får tildelt tidspunkt du ikke er hjemme på (som f.eks dagtid).

Vi vedtok å sette en begrensning på at man bare kunne sette seg opp 2 ganger per uke, og aldri mer enn en gang per dag. Altså fikk ikke samme person lov til å sette seg opp hver eneste dag. Med maskinene vi har, rekker man også å vaske og tørke to maskiner på 3 timer. Det har fungert fint siden :) 

Dere må nesten regne på det for å finne ut et rimelig tall for hvor ofte man skal ha lov til å  sette seg opp.

Tilfeldig eksempel:

Antall vaskedage i uken: 7 x 4 vaskeperioder om dagen= 28 muligheter for å vaske i uken. 

Antall husstander som bruker vaskerommet= 14. 28/14= 2 vaskerunder per husstand.

Endret av altflyter
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller foreslå innkjøp av minst en vaskemaskin til (minst!).

Anonymkode: 0b9f3...a20

Ja, om de har plass til det. 

(Det burde de vel ha i et bygg med 21 leiligheter?)

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor, er vi 4 leilligheter som har vaskeridag på samme dag. Vi fordeler dagen mellom oss. Ofte er det kun 2 av oss som skal bruke vaskeriet. Her er det så mange leiiligheter at det er 14 dager mellom hver gang vi har vaskeridag. Men vi har flere vaskemaskiner.

AnonymBruker
Skrevet

1 maskin på 14 leiligheter synes jeg er lite. Jeg vil tro det beste er å få flere maskiner slik at flere husstander kan vaske på ettermiddag/kveld (gjerne med regel om at man bare kan reservere kun 1 maskin, men bruke flere om det er ledig). Hvis ikke ville jeg vurdert en egen liten vaskemaskin i leiligheten i tillegg, spesielt om du har barn også. 

Anonymkode: 24ba6...3fd

AnonymBruker
Skrevet

Det forrige stedet jeg bodde (flyttet i fjor) hadde vaskekjeller, og 24 leiligheter delte på 1 vaskemaskin og 1 tørketrommel. Det fungerte faktisk fint. Det var små bad, men ikke så små at jeg vil tro at ikke mange også hadde vaskemaskin selv (badene ble pusset opp i regi av borettslaget noen år tilbake). Vi brukte vaskekjelleren kun i et par måneder (maskinen vår gikk i stykker, og vi brukte litt tid på å kjøpe ny). 

Igjen, det kan fungere greit, men det avhenger nok av hvor mange som bruker maskinen. Kanskje det også vil hjelpe hvis dere kan utvide tiden til å starte  07, da er det mulig å sette på en maskin før man går på jobb. (Setter man frem en kurv, en pose e.l så kan jo nestemann legge de våte klærne i denne, og du selv henge de til tørk når du kommer hjem. Det vil kanskje utvide kapasiteten mer enn den ene timen det faktisk gjør.)

Anonymkode: 03979...4a3

Skrevet

Jeg bor i et eldre borettslag, så vi har en sånn gammeldags løsning med hengelåser på en tavle i stede for å skrive seg på liste. Alle vasketidene har en krok på en tavle, og så har alle hver sin hengelås som henges på den tiden man ønsker å reservere. Hver leilighet har kun 1 hengelås, man kan altså aldri ha mer enn en reservasjon av gangen. Man flytter hengelåsen sin til en ny tid når man er ferdig med å vaske.

Det fungerer veldig godt. Her er det 2 maskiner og en tørketrommel, og når man reserverer så får man ha hele vaskerommet i 3 timer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere trenger flere vaskemaskiner/tørketromler. Dette hørtes unødvendig tungvindt ut. Selv har jeg så lite klær at jeg er avhengig av å kunne vaske når jeg absolutt må, og ikke når det passe for andre, så jeg hadde ikke tvilt på å sette inn en vaskemaskin på badet selv om det er lite fra før. Vi har vaskemaskin på kjøkkenet i stedet for å bruke fellesvaskemaskinen i kjelleren. 

Anonymkode: 7c77f...430

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vaskekjeller med 2 vaskemaskiner og 1 tørketrommel. Mange i bygget har egen vaskemaskin. Ut fra listene tror jeg at vi er ca. 10 enheter som bruker vaskemaskinene (mange par). Mer rift om tørketrommelen. Det fungerer veldig godt, det er mulig å bruke vaskeriet fram til kl 23, det er maksbegrensning på 6 t i uka per enhet. Alle skriver seg opp på liste. Jeg tror hovedproblemet deres er for få maskiner. 

Anonymkode: e48ed...194

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...