Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2005 #21 Skrevet 26. februar 2005 Å fortie sannheten er ikke det samme som å lyve! Å alltid skulle blenge ut med alt mulig' date=' bare for å være ÆRLIG, anser ikke jeg som hverken mere riktig eller mere 'moralsk' enn å skåne ungene noen ganger.[/quote'] Mener du da at de skal fortie at faren skal i fengsel? For å presisere...han skal dvs. at det er noe som skal skje i fremtid (barnets fremtid). Hvordan skal de forklare for barnet at faren ikke kan være tilstede? Er jo det trådstarter spør om råd om. Ungene er rett og slett for små til å kunne håndtere løgn. Og som jeg skrev over...faren har ikke sonet...han skal til soning (stor forskjell i denne anledning).
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2005 #22 Skrevet 26. februar 2005 Skulle nesten tro at voksne folk flest har såpass vett at de egentlig skjønner dette av seg selv og ikke ønsker å lage problemer for din sønn. ! Litt vel naivt vel? Skulle det allikevel komme ut, får man bare prøve å fortelle sannheten mest mulig skånsomt. At voksne også kan gjøre feil, noen ganger så alvorlige feil at man må sone en straff. At man på den måten lærer og gjør opp for seg og starter på nytt etterpå. Så da går det altså an å fortelle sannheten allivel da, men først når man er avslørt som løgner? Hvorfor skal barnet tro på det man sier som forklaring på løgnen?
chimp Skrevet 26. februar 2005 #23 Skrevet 26. februar 2005 Spiller ingen rolle hvordan du bøyer seetningen! Faren kan ikke være til stede fordi han MÅ reise bort! Dette er ikke løgn! Ungene slår seg som regel til tåls med en slik forklaring! Det var da voldsomt til besserwisser-holdninger. Hver og en får da gjøre det en selv mener og syns er best for sitt barn. Som jeg sa; Ingen har krav på å gjøre rett eller feil i en så vanskelig sak som dette. Her finnes ikke ETT eneste riktig svar!
Annie78 Skrevet 26. februar 2005 #24 Skrevet 26. februar 2005 Jeg tror man er på tynn is om man begynner å lyve eller holde tilbake informasjon som angår barnet, og ja, i barnets fremtid, slik som her... Unger skjønner når noe ikke er som det skal, og de takler virkeligheten bedre enn vi tror. Den dagen de finner ut av sannheten, og de aller fleste sannheter kommer frem en dag, er sorgen og skuffelsen over å ha blitt løyet for/ holdt utenfor, verre enn å takle at far skal gjøre opp for det gale han har gjort.... Man må finne en god og rolig måte å forklare barnet dette, og la ham få vite sanneten....
chimp Skrevet 26. februar 2005 #25 Skrevet 26. februar 2005 Litt vel naivt vel? ? Kanskje det, men det går jo an å håpe på det beste inntil det motsatte blir bevist. Så da går det altså an å fortelle sannheten allivel da, men først når man er avslørt som løgner? Det MÅ man jo da, hvis det skulle komme ut på den måten Hvorfor skal barnet tro på det man sier som forklaring på løgnen man må isåfall fortelle barnet at man valgte å fortie sannheten fordi man mente det var best for barnet, at man ville skåne det. Det er faktisk flere ganger i livet man FORTIER sannheten for å skåne mennesker. Det gjelder de aller fleste, men tydeligvis ikke denne/disse moraliserende besserwisser-gjestene med hevet pekefinger.
Gjest første gjesten Skrevet 26. februar 2005 #26 Skrevet 26. februar 2005 Hvis noen tror at alle foreldre er såpass fornuftige at de holder kjeft så tror de helt feil, og det er ikke nødvendigvis foreldrene til barnets venner som slenger med leppa, men kanskje foreldrene til barn som er 1 og 2 år større, som bruker informasjonen så godt de kan for å mobbe de som er mindre enn seg. Dette vet jeg av erfaring. Du kan selvfølgelig være VELDIG HELDIG og ingenting kommer ut så gutten din får høre det, men det er lite sannsynlig. Det kan være folk som kjenner til historien og som "heier"på mor, og ikke liker far og som da sitter og slarver i stua hjemme, legger på litt og trekker fra litt og gjør saken værre enn den er i utgangspunktet. Si det til ungen din på en skånsom måte, det er det beste rådet du kan få, fra en som har opplevd dette før.
Gjest Merket Skrevet 26. februar 2005 #27 Skrevet 26. februar 2005 Hei alle sammen. Takker for alle innslag så langt. Ikke et enkelt tema dette, det er så mange følelser innvolvert. Skulle ønske det fantes en fasit i slike saker men det er det jo selvsagt ikke. Mage følelsen min sier at jeg bør fortelle det til han selv om jeg vet at han kommer til å ta det hardt, men så er det et annet moment nemlig moren og hva hun kommer til å gjøre mot meg for en reaksjon vil komme, faktum er at jeg er redd for hva hun vil gjøre, om hun vil komme til å skade meg ytterligere.
koldbruna Skrevet 26. februar 2005 #28 Skrevet 26. februar 2005 Min far havnet i fengsel da jeg var yngre.Jeg fikk høre det av noen "sladrekjærringer" som ikke trodde at jeg hørte og forstod hva de snakket om.Ungene visste at faren min satt inne 30 dager på "Palle" for fyllkjøring. Jeg fikk fortalt at pappa skulle på ferie,han hadde vunnet den.Og det trodde jeg på,men alle de andre i gata visste. Da jeg var 15 havnet pappa igjen i fengsel,og da visste jeg det og ble fortalt HVORFOR. Det går ann å fortelle ett barn på en skånsom måte,at pappa må reise bort ei stund,at han skal i fengsel for han har gjort noe galt. Det er bedre og høre det av foreldrene enn av naboer,venner,osv som kanskje ikke vet hvorfor engang men har sine versjoner. Koldbruna
Champagne Skrevet 28. februar 2005 #29 Skrevet 28. februar 2005 Dere som er motstandere mot å lyve for barn.. gjelder det i enhver situasjon? Jeg har f.eks. en nær slektning som jobber som hore i Oslo, men har en datter på 4 år i Trondhjem. Hun er en helg i mnd i Trondhjem for å besøke og passe datteren. Om ungen spør hva moren gjør ellers i mnd, sier vi selvsagt at mamma jobber. Hele familien er enige om at ungen ALDRI må få vite sannheten om sin mor (hun er ikke gatehore og ser ikke ut som ei hore), og vi håper alle mann at ingen skal glippe dette for datteren. Mener dere at dette også er noe som ungen bør få vite?
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #30 Skrevet 28. februar 2005 Dere som er motstandere mot å lyve for barn.. gjelder det i enhver situasjon? Jeg har f.eks. en nær slektning som jobber som hore i Oslo, men har en datter på 4 år i Trondhjem. Hun er en helg i mnd i Trondhjem for å besøke og passe datteren. Om ungen spør hva moren gjør ellers i mnd, sier vi selvsagt at mamma jobber. Hele familien er enige om at ungen ALDRI må få vite sannheten om sin mor (hun er ikke gatehore og ser ikke ut som ei hore), og vi håper alle mann at ingen skal glippe dette for datteren. Mener dere at dette også er noe som ungen bør få vite? Dette bør du ta opp i en egen tråd, det har ingenting med det trådstarter her har spurt om.
Champagne Skrevet 1. mars 2005 #31 Skrevet 1. mars 2005 Nei, kanskje det, men her kommer det påstander om at man ALDRI skal lyve for et barn, og da synes jeg det er et eksempel på at det finnes tilfeller hvor det kanskje er like greit. Eller hva synes du?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå