Gå til innhold

Hukommelsestap ved depresjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gått ganske lenge no med depresjon som virkelig har tatt på. Fysisk har jeg hatt spenninger i hodet og verdens mørkeste ringer under øynene. Spenningene i hodet og den psykiske belastningen som depresjonen har gitt meg over tid har gjort meg litt bekymret. Jeg har fått utrolig dårlig hukommelse, må skrive ned ting jeg må huske på, ellers glemmer jeg det, det skjer i overkant mye. Glemmer utrolig lett. Har veldig dårlig konsentrasjon også. Litt pinlig i jobb sammenheng og sosialt. Føler meg som den idioten. Jeg går til samtale terapi og bruker ingen medisiner.

Er det noen som har hatt det lignende, blitt frisk fra depresjon og fått konsentrasjon og hukommelsen tilbake? På forhånd, tusen takk

Anonymkode: ad999...8d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei og beklager omstendighetene dine. :( 
Jeg er i en lignende situasjon. For en stund tilbake siden så fikk jeg sammenbrudd av angst, depressjon og alt som plager meg generelt mentalt. Jeg, som du tar ikke medisiner og prøver å løse opp i kjemien med å finne en naturlig balanse. 

Dessverre er det langt verre for min del.
Jeg opplevde hva jeg vil kalle ekstrem regressjon, så jeg husket ekstremt lite av livet mitt (mentalt rundt tenårene nå, men tidligere i regresjonen kanskje ikke mentalt mer en 6 år). 
Det positive er at jeg har startet å få minner tilbake og er begynt å få meg selv mer ut. Jeg har det bedre mentalt, men det er langt unna løsning enda. Jeg får av å til fullstendig angst uten å klare å sette ord på det, for jeg husker ikke alt. Saktens har minner kommet tilbake, og jeg er begynt å håndtere de tingene som kommer tilbake. Jeg føler meg ikke like håpløs som før, og håper i fremtiden å bli 100% i stand til å ha et normalt liv. Men slik det er nå, er jeg enda rundt huller som kan ødelegge meg. 

Jeg er veldig redd for at progressjonen min skal falle tilbake til der jeg var med en ny regresjon, så jeg presser ikke ekstremt hardt. Hitil virker det som å ta seg tid, gir meg bedre kontroll og er hva som har gitt det siste årets fremgang. 
Det viktigste for bedring er å ta seg tid til å puste når du føler det presser på, og ikke presse deg selv for hardt, da det kan forverre tilstanden. 

Endret av Drakan
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt å måtte skrive lapper for å huske ting, glemme hvilken dag det var i går osv. når man er deprimert. Når depresjonen går over kommer alt tilbake som før. Ikke bruk energi på å bekymre deg over det, bruk heller små teknikker for å hjelpe deg selv. Bruk lapper, påminnelser på telefonen osv. Si ifra på jobb at du sliter med å huske ting og at du gjerne vil ha greie påminnelser (sure hint hjelper ikke). Jeg har vert i en dyp depresjon ganske lenge siste to årene, nå har jeg mine stunder ennå men det er bedre. Jeg husker bedre men har fortsatt noe å gå på før jeg er normal i husken. 

God bedring til dere begge. 

Anonymkode: ff6a0...7d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei :) Jeg vil gjerne bare betrygge deg med at dette er helt normalt, både med hukommelse og konsentrasjon. Når man er deprimert har en ofte veldig mange tanker som fyller hodet, og da hjernen vår kun har en viss kapasitet, så kan det gå utover konsentrasjonen (som overskygges av mange tanker og følelser) og hukommelsen, da depresjon påvirker hippocampus (som er et hjerneområde forbundet med hukommelse). Hippocampus har også ved depresjon en tendens sammen med amygdala, til bli mer aktivert av negative minner og tanker, enn ved positive. 

Jeg har også kjent på dette med å føle meg dum i jobbsammenheng og med andre, fordi jeg sleit med å huske ting, prate godt for meg osv. Ingen hyggelig følelse. Men alle kan glemme litt, det betyr bare at man har mye å tenke på. Og ved depresjon har man jo lettere for å fokusere på det negative ved en selv også, men blås! Du har nok bedre hukommelse enn en gullfisk :) Fokuser på det positive ved deg selv, for det er jeg sikker på at du har masse av. 

Anonymkode: c79af...c3e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig. Og det kan ta tid før det går over, selv om depresjonen er borte (sa min psykiater til meg).

Anonymkode: 0a333...18a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig at ved depresjon svikter også det kognitive. Etterhvert som hjernen blir frisk igjen fra depresjonen vil det føles ut som et slør som letter fra hodet, og man får igjen hukommelse og kognitiv evne. Min mor var så deprimert at hun ikke husket navnet på oss barna, eller eget navn, eller hvordan man lagde matretter hun alltid hadde lagt, eller hvordan man startet bilen. Det var et sort hull i mange år av hennes liv. Men det kom tilbake.
God bedring <3

Anonymkode: 5eab1...154

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen tusen takk for alle svar  <3 Dette var betryggende lesing, samtidig som jeg får vondt av å lese om folk som har det værre enn meg ift dette. Jeg som trodde det ikke kunne bli værre. Det er en tøff kamp, det kan man trygt si.., men dette ga meg håp, tusen takk <3 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok i dag var det absolutt ikke greit på jobben pga dette.. folk må tro jeg er helt tilbakestående..det har begynt å komme reaksjoner fra kollegaer. Jeg har ikke hatt denne jobben lenge.  Hva søren gjør man egentlig? Jeg føler på en side at jeg bør være ærlig med sjefen min om hva som feiler meg, samtidig er jeg redd fordi jeg er redd jeg ikke skal bli trodd, redd han skal bli «skremt», for jeg er ikke akkurat «lett deprimert», redd for stigmatiseringen, misforståelse, dømming etc. Er det bedre å bare holde kjeft? Men dette er jo ikke meg, så ønsker jo ikke at de skal tro at jeg er slik i utgangspunktet😢 Holder jeg kjeft så må jo de tro jeg er helt hjerneskadet, altså konsentrasjonen og hukommelsen er heeeelt håpløs..og jeg er selger, er ikke akkurat gjemt bort på ett kontor. Hva hadde dere gjort? Er redd for hva følger dette egentlig kan få med tiden jeg. Vil jo ikke miste jobben heller. Jeg jobber ikke mye i utgangspunktet, og er ikke aktuelt å jobbe mindre. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket om du har lavt stoffskifte? Samme symptomer. Har gått igjennom tung depresjon i mange år. Fikk lavt stoffskifte når jeg ble voksen, og da husker jeg at særlig det med hukommelsen. Tenkte kanskje det hadde vært greit å få sjekket ut selv om du kanskje ikke har det?

Anonymkode: 8ed09...9c8

Skrevet

Jeg er over depresjonen, men hukommelsen er fortsatt dårlig. Ironisk nok klarer jeg ikke å huske om jeg alltid har husket dårlig...

Både på jobb og privat bruker jeg lister og lapper for å huske. På jobben er jeg helt åpen om at jeg er distré og må skrive ned alt for å huske. Jeg er trygg der, fordi jeg vet at jeg gjør en god jobb.

Mannen  min er skremt over hvor dårlig hukommelsen min er, men what to do? Føler jeg holder meg flytende med lapper og lister.

Skrevet

Du kan nevne at du har vært stresset for tiden, du trenger ikke oppgi årsak, men nevne for sjefen at du jobber med å bedre deg. 
Hvis du har tillit til sjefen, kan du si mer om hva som skjer, men jeg anbefaler det ikke. Noen er flinke og bryr seg, men oftest kan det føre til større distanse. :( 

• Liker 1
Skrevet

Jeg sliter også veldig med hukommelsen. Og konsentrasjonen er helt elendig. Vanskelig å huske ting og hver gang jeg kommer på ting så passer det jo ikke å komme på det akkurat da. Må skrive ned ting men det hjelper ikke så mye når man glemmer handlelista før man skal i matbutikken. Konsentrasjonen er også elendig. Vanskelig å se på filmer siden jeg ikke får konsentrert meg heller og siden jeg ikke husker så blir det så vanskelig. Veldig dumt fordi ellers kunne jeg kanskje fått tiden til å gå litt fortere og det å se på serier kunne vært en tidsfordriv. Jeg ser på filmer og litt serier men får ikke med meg halvparten engang så er ikke så veldig gøy da. Det å lese bøker er helt umulig og det har jeg gitt opp. Synd siden det er gratis tidsfordriv fra biblioteket. Sliter sånn med å få tiden til å gå litt fortere sånn at dagene kunne være meningsfulle. Hjelper veldig å ha hunder da siden da kan jeg bruke opp all den ledige tiden på dem og det er de eneste som er koselig i livet. Synes jeg.

Skrevet

Depresjonen er over og konsentrasjonen er på plass.

Hukommelsen er det litt så som så med. Det jeg sliter med er å huske tilbake på tiden før, midt i og på slutten av depresjonen. Jeg klarer ikke å huske rekkefølgen på ting som skjedde i den tiden, årstall osv. Skjedde A før B? Var det C eller D, eller var det kanskje E som skjedde da og da osv. Og enkelte episoder husker jeg nesten ikke i det hele tatt. Det er litt som en veldig tjukk tåke. Venner kan fortelle om hendelser som involverte meg, jeg kan da se at ja ok, det høres veldig kjent ut men jeg kan faktisk ikke huske det i det hele tatt.

Det er noe jeg har vendt meg til med årene at mye av det bare er borte. Psykologen jeg gikk til sa det var en forsvarsmekanisme som er vanlig ved depresjon. Har også fortalte dette til familie og venner at jeg rett og slett har noen hull i hukommelsen så de vet hvorfor jeg ofte ser litt grubblende ut når vi mimrer :P

Til og med nå kan jeg av og til slite litt med å stadfeste når ting skjedde, men ellers er jeg ikke noe mer glemsk nå enn andre. Det tar tid med depresjon, og det blir så absolutt bedre :)

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Avalon said:

Depresjonen er over og konsentrasjonen er på plass.

Hukommelsen er det litt så som så med. Det jeg sliter med er å huske tilbake på tiden før, midt i og på slutten av depresjonen. Jeg klarer ikke å huske rekkefølgen på ting som skjedde i den tiden, årstall osv. Skjedde A før B? Var det C eller D, eller var det kanskje E som skjedde da og da osv. Og enkelte episoder husker jeg nesten ikke i det hele tatt. Det er litt som en veldig tjukk tåke. Venner kan fortelle om hendelser som involverte meg, jeg kan da se at ja ok, det høres veldig kjent ut men jeg kan faktisk ikke huske det i det hele tatt.

Det er noe jeg har vendt meg til med årene at mye av det bare er borte. Psykologen jeg gikk til sa det var en forsvarsmekanisme som er vanlig ved depresjon. Har også fortalte dette til familie og venner at jeg rett og slett har noen hull i hukommelsen så de vet hvorfor jeg ofte ser litt grubblende ut når vi mimrer :P

Til og med nå kan jeg av og til slite litt med å stadfeste når ting skjedde, men ellers er jeg ikke noe mer glemsk nå enn andre. Det tar tid med depresjon, og det blir så absolutt bedre :)

Ikke nødvendigvis. Depresjon kan regelrett endre hjernen din: https://forskning.no/psykologi/2011/10/depresjon-kan-skade-hjernen

Ergo kan det like gjerne være fysiologisk, og ikke nødvendigvis en forsvarsmekanisme. I alle fall i følge psykiateren min.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Depresjon kan regelrett endre hjernen din: https://forskning.no/psykologi/2011/10/depresjon-kan-skade-hjernen

Ergo kan det like gjerne være fysiologisk, og ikke nødvendigvis en forsvarsmekanisme. I alle fall i følge psykiateren min.

Det er også mulig ja, men det var det svaret jeg fikk av min psykolog da jeg spurte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...