Gå til innhold

Anbefalt trening for ekstra tunge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Velger å skrive anonymt og jo da kan selvsagt kontakte PT og slikt, men vil høre om andre har vært i tilsvarende situasjon og kan gi råd.

Jeg er overvektig, ikke snakk om fem kilo ekstra, men mange kilo. Såpass at jeg føler jeg bør komme i gang nå. Jeg tenker om det er noen små råd til begynnertips for en som er så stor og tung som meg? Ikke løpe eller jogge, med andre ord. Har selv tenkt tanken på svømming, men er det noe annet? Jeg er temmelig blank på dette området, og er nesten litt flau for å spørre venninner om det. Det er først og fremst snakk om å komme i bedre form, men også ned i vekt.

Alle tips og råd taes imot med takk.

Anonymkode: 3f980...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du en ekstra tunge? Og hvorfor vil du trene den? :hakeslepp:

Anonymkode: 87f65...c97

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var svømming. Men utenom det, gåing. Rask gange funker også veldig (om du holder oppe tempoet). Nei det er ikke løping/jogging, men du vil kanskje klare å komme deg til et punkt h or du begynner med intervall samtidig som du går tur. Begynner å løpe mer og mer, jo bedre form du kommer deg i. Men gå tur 👍🏻 Det funker også. 

Er også veldig smart å trene styrke. Det kan påvirke vekta "negativt", forde fett gjøres om til muskler (som veier mer en fett). Men du vil få mer muskler som gjen vil hjelpe med å forbrenne mer fett :) 

Anonymkode: 70271...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velger å skrive anonymt og jo da kan selvsagt kontakte PT og slikt, men vil høre om andre har vært i tilsvarende situasjon og kan gi råd.

Jeg er overvektig, ikke snakk om fem kilo ekstra, men mange kilo. Såpass at jeg føler jeg bør komme i gang nå. Jeg tenker om det er noen små råd til begynnertips for en som er så stor og tung som meg? Ikke løpe eller jogge, med andre ord. Har selv tenkt tanken på svømming, men er det noe annet? Jeg er temmelig blank på dette området, og er nesten litt flau for å spørre venninner om det. Det er først og fremst snakk om å komme i bedre form, men også ned i vekt.

Alle tips og råd taes imot med takk.

Anonymkode: 3f980...660

Prøv CrossFit. Ja, nå vet jeg mange vil le av meg, men søk opp crossfit både på Facebook og Insta og da ser du hvor mye sporten har hjulpet mange veldig overvektige.

Jeg er selv overvektig, og trener CrossFit mange ganger i uka. Synes det er befriende å være i et gym uten speil, hvor alle heier på alle, hvor alle øvelser og økter kan skaleres til ditt nivå, og egentlig ingen bryr seg om hva du gjør, de fokuserer på seg selv.

Om du nå tenker på hvordan jeg kan være overvektig og trene så mye, så handler det om inntak av kcal og at jeg ikke orker å stresse med vekta, for jeg er i mitt livs beste forn i en alder av 40 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier svømming er en bra ting. Begynne rolig og gå spaserturer. har du ikke noen venner som kan hjelpe deg litt i gang. Ta en tur med en vennine, låne deg en hund kansje. Og ikke minst kosthold må endres drastisk, uten det når du ikke det målet du ønsker. Så en pt er ikke dumt til og få deg i gang, og hjelpe deg med kostholdet kan de og gjøre. Lykke til med en livstilendring ☺ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming er supert for deg! Lite belastning på ledd, god trening for hele kroppen

Anonymkode: 99b65...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svømming eller spinning. Det fine med å melde seg på en spinningtime er at ingen ser hvor mye DU legger på og alle kan følge samme time uansett hvilket nivå de er på. Kanskje er det enklere å motivere seg til årene også når du har noen som "driver" deg videre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig fint å sykle ute nå. Hva med nye hverdagsaktivitet? Gå eller sykle til jobben for eksempel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel eller romaskin, begge er snille med leddene. 

Anonymkode: 230bb...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt annet enn løping/jogging, det vil si all slags trening som ikke belaster ledd (særlig knærne) unødvendig. Sykkel, romaskin, ellipsemaskin, stepmaskin, skistakemaskin... I tillegg er det lurt å trene styrke, ikke bare for å øke basalforbrenningen, men også fordi styrke bidrar til en sterkere kropp (doh) som vil hjelpe for å unngå skader, feks gjennom at kjernemuskulaturen og musklene rundt kneledd etc støtter opp. Mange (normalvektige også!) får smerter i korsryggen ved jogging, som kommer av svak kjernemuskulaturen.

Husk å trappe sakte opp slik at du tåler belastningen bedre.

Det viktigste med tanke på vekta er uansett kostholdet! 

Anonymkode: 3000f...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Velger å skrive anonymt og jo da kan selvsagt kontakte PT og slikt, men vil høre om andre har vært i tilsvarende situasjon og kan gi råd.

Jeg er overvektig, ikke snakk om fem kilo ekstra, men mange kilo. Såpass at jeg føler jeg bør komme i gang nå. Jeg tenker om det er noen små råd til begynnertips for en som er så stor og tung som meg? Ikke løpe eller jogge, med andre ord. Har selv tenkt tanken på svømming, men er det noe annet? Jeg er temmelig blank på dette området, og er nesten litt flau for å spørre venninner om det. Det er først og fremst snakk om å komme i bedre form, men også ned i vekt.

Alle tips og råd taes imot med takk.

Anonymkode: 3f980...660

Sykling er vel lettere å få gjort.hver dag enn svømming. Husk på at setet skal være passe høyt, slik at du akkurat kan bøye litt i kneet når du har foten på pedalen i klokka seks-posisjon.

Knærne skal peke rett fram når du sykler, ikke ut til sidene. 

Og aller viktigst: Bruk lette nok gir. Tråkkfrekvensen skal ligge på 70-90 omdreininger i minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tungt er egentlig ekstra tung?

Type egentlig normalt overvektig, eller snakker vi om 150 kilo?

Jeg tror jeg har sett samtlige episoder av "600ibs" og jeg har ALLTID lurt på hvorfor de aldri trener noe som helst, når de uansett ligger i sengen, uten alt for mye å ta seg til. Et uløst mysterium for meg :) 

Men uansett, det finnes mye gøy du kan trene, og mange apparater du kan bruke, men jeg tenker det viktigste er 1) gjøre det enkelt 2) kunne gjøre det alene, og gjerne hjemme.

Min anbefaling er å søke opp treningssnutter på YouTube (eller noe lignende, selv sverger jeg til LiveGym), og følge de. Dersom du er veldig stor og tung, kan du velge å trene overkropp mens du sitter. Du MÅ ikke følge alle bevegelsene, men noen. Bruk flasker med vann som vekter, eller kjøpt deg manualer. Fokuser på hverdagsaktivitet: hente posten, gå tre ganger når du bærer inn varer, reis deg opp selv fremfor å be andre hente noe osv.

Og til slutt: Gjør det som gjør deg glad! Har du en lang vei å gå, så blir den lettere om du gjør ting som gir deg glede på veien :)  Hva du putter i munnen er mye viktigere enn det du trener, men fysisk aktivitet er gull for psyken, og kan være det som motiverer deg til å holde et bra kosthold.

Lykke til :) 

Anonymkode: 95312...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skal være anonyme her inne. Du kunne godt oppgitt vekten din (enig med over) så folk kan få en ide om hva slags aktivitet som kan være aktuell. Du trenger en gjennomgripende endring i hvordan du spiser, tenker, føler og beveger deg. Du må bli tøffere, og samtidig snillere, med deg selv. Råd og tips kan du bruke som pynt når du har det grunnleggende på plass. Hvis du vil og kan svømme, så gjør det. Det viktige er at du faktisk beveger deg, og at du ikke skader deg. Og som den over, tenker jeg at å få redusert matinntaket ditt, burde være det du først og fremst fokuserer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du liker. Og så gjør du det i det tempo som du blir andpusten i. Om det er å gå, sykle, danse, etc.

Det du liker er nemlig det du kommer fortsette med. Jeg for min del går turer i raskt tempo. Hører på musikk eller podcast om "noe nyttig", så føler jeg at tiden blir brukt effektivt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå deg tur, i eget tempo og lengde så øker du fart og lengde etter som formen blir bedre så får du mestringsfølelse også. Eneste utstyret som trengs er ett par sko med demping. Du vil også bruke litt tid på å gå så har du mindre tid på å spise.

Anonymkode: 6568f...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...