Gå til innhold

Hvor kjøper du kaffe?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bra!

Jeg er også kvalitetsbevisst.

Kjøper kun bønner fra produsenter som har hele verdikjeden offentlig, ja!

Anonymkode: 89b83...8a7

Skjønte du ikke at dette var ironi, TS? (Ref. olivenoljetråden din)

Anonymkode: 534e7...553

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Har tillat meg å forkorte litt, håper det er greit. 

Det er noe helt motstridende i ditt innlegg. Du spør om "vi" bryr oss om kvalitet, og du fremhever kaffen fra Kaffebrenneriet. 

Og du snakker om kaffe. Ikke om sølete melkekaffesjokoladesmak-drikker. 

Mener du seriøst at kaffen (espresso) på Kaffebrenneriet er god? Fordi "de er best på å fremheve aroma"? Er det din helt personlige mening? I såfall: Beklager, du har ikke peiling på kaffe. (Eller olivenolje) 

Kaffebrenneriet er kvalitet.

De eneste jeg faktisk SMAKER aromaen til, ja.

Og nei: ikke Espresso: det har aldri tråden handlet om: KAFFE som i SVART Kaffe.

7 hours ago, Missfitness said:

Dette skjønte jeg ikke.

Uansett, du kverrulerer noe innmari her også, og du forstår sikkert at vanlige mennesker på ta noe kompromisser når det gjelder pris vs kvalitiet? Eller er det totalt uforståelig? Svar meg gjerne på det! 

Ja. Uforståelig.

6 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg får vondt i hodet ut over dagen hvis jeg ikke drikker kaffe om morgenen.

Det var ikke spørsmålet :)

Hva mener du med at det er sosiologisk betinget? Har du forlest deg på Bordieu? Du får det til å høres ut som om det ligger en eller annen form for sosial determinisme i folks kaffevaner. 

Anonymkode: 77d61...2ef

Har lest Bourdieu og Miller bl.a. det gir forskjellige syn på kaffens rolle i samfunnet, ja. Helt enig.

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hva mener du med å smake aromaen? Aroma er da lukt!

Smak :)

Jeg drev med innkjøp av bønner, kværning og presskanne før, men nå går det i Friele filterkaffe på Moccamasteren. Syns det ble mye styr med kværning av så lite bønner hver gang, dessuten er det visst ikke bra å drikke så mye presskanne (filter tar bort hvadetnåersomvarfarlig).

Da jeg bodde i Oslo kjøpte jeg kaffen min på Stockfleths eller Steam. Kaffebrenneriet har bedriten kaffe, det har jeg brent meg på flere ganger. Det samme med Espressohouse. Nå bor jeg i Trondhjem og kjøper kaffe på Dromedar eller Le Frere. Det går i de fleste varianter, og gjerne også håndbrygg.

Drikker Stockfleths nå: siste gang.

Steam har jeg bare prøvd t.a.

Min erfaring er at man sjelden får nøyaktig den samme smaken hver gang pga baristens håndlag varierer. Derfor er jeg enig i at man bør gå dit man vet det er skikkelige folk som kan jobben sin. Jeg skulle gjerne hatt en god espressomaskin hjemme, men da hadde jeg tyllet i meg altfor mange kcal for dag...

Anonymkode: b99c3...42e

Kaffe er type 3-5 kalorier?

Hm..? Pga. det du spiser ved siden av eller har du i masse sukker? Espressoen i seg selv har jo en ubetydelig mengde kalorier.

Anonymkode: 1c9e1...681

Enig.

4 hours ago, Katten.2.0 said:

Vedkommende har en tendens til å slenge ut begreper og påstander som han verker evner å utdype eller underbygge. Det er lite trolig at han har noen dypere fagkunnskap annet enn å vite at visse universiteter underviser fag a la sosiologi. Tidligere har han prøvd å framstille seg som en student innen atferd (uten at dette gjelder sosiologi, psykologi e.l.), samt en bedreviter på absolutt alt - noe som får en til å lure på motivasjonen for å skape tråder her, siden han alt har all verdens kunnskap.

?

Rent faglig sett kunne det vært interessant å se på hvordan kaffevaner muligens uttrykker ens sosiale identitet samt om det er en sammenheng mellom kaffevaner og klasse. Bourdieus teorier kan jo være artige å ta i bruk innenfor temaet, men det er tvilsomt at TS har noe kjennskap til dem.

Jeg kjenner til dem. Men greit. Da kjenner jeg visst ikke til dem likevel, det bestemmer jo du, sant :)

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønte du ikke at dette var ironi, TS? (Ref. olivenoljetråden din)

Nei.

Noen kan kvalitet og derav handler kvalitet. Har du noe i mot det? Er det så virkelighetsfjernt?

Bare nysgjerrig: hvilken sosial klasse tilhører du?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg driter i pris, så lenge jeg unngår Starbucks, alt frysetørret, Dolce Gusto, Nespresso og alt av enkeltkapsler. Måten man vet om kaffen er av "god" kvalitet på er om den fungerer i en bialettikanne. Smaker det godt fra bialetti er kaffen gangbar. 

Nespresso og Starbucks er for folk som ikke vet hva kaffe skal smake, ikke bryr seg om hva det smaker, liker glansaktige markedsføringskonsepter og gjerne betaler topp, topp markedspris for meget lav kvalitet. Disse menneskene kjøper Nespresso og Starbucks. 

Folk som LIKER kaffe unngår alt skitet som selges i en nydelig PR-innpakning, og vet hva sammenhengen er mellom pris per kopp og kvalitet. (Hint: Motsatt av Nespresso).

Anonymkode: 86ee4...f43

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg driter i pris, så lenge jeg unngår Starbucks, alt frysetørret, Dolce Gusto, Nespresso og alt av enkeltkapsler. Måten man vet om kaffen er av "god" kvalitet på er om den fungerer i en bialettikanne. Smaker det godt fra bialetti er kaffen gangbar. 

Nespresso og Starbucks er for folk som ikke vet hva kaffe skal smake, ikke bryr seg om hva det smaker, liker glansaktige markedsføringskonsepter og gjerne betaler topp, topp markedspris for meget lav kvalitet. Disse menneskene kjøper Nespresso og Starbucks. 

Folk som LIKER kaffe unngår alt skitet som selges i en nydelig PR-innpakning, og vet hva sammenhengen er mellom pris per kopp og kvalitet. (Hint: Motsatt av Nespresso).

Anonymkode: 86ee4...f43

Helt enig! Derfor jeg handler på Tim Wendelboe, ja! :)

Gjest Peanut
Skrevet

Jeg kjøper dessertkaffe hos Majorstuen Kaffe- og Tehus ^^, Favis er oppmalt sjokolade-, vanilje- og hasselnøttkaffe. Bruker også å gå på Matmarkedet på Grünerløkka for å kjøpe en type frysetørret kaffe med smak av... sjokolade! ^^, 

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Noen kan kvalitet og derav handler kvalitet. Har du noe i mot det? Er det så virkelighetsfjernt?

Bare nysgjerrig: hvilken sosial klasse tilhører du?

Ganske overbevist om at TS driver med meget avansert sosiologisk betinget trolling som går laangt over hodet på oss alle her..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok bare deprimerte jenter fra arbeiderklassen som kjøper FALSK kaffe, sånn som pulverkaffe. De steker sikkert maten sin i eddik-olivenolje også. 

Anonymkode: 67924...262

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper billigkaffen på kiwi, alternativt ali kaffe, å lager den i moccamasteren min. Men så er ikke jeg så fancy heller da, jeg kan gjerne gå på bar å bestille meg en helt vanlig tappeøl, eller en sur dram og.. 😂 Men jeg liker livet mitt som det er jeg da :)

Anonymkode: 8b39d...c83

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

brasero fra nescafe. Herlig frysetørret kaffe. Eller tassimokapsler. Drikker kun 1 kopp kaffe hver dag og merker særdeles lite forskjell på smaken. For meg er det viktigest at kaffen er glovarm. 

Anonymkode: ace79...8ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Peanut said:

Jeg kjøper dessertkaffe hos Majorstuen Kaffe- og Tehus ^^, Favis er oppmalt sjokolade-, vanilje- og hasselnøttkaffe. Bruker også å gå på Matmarkedet på Grünerløkka for å kjøpe en type frysetørret kaffe med smak av... sjokolade! ^^, 

Bra!

Ganske overbevist om at TS driver med meget avansert sosiologisk betinget trolling som går laangt over hodet på oss alle her..

Okey :)

Det er nok bare deprimerte jenter fra arbeiderklassen som kjøper FALSK kaffe, sånn som pulverkaffe. De steker sikkert maten sin i eddik-olivenolje også. 

Anonymkode: 67924...262

Eh... javel :) (?)

Jeg kjøper billigkaffen på kiwi, alternativt ali kaffe, å lager den i moccamasteren min. Men så er ikke jeg så fancy heller da, jeg kan gjerne gå på bar å bestille meg en helt vanlig tappeøl, eller en sur dram og.. 😂 Men jeg liker livet mitt som det er jeg da :)

Anonymkode: 8b39d...c83

Bra du kan leve kvalitetsliv uten kvalitetsprodukter! Godt gjort!

brasero fra nescafe. Herlig frysetørret kaffe. Eller tassimokapsler. Drikker kun 1 kopp kaffe hver dag og merker særdeles lite forskjell på smaken. For meg er det viktigest at kaffen er glovarm. 

Anonymkode: ace79...8ad

Jepp. Helt enig. Perfekt temperatur er 87 grader, ja!

AnonymBruker
Skrevet

Morsom tråd :Knegg:

Så lite kvalitetsbevisst som jeg er så har jeg bare en Moccamaster KBGT741.

Den trakter jeg Löfberg Fika på.

Anonymkode: 392a7...469

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De eneste jeg faktisk SMAKER aromaen til, ja.

Og nei: ikke Espresso: det har aldri tråden handlet om: KAFFE som i SVART Kaffe.

Og hvordan lager Kaffebrenneriet den "svarte kaffen"? 

Med "svart kaffe"; mener du da traktekaffe, presskanne, kokekaffe eller americano? 

Espresso er ganske svart, forresten. Og den eneste kaffetypen man kan bruke for å virkelig teste kvaliteten på kaffen som serveres. Espressoen lyver ikke. Den er ren. Er espressoen dårlig, betyr det at americanoen, latten, cappuccinoen osv. også er mindre bra. Selv om sistnevnte kan "kamuflere" dårlig kaffekvalitet. Og dårlig håndverk. Og dårlig/skitten maskin. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg abonnerer på kaffe fra kaffebox.no. Det har jeg gjort lenge. Jeg er såpass kaffesnobb at jeg synes det er OK å få nybrent kaffe levert en gang i måneden. Maler kaffen selv og håndbrygger i en Kalita. Kjøper svært sjelden takeaway-kaffe. 

Jeg avskyr kapsler, og drikker heller pulverkaffe enn Nespresso. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ganske originalt å mene at Kaffebrenneriet er bedre enn Stockfleths. :fnise: 

Anonymkode: d37fa...2e6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 13.5.2018 den 4.20, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper bare kaffe hos nisjeprodusenter som oppgir brennedato, latinsk artsnavn og direktenummer til både kaffebonde og brenneri på pakken.

Anonymkode: 701c5...319

:hoho: 

Jeg kjøper utelukkende bønner på mine utenlandsreiser. Legger alltid inn et lite pitstop i Brasil, Kenya eller Indonesia, litt avhengig av tidsskjemaet. Da får jeg faktisk nummeret til bonden direkte. Ofte snapchat også. Det føles veldig betryggende. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Og hvordan lager Kaffebrenneriet den "svarte kaffen"? 

Med "svart kaffe"; mener du da traktekaffe, presskanne, kokekaffe eller americano? 

Espresso er ganske svart, forresten. Og den eneste kaffetypen man kan bruke for å virkelig teste kvaliteten på kaffen som serveres. Espressoen lyver ikke. Den er ren. Er espressoen dårlig, betyr det at americanoen, latten, cappuccinoen osv. også er mindre bra. Selv om sistnevnte kan "kamuflere" dårlig kaffekvalitet. Og dårlig håndverk. Og dårlig/skitten maskin. 

Jeg drikker ikke ''kaffe'' (fancy kaffe), men ordentlig svart traktekaffe!

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ganske originalt å mene at Kaffebrenneriet er bedre enn Stockfleths. :fnise: 

Takk :)

14 minutter siden, AnonymBruker said:

:hoho: 

Jeg kjøper utelukkende bønner på mine utenlandsreiser. Legger alltid inn et lite pitstop i Brasil, Kenya eller Indonesia, litt avhengig av tidsskjemaet. Da får jeg faktisk nummeret til bonden direkte. Ofte snapchat også. Det føles veldig betryggende. 

Så bra at flere ser disse mulighetene for å kartlegge kvalitet!

Skrevet (endret)

Haha. Kaffe som sosial markør ja.. Det er vel det som alt annet, men er det ikke litt passé å være snobb på det? Kaffe-hipsteri, aeropress og Tim Wendelboe er liksom så 2008. 

Jeg kjøper bønner og kverner, for jeg liker ingenting bedre enn nykvernet kaffe om morgenen =) Og ingenting er verre enn de siste sure, tørre smulene i en pose med ferdigmalt, det er jeg faktisk litt sær på. Som med brød, liker det ikke dag to. Uansett hvor lufttett boks man har det i så smaker ikke ferdigmalt kaffe like godt som nymalt etter noen dager.

Men selv om det skal være nykvernet så er jeg ikke kresen på hvor jeg kjøper, plukker med meg en pose her og der. Har vel ikke noe klar favoritt men kjøper gjerne på anbefalinger i kaffehus. Et par hundre kroner er ingenting, en pose varer evig og jeg elsker jo morgenkaffen min så det unner jeg meg glatt. Men har også kjøpt masse Evergood i mitt liv, og forrige pose jeg kvernet meg gjennom var fra IKEA for det var der jeg var da jeg kom på at jeg var tom for kaffe. Den var ikke så verst faktisk.

Kjøper jeg kaffe on the go så blir det fort bare den som er nærmest akkurat da, men foretrekker vel kaffebrenneriet av de større kjedene. Dessverre er det jo alltid en espresso house som er nærmest.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hehehe. Nå sitter jeg og koser meg med kaffe fra automaten på jobb. Ånei! Hva er det som skjer!? Min sosiale rang synker! Åneeei, tenk om noen tror jeg hører til ... (hikst!) ... middelklassen! Jaja, får kjøpe litt god olivenolje etter jobb i dag, må bare passe på at jeg ringer bonden først og spør om han bruker økologisk gjødsel på trærne sine. 

Anonymkode: 19692...59e

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Cuntzilla skrev:

Haha. Kaffe som sosial markør ja.. Det er vel det som alt annet, men er det ikke litt passé å være snobb på det? Kaffe-hipsteri, aeropress og Tim Wendelboe er liksom så 2008. 

Enig her!

Men merk: TS er ikke kommet til 2008 engang, og snautt nok til 1993. Han drikker traktekaffe fra Kaffebrenneriet, og tror han er cutting edge. :danser: 

Anonymkode: 1e8bb...183

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...