Consider me.. Skrevet 12. mai 2018 #1 Skrevet 12. mai 2018 Jeg har ofte følelsen av å være iaktatt. Av og til kan jeg få panikikk av det. Jeg har følelse av å ikke være tilstede/høre til i denne verden. Er veldig fjern og inneslutta. Veldig suicidal. Blir skremt av å se på bilder på veggen for jeg tror objektene beveger på deg. Sånn har det vært de siste dagen. En mild/ starten på en psykose eller hva er det? Føler meg gal. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #2 Skrevet 12. mai 2018 Akkurat nå, Consider me.. skrev: Jeg har ofte følelsen av å være iaktatt. Av og til kan jeg få panikikk av det. Jeg har følelse av å ikke være tilstede/høre til i denne verden. Er veldig fjern og inneslutta. Veldig suicidal. Blir skremt av å se på bilder på veggen for jeg tror objektene beveger på deg. Sånn har det vært de siste dagen. En mild/ starten på en psykose eller hva er det? Føler meg gal. Kan du beskrive nærmere hva du mener med "følelsen av å ikke være tilstede/høre til i denne verden"?☺ Anonymkode: dba3b...1cc
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #3 Skrevet 12. mai 2018 Jeg har aldri hatt psykose. Men jeg har opplevd å ikke være tilstede eller i en drømmeverden. Fikk diagnosen PTSD. Det du beskriver er ganske paranoid tilstand. Dette med bildene på veggen osv. Det kan også være enten et symptom etter dårlig søvn, evt for mye alkohol eller andre rusmidler, isolering osv. Jeg håper du oppsøker hjelp. Anonymkode: 8cef5...284 2
Gjest aell Skrevet 12. mai 2018 #4 Skrevet 12. mai 2018 Har det slik fra tid til annen. Skyldes emosjonelt ustabil pf. Godt mulig at det skyldes EUPF hos deg også. Men for all del, det kan også være noe annet.
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 12. mai 2018 #5 Skrevet 12. mai 2018 Synes dette høres mer dissosiativt ut. Har du opplevd traumer? For noen er det ganske vanlig å føle seg fremmedgjort i egen kropp og eget liv. Man "forsvinner" inni seg selv fordi noe trigget traumer. Det er en beskyttelsesmekanisme for å ikke bli retraumatisert.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #6 Skrevet 12. mai 2018 Dette høres absolutt ikke ut som noen psykose, nei. Anonymkode: 8c9ed...044
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #7 Skrevet 12. mai 2018 Det kan absolutt være psykose, men tror ikke nødvendigvis at det må være det. Det er vanlig å føle seg forfulgt og overvåket når man er på vei inn i psykoser eller under psykose. Men det er så ekstremt at man er helt overbevist om at alle skruene i veggen er skjulte kameraer, at det er mikrofon i brannvarsleren og at det har gjemt seg noen bak bokhyllen eller utenfor vinduet så man ikke engang tør å puste og kanskje må barrikadere seg på badet med kniv og hjelp for å være klar når "de" kommer. Og at man føler alle på gaten er en simulasjon for å mindfucke deg og spiller et spill sammen for å forfølge deg. Det er ikke at man "bare" lurer på om noen i det andre vinduet titter på en. På hvordan måte beveger objekter i bilder seg? Seiler de litt rundt i en røre littegrann, eller vokser de ut av bildet og kommer nær deg i 3d så du føler at objektet i bildet plutselig er 20 cm fra deg? Ser du det når du fokuserer på det, eller ser du tydelige bevegelser og skygger i sidesynet også? Når jeg var psykotisk tok det så mye kapasitet av hjernen at jeg ikke greide å være suicidal. Men jeg har vært veldig suicidal mellom psykosene, og er man veldig suicidal kan man også bli disconnected og småparanoid av det også. Du bør absolutt snakke med lege fortest mulig, om du føler det er akutt så dra på legevakten. Anonymkode: 47f6e...58e 1
aiba Skrevet 12. mai 2018 #8 Skrevet 12. mai 2018 Da jeg var psykotisk visste jeg at han jeg var forelska i, som styrte et spill jeg måtte spille og alle var med på spillet, hadde planta et kamera i laptopen min og jeg visste han fulgte med på meg mens jeg vasket ut på badet i leiligheten min i Tyrkia Han sendte meg SMS som sa «leave the shoes» så jeg la igjen en pose med sko på flyplassen da jeg var frisk igjen etter to mnd på psykiatrisk spurte jeg hvorfor han ba meg legge igjen skoene Han skjønte ingenting. Da sjekket jeg den tyrkiske telefonene og ingen slik SMS fantes jeg følte meg ikke gal, det var virkelig. At the time it all made sense. Folk på gata og trikken spilte spillet... med meg i midten.. gutten trakk i trådene... styrte alle menneskene som om de var skuespillere tilogned taxisjåførene var med på spillet så jeg turte knapt ta taxi for de rapporterte tilbake til han, samt biler fulgte etter oss og rapporterte hva jeg gjorde... overvåket de luxe 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #9 Skrevet 12. mai 2018 Er du mye alene? Isolasjon og ensomhet er vanligvis ingredienser i en psykose. Ja, det kan være at du er i startfasen av en psykose. For at den ikke skal utvikle seg, er det helt kritisk at du tar kontakt og prater med vanlig fungerende mennesker. Du er ikke gal, du er et helt alminnelig menneske som alle oss andre. Følelsen av være gal er ikke bare feil, den er også direkte skadelig, du blir faktisk mer psykotisk av å føle deg gal. Derfor anbefaler jeg deg ikke å skaffe «profesjonell hjelp». Det er et blindspor. Å bli diagnotisert forsterker bare følelsen av å være gal, og dermed psykosen. Det gjør bare vondt verre. Det som hjelper er å være/prate med vanlig fungerende mennesker, føre helt alminnelige samtaler, og oppleve at man ikke er så gal som man feilaktig trur. Hilsen en som selv har vært psykotisk. Anonymkode: 2784c...8ed 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #10 Skrevet 13. mai 2018 1 time siden, aiba skrev: Da jeg var psykotisk visste jeg at han jeg var forelska i, som styrte et spill jeg måtte spille og alle var med på spillet, hadde planta et kamera i laptopen min og jeg visste han fulgte med på meg mens jeg vasket ut på badet i leiligheten min i Tyrkia Han sendte meg SMS som sa «leave the shoes» så jeg la igjen en pose med sko på flyplassen da jeg var frisk igjen etter to mnd på psykiatrisk spurte jeg hvorfor han ba meg legge igjen skoene Han skjønte ingenting. Da sjekket jeg den tyrkiske telefonene og ingen slik SMS fantes jeg følte meg ikke gal, det var virkelig. At the time it all made sense. Folk på gata og trikken spilte spillet... med meg i midten.. gutten trakk i trådene... styrte alle menneskene som om de var skuespillere tilogned taxisjåførene var med på spillet så jeg turte knapt ta taxi for de rapporterte tilbake til han, samt biler fulgte etter oss og rapporterte hva jeg gjorde... overvåket de luxe Ja huff, det er helt jævlig. Har vært i sånn psykose jeg også. Det er 100% virkelig for en, og uansett hvor merkelig og sykt alt er og det for en frisk høres fullstendig sprøtt ut så er det en "selvfølge" at det er sånn man selv oppfatter, når man er psykotisk : ingen annen mulighet engang liksom. Intenst. Jævlig. Anonymkode: 47f6e...58e 2
Gjest making.a.mess Skrevet 13. mai 2018 #11 Skrevet 13. mai 2018 11 timer siden, Consider me.. skrev: Jeg har ofte følelsen av å være iaktatt. Av og til kan jeg få panikikk av det. Jeg har følelse av å ikke være tilstede/høre til i denne verden. Er veldig fjern og inneslutta. Veldig suicidal. Blir skremt av å se på bilder på veggen for jeg tror objektene beveger på deg. Sånn har det vært de siste dagen. En mild/ starten på en psykose eller hva er det? Føler meg gal. Går du på antidepressiva? Fikk sånne bivirkninger av seroxat. Prøvde et par andre antidepressiva også for mange år siden. Har en ting å si om det: antidepressiva aldri mer. Har aldri opplevd det siden.
Duckie Skrevet 13. mai 2018 #12 Skrevet 13. mai 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Er du mye alene? Isolasjon og ensomhet er vanligvis ingredienser i en psykose. Ja, det kan være at du er i startfasen av en psykose. For at den ikke skal utvikle seg, er det helt kritisk at du tar kontakt og prater med vanlig fungerende mennesker. Du er ikke gal, du er et helt alminnelig menneske som alle oss andre. Følelsen av være gal er ikke bare feil, den er også direkte skadelig, du blir faktisk mer psykotisk av å føle deg gal. Derfor anbefaler jeg deg ikke å skaffe «profesjonell hjelp». Det er et blindspor. Å bli diagnotisert forsterker bare følelsen av å være gal, og dermed psykosen. Det gjør bare vondt verre. Det som hjelper er å være/prate med vanlig fungerende mennesker, føre helt alminnelige samtaler, og oppleve at man ikke er så gal som man feilaktig trur. Hilsen en som selv har vært psykotisk. Anonymkode: 2784c...8ed Skummelt innlegg. Er man ordentlig psykotisk hjelper det ikke å snakke med vanlige mennesker og så blir man magisk frisk. Psykose kan være ganske alvorlig, og man burde absolutt ta kontakt med helsevesenet. Jeg synes TS også høres dissosiativ ut, men dette er ting man må ta med helsevesenet. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med legen din i dag. 4
Consider me.. Skrevet 13. mai 2018 Forfatter #13 Skrevet 13. mai 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du beskrive nærmere hva du mener med "følelsen av å ikke være tilstede/høre til i denne verden"?☺ Anonymkode: dba3b...1cc Som at det er vanskelig å føle tilhørighet, som om jeg er i verden som et spøkelse ingen kan se. 1
Consider me.. Skrevet 13. mai 2018 Forfatter #14 Skrevet 13. mai 2018 17 timer siden, aell skrev: Har det slik fra tid til annen. Skyldes emosjonelt ustabil pf. Godt mulig at det skyldes EUPF hos deg også. Men for all del, det kan også være noe annet. Ja, kanskje det er det.. 1
Consider me.. Skrevet 13. mai 2018 Forfatter #15 Skrevet 13. mai 2018 16 timer siden, Jegskulleønskeat skrev: Synes dette høres mer dissosiativt ut. Har du opplevd traumer? For noen er det ganske vanlig å føle seg fremmedgjort i egen kropp og eget liv. Man "forsvinner" inni seg selv fordi noe trigget traumer. Det er en beskyttelsesmekanisme for å ikke bli retraumatisert. Har opplevd langvarige traumer gjennom en vanskelig barndom ja. 1
Consider me.. Skrevet 13. mai 2018 Forfatter #16 Skrevet 13. mai 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan absolutt være psykose, men tror ikke nødvendigvis at det må være det. Det er vanlig å føle seg forfulgt og overvåket når man er på vei inn i psykoser eller under psykose. Men det er så ekstremt at man er helt overbevist om at alle skruene i veggen er skjulte kameraer, at det er mikrofon i brannvarsleren og at det har gjemt seg noen bak bokhyllen eller utenfor vinduet så man ikke engang tør å puste og kanskje må barrikadere seg på badet med kniv og hjelp for å være klar når "de" kommer. Og at man føler alle på gaten er en simulasjon for å mindfucke deg og spiller et spill sammen for å forfølge deg. Det er ikke at man "bare" lurer på om noen i det andre vinduet titter på en. På hvordan måte beveger objekter i bilder seg? Seiler de litt rundt i en røre littegrann, eller vokser de ut av bildet og kommer nær deg i 3d så du føler at objektet i bildet plutselig er 20 cm fra deg? Ser du det når du fokuserer på det, eller ser du tydelige bevegelser og skygger i sidesynet også? Når jeg var psykotisk tok det så mye kapasitet av hjernen at jeg ikke greide å være suicidal. Men jeg har vært veldig suicidal mellom psykosene, og er man veldig suicidal kan man også bli disconnected og småparanoid av det også. Du bør absolutt snakke med lege fortest mulig, om du føler det er akutt så dra på legevakten. Anonymkode: 47f6e...58e Takk for svar. Er når jeg ser på bildet, synes det er ekkelt for det er som om vi har en "kontakt", og ansiktet kan snu på seg om du skjønner.. 2
Consider me.. Skrevet 13. mai 2018 Forfatter #17 Skrevet 13. mai 2018 16 timer siden, aiba skrev: Da jeg var psykotisk visste jeg at han jeg var forelska i, som styrte et spill jeg måtte spille og alle var med på spillet, hadde planta et kamera i laptopen min og jeg visste han fulgte med på meg mens jeg vasket ut på badet i leiligheten min i Tyrkia Han sendte meg SMS som sa «leave the shoes» så jeg la igjen en pose med sko på flyplassen da jeg var frisk igjen etter to mnd på psykiatrisk spurte jeg hvorfor han ba meg legge igjen skoene Han skjønte ingenting. Da sjekket jeg den tyrkiske telefonene og ingen slik SMS fantes jeg følte meg ikke gal, det var virkelig. At the time it all made sense. Folk på gata og trikken spilte spillet... med meg i midten.. gutten trakk i trådene... styrte alle menneskene som om de var skuespillere tilogned taxisjåførene var med på spillet så jeg turte knapt ta taxi for de rapporterte tilbake til han, samt biler fulgte etter oss og rapporterte hva jeg gjorde... overvåket de luxe Oi.. tror ikke det er sånn jeg har det! 1
Apis Skrevet 13. mai 2018 #18 Skrevet 13. mai 2018 Legevakt i dag eller senest bestille time hos fastlegen i morgen, når det gjelder selvmordstanker så er det som virker uovervinnelig i dag gjerne bare en bagatell når du får hjelp til og sortere tanker 2
Consider me.. Skrevet 13. mai 2018 Forfatter #19 Skrevet 13. mai 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du mye alene? Isolasjon og ensomhet er vanligvis ingredienser i en psykose. Ja, det kan være at du er i startfasen av en psykose. For at den ikke skal utvikle seg, er det helt kritisk at du tar kontakt og prater med vanlig fungerende mennesker. Du er ikke gal, du er et helt alminnelig menneske som alle oss andre. Følelsen av være gal er ikke bare feil, den er også direkte skadelig, du blir faktisk mer psykotisk av å føle deg gal. Derfor anbefaler jeg deg ikke å skaffe «profesjonell hjelp». Det er et blindspor. Å bli diagnotisert forsterker bare følelsen av å være gal, og dermed psykosen. Det gjør bare vondt verre. Det som hjelper er å være/prate med vanlig fungerende mennesker, føre helt alminnelige samtaler, og oppleve at man ikke er så gal som man feilaktig trur. Hilsen en som selv har vært psykotisk. Anonymkode: 2784c...8ed Ja, er mye alene. Har mann og barn, men mannen min opplever å ikke få så mye kontakt med meg for tiden. Han spør om ting og jeg "glemmer" liksom å svare han 1
Ichiko Skrevet 13. mai 2018 #20 Skrevet 13. mai 2018 Det du forteller om, minner meg om dissosiering: denne følelsen av fjernhet. Angst, paranoia, selvmordstanker og endrede sanseoppfatninger, alt dette er vanlige symptomer ved traumeskader. Du bør få hjelp. Snakk med fastlegen din, TS, eller dra på legevakten hvis du kjenner at det blir for mye, Du har rett til hjelp for å finne ut av dette, sånn at du kan ha et godt liv. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå