Gjest Merket Skrevet 25. februar 2005 #1 Del Skrevet 25. februar 2005 Er det noen der ute som kan komme med noen gode råd til meg. I forbindelse med samlivsbrudd ble jeg politi anmeld og senere dømt for vold, trusler mot moren og to tillfeller av barne misshandling over min sønn. I retten ble jeg dømt ikke troverdig selv om politi etterforskeren vitnet til fordel for meg. Jeg anket dommen i tingretten og fikk kun ta opp straffe utmålingen og lovanvendelsen, som om det skulle bety noe, lagmannsretten opprettholdt tingrettens dom på 60 dagers ubetinget fengsel. Jeg har hele tiden hatt 40% samver med min sønn noe jeg ikke burde fått lov til etter påstandene hennes. Jeg har også barn fra tidligere forhold der barna er så store og vet hva som har skjedd. Min yngste sønn er veldig knytt til meg og vil jo lure på hvor pappa er i to mnd. Hva skal jeg fortelle han det vil være en viss fare for at han kan få vite det senere. ER DET NOEN SOM KAN GI MEG ET GODT RÅD?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 25. februar 2005 #2 Del Skrevet 25. februar 2005 Foreningen for fangers pårørende har en egen broskyre om barn som har foreldre i fengsel (Lisa besøker pappa i fengselet). http://www.ffp.no/ Redd Barna har også hatt fokus på dette i det siste. http://www.reddbarna.no/default.asp?V_ITEM_ID=4595 Bra at du tenker på dette i forkant, det finnes gode råd å få! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Merket Skrevet 25. februar 2005 #3 Del Skrevet 25. februar 2005 Takk for tipset Skal prøve det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2005 #4 Del Skrevet 25. februar 2005 vi har vært borti en liknende situasjon. Pappaen kom ut i en uheldig situasjon ute på byen, og ble dømt for uaktsom vold, og måtte 60 dager i fengsel. Vi og mammaen til sønnen hans forklarte så godt og fint vi kunne hva som hadde hendt, og svarte så godt vi kunne på spørsmålene fra sønnen. Det er iallefall viktig å fortelle og forklare det på forhånd, for sønnen din kommer helt sikkert til å få høre det av andre. Voksne er dårlige til å passe seg når unger hører på, og i vårt tilfelle fikk gutten slengt etter seg fra andre unger i nabolaget masse usann dritt om pappaen sin, og da var det veldig bra at vi hadde fortalt om det på forhånd. Vanskelig situasjon... lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Merket Skrevet 25. februar 2005 #5 Del Skrevet 25. februar 2005 Takk for svaret Selv om sønnen min bare er 6 år forstår han jo mye. Problemet er jo at det er to historier her min og morens. Så han vil jo da få servert to ulike versjoner, hvorda vil han tolke det?? Vrient dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2005 #6 Del Skrevet 25. februar 2005 Regner med at det er full kræsj mellom deg og mammaen? Hvis hun er av den allikevel snille typen så kanskje det går an å ta en prat med henne for å bli enige om hva dere skal si til ungen for å best mulig forberede han og samtidig skåne han så mye som mulig... kan jo tenkes at hun,tross alt, ikke vil at ungen deres skal bli belastet mer enn nødvendig i denne saken... Om det ikke går så må du bare prøve å fortelle en mild versjon av historien, uten å svarmale mammaen, og prøve å forklare... ikke lett dette... iallefall viktig å forsikre han om at du er veldig veldig glad i han og at du ikke er en slemming eller tyv eller noe selv om du skal i fengsel...litt vanskelig alder dette også da, for de har jo ikke så mye kunnskap og forståelse for rettsaker og fengsel og slikt. De fleste barn på den alderen tror vel sånn ca at fengsel er et sted tyver må være for å bli snille eller noe sånt... så kanskje han trenger en liten forklaring på dette med rettsaker og fengsel utover dette... lykke til en gang til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2005 #7 Del Skrevet 26. februar 2005 Her er det kun snakk om to mnd. vert verre om det var for eks et/to år. Skal man belaste barn unødig? Nå sier du ikke hvor gammelt barnet er,men kan det forklares med at du er borte på kurs eller reiser bort på en jobb+ Kunne du blitt enig med mor om det? Det kan bli belastende for barnet også senere om det får vite om fengsel,men det er jo aldersbet. da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Merket Skrevet 26. februar 2005 #8 Del Skrevet 26. februar 2005 Moren vil jo selvsagt at han ikke må få vite noe, det har hun ytret ønske om. Der jeg bor idag har jeg flere av klasse kameratene hans som nermeste naboer og noen av foreldrene vet at jeg skal sone. Og det er jo altid litt snakk og barna kan jo plukke opp samtaler, rart med hva de får med seg. så muligheten for at min sønn kan få høre det den veien er der og hvordan vil han reagere på at mor og far har løyet for han dersom vi sier jeg skal reise bort i forbindele med jobb?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2005 #9 Del Skrevet 26. februar 2005 hvordan vil han reagere på at mor og far har løyet for han dersom vi sier jeg skal reise bort i forbindele med jobb?? Vær så snill å ikke lyv for barnet. Det kan gjøre nærmest uopprettelig skade, og vil i "beste" fall føre til at det tar lang tid før han stoler på dere igjen. Alt dere sier til ham etter han oppdager løgnen vil han vurdere med mistro. Jeg så du fikk anbefalt to fine linker i et tidligere innlegg. Det er sikkert smart å ta kontakt emd dem så snart som mulig. Lykke til. Du er i en lei situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 26. februar 2005 #10 Del Skrevet 26. februar 2005 Sørg for at han får vite sannheten av deg og ikke av klassekameratene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie78 Skrevet 26. februar 2005 #11 Del Skrevet 26. februar 2005 Sørg for at han får vite sannheten av deg og ikke av klassekameratene. Enig! Uansett hvor kort eller lenge du skal være i fengsel, så fortell sannheten!!! Barn takler det bedre enn vi tror! Lykke til!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2005 #12 Del Skrevet 26. februar 2005 Moren vil jo selvsagt at han ikke må få vite noe, det har hun ytret ønske om. Der jeg bor idag har jeg flere av klasse kameratene hans som nermeste naboer og noen av foreldrene vet at jeg skal sone. Og det er jo altid litt snakk og barna kan jo plukke opp samtaler, rart med hva de får med seg. så muligheten for at min sønn kan få høre det den veien er der og hvordan vil han reagere på at mor og far har løyet for han dersom vi sier jeg skal reise bort i forbindele med jobb?? Kenner du disse foreldrene? Gør or det? Mulig dere kan snakke med disse+ og forklare at det er viktig at det ikke kommer ut. barna deres er vel på samme alder+ Du kan si du skal på krs/jobb.Du vil ringe han underveis,noe du får mulighet fra fengsel. Det har da vert episoder med div. foreldre opp igjennom årene,men jeg kunne da aldri tenke meg at vi skulle si noe om de som ville gå tilbake til deres barn. Nå vet vel ikke disse foreldrene eksakt når du skal inn? regner med at du ike bor med mor,så de kan vel ikke vite når du drar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2005 #13 Del Skrevet 26. februar 2005 Kenner du disse foreldrene? Gør or det? Mulig dere kan snakke med disse+ og forklare at det er viktig at det ikke kommer ut. barna deres er vel på samme alder+ Du kan si du skal på krs/jobb.Du vil ringe han underveis,noe du får mulighet fra fengsel. Det har da vert episoder med div. foreldre opp igjennom årene,men jeg kunne da aldri tenke meg at vi skulle si noe om de som ville gå tilbake til deres barn. Nå vet vel ikke disse foreldrene eksakt når du skal inn? regner med at du ike bor med mor,så de kan vel ikke vite når du drar. Synes du det er riktig å oppfordre til løgn overfor barn? Tror du virkelig at dette ikke vil komme ut...uansett hvor mange som lover "å holde kjeft"? Å oppfordre til løgn overfor barn (og andre for den saks skyld) hører ingen sted hjemme...man beskytter ikke barn ved å holde dem unna sannheten. Ærlig talt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie78 Skrevet 26. februar 2005 #14 Del Skrevet 26. februar 2005 Synes du det er riktig å oppfordre til løgn overfor barn? Tror du virkelig at dette ikke vil komme ut...uansett hvor mange som lover "å holde kjeft"? Å oppfordre til løgn overfor barn (og andre for den saks skyld) hører ingen sted hjemme...man beskytter ikke barn ved å holde dem unna sannheten. Ærlig talt!! Ungene på skolen og i gata kommer nok til å snappe opp et eller annet når foreldrene tror de ikke hører...og så lager de sine egne "sannheter"...og unger kan være utrolig fæle med hverandre hvis de får sjansen! Det beste er å være ærlig, uansett!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2005 #15 Del Skrevet 26. februar 2005 Har vi ike alle som forldre noen ting ike barna bør å vite om? Noe du kan forklare de dade er store nok? jeg har ikke villet fortelle min 6åring noe om dette. Ikke gå ut fra at noen foreldre vil snakke høyt som barna vil snappe opp. da min sønn var 6 år måtte vi holde en del ting skjult for han. Det var mye som skjedde i forb.med brudd. Bla stort rusmisbruk,fyllekøring og en del annen forferdelige ting. Vi ville at gutten selv skulle få se sin far som han var da han var stor og forsod bedre. far sonet bla. Vi begrunnet det med kurs i forb. med jobben og at far ikke kunne se innom han. Han fikk ikke samvær hjem til han. heldigvis ble det et stykke og dra den tiden. Vi forklarte det med en grunn. Unger innstiller seg bedre enn voksne. Nå viste alle hvordan far var osv...Det var da ingen som noen gag forsnakket seg så det ble en plage for barnet. tror vi voksne tar bekymringer på forskudd. Dete medførte at vi alltid måtte ha klar bane når vi skulle på besøk hos fam. på den siden. Måtte forvisse oss om at far var edru osv.....Slike ting kan forklares for barn. Først da gutten var 12 år, så beg han å få forklaring på hvorfor ting var slik de var. Det ble forklart på en måte uten å sverte far. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagne Skrevet 26. februar 2005 #16 Del Skrevet 26. februar 2005 Jeg mener at barn bør skånes for de værste historiene om foreldrene sine. Dette er noe jeg synes ditt barn ikke bør involveres i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 26. februar 2005 #17 Del Skrevet 26. februar 2005 Jeg hadde ikke villet si noe! Hadde stolt på at dette ikke ble omtalt overfor klassekameratene. Hvis du har et nogenlunde ålreit forhold til disse foreldrene går det an å alliere seg litt med dem.... be om at det ikke blir omtalt av hensyn til din sønn! Skulle nesten tro at voksne folk flest har såpass vett at de egentlig skjønner dette av seg selv og ikke ønsker å lage problemer for din sønn. Er jo slettes ikke sikkert at det blir lagt sånn vekt på heller og omtalt i den grad du tror. Dere trenger jo ikke å lyve direkte heller. Er jo bare å si at du må reise bort en periode, hvilket jo på sett og vis ikke er helt usant heller. Unger godtar som regel sånt uten videre og tenker ikke så mye over det. En måned er ikke lang tid. Skulle det allikevel komme ut, får man bare prøve å fortelle sannheten mest mulig skånsomt. At voksne også kan gjøre feil, noen ganger så alvorlige feil at man må sone en straff. At man på den måten lærer og gjør opp for seg og starter på nytt etterpå. Lykke til uansett! Med god vilje vil det sikkert ordne seg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2005 #18 Del Skrevet 26. februar 2005 Man skal ikke lyve for barn...PUNKTUM!!!!!! Hvis dere som oppfordrer til det selv har barn, bør dere rett og slett snakke med en barnepsykolog for å være rustet til de "store spørsmålene" kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 26. februar 2005 #19 Del Skrevet 26. februar 2005 Man skal ikke lyve for barn...PUNKTUM!!!!!! Hvis dere som oppfordrer til det selv har barn, bør dere rett og slett snakke med en barnepsykolog for å være rustet til de "store spørsmålene" kommer. Jeg har en datterpå fjorten selv og har aldri trengt å rådføre meg med noen psykolog!! Å fortie sannheten er ikke det samme som å lyve! Å alltid skulle blenge ut med alt mulig, bare for å være ÆRLIG, anser ikke jeg som hverken mere riktig eller mere 'moralsk' enn å skåne ungene noen ganger. Noen ganger får unger en altfor stor belastning og byrde i form av at voksne skal være så ærlige og oppriktige om alt mulig. De er rett og slett for små til å kunne håndtere mange typer 'sannheter'. Jeg ville def skånet ungen min fra å få vite at faren har sonet fengselsstraff hvis det hadde vært mulig. Eksempelvis har jeg ikke fortalt henne at jeg drev og prøvde ut litt dop i tenårene. Hadde hun spurt meg direkte om jeg har gjort det, hadde jeg imidlertid vært ærlig. Andre får gjøre som de selv syns er riktig! jeg gir råd utfra hva JEG mener er best! Jeg sier ikke at jeg har rett, men jeg gjør det som FØLES rett for meg. Det er vel ingen som har rett eller feil i en sak som denne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2005 #20 Del Skrevet 26. februar 2005 Jeg mener at barn bør skånes for de værste historiene om foreldrene sine. Dette er noe jeg synes ditt barn ikke bør involveres i. helt enig. Det er snakk om to mnd og dette bør barnet skånes for. Hva med alle barna på samme alder som har foreldre med en fortid som man helst vil glemme? tror ikke dette er noe stort problem rundt omkring at alle andre foreldre "sladrer" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå