AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #21 Skrevet 14. mai 2018 Den første måneden hadde vi hundesenga ved siden av senga vår. Så flyttet vi den litt vekk fra senga den neste måneden, og så ut i gangen med døra til soverommet åpen. Etter ca 1/2 år lukket vi døra til soverommet. Vi har aldri brukt bur inne. Da vi flyttet til nytt hus sov jeg på sofaen i 1. etasje den første natta, etter det har det ikke vært noe problem at han sover i en annen etasje enn oss. Vi har en glad og trygg labrador-gutt på snart 11 år. Anonymkode: 30424...ee6 7
Tabris Skrevet 14. mai 2018 #22 Skrevet 14. mai 2018 Valpen er en liten baby, for den er det mot alle instinkter å sove alene. Den hyler fordi den er redd, valper har et instinkt som sier at om de blir latt alene så dør de. Jeg ville latt valpen sove på soverommet med dere i begynnelsen. Evt, som du gjør, sove sammen med den et annet sted i huset. Men jeg tenker du kanskje vil få bedre søvnkvalitet om du tar valpen inn på soverommet og du får sove i din egen seng. Burtrening er bra, men det må gjøres gradvis. Det er uansett ikke bra å ha bur som et fast oppholdssted for hunden (noe som heller ikke er lov), men det er bra at hunden er trent til å trives i bur for de anledningene hvor man trenger det. 10
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #23 Skrevet 14. mai 2018 Oi oi! Takk for de gode konstruktive svarene det med å avgrense området med kompostgjerder hørtes fornuftig ut. Han flytter seg mye rundt når han sover på dagtid også, så er kanskje skifte av underlag han savner. Dere andre som roper om dyremishandling: har dere lest hele HI? Vanvittig stygt og ufint å gå til det skritt å bråke om omplassering og traumatisert valp. Vi gjør alt vi kan for den lille skatten, det er jo virkelig også derfor man ikke har sovet. Ellers hadde vi vel bare "stuet ham vekk", lukket døren og lagt oss å sove? Det er jo nettopp det vi ikke gjør, men er våken og forsøker å finne løsninger som er gode for valpen. Men det er klart man blir frustrert og spør etter andres erfaringer og tips når det en selv kommer på ikke fungerer. Burbruk er i seg selv ikke dyreplageri. Hadde samme fremgangsmåte på eldstemann og han elsker buret sitt som han nå er vant til og legger seg i med åpen dør når han vil være i fred. Han er ingen traumatisert hund, men en lykkelig, trygg og sosial gutt Anonymkode: bb49a...153 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #24 Skrevet 14. mai 2018 6 minutter siden, Tabris skrev: Valpen er en liten baby, for den er det mot alle instinkter å sove alene. Den hyler fordi den er redd, valper har et instinkt som sier at om de blir latt alene så dør de. Jeg ville latt valpen sove på soverommet med dere i begynnelsen. Evt, som du gjør, sove sammen med den et annet sted i huset. Men jeg tenker du kanskje vil få bedre søvnkvalitet om du tar valpen inn på soverommet og du får sove i din egen seng. Burtrening er bra, men det må gjøres gradvis. Det er uansett ikke bra å ha bur som et fast oppholdssted for hunden (noe som heller ikke er lov), men det er bra at hunden er trent til å trives i bur for de anledningene hvor man trenger det. Vi flyttet buret helt inntil sengen i natt slik at jeg kunne ligger med hånden inni. Dette gikk veldig bra tenker i tillegg å avgrense et område med kompostgjerder rundt i natt så han kan legge seg på gulvet hvis han vil. Så går det vel fremover. Takk for godt svar! Anonymkode: bb49a...153
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #25 Skrevet 14. mai 2018 Jeg tenker at det går seg til når han er trygg nok på dere. Men vet hvor frustrerende det kan være, søvn er viktig. Er dere ute på do om natten? Kan det være enklere å ha han i deres seng? Selv om han sover der nå, så er det jo ikke gitt at han gjør det resten av livet 😊 jeg tenker at det viktigste nå er at han blir trygg og at alle får nok søvn Her ryddet vi soverommet og lot valpen sove i åpent bur ved siden av senga. Nå er han 4mnd og sover med åpent bur i gangen utenfor rommet vårt. Anonymkode: e11c4...68f 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #26 Skrevet 14. mai 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei dere. Nå er jeg så fortvilet at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg! Vi fikk ny valp i forrige uke. Første natten var en drøm og over all forventning da valpen sov fra rundt 00.00 til ca 05.30. Han ble da lagt i sitt bur med sin seng og pledd fra oppdretter som luktet av hundemor. Buret sto rett på utsiden av soverommet og vi hadde døren åpen slik at han hører oss og vi han. natt 2 begynte marerittet. Det rakner fullstendig for han når han blir lagt i buret. Vi forsøker å trene på å gjøre buret trygt på dagtid, og da kan han fint sove der uten en lyd. Men når natten kommer regelrett hyler han uten stopp. Har lest på nettet at man da bare skal overse han til han gir seg (ja, har på dette punktet forvisset oss om at han ikke må på do, ikke er sulten og at han faktisk er stuptrøtt), MEN han gir seg jo ikke, ikke litt en gang. Det bare eskalerer. Så nå ligger jeg på sofaen med valpen og ser frem til nok en søvnløs natt. Vet man skal være konsekvent, men det er hvertfall umulig å sove så lenge han skriker. Jeg har forsøkt å legge meg ved siden av buret, men der får jeg heller ikke sove, så reiser meg forsiktig opp når han har sovnet. Dette får han med seg, også er rabalderet i gang igjen. Har også forsøkt å ha han inne på soverommet hos oss, dette også uten hell. Den eneste gangen han er stille er når jeg legger meg på sofaen med han. Problemet med sofaen er at vi også har en voksen hund som snorker verre enn en gammel sjømann, som naturligvis også kommer og legger seg på sofaen sammen med meg og valpen. Så, jeg ender opp søvnløs med svarteper uansett hva jeg gjør. Jeg holder på å bli sprø!!! Jeg kan jo aldri sove hverken natt eller dag pga disse dyrene. Håper noen har noen gode tips til hvordan jeg kan lære valpen å slappe av i buret sitt? (ønsker ingen burdiskusjon. Vi valgte bur til førstemann og synes dette er veldig praktisk både mtp reise, sikkerhet osv, så dette ønsker vi. Vårt valg.) Anonymkode: bb49a...153 Sov på utsiden av buret hans i noen uker, alt ettersom hvor lang tid deres hund trenger. Hold hånden på poten til hunden gjennom buret for å gi trygghet. Med tiden som går så flytt seg litt og litt unna buret men sov likevel rett ved. To uker helt inntil, en uke lengre unna, en uke til lengre unna og vipps kan du sove på rommet sitt igjen. Vi brukte madrass på gulvet i den perioden Anonymkode: 712cc...4e0 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #27 Skrevet 14. mai 2018 En valp trenger trygghet, og jeg ville hatt han sammen med dere om natta, helst i senga sammen med dere, ihvertfall på soverommet. Jo mer trygghet han får nå, jo tryggere vil han bli senere i livet og dere forebygger mange problemer med det. Det går an å justere hvor han sover senere, nå trenger han trygghet, og livet blir bedre for dere alle med ordentlig søvn. "Området hvor hunden oppholder seg skal være minst så stort at hunden med god klaring kan stå oppreist, snu seg rundt, ligge i naturlig stilling, strekke seg, endre liggestilling og regulere temperaturen ved å legge seg ned på ulike steder. Det skal også være plass til vannskål. Dette vil for mange raser utelukke bruk av "standard kjøpebur". Bruk av lukkede bur legger store begrensninger på hundens bevegelsesmuligheter og er dermed ikke egnet som primæroppholdssted." Kilde: Mattilsynets tilsynsveileder for hund, side 7. *Ser nå at du har flyttet buret på soverommet. Veldig bra! Anonymkode: 2576c...f51 3
caroprins Skrevet 14. mai 2018 #28 Skrevet 14. mai 2018 Jeg har i valpetiden benyttet meg av en passelig stor plastikkbalje med en god hundemadrass i pluss kosetepper, en bamse etc. som valpen trives med. Kassen er akkurat såpass høy at valpen ikke kan hoppe ut den første tiden . Kassen er plassert rett ved siden av sengen min og dermed har jeg kunnet ta hånden min ned og gi han kontakt om han har begynt å pipe om natten. Da har han ikke følte seg alene og dermed roet seg igjen. Ved å ha kassen såpass høy at han ikke kan hoppe ut den første tiden gjør at jeg har hatt kontroll på om det har vært behov for tissetur og båret han med meg ut når jeg har sett at dette er behovet. Når hunden er blitt husren så har jeg byttet ut plastikkbaljen med hundeseng og hundene mine har sovet i sine senger på våres soverom hele livet sitt. Det har gått greit det. Jeg har hatt hunder i 27 år tilsammen. Har også hatt noen snorkere 😀 Når det gjelder bur så har jeg brukt dette under bilkjøring og burene har jeg helt fra begynnelsen bare satt I stuen med åpen dør og noen gode tepper og et hundebein og tygge på eventuelt en hundeleke som de liker. Så har hundene gått inn og ut som de har villet på eget initiativ mens døren alltid har vært åpen. Så den dagen hunden skal være der for de den skal på biltur så er dette hans egne lune hule som han er godt kjent med. Da har alle roet seg fint og stort sette sovet seg gjennom bilturen. 3
Carrot Skrevet 14. mai 2018 #29 Skrevet 14. mai 2018 Vi har aldri hatt hunden på soverommet bare så det er sagt, de som foreslår dette kan du ignorere om du ønsker det. Hund i senga (dyr i senga) er en uting etter min mening. Det blir som samsoving ingen sover godt til slutt.. Flott at du lå på sofaen med hvalpen, men hva med å la den eldre hunden og hvalpen sove sammen? Bruker den eldre bur? (med tanke på at du skrev noe om snorking og at den la seg sammen med dere regner jeg med den er løs i huset om natten kanskje) Tilvenningsperioden kan være vrien men husk at det er nå du legger grunnlaget for resten av hvalpens levetid og at oppdragelsen varierer med hunderase, type hund, sosialiseringen den kom fra, den du ønsker osv.. Det er en lang prosess men det virker som om du / dere er supre hundeeiere så det går seg nok til! Gratulerer med en ny bestevenn! 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #30 Skrevet 14. mai 2018 Jeg hadde valpen i sengen min den første tiden. Også den første uken før han var ren. En frisk hund gjør sjelden fra seg det den sover, så for oss gikk det helt fint. Men det var fire timer søvn hver natt de fleste ukene. Husk at valpen hele sitt liv har sovet i en klynge med mor og søsken. Å nå plutselig sove alene er både uvant og utrygt, selv med pledd fra valpbingen. Anonymkode: 1d3e2...215 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #31 Skrevet 14. mai 2018 Det dere gjør er å vise at å sove i buret ikke er farlig. Dere legger valpen til å sove i buret og legger dere selv til å sove på en madrass rett ved siden av buret. Da føler valpen seg trygg og den blir trygg på at det å sove i buret er normalt. Så flytter dere madrassen gradvis lengre og lengre unna frem til den er helt borte. Bruk gjerne en ukes tid på dette og innen da så er hunden vant til at å sove i buret går helt greit. Anonymkode: 9ebaa...ae5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #32 Skrevet 14. mai 2018 Vi hadde buret på soverommet, og jeg lå på madrass ved siden av. Etter at vi hadde hatt _mange_ rolige netter, trakk jeg madrassen litt og litt lenger bort fra buret og til slutt sov jeg i sengen min igjen.. Når hunden var blitt større, trakk vi buret litt og litt nærmere soveromsdøren for hver natt, og så endte det opp på gangen utenfor rommet vårt. Nå er han to år og sover med åpen burdør, og kan gå ut og inn som han vil, men han legger seg der når han vil sove både på dagen og natten. og han er komfortabel med å lukke døren på reise, eller når noen passer ham. Anonymkode: 8ef0e...723
tørkestativ Skrevet 14. mai 2018 #33 Skrevet 14. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi flyttet buret helt inntil sengen i natt slik at jeg kunne ligger med hånden inni. Dette gikk veldig bra tenker i tillegg å avgrense et område med kompostgjerder rundt i natt så han kan legge seg på gulvet hvis han vil. Så går det vel fremover. Takk for godt svar! Anonymkode: bb49a...153 Kompostgrinder er gull verdt! Vi kjøpte 2 stk 4 pk på biltema å festet sammen med strips. Plasserte bingen ved siden av sengen, og hadde åpent bur, seng og aviser oppi. Etter et par uker tok vi henne opp i sengen
ArtyFarty Skrevet 14. mai 2018 #34 Skrevet 14. mai 2018 Valpen har reist fra alt som er trygt, kjent og kjært - dere stenger ham inne i et lite bur, uten kontakt med noe eller noen. Selvfølgelig gråter den! Kast ut buret, sett opp en binge av grinder inne på soverommet, med aviser og en seng oppi. Når den blir trygg kan grinden flyttes gradvis unna sengen, og ut av rommet. Det dere holder på med er oppskrift på separasjonsangst. 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå