Gå til innhold

Fjerne fliser og legge parkett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Lurer på om noen av dere handy folk har noen tips. Jeg har idag et kjøkken med flislagt gulv, som kjøkkenet står oppå. Ønsker å legge ny parkett i hele leiligheten, inkludert på kjøkkenet.

Er det en stor jobb å fjerne disse flisene og legge parkett over? Er dette mulig uten å fjerne hele kjøkkenet, altså la kjøkkenet fortsatt stå på flisene og legge parketten rundt? Kan man evt. legge parketten oppå flisene?

Lurer også på hvilken type håndverker som gjør dette.. er det flisleggeren, gulvleggeren eller snekkeren? Og hvor mye vil det koste for et rom på ca 9 kvm?

Håper på kloke svar! :D

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg fjernet fliser på kjøkkengulv, kun badegulv og vegg over benkeplaten, men det er mye jobb (og ekstremt støvete). De vil ikke kunne fjerne det som er under kjøkkenskapene uten at kjøkkenet fjernes. Du kan selvfølgelig fjerne det som ligger frem til sokkellisten og så legge gulv, men det er jo ingen pen løsning. Du kan legge parkett oppå flisene, men da blir det høydeforskjell på gulvet i leiligheten, og det er ikke sikkert det blir pent ifht sokkelen på kjøkkenet. Hadde kontaktet flere byggmestre og bedt om pristilbud. En del tar ikke så små jobber, men hvis du ringer litt rundt finner du sikker noen som er interessert. 

Anonymkode: afebc...d4e

Skrevet

Vi skal legge nytt golv (marmoleum click) på de gamle flisene. Får bygge med passende list fin overgang mellom parkett og nytt golv. :)

Nivålist heter det, kommer i aluminium og tre.

• Liker 4
Skrevet

Det skal ikke være noe problem å legge parkett oppå flisene. Må legges noe mellom  det gamle gulvet og parketten. Det må tas hensyn til om det er varme i gulvet pga valg av parkett. Spør i en butikk som selger parkett, så får du 100% riktig svar.

AnonymBruker
Skrevet

Vi fjernet den gamle parketten som lå på kjøkkenet, måtte flytte underskapene mens vi la nytt gulv, men det gikk greit. Jeg ville fjernet flisene før jeg la nytt gulv, høydeforskjell på gulvene er irriterende i lengden! 

Anonymkode: 284d7...4bc

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi fjernet den gamle parketten som lå på kjøkkenet, måtte flytte underskapene mens vi la nytt gulv, men det gikk greit. Jeg ville fjernet flisene før jeg la nytt gulv, høydeforskjell på gulvene er irriterende i lengden! 

Anonymkode: 284d7...4bc

Takk for svar alle sammen. Jeg tror kanskje også jeg blir nødt til å fjerne flisene først, og dermed måtte fjerne alle kjøkkenskapene. Noen som kan si hva de tror det vil koste for dette arbeidet?

Skrevet

Vi hadde kjøkken før vi la parkett, da flyttet vi enkelt og greit opp hvert enkelt bein kjøkkenet sto på. Har du hele skap ville jeg latt de stå på fliser og lagt en list utenpå. Men pass på at du skaffer parkett som tåler vannsøl, den dreit vi oss ut på første gangen og de svellet fort opp selv om vi trodde vi ikke sølte vann.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, nfdsjgd skrev:

Hei,

Lurer på om noen av dere handy folk har noen tips. Jeg har idag et kjøkken med flislagt gulv, som kjøkkenet står oppå. Ønsker å legge ny parkett i hele leiligheten, inkludert på kjøkkenet.

Er det en stor jobb å fjerne disse flisene og legge parkett over? Er dette mulig uten å fjerne hele kjøkkenet, altså la kjøkkenet fortsatt stå på flisene og legge parketten rundt? Kan man evt. legge parketten oppå flisene?

Lurer også på hvilken type håndverker som gjør dette.. er det flisleggeren, gulvleggeren eller snekkeren? Og hvor mye vil det koste for et rom på ca 9 kvm?

Håper på kloke svar! :D

Her har du et kjempeprosjekt foran deg. Kjøkkenet bør fjernet om du skal fjerne flisene så bør du fjerne alt. 

Håndtverkere samarbeide. Begynn med å finne gulvleggeren. Han finner flisefjerneren. Og du må finne støvfjerneren etterpå. God fornøyelse.

Anonymkode: 4512b...a94

Skrevet

Jeg ville lagt ny parkett oppå de gamle flisene om det ikke er høydeforskjell mellom stue og kjøkken i dag. Om det er lenge til utskifting av kjøkkeninnredning ville jeg bare flyttet hvitevarer og tatt ut foringer og lagt parkett inntil innredning. I alle fall om ny innredning kommer til å stå langs de samme veggene. 

Prøv å legg ut jobben på Finn elle mitt anbud. Få en snekker til å se på det. Slike ting koster gjerne endel å få gjort. Sist jeg hadde en liten vannskade var 3/4 av kostnaden for utbedring av skade kun arbeidstimer. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner kanskje nå at det er enklest å legge parkett over flisene, da jeg har et litt stramt budsjett og det virker som mye arbeid å ta vekkf lisene først. Men er litt redd for at det blir for stor høydeforskjell som en list ikke kan dekke. Men jeg skal se hva jeg skal gjøre. Takk for tips!

Skrevet

Hva som er smartest kommer helt an på type sokkel på kjøkkenet. Er det hel sokkel som underskapene hviler på må de ut om flisene skal fjernes. I dag er det ikke vanlig med slik sokkel, man bruker nå justerbare ben på underskapene og sokkelen er bare en bred list som klipses innpå bena. Har man denne typen sokkel er det bare å ta vekk sokkellista, justere de fremste bena opp så høyt det går ett og ett mens man fjerner flisene litt innunder underskapene. Deretter leges parketten inntil bena og sokkellisten klipses på igjen. Sannsynligvis må den sages litt på en bordsag da parkett normalt sett er noen millimeter høyere enn fliser. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...