AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #1 Skrevet 13. mai 2018 En eldre person har påvist en spesifikk, uvanlig, form for demens som arter seg slik at brudd på rutiner og/eller smerter/sykdom har ført til redusert kognitiv funksjon (økte demenssymptomer). Denne diagnosen har h*n hatt i mange år. De siste månedene, siden like etter jul, har demensen tilsynelatende forverret seg. Personen blitt tatt i løgn flere ganger, har utvist økt grad av dårlig dømmekraft, manglende «sperrer», personlighetsendringer, glemmer stadig mer av nylig skjedde ting, navn osv. Fysisk ser vi en liten grad av svekkelse av immunforsvar, blant annet hyppige forkjølelser, og at h*n har fått munnsår, noe h*n aldri har hatt før. Plutselig en dag var alt snudd opp/ned. Det er som om demensen aldri har funnet sted, og i alle fall ikke forverret seg, slik den tilsynelatende hadde gjort de senere månedene. Personen lyver fremdeles, og utviser fremdeles dårlig dømmekraft, men brudd på rutiner takles bedre enn noen gang etter demens ble påvist. H*n er klarere i hodet enn h*n har vært på mange år, klarer å følge med på samtaler, husker navn, føler seg ikke fysisk eller psykisk sliten osv, og ikke minst: utviser selv stor overraskelse over hvor godt h*n føler seg fysisk og mentalt. Selv har jeg en veldig dårlig følelse rundt dette. Isolert sett er det veldig bra at h*n har en god dag/periode, men noe føles galt! Det er ingenting konkret jeg kan sette fingeren på, det er bare en følelse. Basert på tidligere erfaringer med andre eldre, etterfølges slike gode dager/perioder ofte av en brå forverring av tilstand, og det kan hende at jeg er farget av disse erfaringene, at det er derfor det føles galt, men … Siden jeg er så usikker velger jeg å spørre her: Ville dere reagert på endringen? Anonymkode: 890c1...efe
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #2 Skrevet 14. mai 2018 Er det ingen som har en mening? Jeg er klar over at det høres idiotisk ut å bli bekymret fordi noen har det bedre enn de har hatt på mange år, men i løpet av de siste 5 årene har familien opplevd 3 tilfeller av dramatisk bedring, med brå død innen en uke etterpå. Denne erfaringen gjør meg redd, og reduserer dømmekraften min. Jeg kontaktet fastlege i morges, og basert på manglende symptomer fikk h*n time til kontroll om 7 uker. I mellomtiden trenger jeg å høre at jeg overreagerer på grunn av disse tidligere hendelsene, og bli beroliget med den tanken! Anonymkode: 890c1...efe
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #3 Skrevet 14. mai 2018 Vi kan jo sitte her og berolige deg, men ingen av oss kan egentlig vite hva fremtiden viser. Hva om alle sitter og sier det går bra, men så gjør det ikke det? Hva om vi sier det går dårlig, men så gjør det ikke det? Anonymkode: 9b342...7ff
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #4 Skrevet 14. mai 2018 Jeg skjønner at du blir urolig. Ikke at jeg vet eller har erfaring at noe galt kommer til å skje, men etter din egen erfaring og magefølelse hadde jeg bedt om å snakke med lege. Kanskje de kan berolige deg eller gi deg noen opplysninger du ikke vet om. 7 uker er lenge å vente. Jeg håper alt går bra med dere videre alle sammen Anonymkode: 39cad...3e4 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #5 Skrevet 14. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kan jo sitte her og berolige deg, men ingen av oss kan egentlig vite hva fremtiden viser. Hva om alle sitter og sier det går bra, men så gjør det ikke det? Hva om vi sier det går dårlig, men så gjør det ikke det? Anonymkode: 9b342...7ff Det er jo ikke som om jeg sitter her, og forventer at noen skal kikke i krystallkula, og gi meg en spådom om fremtiden. Men det kan jo hende at noen har erfart at en slik plutselig bedring i fysisk, kognitiv, og mental helse ikke nødvendigvis er negativt, selv om det er min erfaring. Akkurat nå har jeg bare en veldig dårlig magefølelsen, og jeg er bekymret. Anonymkode: 890c1...efe
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #6 Skrevet 14. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at du blir urolig. Ikke at jeg vet eller har erfaring at noe galt kommer til å skje, men etter din egen erfaring og magefølelse hadde jeg bedt om å snakke med lege. Kanskje de kan berolige deg eller gi deg noen opplysninger du ikke vet om. 7 uker er lenge å vente. Jeg håper alt går bra med dere videre alle sammen Anonymkode: 39cad...3e4 Takk for forståelsen, det fikk meg til å føle meg litt mindre gal Anonymkode: 890c1...efe
Rumle Skrevet 14. mai 2018 #7 Skrevet 14. mai 2018 Forstår at du synes dette er vanskelig og at du er bekymret. Jeg synes 7 uker var lenge å vente. Kan du ikke ta en ny telefon og forklare at dette virkelig plager deg og høre om ikke det er mulig å få komme til tidligere? Forklar det som du har gjort her?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #8 Skrevet 14. mai 2018 Jeg skrev mail til hjemmesykepleien i morges, og ba om å få en tilstandsrapport fra dem. De ringte meg nå. De skjønte godt bekymringen min.De er der en gang i uken, og hadde reagert på et par ting de siste gangene de hadde vært der. De mente det ikke hadde noen hensikt å purre på raskere legetime akkurat nå, når det ikke er noe konkret å gå på, men de skulle kontakte legen og be om akutthenvisning for hyppigere tilsyn for en periode. Anonymkode: 890c1...efe 1
Rumle Skrevet 14. mai 2018 #9 Skrevet 14. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev mail til hjemmesykepleien i morges, og ba om å få en tilstandsrapport fra dem. De ringte meg nå. De skjønte godt bekymringen min.De er der en gang i uken, og hadde reagert på et par ting de siste gangene de hadde vært der. De mente det ikke hadde noen hensikt å purre på raskere legetime akkurat nå, når det ikke er noe konkret å gå på, men de skulle kontakte legen og be om akutthenvisning for hyppigere tilsyn for en periode. Anonymkode: 890c1...efe Så bra at du fikk snakket med de og at det blir tatt tak i.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #10 Skrevet 14. mai 2018 3 minutter siden, Rumle skrev: Så bra at du fikk snakket med de og at det blir tatt tak i. Det var veldig bra Det gjør godt å møte forståelse for magefølelsen både her, og hos hjemmesykepleien. Og jeg føler lettelse nå, når jeg vet at jeg ikke er alene om ansvaret. Jeg er der en gang daglig vanligvis, og hvis hjemmesykepleien kommer en gang om dagen også, vil det hjelpe mye. Anonymkode: 890c1...efe 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå