Gå til innhold

Jeg orker ikke mer.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ødelagt så utrolig mye for meg selv det siste året og nå er livet så utrolig mørkt og vanskelig. Dette blir et langt innlegg, men jeg håper noen orker å lese alt og kan kanskje gi meg noen råd. 

Det hele begynte for ca to år siden. Jeg innledet et forhold til en som viste seg å være voldelig. Alt begynte sikkert før dette og, for jeg opplevde fysisk, psykisk og seksuell mishandling når jeg var liten og endre i fosterhjem. 

Da jeg var sammen med denne voldelige mannen, tenkte jeg som voldsoffere flest tenker; at det var min skyld. Men det trigget og mange traumer fra barndommen. Den siste gangen han slo meg endte jeg på legevakta, da ringte jeg sykebil selv. Jeg kom meg heldigvis ut av forholdet, men fikk en tung depresjon, slet med angst og hadde flere selvmordsforsøk. Jeg oppsøkte hjelp selv, og ble innlagt på en DPS. Der var jeg svingdørpasient i et år.

I mens jeg var syk og var pasient, så var det ingenting som brydde meg. Alt av regninger hopet seg opp og jeg endte med stor inkassogjeld. Jeg hadde heller ikke betalt husleie, så jeg mistet boligen. Jeg ville ha en personlig verge, så da fikk jeg innvilget dette. 

Jeg fant en ny bolig og ble skrevet ut av DPS'en. Jeg hadde bodd der i mindre enn en uke, før jeg var i en ulykke som gjorde at jeg måtte tilbringe den neste måneden i rullestol. Da jeg kom hjem til den nye boligen igjen, med skinner på begge bena og krykker, så var ingenting pakket ut. Jeg fikk heller ikke lov til å pakke ut tingene, for jeg skulle stå minimalt på beina. Jeg klarte å hinke bort til en krok ved veggen med en søppelpose i ny og ne, om jeg ikke orket å gå ned 17 trappetrinn på krykker ned til søppelkassen. 

Slik var det i tre måneder. Og da jeg begynte å bli frisk, var det ganske rotete. Jeg så ikke enden på det. Søppelet lå enda i den kroken, og etterhvert så hopet det seg mer og mer opp inne og ute. Istedenfor å rydde stuet jeg vekk rot i skap og skuffer. Hele boden var bare rot, og så ut som et rom som du ser på "ekstreme samlere". Nå som jeg sitter her så ser jeg at jeg var ganske deprimert i høst og juletider. Men det var absolutt ingen som visste 

Min økonomiske verge foreslo for meg at det var lurt å finne en leilighet som var lavere i leie, slik at økonomien min kunne bli bedre. Og da fikk jeg en klump i magen, og jeg skjønte at jeg måtte kvitte meg med all søppelet på en måte og få vasket helt alene. 

Jeg fikk ny leilighet i forrige uke, og har alle møblene mine her. Jeg kjente første gang på lenge en glede og ro over at nå kan jeg begynne på nytt og ha de ryddig og pent. Det har jeg energi til nå. Alt rotet er igjen i den andre leiligheten. Jeg hadde en plan i hodet om at jeg skulle ta vekk disse søppelposene ute, få samlet alt dritten inne og vaske skikkelig godt. 

Men så skulle han som leier ut ha husvask, han bor et annet sted i byen. Og den dagen han skulle det, så så han disse posene. Og på grunn av de posene er det gjort skade på veggen. Så det det depositumet som skulle gå til ny leilighet, skal han beholde selv - og han så ikke ut ifra at det ble dyrere og jeg måtte betale mer. Jeg har sendt litt mail frem og tilbake med han om denne søppelen, men det var til min personlige verge han sa dette i går. Vergen min fortalte det nå i dag. 

Nå føler jeg at jeg er tilbake der jeg startet! Alt er bare rot og jeg bare gråter. Jeg vet jo at dette er bare min skyld og at det bare er meg som kan fikse det. Men jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er så flau over meg selv, jeg føler meg så utrolig liten. Vergen min er i kontakt med de nye leietakerne for å få godkjent NAV-depositum, og vergen min sa at de var ganske sinte. Og siden de bor over meg, så tør jeg ikke gå ut i frykt for å treffe de. Jeg skal til den gamle leiligheten å vaske og kvitte meg med søppel i dag, men jeg gruer meg sånn til det og. Det var så dumt å tenke at jeg endelig kunne få en ny start, men rasjonelt sett vet jeg jo at handlingene du gjør har konsekvenser. 

Nå er jeg bare så redd for å bli husløse og jeg har absolutt ingen å snakke med 😔

Anonymkode: b4f0d...e3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei ts

Når jeg leser dette, ser jeg en person som er sterk, har viljestyrke og som kommer til å komme seg på bena. Det at du skriver her viser at du vil ha forandring. Det viser du ikke har gitt opp.

Jeg leser så mye forskjellig du har opplevd men også at du  kommet deg ut av det. Du har kommet deg ut av et destruktivt forhold som mange ikke klarer, du var sterk nok til å få deg selv en verge og har også blitt skrevet ut av DPS. Du ble syk men senere frisk igjen.

Jeg ser at situasjonen du er i akkurat nå er veldig tøff. Men du har også skrevet her at du har også før vært kraftig deprimert og hatt selvmordforsøk, men du er her den dag i dag. Og dette var ikke forgjeves kjære deg. Livet kan være forferdelig vanskelig til tider og av og til føles det så mørkt ut at en føler en aldri finner lyset ut av grotten. Men det gjør du.

Du har vært i mange kamper før, og du har klart deg. Du kommer til å klare deg nå også. Du kommer aldri til å bli husløs ts, det kan jeg love deg. Jeg tenker nå at du skal ta en dag om gangen og prøve å få ryddet den gamle leiligheten.

Jeg håper du holder oss oppdatert

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hvordan det er når ting tårner seg opp og ingenting ser ut til å løse seg. Ta en ting om gangen, skriv gjerne en liste for å få sortert det du må gjøre. Det virker mye mere når det er oppi hodet enn på papiret. Det du må gjøre nå er å rydde den gamle leiligheten og å spare til depositum til den nye (for de blir nok blidere når de ser at du har vilje til å skaffe de faktiske pengene). Om det går i orden eller ikke med de nye husvertene å få NAV-depositumet godkjent er det ikke så mye du kan gjøre med. Fokuser på det du KAN gjøre nå.

Anonymkode: cfbe0...ff1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er om du får noen til å hjelpe deg, bli med deg og være der for deg. Har du noen du stoler på og kan spørre om hjelp fra til rydde og vaske? 

I den nye leiligheten må du holde orden, og be noen om å faktisk si i fra når de kommer på besøk at du må rydde/vaske om det hoper seg opp. Det er ikke lett når det først begynner bli rotete.

Lykke til ❤️

Anonymkode: 5912c...b88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...