Gå til innhold

Humpedekkene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et sett med sommerdekk som humper. De ble balansert men humpingen gikk ikke vekk. Jeg ba ikke verkstedet lete videre etter årsaken. Er det noen som vet hva dette kan skyldes? Kan ene felgen være skeiv f.ex. uten at jeg ser det?

Anonymkode: 2927f...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Humper vinterdekkene også? Hvis ja kan det være noe mer, aksling eller noe som har "fått seg en bulk" (?)

Hvis ikke, og hvis dekkene har ligget flatt en stund (altså litt flattrykt under lagring) så er det mulig at det "går seg til" etterhvert som trykket "jevner ut" gummien. Hvis ikke har du kanskje fått en smell i felgen ja, som må rettes? Eller verkstedet har kanskje ikke gjort god nok avretting...

Vet du, en gang satt jeg faktisk på en buss der dekket eksploderte!! (Etter å ha hørt en skrapelyd en tid) Og buss-sjåføren (stressa innvandrer) kjørte glad og fornøyd videre. Høyt smell altså!! Mens alle så på hverandre. Glemmer aldri uttrykket til damen som satt foran meg... Skjer nok ikke deg ( bussen har mange dekk), men for deg er det desto farligere.

Hvis det ikke "går seg til snarlig"... kanskje ta en prat med "gutta på gølvet" ? 

☺☺

Endret av F S
smell i felgen / dårlig avretting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterdekkene humpet ikke, og nå har jeg andre sommerdekk+felger fordi jeg ikke orker humpingen. De humpet i hele fjor sommer :laugh: Så det er enten dekkene eller felgene, bilen er det ikke.

Anonymkode: 2927f...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vinterdekkene humpet ikke, og nå har jeg andre sommerdekk+felger fordi jeg ikke orker humpingen. De humpet i hele fjor sommer :laugh: Så det er enten dekkene eller felgene, bilen er det ikke.

Anonymkode: 2927f...a46

Hva slags bil?

Har fått problemer med drivknutene (oppleves som ubalanse i hjul) to ggr med VAG biler under dekkskift.. 

Anonymkode: 430f1...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva slags bil?

Har fått problemer med drivknutene (oppleves som ubalanse i hjul) to ggr med VAG biler under dekkskift.. 

Anonymkode: 430f1...a29

Jeg skal skifte en drivknute som er utslitt, har en Volvo.
Men bilen humper ikke med de dekkene jeg har på nå, og ikke med vinterdekkene, bare med de spesielle sommerdekkene så det må være enten dekkene eller felgen. TS

Anonymkode: 2927f...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et sett med sommerdekk som humper. De ble balansert men humpingen gikk ikke vekk. Jeg ba ikke verkstedet lete videre etter årsaken. Er det noen som vet hva dette kan skyldes? Kan ene felgen være skeiv f.ex. uten at jeg ser det?

Anonymkode: 2927f...a46

Medt sannsynlig at dekkene er urunde. Har vært borti det en gang selv, fikk de balansert på nytt uten at det hjalp. Bare en tilfeldighet at det ble oppdaga også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok bare og kaste dekkene, vis de er forholdsvis nye kan du prøve å reklamere på de 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal skifte en drivknute som er utslitt, har en Volvo.
Men bilen humper ikke med de dekkene jeg har på nå, og ikke med vinterdekkene, bare med de spesielle sommerdekkene så det må være enten dekkene eller felgen. TS

Anonymkode: 2927f...a46

Regner med at du har fått hjulene balansert? Da skal de også finne ut om det er kast i enten dekk eller felg(ikke runde) hvis de har normalt bra utstyr der du gjorde avbalanseringen. 

Anonymkode: 9ffea...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, tdm900 said:

Medt sannsynlig at dekkene er urunde. Har vært borti det en gang selv, fikk de balansert på nytt uten at det hjalp. Bare en tilfeldighet at det ble oppdaga også.

 

8 hours ago, AnonymBruker said:

Regner med at du har fått hjulene balansert? Da skal de også finne ut om det er kast i enten dekk eller felg(ikke runde) hvis de har normalt bra utstyr der du gjorde avbalanseringen. 

Anonymkode: 9ffea...fa7

De er balanserte hos profesjonelle ja. Høres ut som det er forklaringen, at de ikke er runde. Både dekk og felg er gamle, så vurderte om jeg skal slite dem ut eller ikke. De holder en sesong til og jeg har dårlig råd...om det er dekkene er det jo ikke noe å gjøre med, men er det felgene kan jeg få dem over på andre felger. TS

Anonymkode: 2927f...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

De er balanserte hos profesjonelle ja. Høres ut som det er forklaringen, at de ikke er runde. Både dekk og felg er gamle, så vurderte om jeg skal slite dem ut eller ikke. De holder en sesong til og jeg har dårlig råd...om det er dekkene er det jo ikke noe å gjøre med, men er det felgene kan jeg få dem over på andre felger. TS

Anonymkode: 2927f...a46

Om du har mulighet, og et helt flatt underlag å stå på, kan du jekke opp bilen, ett og ett hjul, og snurre det rundt. Du kan ikke hverken ha den i gir eller parkbrems på. Ser du da ett eller flere dekk som beveger seg opp og ned på slitebana, ser du hvorfor du har humpedekk :) Bilen min var løftet litt opp på en løftebukk, derfor det ble oppdaga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk skiftet sommerdekka på ein Volvo S40 på eit dekkverksted. Og det ristet litt i 70, 80 km/t. Trudde dei ikkje hadde avbalansert dei godt nok.

Sjekket lufttrykket. Det var 40. Tappet ut litt luft, ned til det bilen skulle ha. Problem løyst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...