Gå til innhold

Spise 2 ganger dagen, - likevel opp i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet
38 minutter siden, Guppy88 said:

Stakkars, STAKKARS lege!

'NEI DET ER IKKE SLIK!'

'Åh, fordi?' Spør legen litt undrende.

'FORSKNING.'

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 5/25/2018 at 11:31 AM, AnonymBruker said:

Helt enig!

Jeg syns språkbruken din er litt unødvendig nå.

Vennligst kom tilbake når du kan oppføre deg. Takk.

Ja, og det er jo Vesten som svarer her at de blir mett av 6 biter.

Anonymkode: 86ae3...f4c

Hvordan skal du ta næring til deg uten karbohydrater? det må du virkelig forklare meg...fordi det er intet annet som som igangsetter insulin frigjørelsen i kroppen din. Hvordan næringen i maten da skal nå ut til alle cellene i kroppen er beyond me og hele menneskeheten, men kanskje du har et svar på det ?

For det blir det samme som du skal fortelle diabetikere at de fra nå av er helt friske.   Ja og ikke minst...idet diabetikere får føling så trenger dem ikke karbohydrater?

Kan du svare meg faglig på disse spørsmålene nå da?  

Skrevet
15 hours ago, mammaemma said:

Man kan LETT legge på seg av å spise sjeldent/for lite. Kroppen går i «forsvarsposisjon» og produserer mer fett osv. Det samme hvis du spiser sjeldent og mye, når du først spiser.

Produserer mer fett faktisk?  ...det som kan skje er at du går opp i fett% pga kroppen må omsette energi fra andre steder enn fettcellene.

Det er insulin som styrer fettsyresyntesen i kroppen...i perioder med sult så signaliserer kroppen frigjørelse av glukagon istedenfor som har motsatt effekt av insulin.  Glukagon må skilles ut for å signalisere frigjørelse av glukose lagret i leveren når blodsukkeret ditt blir for lavt pga manglende næring. Hjernen kan ikke fungere uten glukose ....det er derfor diabetikere får føling pga de har det blodsukker senkende insulin i blodet og ikke glukagon som ville stimulert leveren til å frigjøre lagret glukose. 

Så nei...prøv heller å forstå det jeg skriver her så forstår du hva som egentlig skjer. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mye kalorier i underskudd tilsier det for meg for å gå ned 10 kilo på 25 dager?

Du kan ikke telle total antall kalorier ..det fungerer ikke slik. Du må se på antall kalorier fra karbohydrater, og aller viktigst om disse er av type mono,dia eller polysakkarider. Spiser du en sjokolade (f.eks Hobby\Troika)  med høyt innhold av karbohydrater av den raskt omsettelige typen, så vil det få blodsukkeret ditt til å skyte i været.  Noe som igjen betyr at du igangsetter en høy fettsyresyntese i kroppen grunnet all insulinet som blir frigjort for å nedregulere dette.  Du kan lett finne måltider som inneholder langt flere kalorier enn den sjokoladen der totalt sett ..men du vil fremdeles legge på deg mindre fett enn om du spiser den sjokoladen til sammenligning.  

Men greit ...fortsett å kalorier totalt sett for min del. Men det er totalt feil å gjøre det ..og grunnen har jeg nettopp gitt. 

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, Katten.2.0 said:

Du kan sette deg inn i periodisk faste, som fort avkrefter slike myter.

Dog er det med kosthold som nesten alt annet: Individuelt. Man må finne ut hva som funker for sin egen kropp. For TS funker det ikke å spise avsindige mengder slik at han ligger på overskudd hver dag, så da må noe endres.

? nei ernæringslæren fungerer på oss alle på samme måte. Prinsippene endrer seg ikke noenting...noe du og jeg skal være glad for. Ellers kunne man ikke utviklet legemidler til alle ;) tenk deg litt mer om før du skriver det der selv om det ikke var det du mente? ...for det ser litt lavpanna ut. 

Skrevet
On 5/22/2018 at 9:46 PM, AnonymBruker said:

Nei til hva? Jeg skrev to ting som er faktaopplysninger:

1. Du går opp i vekt.

2. Ergo har du høyere kaloriinntak enn det du forbrener.

Hvilke av disse mener du er feil? 

Anonymkode: 58403...5a0

Går fint an å gå opp i vekt selv om man reduserer ganske mye ned på totalen av antall kalorier om det er målet. 

Vil du at jeg skal forklare deg hvorfor ? eller....

Skrevet
På 16.5.2018 den 9.27, AnonymBruker skrev:

Nå skal ikke dette være en diskusjon om antall sushibiter, men jeg klarer ikke å dy meg. Skjønner ikke hvordan noen kan bli mett til middag av 6 sushibiter? Fyller jo knapt "hulltanna". 

Jeg er i ei dame i nedre normalsjikt på bmi-skalaen og jeg trenger 15 tempura maki for å bli mett. 

Spiser normalt gjennom resten av dagen også. Folk er jammen meg forskjellige! 

Anonymkode: 1c1b3...3a0

Helt idiotisk av meg å bli med på denne, men jeg MÅ bare si det samme! Jeg er 165 og 55 kg, trener ganske mye og er heller småspist enn storspist. Jeg trenger mellom 12-15 biter for å bli mett. 

Men sushi er jo ikke særlig sunt! Mye sukker, soya, eddik og tomme kalorier i risen.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Ulla Ullsokk said:

Helt idiotisk av meg å bli med på denne, men jeg MÅ bare si det samme! Jeg er 165 og 55 kg, trener ganske mye og er heller småspist enn storspist. Jeg trenger mellom 12-15 biter for å bli mett. 

Men sushi er jo ikke særlig sunt! Mye sukker, soya, eddik og tomme kalorier i risen.

Av alle ullsokker så trodde jeg aldri du skulle bli den som faktisk kom med noe som var helt riktig :)

Skrevet
15 minutter siden, Xcase33 said:

? nei ernæringslæren fungerer på oss alle på samme måte. Prinsippene endrer seg ikke noenting...noe du og jeg skal være glad for. Ellers kunne man ikke utviklet legemidler til alle ;) tenk deg litt mer om før du skriver det der selv om det ikke var det du mente? ...for det ser litt lavpanna ut. 

Ernæringslæren er én ting. Det å finne et kosthold som gir akkurat din kropp mest fordeler kontra ulemper er en annen ting. Det er i mye større grad individuelt.

Hvis ikke ville vi hatt én diett som funker optimalt uavhengig ens genetiske og fysiske forutsetninger.

Du kan ta på deg smartebuksene og slutte å tolke ting så du har noe å hakke på, for det ser litt lavpanna ut.

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, Katten.2.0 said:

Ernæringslæren er én ting. Det å finne et kosthold som gir akkurat din kropp mest fordeler kontra ulemper er en annen ting. Det er i mye større grad individuelt.

Hvis ikke ville vi hatt én diett som funker optimalt uavhengig ens genetiske og fysiske forutsetninger.

Du kan ta på deg smartebuksene og slutte å tolke ting så du har noe å hakke på, for det ser litt lavpanna ut.

Mest fordeler kontra ulemper? hva tenker du da på ? eneste jeg kan komme på er et underliggende sykdomsbilde f.eks Cøliaki. Men det er\var ikke utgangspunktet her. Hvis du skal oppnå et resultat med trening+kosthold så er du nødt til å legge kostholdet opp etter hva målsetninger du har. Hvis det gjelder å gå ned i fett%, ja da må du sette opp kostholdet ditt som tar høyde vektreduserende prinsipper. Det er ikke som om at du står fritt til å bevege deg utenfor dette...selvsagt så må man finne et kosthold man liker på smaken er det eneste som er individuelt. 

Hvordan kroppen tar opp næring, og fungerer i samspill med hormoner, aktivitet osv er lik hos oss alle. Forbrenningen avviker ikke mer enn 5% på det meste, gitt alle variablene rundt er like. 

Du må tåle å høre at det å vurdere en omformulering kanskje ikke er så dumt :P sa ikke du var lavpanna, sa at formuleringen så litt lavpanna ut :P må ikke tro at alle er ute etter deg vettu ;) gud hjelpe det meg. 

Skrevet
1 minutt siden, Xcase33 said:

Mest fordeler kontra ulemper? hva tenker du da på ? eneste jeg kan komme på er et underliggende sykdomsbilde f.eks Cøliaki. Men det er\var ikke utgangspunktet her. Hvis du skal oppnå et resultat med trening+kosthold så er du nødt til å legge kostholdet opp etter hva målsetninger du har. Hvis det gjelder å gå ned i fett%, ja da må du sette opp kostholdet ditt som tar høyde vektreduserende prinsipper. Det er ikke som om at du står fritt til å bevege deg utenfor dette...selvsagt så må man finne et kosthold man liker på smaken er det eneste som er individuelt.

Hvordan kroppen tar opp næring, og fungerer i samspill med hormoner, aktivitet osv er lik hos oss alle. Forbrenningen avviker ikke mer enn 5% på det meste, gitt alle variablene rundt er like. 

Du må tåle å høre at det å vurdere en omformulering kanskje ikke er så dumt :P sa ikke du var lavpanna, sa at formuleringen så litt lavpanna ut :P må ikke tro at alle er ute etter deg vettu ;) gud hjelpe det meg. 

Vet ikke hvor mye erfaring du har med f.eks. tung styrketrening og forskjellige dietter, men du framstiller det som betraktelig enklere enn det er. Ville det vært så enkelt så ville man ikke hatt store diskusjoner og faglig uenighet rundt kosthold og når man f.eks. skal spise karbohydrater og hvor mye og hvilken type.

For noen fungerer strikt paleo, for andre low carb high fat uten å ta hensyn til paloe-restriksjoner, noen trenger low foodmap, noen tweaker makroene, noen responderer svært godt på periodisk faste mens andre igjen med hyppige måltider.

Kosthold oppleves også subjektivt og målet med hvordan vi spiser bør være den dietten som gir oss mest opplevd energi samtidig som det gir kroppen en rett mengde næringsstoffer tilpasset enns fysiske behov.

Vi sitter ikke på en universal sannhet som forteller hvilken type diett som er best for alle i enhver situasjon, og om du kan bevise at det faktisk er slik, så forventer jeg at du publiserer funnene dine slik at debatten kan legges død.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Ulla Ullsokk said:

Sushi er utrolig sunt: så lenge det spises i interaksjon med trening.

Det vil si som energifremkaller FØR trening og/eller raskt GI-verktøy ETTER trening, ja! :)

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Xcase33 skrev:

Du kan ikke telle total antall kalorier ..det fungerer ikke slik. Du må se på antall kalorier fra karbohydrater, og aller viktigst om disse er av type mono,dia eller polysakkarider. Spiser du en sjokolade (f.eks Hobby\Troika)  med høyt innhold av karbohydrater av den raskt omsettelige typen, så vil det få blodsukkeret ditt til å skyte i været.  Noe som igjen betyr at du igangsetter en høy fettsyresyntese i kroppen grunnet all insulinet som blir frigjort for å nedregulere dette.  Du kan lett finne måltider som inneholder langt flere kalorier enn den sjokoladen der totalt sett ..men du vil fremdeles legge på deg mindre fett enn om du spiser den sjokoladen til sammenligning.  

Men greit ...fortsett å kalorier totalt sett for min del. Men det er totalt feil å gjøre det ..og grunnen har jeg nettopp gitt. 

👍👏 

Anonymkode: c06d0...d56

• Liker 1
Skrevet

🧐

AnonymBruker
Skrevet

Hø?

Skrevet
On 5/26/2018 at 2:54 PM, Katten.2.0 said:

Vet ikke hvor mye erfaring du har med f.eks. tung styrketrening og forskjellige dietter, men du framstiller det som betraktelig enklere enn det er. Ville det vært så enkelt så ville man ikke hatt store diskusjoner og faglig uenighet rundt kosthold og når man f.eks. skal spise karbohydrater og hvor mye og hvilken type.

For noen fungerer strikt paleo, for andre low carb high fat uten å ta hensyn til paloe-restriksjoner, noen trenger low foodmap, noen tweaker makroene, noen responderer svært godt på periodisk faste mens andre igjen med hyppige måltider.

Kosthold oppleves også subjektivt og målet med hvordan vi spiser bør være den dietten som gir oss mest opplevd energi samtidig som det gir kroppen en rett mengde næringsstoffer tilpasset enns fysiske behov.

Vi sitter ikke på en universal sannhet som forteller hvilken type diett som er best for alle i enhver situasjon, og om du kan bevise at det faktisk er slik, så forventer jeg at du publiserer funnene dine slik at debatten kan legges død.

Siste jeg har gjort er vel å fremstille dette som enkelt :) ser ikke helt hvor du har det ifra? Jeg har vel vært den som har gått ganske dypt ned i materien, for å gjøre et poeng ut av å se overfladisk på det er ihvertfall ikke noe man bør gjøre :)

Det er ingen faglig uenighet rundt det med karbohydrater og typer. Det er da veldig inngående dokumentert. 
Ellers hadde det nok ikke vært mulig å behandle kroniske sykdommer som type1 diabetes. Ei heller hadde det vært mulig å gitt gode retningslinjer for livsstilsendringer for dem med type2.

Jeg snakker om grunnleggende ernæringslære, og det er mye tull jeg leser som ikke stemmer overens med de prinsippene :)
Folk tar ting ut av sammenheng og blander det med litt av hvert. De forstår ikke hvordan kroppen egentlig tar opp næring. 
Den tanken slutter idet man har konsumert et måltid hos de aller fleste. Denne prosessen hvordan dette skjer er lik for alle, mennesker som dyr :)  

Skal du oppnå vektreduksjon så kan du ikke gå imot prinsippene som gjelder. Å foreslå en diet som går imot vektreduskjonsprinsipper fungerer ikke. Så å snakke om f.eks telling av total antall kalorier er på et ganske lavpanna nivå. Det har jeg her inne hatt innlegg som underbygger grunnen til veldig inngående. 

Men joda...vi liker forskjellige ting og derfor er det best å sette opp en diett etter det. Så lenge prinsippene i dietten er forenelig med hva man ønsker å oppnå så er det et argument. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt Off topic, men 6 biter så er dere over her mette?🙊 Må spise 10-15 før jeg er mett😂 Hva slags magesekk har dere?!😩

Haha, ikke noe negativt altså, bare undrer🙊

Anonymkode: edfb9...1f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Litt Off topic, men 6 biter så er dere over her mette?🙊 Må spise 10-15 før jeg er mett😂 Hva slags magesekk har dere?!😩

Haha, ikke noe negativt altså, bare undrer🙊

Anonymkode: edfb9...1f1

Akkurat det samme tenkte jeg!

Tilbake til tema:

Gått ned 1 buksestørrelse nå.

AnonymBruker
Skrevet
På ‎26‎.‎05‎.‎2018 den 14.05, Xcase33 skrev:

Hvorfor orker dere å bruke tid på å svare ham,dette er EN av mange trolletråder han har her inne på KG. Uansett hva dere skriver så vil han være uenig.

Anonymkode: a2ffb...bd0

Skrevet (endret)
På 4.6.2018 den 7.06, AnonymBruker skrev:

Dere må øve på å spise oftere om dagen. Hvis man spiser kun 2 ganger om dagen (antar jeg at dere spiser et solid måltid begge gangene), vil magesekken strekkes veldig og deretter veldig "tomt" etterpå (altså veldig sulten). Da blir det en ond sirkel (fordi dere stadig strekker og atter strekker magesekken).

Det er altså bedre å spise flere mindre porsjoner utover hele dagen slik at magesekken alltid holdes liten og blir lett fylt (mett). Det er kun middagen jeg spiser over 500 kalorier. Resten holder jeg mellom ca 150 og 250 kalorier ca hver 2-3 timer.

Endret av matrobot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...