Gå til innhold

Hvor kjøper du kaffe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble du ferdig med å diskutere olivenolje, TS? 

Anonymkode: b1352...3aa

• Liker 18
Gjest Sisti
Skrevet

Vi kjøper alt mulig. 

Vi har nespressomaskin hjemme, den bruker jeg til cappuccino eller kaffe latte. 

Vi har kaffetrakter som kverner bønner, det varierer veldig hva vi bruker, det kan være Friele eller det kan være bønner fra en av de mange kaffesjappene i området, som Steam, Stavanger kaffebrenneri, Solberg, Amundsen og alt annet jeg ikke kan navnet på. Problemet med trakteren er at man må fylle på så mye bønner, den skal alltid være minst halvfull, så hvis vi skal prøve å bytte bønner må vi enten tømme den for hånd (knotete) eller blande. Vurderer derfor en liten kaffekvern på si og kombinere med presskanne, men det blir jo veldig mye kaffedill da. Jeg er ikke en gang glad i svart kaffe. :ler: og gode kaffebønner er jo veldig dyrt. 

Mannen er ikke særlig kresen, men han syns det er gøy med kaffe. Han er fornøyd med 7-eleven kaffe. Jeg er veldig glad i cappuccino, men har ikke merket forskjell på de ulike kaffebarene, så da velger jeg etter atmosfære. 

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjøper bare kaffe hos nisjeprodusenter som oppgir brennedato, latinsk artsnavn og direktenummer til både kaffebonde og brenneri på pakken.

Anonymkode: 701c5...319

Bra!

Jeg er også kvalitetsbevisst.

Kjøper kun bønner fra produsenter som har hele verdikjeden offentlig, ja!

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har nettopp kommet tilbake fra Indonesia og har med en haug kaffebønner fra Sumatra. :) 

Anonymkode: 64be6...d1c

Kult!

7 hours ago, GulSitron said:

Kjøper kapsler fra Nespresso :)

Kapsler er farlig.

6 hours ago, SardintrollReturns said:

Du vet, latte og slikt. xD Men rett skal være rett, jeg setter pris på en god vanilje-latte, det er snadder. Aldri kjøpt bønner og slikt selv, blir litt for mye styr for min del. :)

5 min. av livet.

5 hours ago, AnonymBruker said:

Vet at barna kjøper sånn fancy-pancy kaffe som smaker kakao, men vi voksne drikker "svart" kaffe :)

Anonymkode: aa52e...b92

Mocca?

4 hours ago, Antoinette said:

mann mannesen er ute igjen....

Får hele bønner tilsendt fra en venn i NY. Brenneriet ligger i Chelsea.

Snobbete nok?

Ja! :)

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har omsider funnet min nye yndlingskaffe, det er Fransk espresso fra Stavanger kaffebrenneri. Økologisk er den også.

Jeg maler hele bønner i butikken der jeg kjøper kaffen, brygger i enkel presskanne, og drikker kaffen svart. :tommelsmil: 

Anonymkode: 1e8bb...183

Antar den ikke har aroma?

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjøper mest ferdig malt kaffe i butikk, Evergood eller rød Coop. Noen ganger maler jeg bønner selv på Meny, og en sjelden gang går jeg i en spesialforretning hvor de hjelper meg med å velge nye smaker og maler bønnene for meg.  Bruker alltid presskanne for tilberedning :) 

Anonymkode: 4bbd9...236

Hvorfor maler du bønnene i butikk? Da forsvinner jo armoaen etter 1 uke.

Best effekt får du hvis du maler RETT før du lager kaffen.

2 hours ago, Missfitness said:

Kjøper diverse Løfbergs lila når vi handler i Sverige, hele bønner og maler selv (3xhalvkilo til ca 90sek). Beste kaffen synes jeg er Royal Malabar fra Kaffebrenneriet, men den er fryktelig dyr i forhold!

Nei.

2 hours ago, Cata said:

Nespressokapsler her. Skulle for så vidt gjerne kjøpt hele bønner og malt selv, men siden jeg ikke har noen kaffeforretning i overkommelig nærhet og ikke gidder styre med presskanne så vinner Nespresso. Hele bønner kjøpt på coop gir av en eller annen grunn ikke spesielt god kaffe selv om jeg maler selv og bruker presskanne :klo: . Nespresso blir faktisk bedre. 

Steam aner jeg ikke hva er, og det er langt til nærmeste 7-eleven. 

Fordi de på Coop har lav omløpshastighet og blir dårlig før de blir solgt?

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Ble du ferdig med å diskutere olivenolje, TS? 

Anonymkode: b1352...3aa

?

24 minutter siden, Sisti said:

Vi kjøper alt mulig. 

Vi har nespressomaskin hjemme, den bruker jeg til cappuccino eller kaffe latte. 

Vi har kaffetrakter som kverner bønner, det varierer veldig hva vi bruker, det kan være Friele eller det kan være bønner fra en av de mange kaffesjappene i området, som Steam, Stavanger kaffebrenneri, Solberg, Amundsen og alt annet jeg ikke kan navnet på. Problemet med trakteren er at man må fylle på så mye bønner, den skal alltid være minst halvfull, så hvis vi skal prøve å bytte bønner må vi enten tømme den for hånd (knotete) eller blande. Vurderer derfor en liten kaffekvern på si og kombinere med presskanne, men det blir jo veldig mye kaffedill da. Jeg er ikke en gang glad i svart kaffe. :ler: og gode kaffebønner er jo veldig dyrt. 

Mannen er ikke særlig kresen, men han syns det er gøy med kaffe. Han er fornøyd med 7-eleven kaffe. Jeg er veldig glad i cappuccino, men har ikke merket forskjell på de ulike kaffebarene, så da velger jeg etter atmosfære. 

Hva er dyrt for deg?

Syns selv kaffebønner fra Tim Wendelboe er billig, jeg.

Anonymkode: 89b83...8a7

AnonymBruker
Skrevet

AB 8a7, selverklært kaffeekspert: Joda, den franske espressoen fra Stavanger kaffebrenneri har masse aroma. Jeg er mat- og vinkjenner og svært opptatt av smak, så jeg drikker ikke hvasomhelst, for å si det forsiktig.

Har i perioder malt kaffe hjemme selv, men synes forskjellen er minimal og ikke verdt det ift alt styret og bråket med malingen. Typisk mannete hipstersnobberi å henge seg opp i detaljene her. Enhver får gjøre sine valg og prioriteringer.

• Liker 17
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bra!

Jeg er også kvalitetsbevisst.

Kjøper kun bønner fra produsenter som har hele verdikjeden offentlig, ja!

Kult!

Kapsler er farlig.

Kapsler er farlig? 

Hadde det vært direkte farlig hadde salg av kapsler ikke vært lov i Norge.

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

5 min. av livet.

5 minutter jeg aldri får igjen! :grine: Neida, vet det ikke er så gæærnt, men jeg synes det er greiere å bare helle pulveret oppi og helle på varmt vann. Overlater kverningen til ekspertene. ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Bor på landet så utvalget er dårlig. Kunne alltids bestilt på nettet, men ska snart flytte og ønsker ikke bruke mye penger på kaffe som viser seg å være dårlig. 

Vil ikke si jeg har funnet en favoritt, men har likt bedre noen av de jeg har funnet på europris enn matbutikkene... Hadde nok fått mer kvalitet ut av filtermalt, men presskannen min ble knust og siden jeg har en lettvint kaffemaskin.. :P 

Anonymkode: 82199...282

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

AB 8a7, selverklært kaffeekspert: Joda, den franske espressoen fra Stavanger kaffebrenneri har masse aroma. Jeg er mat- og vinkjenner og svært opptatt av smak, så jeg drikker ikke hvasomhelst, for å si det forsiktig.

Har i perioder malt kaffe hjemme selv, men synes forskjellen er minimal og ikke verdt det ift alt styret og bråket med malingen. Typisk mannete hipstersnobberi å henge seg opp i detaljene her. Enhver får gjøre sine valg og prioriteringer.

Smaker du seriøst aromaen når aromaen er borte? Godt gjort!

Kjent sak at aromaens levetid går fra 1 måned til 1 uke hvis kvernes på forhånd.

Har lite med detaljer å gjøre: har med å optimalisere den kvaliteten man kan optimalisere.

4 hours ago, GulSitron said:

Kapsler er farlig? 

Hadde det vært direkte farlig hadde salg av kapsler ikke vært lov i Norge.

Google it.

2 hours ago, SardintrollReturns said:

5 minutter jeg aldri får igjen! :grine: Neida, vet det ikke er så gæærnt, men jeg synes det er greiere å bare helle pulveret oppi og helle på varmt vann. Overlater kverningen til ekspertene. ;) 

Da kan du like greit kjøpe den billigste kaffen som fins i verden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ikke en uke på å drikke min nykvernede kaffe butikk - første kanne lages i løpet av et par timer som regel, og posen er drukket opp innen 3-4 dager. Går utmerket - du har kanskje bare veldig underutviklede smaksløker AB8a7? :engel::kose: 

• Liker 9
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du like greit kjøpe den billigste kaffen som fins i verden.

Egentlig, ja. :) 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Jo, jeg synes 30 kr vs 174kr for en halvkilo er mye. Samtidig sa jeg at jeg synes den dyreste var best, men JEG kan ikke forsvare prisforskjellen til hverdags. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper Evergood filterkaffe, og lager den hjemme på min Moccamaster kaffetrakter :cool:. Det funker fint til min daglige fix. 

Hvis jeg har god tid og skal kose meg kan jeg godt drikke (svart) kaffe på Kaffebrenneriet eller Tim Wendelboe, men til vanlig er det aller viktigste at jeg får i meg koffeinet mitt før jeg starter dagen, ellers får jeg vondt i hodet ut på formiddagen. 

Alle har sine prioriteringer. Hvis smaken er viktig for deg for smakens skyld er det helt ok, men smak / kvalitet som sosial markør synes jeg er litt kjedelig og teit. Men meg om det.

Anonymkode: 77d61...2ef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Til daglig, hvis jeg drikker kaffe, blir det nescafe, fordi jeg bare har vannkoker. Kjøper jeg kaffe ut blir det en eller annen fancy variant med masse sukker og kalorier. 

Jeg er generelt ikke så veldig glad i kaffe, men den beste kaffen jeg har smakt er arabisk kaffe fra Palestina. Den var nydelig! 

Anonymkode: eae7a...a0d

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bruker ikke en uke på å drikke min nykvernede kaffe butikk - første kanne lages i løpet av et par timer som regel, og posen er drukket opp innen 3-4 dager. Går utmerket - du har kanskje bare veldig underutviklede smaksløker AB8a7? :engel::kose: 

Nei, det vil jeg ikke si :)

2 hours ago, SardintrollReturns said:

Egentlig, ja. :) 

Jepp.

1 hour ago, Missfitness said:

Jo, jeg synes 30 kr vs 174kr for en halvkilo er mye. Samtidig sa jeg at jeg synes den dyreste var best, men JEG kan ikke forsvare prisforskjellen til hverdags. 

30 kr. for ''kaffe'' er sikkert greiere hvis du ikke bryr deg vs. 200 kr. for KAFFE.

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjøper Evergood filterkaffe, og lager den hjemme på min Moccamaster kaffetrakter :cool:. Det funker fint til min daglige fix. 

Hvis jeg har god tid og skal kose meg kan jeg godt drikke (svart) kaffe på Kaffebrenneriet eller Tim Wendelboe, men til vanlig er det aller viktigste at jeg får i meg koffeinet mitt før jeg starter dagen, ellers får jeg vondt i hodet ut på formiddagen. 

Får du vondt i hodet av å drikke for mye kaffe?

Alle har sine prioriteringer. Hvis smaken er viktig for deg for smakens skyld er det helt ok, men smak / kvalitet som sosial markør synes jeg er litt kjedelig og teit. Men meg om det.

Det er sosiologisk betinget.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

30 kr. for ''kaffe'' er sikkert greiere hvis du ikke bryr deg vs. 200 kr. for KAFFE.

Dette skjønte jeg ikke.

Uansett, du kverrulerer noe innmari her også, og du forstår sikkert at vanlige mennesker på ta noe kompromisser når det gjelder pris vs kvalitiet? Eller er det totalt uforståelig? Svar meg gjerne på det! 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Får du vondt i hodet av å drikke for mye kaffe?

Det er sosiologisk betinget.

Nei, jeg får vondt i hodet ut over dagen hvis jeg ikke drikker kaffe om morgenen.

Hva mener du med at det er sosiologisk betinget? Har du forlest deg på Bordieu? Du får det til å høres ut som om det ligger en eller annen form for sosial determinisme i folks kaffevaner. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med å smake aromaen? Aroma er da lukt!

Jeg drev med innkjøp av bønner, kværning og presskanne før, men nå går det i Friele filterkaffe på Moccamasteren. Syns det ble mye styr med kværning av så lite bønner hver gang, dessuten er det visst ikke bra å drikke så mye presskanne (filter tar bort hvadetnåersomvarfarlig).

Da jeg bodde i Oslo kjøpte jeg kaffen min på Stockfleths eller Steam. Kaffebrenneriet har bedriten kaffe, det har jeg brent meg på flere ganger. Det samme med Espressohouse. Nå bor jeg i Trondhjem og kjøper kaffe på Dromedar eller Le Frere. Det går i de fleste varianter, og gjerne også håndbrygg.

Min erfaring er at man sjelden får nøyaktig den samme smaken hver gang pga baristens håndlag varierer. Derfor er jeg enig i at man bør gå dit man vet det er skikkelige folk som kan jobben sin. Jeg skulle gjerne hatt en god espressomaskin hjemme, men da hadde jeg tyllet i meg altfor mange kcal for dag...

Anonymkode: b99c3...42e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med å smake aromaen? Aroma er da lukt!

Jeg drev med innkjøp av bønner, kværning og presskanne før, men nå går det i Friele filterkaffe på Moccamasteren. Syns det ble mye styr med kværning av så lite bønner hver gang, dessuten er det visst ikke bra å drikke så mye presskanne (filter tar bort hvadetnåersomvarfarlig).

Da jeg bodde i Oslo kjøpte jeg kaffen min på Stockfleths eller Steam. Kaffebrenneriet har bedriten kaffe, det har jeg brent meg på flere ganger. Det samme med Espressohouse. Nå bor jeg i Trondhjem og kjøper kaffe på Dromedar eller Le Frere. Det går i de fleste varianter, og gjerne også håndbrygg.

Min erfaring er at man sjelden får nøyaktig den samme smaken hver gang pga baristens håndlag varierer. Derfor er jeg enig i at man bør gå dit man vet det er skikkelige folk som kan jobben sin. Jeg skulle gjerne hatt en god espressomaskin hjemme, men da hadde jeg tyllet i meg altfor mange kcal for dag...

Anonymkode: b99c3...42e

Hm..? Pga. det du spiser ved siden av eller har du i masse sukker? Espressoen i seg selv har jo en ubetydelig mengde kalorier.

Anonymkode: 1c9e1...681

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 12.5.2018 den 20.39, AnonymBruker skrev:

Take-away kaffe må jo selvfølgelig være fra Kaffebrenneriet (som har best evne til å få fram aroma) og Tim Wendelboe (som ER kvalitet).

Jeg har prøvd å kjøpe ''hele bønner''-kaffe fra dagligvare, og måtte kaste posen. Trist, men sant. Det smakte jo hest.

Spørsmål:

BRYR dere dere om kvalitet eller ikke?

Har tillat meg å forkorte litt, håper det er greit. 

Det er noe helt motstridende i ditt innlegg. Du spør om "vi" bryr oss om kvalitet, og du fremhever kaffen fra Kaffebrenneriet. 

Og du snakker om kaffe. Ikke om sølete melkekaffesjokoladesmak-drikker. 

Mener du seriøst at kaffen (espresso) på Kaffebrenneriet er god? Fordi "de er best på å fremheve aroma"? Er det din helt personlige mening? I såfall: Beklager, du har ikke peiling på kaffe. (Eller olivenolje) 

Anonymkode: 534e7...553

• Liker 17
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg får vondt i hodet ut over dagen hvis jeg ikke drikker kaffe om morgenen.

Hva mener du med at det er sosiologisk betinget? Har du forlest deg på Bordieu? Du får det til å høres ut som om det ligger en eller annen form for sosial determinisme i folks kaffevaner. 

Vedkommende har en tendens til å slenge ut begreper og påstander som han verker evner å utdype eller underbygge. Det er lite trolig at han har noen dypere fagkunnskap annet enn å vite at visse universiteter underviser fag a la sosiologi. Tidligere har han prøvd å framstille seg som en student innen atferd (uten at dette gjelder sosiologi, psykologi e.l.), samt en bedreviter på absolutt alt - noe som får en til å lure på motivasjonen for å skape tråder her, siden han alt har all verdens kunnskap.

Rent faglig sett kunne det vært interessant å se på hvordan kaffevaner muligens uttrykker ens sosiale identitet samt om det er en sammenheng mellom kaffevaner og klasse. Bourdieus teorier kan jo være artige å ta i bruk innenfor temaet, men det er tvilsomt at TS har noe kjennskap til dem.

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...