Gå til innhold

Er det kun vepsen som stikker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller stikker bier og humler også?

Anonymkode: 9e50c...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bier og humler stikker hvis de opplever deg som en trussel. Det gjør egentlig vepsen også, men vepsen blir mye lettere provosert, spesielt i august.

Anonymkode: 5c33e...0bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bier og humler er rolige og bedagelige, de stikker kun hvis de virkelig føler seg truet. Jeg har hatt både bier og humler på meg flere ganger. Men vepsen stikker omtrent bare man ser på dem, jeg takler dem ikke. 

Anonymkode: 6d3bb...45c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tre stikker, men humler og bier er mer ambivalente til å stikke før de blir plaget.
Veps er rasshøl med vinger i forhold. Det er ikke dermed sagt at vepsen stikker bare for å stikke, den stikker kun når den føler seg truet eller plaget på noe vis. Er derfor det er mye mer logisk å sitte stille når det er en veps i nærheten, da veiving med armer og bein kan oppfattes som truende.

Bier prøver å unngå å stikke fordi de bare har ett forsøk, og så dør de. Når de stikker blir nemlig halve bakparten med i brodden, og bien dør.
Humlen er generelt en laid-back type og stikker bare om den virkelig føler seg provosert eller truet. Som feks om den blir forsøkt spist eller labbet til av kjæledyr...

know-your-bees-honeybee-bumblebee-asshol

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bier og humler er rolige og bedagelige, de stikker kun hvis de virkelig føler seg truet. Jeg har hatt både bier og humler på meg flere ganger. Men vepsen stikker omtrent bare man ser på dem, jeg takler dem ikke. 

Anonymkode: 6d3bb...45c

Ok, derfor jeg lurte, for humler og bier har jeg aldri vært i nærheten å bli stukket av, men veps fotfølger meg, blir gal av dem.

Anonymkode: 9e50c...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

160406 Bees vs Wasps

Favorittegningen min, av bier vs. veps. <3

Endret av Raven Emerald
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle humler som stikker har jeg hørt. Der er visst forskjellige typer av dem, noen har brodd andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Undermann skrev:

Det er ikke alle humler som stikker har jeg hørt. Der er visst forskjellige typer av dem, noen har brodd andre ikke.

Hannhumler har ikke brodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Undermann skrev:

Det er ikke alle humler som stikker har jeg hørt. Der er visst forskjellige typer av dem, noen har brodd andre ikke.

"Hunnene og arbeiderne har stikkebrodd, hannene mangler dette. Stikkbrodden er glatt, så en humle kan, i motsetning til en honningbie, stikke flere ganger. Noen sier at humlen ”brenner”, men fakta er at stikk av humler, bier og veps vil oppleves ganske likt. Humlene er meget fredelige dyr, og de stikker derfor bare hvis de er direkte truet, hvis man ødelegger deres bol eller ved et uhell klemmer dem. Humlestikk er derfor langt sjeldnere enn vepse- og bistikk."

 

https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/veps-og-bier/humler/

Anonymkode: 17ce2...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også en type veps som ikke stikker. De er kjempestore og hører ut som fly når de kommer, vi har sånne i eika her. Husker dessverre ikke navnet på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Thildamor skrev:

Det finnes også en type veps som ikke stikker. De er kjempestore og hører ut som fly når de kommer, vi har sånne i eika her. Husker dessverre ikke navnet på de.

https://forskning.no/2016/11/livet-som-planteveps/produsert-og-finansiert-av/uit-norges-arktiske-universitet

Anonymkode: 17ce2...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Thildamor skrev:

Det finnes også en type veps som ikke stikker. De er kjempestore og hører ut som fly når de kommer, vi har sånne i eika her. Husker dessverre ikke navnet på de.

Kjempetreveps.

Opps! Ser du ikke bor i Norge. Da kan det være mye rart. Kjempetreveps er de største, ikkestikkende vepsene som lever i Norge.

De er pene å se på, og de er store. Du hører dem godt når de kommer flyvende ja :fnise: 

Endret av Mis(s)Understood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Thildamor skrev:

Nei, det er ikke den. 

Jeg bor forresten ikke i Norge..🙈

Da er det minst to typer som ikke stikker 👍🏻 

Anonymkode: 17ce2...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere arter og mange raser av bier også. Noen av dem stikker lettere enn andre.

Anonymkode: 570fe...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2018 den 12.42, AnonymBruker skrev:

0B7877C5-5EF4-4336-94BC-543F7C98F48A.jpeg.d3d4bc541ef82e2e29615f6d4feee820.jpeg

Anonymkode: 6d3bb...45c

Hvorfor plager vepsen ikke meg? 

Jeg har mye veps på tomten. Samme er det på hytta. De flyr litt omkring oss, særlig om vi griller og spiser ute. Men ikke plagsomt. Vi dekker til maten, mest på grunn av skjærene og ignorerer vepsen. Men jeg ser enkelte gjester reagerer voldsomt, slår og fekter etter vepsen. 

Det er minst 40 år siden jeg ble stukket av veps og da tråkket jeg på en i gresset. Ingen i familien har noensinne blitt stukket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stan said:

Hvorfor plager vepsen ikke meg? 

Jeg har mye veps på tomten. Samme er det på hytta. De flyr litt omkring oss, særlig om vi griller og spiser ute. Men ikke plagsomt. Vi dekker til maten, mest på grunn av skjærene og ignorerer vepsen. Men jeg ser enkelte gjester reagerer voldsomt, slår og fekter etter vepsen. 

Det er minst 40 år siden jeg ble stukket av veps og da tråkket jeg på en i gresset. Ingen i familien har noensinne blitt stukket. 

Fordi du ikke bruker stinkende parfyme, shampoo og hårspray antagelig. Jeg ble alltid plaget av veps før, men etter jeg fant mer nøytral shampoo og sluttet med hårprodukter har de holdt seg unna meg. Nå har jeg hatt vepsebol på vaskerommet og kan gå inn og ut der og vaske klær uten problemer, også på høsten når de er mer irriterte.

Anonymkode: 1da13...b79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...