Gå til innhold

Die Cut maskin | Hva trenger man?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har drevet litt med scrapbooking i noen år, men er ganske lite oppdatert på en del ekstra utstyr. Har fått med meg at en sånn die cut maskin er tingen å ha.

Har googlet og sjekket diverse nettbutikker, men må si at jeg ikke ble noe særlig klokere. Det er jo så mange maskiner å velge i mellom, i alle prisklasser + alt ekstra utstyr.

Kan noen være så snill og prøve å forklare meg hva man egentlig trenger av alt dette? Helt nede på nybegynnernivå, trenger ikke være det dyreste og mest avanserte. Har bare lyst til å ''presse''/''klippe'' ut div dies :) Som f.eks rammer og figurer.
Og kan man bruke hvilke som helst dies? Har sett mange fine, og veldig rimelige på ebay bla. Kan disse brukes?

Jeg prøvde meg på en sånn ''jukse'' metode, ved hjelp av kjevle, men det funket veldig dårlig :P De metalplatene jeg har, har ikke veldig skarpe kanter, så jeg fikk ikke skjært ut noe.

Hjelp?! :)

Anonymkode: 267a6...f61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følger denne tråden, og håper på mange oppklarende svar! :)

Anonymkode: 7a731...ef5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! 
Jeg har ingen die cut-maskin selv så kan desverre ikke svare på noe om alt passer sammen, men tenkte jeg skulle tipse deg om noe lignende. 

Jeg holder selv på med papirhobby og har sett på disse maskinene. Synes de virker bra, men liker ikke at man må kjøpe nye ting til maskinen for hver eneste ting du skal lage. Nye dies for hvert tema eller om man har lyst på noe nytt. Det finnes selvsagt en del billige på utenlandske nettsider, men alt i alt koster de en del. Jeg valgte heller å kjøpe meg en Silhouette Cameo maskin. Med denne trenger du ikke den fysiske metalldiesen men du kan kjøpe design digitalt, lage de selv eller laste det ned gratis. Man må bruke litt tid på å sette seg inn i designprogrammet, men det er egentlig ganske så enkelt om man er litt teknisk vandt. Jeg brukte en kveld på å surre med testing og instillinger også kunne jeg det, så det er ikke mer som kreves. Med denne maskinen kan man både printe bilder som man da tracer (lager kuttelinjer rundt), printer i en printer også kjører gjennom maskinen som kutter, eller man kan kutte former og design på scrapbookingark eller lignende. Maskinen kan også tegne, kutte gjennom kun et av to lag (om du vil lage klistremerker) og brukes på eks stoff. Dette er jo en maskin som koster litt, så kan jo være andre har tips til bedre begynnerting du kan gjøre, men da har du den i bakhodet om du skulle få lyst på en "alt i ett-pakke"

Legger ved en video på YouTube som viser litt av den. 

 

Tror innlegget ble litt rotete, men spørr gjerne om du lurer på noe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silhouette Cameo er en fantastisk maskin, og man kan kutte alt av materialer, ikke bare papir, men stoff, vinyl, til og med kakepynt ja. Men. Det er litt mer avansert maskin, man trenger å ha en relativt oppegående PC (eller Mac). Og man trenger å like data litt, for programmet er noe å sette seg i. Jeg sier ikke at det er for vanskelig eller for avansert, jeg selv er ikke så glad i nye tekniske dingser, men jeg klarer meg fint med Silhouette. Det finnes mange tutorials på nett, og videoer på youtube. Men man må nesten like å holde på med pc litt, hvis man skal ha det som en stor del av sin hobby. :) 

Anonymkode: 245ce...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2018 den 17.28, StripeteSitron skrev:

Heisann! 
Jeg har ingen die cut-maskin selv så kan desverre ikke svare på noe om alt passer sammen, men tenkte jeg skulle tipse deg om noe lignende. 

Jeg holder selv på med papirhobby og har sett på disse maskinene. Synes de virker bra, men liker ikke at man må kjøpe nye ting til maskinen for hver eneste ting du skal lage. Nye dies for hvert tema eller om man har lyst på noe nytt. Det finnes selvsagt en del billige på utenlandske nettsider, men alt i alt koster de en del. Jeg valgte heller å kjøpe meg en Silhouette Cameo maskin. Med denne trenger du ikke den fysiske metalldiesen men du kan kjøpe design digitalt, lage de selv eller laste det ned gratis. Man må bruke litt tid på å sette seg inn i designprogrammet, men det er egentlig ganske så enkelt om man er litt teknisk vandt. Jeg brukte en kveld på å surre med testing og instillinger også kunne jeg det, så det er ikke mer som kreves. Med denne maskinen kan man både printe bilder som man da tracer (lager kuttelinjer rundt), printer i en printer også kjører gjennom maskinen som kutter, eller man kan kutte former og design på scrapbookingark eller lignende. Maskinen kan også tegne, kutte gjennom kun et av to lag (om du vil lage klistremerker) og brukes på eks stoff. Dette er jo en maskin som koster litt, så kan jo være andre har tips til bedre begynnerting du kan gjøre, men da har du den i bakhodet om du skulle få lyst på en "alt i ett-pakke"

Legger ved en video på YouTube som viser litt av den. 

 

Tror innlegget ble litt rotete, men spørr gjerne om du lurer på noe! :)

 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Silhouette Cameo er en fantastisk maskin, og man kan kutte alt av materialer, ikke bare papir, men stoff, vinyl, til og med kakepynt ja. Men. Det er litt mer avansert maskin, man trenger å ha en relativt oppegående PC (eller Mac). Og man trenger å like data litt, for programmet er noe å sette seg i. Jeg sier ikke at det er for vanskelig eller for avansert, jeg selv er ikke så glad i nye tekniske dingser, men jeg klarer meg fint med Silhouette. Det finnes mange tutorials på nett, og videoer på youtube. Men man må nesten like å holde på med pc litt, hvis man skal ha det som en stor del av sin hobby. :) 

Anonymkode: 245ce...63d

Jøss, for en fancy dings :)
Den må sjekkes ut. Takk for tips!

 

Anonymkode: 267a6...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...