Gå til innhold

Grufulle netter med ny valp.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere. Nå er jeg så fortvilet at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg! 

Vi fikk ny valp i forrige uke. Første natten var en drøm og over all forventning da valpen sov fra rundt 00.00 til ca 05.30. Han ble da lagt i sitt bur med sin seng og pledd fra oppdretter som luktet av hundemor. Buret sto rett på utsiden av soverommet og vi hadde døren åpen slik at han hører oss og vi han.

natt 2 begynte marerittet. Det rakner fullstendig for han når han blir lagt i buret. Vi forsøker å trene på å gjøre buret trygt på dagtid, og da kan han fint sove der uten en lyd. Men når natten kommer regelrett hyler han uten stopp. Har lest på nettet at man da bare skal overse han til han gir seg (ja, har på dette punktet forvisset oss om at han ikke må på do, ikke er sulten og at han faktisk er stuptrøtt), MEN han gir seg jo ikke, ikke litt en gang. Det bare eskalerer. Så nå ligger jeg på sofaen med valpen og ser frem til nok en søvnløs natt. Vet man skal være konsekvent, men det er hvertfall umulig å sove så lenge han skriker. 

Jeg har forsøkt å legge meg ved siden av buret, men der får jeg heller ikke sove, så reiser meg forsiktig opp når han har sovnet. Dette får han med seg, også er rabalderet i gang igjen. Har også forsøkt å ha han inne på soverommet hos oss, dette også uten hell. Den eneste gangen han er stille er når jeg legger meg på sofaen med han. Problemet med sofaen er at vi også har en voksen hund som snorker verre enn en gammel sjømann, som naturligvis også kommer og legger seg på sofaen sammen med meg og valpen. Så, jeg ender opp søvnløs med svarteper uansett hva jeg gjør. Jeg holder på å bli sprø!!! Jeg kan jo aldri sove hverken natt eller dag pga disse dyrene.

Håper noen har noen gode tips til hvordan jeg kan lære valpen å slappe av i buret sitt?

(ønsker ingen burdiskusjon. Vi valgte bur til førstemann og synes dette er veldig praktisk både mtp reise, sikkerhet osv, så dette ønsker vi. Vårt valg.)

Anonymkode: bb49a...153

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville vært interessant å vite hvilken hunderase, da noen hunderaser virker å har mer separasjonsangst enn andre. 

Valpetid er som spedbarnstiden...

får har nok våkentid på dagen eller sover han mye da? Evt om han har snudd døgnet litt? 

Vet ikke hvor gammel han er men kanskje han trenger mye aktivitet på dagen for å bli nok sliten på kveld/natt?

Anonymkode: 8fbb4...5e5

Skrevet

Dersom du ikke orker en valp som piper de første nettene bør du ikke ha dyr. Du bør heller ikke IKKE få barn. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt! Hvordan tror du det er for valpen? Nettopp mistet moren og familien sin, er på helt nytt sted, og allerede ikke bare første måneden men første natten stenger dere den inne i et bur i et annet rom i helt nytt hus og omgivelser??? Det er jo dyremishandling! 

Valpen skal bli trygg på både dere og omgivelsene og har et naturlig omsorgsbehov nå som nettopp har blitt revet vekk fra moren sin. 

Og du begynner ikke burtrening med en valp første natten du har den, det kan dere begynne med smått om en måned eller to og med åpen dør til buret. Det du driver med nå er jo bare å gi den psykiske problemer og burangst. 

Sorry at jeg høres streng ut men hvorfor i all verden skaffa dere valp når dere bare overlater den til seg selv på den måten???? Stakkars!!!

Anonymkode: a57ef...482

• Liker 22
Skrevet

Stakkars hund, men om dere lar han sove utenfor buret er det gjort. Han burde heller ikke få oppmerksomhet når han "roper". 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Valpetid er som spedbarnstiden...

Anonymkode: 8fbb4...5e5

Nemlig og man legger da ikke et spedbarn i en sprinkelseng uten trygghet og nærhet til sine omsorgspersoner når det akkurat har møtt moren og kommet hjem til der det skal bo! 

Fy søren så trist jeg blir på denne valpens vegne..... Det beste dere kan gjøre er å omplassere den snarest når dere ikke er interessert i å gi den den omsorgen og tryggheten en valp skal ha eller evner å ta det ansvaret det er med valp. 

Det er ikke en gullfisk man bare kan sperre inne i bollen og gå fra

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig og man legger da ikke et spedbarn i en sprinkelseng uten trygghet og nærhet til sine omsorgspersoner når det akkurat har møtt moren og kommet hjem til der det skal bo! 

Fy søren så trist jeg blir på denne valpens vegne..... Det beste dere kan gjøre er å omplassere den snarest når dere ikke er interessert i å gi den den omsorgen og tryggheten en valp skal ha eller evner å ta det ansvaret det er med valp. 

Det er ikke en gullfisk man bare kan sperre inne i bollen og gå fra

Ser du ikke at hun har skrevet at hun nå ligger på sofaen men valpn. Og at de prøver mye forskjellig. 

Bra du ikke er dommer av noe i verden.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Trikken skrev:

Stakkars hund, men om dere lar han sove utenfor buret er det gjort. Han burde heller ikke få oppmerksomhet når han "roper". 

Man lærer hunder å bruke buret på et senere tidspunkt og det går helt fint. Og en valp som nettopp har kommet til ukjent hjem ukjent familie og for første gang i sitt liv er uten mammaen sin skal ikke engang være i en situasjon der den trenger å pipe og rope. Den skal ha trygghet og nærhet ikke frykt og redsel. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man lærer hunder å bruke buret på et senere tidspunkt og det går helt fint. Og en valp som nettopp har kommet til ukjent hjem ukjent familie og for første gang i sitt liv er uten mammaen sin skal ikke engang være i en situasjon der den trenger å pipe og rope. Den skal ha trygghet og nærhet ikke frykt og redsel. 

Om du leser innlegget hennes prøver de mye forskjellig for å gi valpen trygghet og nærhet. Hun er ute etter råd og erfaringer, ikke andres personlig mening om bur.

Endret av Trikken
  • Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, Trikken skrev:

Om du leser innlegget hennes prøver de mye forskjellig for å gi valpen trygghet og nærhet. Hun er ute etter råd og erfaringer, ikke andres personlig mening om bur.

Poenget er jo at hun omtaler situasjonen som grufull. Det er jo absurd. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dere har mest sannsynlig ødelagt buret for alltid ved å bare stappe valpen inn der første døgnet, helt alene, uten tilvenning. Å fortsette å ha valpen i bur nå er bare helt jævlig av dere. Bra jobba.

Anonymkode: cb337...d5e

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til med å tvinge et lite barn som akkurat har skiftet hjem til å sove alene i et bur. Beklager men klarer ikke være hyggelig med dette svaret.

Les: Hvalpen flytter  hjemmefra av Linn Palm.

Anonymkode: 0778b...0e9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er absolutt ingen ekspert og det kan godt hende vi gjorde helt feil, men når vi fikk valp så hadde vi bur med åpen dør om dagen, med en hundeseng og leker inni der han kunne komme og gå som han ville. Hundesengen ble en naturlig plass for han å legge seg.

Med en gang vi fikk valpen tror jeg faktisk vi lot han sove i sengen sammen med oss. Kanskje helt feil hundeoppdragelse, men det gjorde at vi merket med en gang om han måtte ut og tisse (og det måtte han flere ganger om natten den første tiden) og det ga en trygghet både for oss og for valpen (virket det som). Etter en stund tok vi hundesengen ved siden av vår seng og han sov der. Når han ble kjent med og vant til buret og sengen på dagtid så gikk han og la seg der når vi skulle legge oss og når vi gikk på jobb.

Nå skal det sies at vår hund likte buret med sengen og lekene sine og vi hadde alltid åpen dør bortsett fra når vi kjørte bil. For han var det buret som var "huset" hans.

Det finnes sikkert mer riktige måter å gjøre det på enn å la hunden ligge i sengen - f.eks ligge ved siden av den på gulvet på en madrass (så slipper du sjansen for at hunden alltid vil ligge i sengen). Tror nok du bare må belage deg på søvnløse netter i valpetiden og finne en måte å gi hunden trygghet på.

Anonymkode: 8f04c...751

• Liker 3
Skrevet

Kast buret!

Ha hunden SAMMEN MED DERE PÅ SOVEROMMET!   

Forsetter TS som før og viser slett holdning til hundehold så KREVER jeg  at de omplasserer og holder seg til helvete unna dyr og barn i fremtiden!!

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, Lollybby skrev:

Kast buret!

Ha hunden SAMMEN MED DERE PÅ SOVEROMMET!   

Forsetter TS som før og viser slett holdning til hundehold så KREVER jeg  at de omplasserer og holder seg til helvete unna dyr og barn i fremtiden!!

Du kan kreve hva du vil, men det har ingen virkning om du ikke får ta til å høre på deg. Og det er enklere å få til med fornuftige argumenter og forslag, enn ved utropstegn og store bokstaver. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hunder skal ikke sove i bur med lukket dør. De regulerer kroppstemperaturen ved å skifte underlag.

Ja, jeg så at du ikke ville diskutere bruk av bur, men dette er et nettforum der man ikke kan velge hvilke svar man får. 

Anonymkode: 99c97...053

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Første uken vi hadde valpen vår, da sov jeg på gulvet på en madrass. Valpen sov litt på madrassen og litt på gulvet ved siden av meg. Hun ble iallefall trygg på sine nye omgivelser, og jeg hørte hver minste lyd fra henne. Nå er hun åtte måneder, og klarer seg fint både natt og dag.

For din egen søvn sin del ville jeg absolutt ventet litt med buret og heller sovet med valpen første tiden.

Anonymkode: b2bef...15d

• Liker 7
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere. Nå er jeg så fortvilet at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg! 

Vi fikk ny valp i forrige uke. Første natten var en drøm og over all forventning da valpen sov fra rundt 00.00 til ca 05.30. Han ble da lagt i sitt bur med sin seng og pledd fra oppdretter som luktet av hundemor. Buret sto rett på utsiden av soverommet og vi hadde døren åpen slik at han hører oss og vi han.

natt 2 begynte marerittet. Det rakner fullstendig for han når han blir lagt i buret. Vi forsøker å trene på å gjøre buret trygt på dagtid, og da kan han fint sove der uten en lyd. Men når natten kommer regelrett hyler han uten stopp. Har lest på nettet at man da bare skal overse han til han gir seg (ja, har på dette punktet forvisset oss om at han ikke må på do, ikke er sulten og at han faktisk er stuptrøtt), MEN han gir seg jo ikke, ikke litt en gang. Det bare eskalerer. Så nå ligger jeg på sofaen med valpen og ser frem til nok en søvnløs natt. Vet man skal være konsekvent, men det er hvertfall umulig å sove så lenge han skriker. 

Jeg har forsøkt å legge meg ved siden av buret, men der får jeg heller ikke sove, så reiser meg forsiktig opp når han har sovnet. Dette får han med seg, også er rabalderet i gang igjen. Har også forsøkt å ha han inne på soverommet hos oss, dette også uten hell. Den eneste gangen han er stille er når jeg legger meg på sofaen med han. Problemet med sofaen er at vi også har en voksen hund som snorker verre enn en gammel sjømann, som naturligvis også kommer og legger seg på sofaen sammen med meg og valpen. Så, jeg ender opp søvnløs med svarteper uansett hva jeg gjør. Jeg holder på å bli sprø!!! Jeg kan jo aldri sove hverken natt eller dag pga disse dyrene.

Håper noen har noen gode tips til hvordan jeg kan lære valpen å slappe av i buret sitt?

(ønsker ingen burdiskusjon. Vi valgte bur til førstemann og synes dette er veldig praktisk både mtp reise, sikkerhet osv, så dette ønsker vi. Vårt valg.)

Anonymkode: bb49a...153

Det virker jo ganske opplagt at å la valpen prøve å sove uten bur. Er du redd for gjenstander, kan du avgrense valpens område med kompostgjerder.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Tvist said:

Du kan kreve hva du vil, men det har ingen virkning om du ikke får ta til å høre på deg. Og det er enklere å få til med fornuftige argumenter og forslag, enn ved utropstegn og store bokstaver. 

Ja, lollybby er litt vel dramatisk...

Anonymkode: cb337...d5e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Tvist skrev:

At folk skriver med store bokstaver og mange utropstegn understreker bare hvor ille dette valpeholdet er! Noen skulle bare aldri hatt valp! Grøss og gru om dette paret noen gang vurderer barn! Gir jo traumer til andre og selv klager over lite søvn pga ansvaret og evner ikke se ting fra hverken dyrets perspektiv eller fra et humant og forsvarlig sted i det hele tatt. 

Valpen bør omplasseres og ikke psykisk og følelsesmessig mishandles på denne måten

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...