Gå til innhold

Spise 2 ganger dagen, - likevel opp i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 20.5.2018 at 11:09 AM, AnonymBruker said:

Så hvis man stresser mye burde man også spise ofte? Eller? 

Anonymkode: 0eb9d...4c8

Nei egentlig ikke ..du må bare ikke skippe frokosten. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 20.5.2018 at 11:06 AM, AnonymBruker said:

Hva svarer du nei til?

Alltid gøy å høre andres teorier.

Det med frokost vs. ikke-frokost er jo en like levende diskusjon som brød vs. knekkebrød! :)

Anonymkode: 86ae3...f4c

Det er ikke min teori :) ...nå har jeg nå underbygget hvorfor. Skal du forstå sammenhengen og det jeg snakker om her så må du studere endokrinologi. (læren om hormoner) Da er det mye som kommer til å gi mer mening. 

Hva jeg svarer nei til? står i innlegget. Men som 99% så leses dem ikke nøye nok og bare halvveis, så hvorfor gidde? 

• Liker 1
Skrevet
On 19.5.2018 at 5:42 PM, AnonymBruker said:

Har du hørt om karbohydrater FØR trening til energi?

Har du hørt om karbohydrater ETTER trening for restitusjon (høy G.I. møter Protein = rask restituering).

mmmNNnnnjaaa.....den hadde du ikke fått godkjent selv om effekten blir riktig.

Det som skjer er at høy glykemiske karbohydrater av type mono\diasakkarider gir utslag i en høy utskillelse av insulin i kroppen, grunnet disse karbohydratenes påvirkning av blodsukkeret ditt. Insulin er signalhormonet som får cellene til å åpne seg for næring...ergo restitusjonseffekten ;)

Du skriver det litt som om at den type karbohydrater binder seg mot proteiner...det er ikke helt slik det foregår. Viktig å ha en presis forståelse av hvorfor 2+2 = 4 ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ler meg skakk, takk for nydelig underholdning. Du er sjelden vare. 

Hva er egentlig formålet ditt med tråden? Hvor vil du? Du misforstår det meste, går i forsvar, angrep, bruker billige herseteknikker og eier ikke snev av endringsvilje. Hvis man arbeider mot et mål, og står på stedet hvil - da endrer man fremgangsmåte. Gleder meg til neste tråd, hilsen stor fan :-D

Her har du forresten en spennende artikkel, skrevet av en med doktorgrad på området. Han anbefaler 20-60 g karbohydrater med høy GI etter trening - ikke 300 g:
https://www.bodybuilding.com/content/the-benefits-of-post-workout-carbohydrates.html

Og siden du er glad i forskning, her er forskning som motbeviser mye av det du driver med ;)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22732459/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9694422

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24066806

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17609259

Anonymkode: 135ed...c1e

Hvem har sagt jeg spiser 300 gr. karbohydrat etter trening? Jeg tar en banan og noen proteinshakes, så spiser jeg vanlig middag etterpå.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er egentlig problemet ditt her? 

Du er sur for a?

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei til hva? Jeg skrev to ting som er faktaopplysninger:

1. Du går opp i vekt.

2. Ergo har du høyere kaloriinntak enn det du forbrener.

Hvilke av disse mener du er feil? 

Anonymkode: 58403...5a0

2.

2 hours ago, Xcase33 said:

Nei egentlig ikke ..du må bare ikke skippe frokosten. 

Hørt noe sånt tull!

2 hours ago, Xcase33 said:

mmmNNnnnjaaa.....den hadde du ikke fått godkjent selv om effekten blir riktig.

Det som skjer er at høy glykemiske karbohydrater av type mono\diasakkarider gir utslag i en høy utskillelse av insulin i kroppen, grunnet disse karbohydratenes påvirkning av blodsukkeret ditt. Insulin er signalhormonet som får cellene til å åpne seg for næring...ergo restitusjonseffekten ;)

Du skriver det litt som om at den type karbohydrater binder seg mot proteiner...det er ikke helt slik det foregår. Viktig å ha en presis forståelse av hvorfor 2+2 = 4 ;) 

Du gir meg jo rett her?

Rask GI = restitusjonseffekten.

Jeg bryr meg lite om de kroppslige funksjonene av HVORFOR raske karbohydrater greier å ta med seg i utgangspunktet trege proteiner inn til en rask restitusjon, så lenge det fungerer.

-

OK: hvor mange karbohydrater tror dere jeg har fått i meg i dag på en restitusjonsdag der jeg bare har bevegd meg vanlig, og oppfyller kravene til hvilepulsforbrenningen på 500 = jeg må ha 2500 kalorier for å være status quo:

Utenom alt dette har jeg drukket 10 glass vann (+ 3 kopper kaffe) fordelt over dagen.

3 bananer

100 gr. pasta med 3 egg, en skje pesto, olivenolje, chiliolje, og 3 skiver ost.

6 maki laks og avocado

6 nigiri laks

1/2 salmalaks (220 gram).

1 avocado

dette er et typisk kosthold for meg, med trening ofte mellom de to større måltidene.

Skrevet

Det du oppgir i site innlegg er jo noe helt annet en det du sier tidligere.

3 bananer= 300 kalorier

100 gram pasta (kokt? ukokt?) = kokt er 130 kalorier, ukokt er 350 kalorier

3 egg= 225 kalorier,

1 ts pesto ca 50-60 kalorier

Olivenolje, hvor mye? = 15 ml = 140 kalorier

Chiliolje, hvor mye= 15 ml = 140 kalorier

3 skiver ost, hvor mange gram? hvilken sort= 17% fett ca 100 kalorier

6 nigiri= 300 kalorier

220 gram laks = 319 kalorier

1 avocado= 320 kalorier

= 2049 kalorier

ca. 2300 om pasta er ukokt. Men med andre tall en ts på olje så blir jo tallet kjapt mye høyere. Samme med ost, hvor mange gram og hvilken sort? 

Det er jo noe helt annet enn du sa tidligere. Hva med smoothien og knekkebrød du pratet om tidligere?

Tips: skriv opp det du spiser en hel uke, vei alt, bruk for eksempel myfitnesspal eller lignende. Vei oljen, ost, og alt du spiser. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, Xcase33 said:

Det er ikke min teori :) ...nå har jeg nå underbygget hvorfor. Skal du forstå sammenhengen og det jeg snakker om her så må du studere endokrinologi. (læren om hormoner) Da er det mye som kommer til å gi mer mening. 

Hva jeg svarer nei til? står i innlegget. Men som 99% så leses dem ikke nøye nok og bare halvveis, så hvorfor gidde? 

Det sto bare "Nei" i innlegget.

AnonymBruker
Skrevet

Ser jeg svarte det jeg trodde var TS.

TS: Ser du skriver at du sier "nei" til 2, dvs at du inntar mer kalorier enn du forbrenner. SIden du mener det er feil og du fortsatt går opp i vekt, så bør du ta kontakt med legen din. Det kan være du er et medisinsk under.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, BlendaSensitive said:

3 bananer= 300 kalorier

Ja. Selvfølgelig. Jeg spiser masse UKOKT pasta hahaha! :) (not? hvem gjør det?).

3 egg= 225 kalorier,

50

Olivenolje, hvor mye? = 15 ml = 140 kalorier 10ml

Chiliolje, hvor mye= 15 ml = 140 kalorier 5ml

Jarlsberg skivet.

6 nigiri= 300 kalorier

220 gram laks = 319 kalorier spiser den rå salmalaks

1 avocado= 320 kalorier

Sunt, da.

= 2049 kalorier

La oss si rett under 2000 så er vi enig.

Så minuser vi 500 på hvileforbrenning (ja, jeg undervurderer: den er egentlig på 670 jf. kroppsanalyse).

Da er vi plutselig på effektive kalorier totalt inn og ut på 1500, og jeg burde gå ned i vekt.

Det er dette kostholdet minus 500 kalorier til trening = 1000 kalorier) jeg går, og DA er det merkelig at jeg går OPP ja. Om jeg hadde trent i går, kunne jeg spist en hel knekkebrødpakke med pålegg + 3 smoothies i tillegg, og såvidt nå 2000-grensen!

Det er jo noe helt annet enn du sa tidligere. Hva med smoothien og knekkebrød du pratet om tidligere?

Spiste ikke det i går.

Tips: skriv opp det du spiser en hel uke, vei alt, bruk for eksempel myfitnesspal eller lignende. Vei oljen, ost, og alt du spiser. 

Skrevet

Det sto bare "Nei" i innlegget.

Forklaringen på hvorfor det ble "Nei" stod i innlegget ...ikke så akademisk du er du vel? ;)

AnonymBruker
Skrevet

30-40 biter 😱 Jeg spiser 6 biter og blir mett av dette.

du må spise sykt mye når du først setter i gang

Anonymkode: b972d...61c

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, BlendaSensitive said:

3 bananer= 300 kalorier

3 egg= 225 kalorier,

Olivenolje, hvor mye? = 15 ml = 140 kalorier

Chiliolje, hvor mye= 15 ml = 140 kalorier

6 nigiri= 300 kalorier

220 gram laks = 319 kalorier

1 avocado= 320 kalorier

= 2049 kalorier

ca. 2300 om pasta er ukokt. Men med andre tall en ts på olje så blir jo tallet kjapt mye høyere. Samme med ost, hvor mange gram og hvilken sort? 

Det er et stort TULL å telle total antall kalorier ..det er IKKE sånn det fungerer og det har jeg veldig inngående underbygget  ved flere anledninger. 

Det er karbohydratene og kaloriene derfra som styrer og er kickeren til det hele. Hvilke sukkerarter disse består av er det som gjelder. Består dem av stivelse og ellers uraffinert type? f.eks loff, snop, pommfri osv? Du skal satse på fiberholdinge matvarer, disse blir ikke engang brutt ned i tynntarmen.   

Karbohydrater av uraffinerte typer skyter blodsukkeret til himmels og derfor også insulin frigjøringen din. Det er mengden insulin som bestemmer fettsyresyntesen i kroppen din. Gir du den et høyt aktivitetesnivå med godt&blandet godteri så lykke til med vektnegangen du ..selv om du har ligget på 500 kcal mindre enn vedlikeholdet ditt.  

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er sur for a?

Jeg er ikke sur. Jeg lurer oppriktig på hva problemet ditt er. Altså: hvorfor opprettet du denne tråden når du uansett er fornøyd? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Så minuser vi 500 på hvileforbrenning (ja, jeg undervurderer: den er egentlig på 670 jf. kroppsanalyse).

Da er vi plutselig på effektive kalorier totalt inn og ut på 1500, og jeg burde gå ned i vekt.

Det er dette kostholdet minus 500 kalorier til trening = 1000 kalorier) jeg går, og DA er det merkelig at jeg går OPP ja. Om jeg hadde trent i går, kunne jeg spist en hel knekkebrødpakke med pålegg + 3 smoothies i tillegg, og såvidt nå 2000-grensen!

Hvileforbrenning er på ca 1500. Om du spiser 2000 kalorier hver dag vil du gå opp i vekt

Men slik du retter på den du siterte og forsøker få det til å virke som du spiser mindre er ganske klart tegn på at du overspiser og nekter innse det selv. 

Anonymkode: 7ee70...9dc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo misforstått kaloriregnskapet helt her. Det du tegner opp gjør at du ligger 500-1000-1500 kcal i overskudd hver dag. Ikke rart du går opp i vekt.

Anonymkode: d7ae6...784

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

30-40 biter 😱 Jeg spiser 6 biter og blir mett av dette.

du må spise sykt mye når du først setter i gang

Anonymkode: b972d...61c

Nei.

Bare et nysgjerrig spørsmål:

Du vet 6 biter sushi er FORRETT på restauranter?

4 hours ago, Xcase33 said:

(...)

Det er karbohydratene og kaloriene derfra som styrer og er kickeren til det hele. Hvilke sukkerarter disse består av er det som gjelder. Består dem av stivelse og ellers uraffinert type? f.eks loff, snop, pommfri osv? Du skal satse på fiberholdinge matvarer, disse blir ikke engang brutt ned i tynntarmen.   

Karbohydratene kommer fortsatt fra frukt, grønnsaker, nøtter, sushiris og knekkebrød/brød, samt pasta (+ egg/men egg isolert sett er jo mer en vitaminbooster som ER protein, mer enn det lille karbohydratinnholdet, ja).

Hvor får dere loff, snop og junkfood fra???

Karbohydrater av uraffinerte typer skyter blodsukkeret til himmels og derfor også insulin frigjøringen din. Det er mengden insulin som bestemmer fettsyresyntesen i kroppen din. Gir du den et høyt aktivitetesnivå med godt&blandet godteri så lykke til med vektnegangen du ..selv om du har ligget på 500 kcal mindre enn vedlikeholdet ditt.  

Karbohydrater isolert sett er helt nødvendig for energi før trening og rask GI etter trening.

Isolert sett utenom en treningssammenheng har ikke karbohydrater noe formål i kostholdet til noe, nei. Helt enig!

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du har jo misforstått kaloriregnskapet helt her. Det du tegner opp gjør at du ligger 500-1000-1500 kcal i overskudd hver dag. Ikke rart du går opp i vekt.

Anonymkode: d7ae6...784

Hva mener du?

Man må ha 2000 kalorier hver dag for å vedlikeholde.

-

I dag har jeg spist:

1 banan

1 eske jordbær

5 brødskiver (5 osteskiver Jarlsberg og kaviar)

1 svart kaffe (3 kcal elns) og 1 Cortado = 50 kcal?

I dag er treningsdag: ergo etter-trening har som vanlig vært type 100 gr. pasta + 3 egg + 1 proteinshake + 1 banan.

Blir jeg mer sulten spiser jeg en 200 gram rå salmalaks, bare. Det er KUN protein.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, velger du 200 gram rå laks, er det 932 kalorier i 100 gram (matvaretabellen) ...så er du litt sulten, så hiver du i deg nesten 2000 kalorier. Og Ja laks er sunt, men det er også veldig mye fett. Fettet er ikke av det dårlige slaget, men like fullt fett. Om jeg vil ned i vekt så velger jeg ikke nøtter, laks og avokado f. Eks. Utrolig mange kalorier. Rører heller ikke oljer eller alkohol. Litt fett er greit for hjernen, særlig fiskefelt, men ikke i de mengdene... Da hadde jeg blitt smellfeit. 

Anonymkode: 9ecab...0e6

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Bare et nysgjerrig spørsmål:

Du vet 6 biter sushi er FORRETT på restauranter?

Hva mener du?

Man må ha 2000 kalorier hver dag for å vedlikeholde.

-

I dag har jeg spist:

1 banan

1 eske jordbær

5 brødskiver (5 osteskiver Jarlsberg og kaviar)

1 svart kaffe (3 kcal elns) og 1 Cortado = 50 kcal?

I dag er treningsdag: ergo etter-trening har som vanlig vært type 100 gr. pasta + 3 egg + 1 proteinshake + 1 banan.

Blir jeg mer sulten spiser jeg en 200 gram rå salmalaks, bare. Det er KUN protein.

Nei det er ikke kun proteiner... Men mye fett også! Du vet at kroppen bare tar opp en viss mengde proteiner, resten tisser du ut? :) kanskje dagsbehovet ditt for proteiner dekkes av proteinshake? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, velger du 200 gram rå laks, er det 932 kalorier i 100 gram (matvaretabellen) ...så er du litt sulten, så hiver du i deg nesten 2000 kalorier. Og Ja laks er sunt, men det er også veldig mye fett. Fettet er ikke av det dårlige slaget, men like fullt fett. Om jeg vil ned i vekt så velger jeg ikke nøtter, laks og avokado f. Eks. Utrolig mange kalorier. Rører heller ikke oljer eller alkohol. Litt fett er greit for hjernen, særlig fiskefelt, men ikke i de mengdene... Da hadde jeg blitt smellfeit. 

Rettelse 500 kalorier :) eller 224 x2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En skive skivet jarlsberg (den røde) er 50 kcal. Grovbrød rundt 70 kcal pr skive, kaviar 68 kcal pr ss. Du er jo lett opp i 900-1000 kcal på bare de skivene.

100gr kokt pasta er en knapp neve. Tror også du undervurderer mengden på det du spiser.

Anonymkode: 83eb5...ab4

• Liker 5
Skrevet
På 21.5.2018 den 21.54, Vera skrev:

Jeg har lett og lett etter artikkelen jeg fikk denne påstanden fra, men finner den ikke igjen. Der var det en lege som hevdet at belastningen alle de små måltidene hadde på tarmen ville øke risikoen for kreft i tarmen - fordi tarmen rett og slett ikke fikk nok tid til restitusjon etter hvert måltid når måltidene kom så ofte. Jeg aner ikke hva som er korrekt og ikke, men de lærde strides vel om mangt når det gjelder kosthold.

Vel, det tradisjonelle mennesket spiste vel forholdsvis sjelden, med tidvis lang tid mellom hvert måltid?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...