AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #1 Skrevet 12. mai 2018 Koster det mer å be det gamle legekontoret å sende journalen over til den nye legen kontra å dra ned på legekontoret å hente journalen selv? Og hva er prisen? Anonymkode: 4fb5e...8b8
Gjest aell Skrevet 12. mai 2018 #2 Skrevet 12. mai 2018 Vanligvis koster det 85kr å få utskrift av journal. Tror de sender den til deg i posten.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #3 Skrevet 12. mai 2018 Akkurat nå, aell skrev: Vanligvis koster det 85kr å få utskrift av journal. Tror de sender den til deg i posten. Ok så det koster kun 85kr selv om man ikke henter journalen selv? Jeg var nemlig på legetime hos den nye legen og sekretæren der sa at legen trengte journalen fra den ganle legen, og hun rigte dermed ned til det gamle legekontoret å ba om å få den sendt. Men nå er jeg litt redd for at det kommer til å koste kanskje 300kr (som jeg har lest andre har fått regning på om man får den tilsendt) Anonymkode: 4fb5e...8b8
Gjest aell Skrevet 12. mai 2018 #4 Skrevet 12. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok så det koster kun 85kr selv om man ikke henter journalen selv? Jeg var nemlig på legetime hos den nye legen og sekretæren der sa at legen trengte journalen fra den ganle legen, og hun rigte dermed ned til det gamle legekontoret å ba om å få den sendt. Men nå er jeg litt redd for at det kommer til å koste kanskje 300kr (som jeg har lest andre har fått regning på om man får den tilsendt) Anonymkode: 4fb5e...8b8 Det er muligens ulik praksis på de ulike kontorene, men det kan gi mening at du må betale ekstra for å få den i posten. En venn av meg betale dog kun 85kr og fikk den tilsendt i posten. Hvis jeg var deg ville jeg ringt legekontoret og hørt med dem.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #5 Skrevet 12. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Koster det mer å be det gamle legekontoret å sende journalen over til den nye legen kontra å dra ned på legekontoret å hente journalen selv? Og hva er prisen? Anonymkode: 4fb5e...8b8 Journalutskrift koster det samme uansett hvordan du gjør dette. 85 kroner er minimumsprisen det kan taes betalt etter medgått tid og materiale. Anonymkode: 85ee0...961
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #6 Skrevet 12. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok så det koster kun 85kr selv om man ikke henter journalen selv? Jeg var nemlig på legetime hos den nye legen og sekretæren der sa at legen trengte journalen fra den ganle legen, og hun rigte dermed ned til det gamle legekontoret å ba om å få den sendt. Men nå er jeg litt redd for at det kommer til å koste kanskje 300kr (som jeg har lest andre har fått regning på om man får den tilsendt) Anonymkode: 4fb5e...8b8 Andre leger eller helsepersonell har ikke lov til å be om å få journalen oversendt. Journaler er pasientens eiendom, men arbeidsnotatene til legen. Ergo skal du gi skriftlig fullmakt før noen får ut din journal fra stedet den oppbevares. Anonymkode: 85ee0...961 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #7 Skrevet 12. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Journalutskrift koster det samme uansett hvordan du gjør dette. 85 kroner er minimumsprisen det kan taes betalt etter medgått tid og materiale. Anonymkode: 85ee0...961 Ok, men 85kr er vel det det koster om man henter journalem selv og leverer den til den nye legen? Hva kommer portoen på dersom man får den sendt? 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Andre leger eller helsepersonell har ikke lov til å be om å få journalen oversendt. Journaler er pasientens eiendom, men arbeidsnotatene til legen. Ergo skal du gi skriftlig fullmakt før noen får ut din journal fra stedet den oppbevares. Anonymkode: 85ee0...961 Sekretæren ringte inn for meg for å få den overlevert, men jeg ga mitt samtykke til sekretæren da.. Anonymkode: 4fb5e...8b8
Lord Friendzone Skrevet 12. mai 2018 #8 Skrevet 12. mai 2018 Min nye lege sa at han trengte å få overført min journal. Jeg bare ringte mitt forrige legekontor og ba dem overføre journalen min til det nye. De trengte kun navnet på senteret, ikke legen, og overføringen foregikk elektronisk.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #9 Skrevet 12. mai 2018 48 minutter siden, Lord Friendzone skrev: Min nye lege sa at han trengte å få overført min journal. Jeg bare ringte mitt forrige legekontor og ba dem overføre journalen min til det nye. De trengte kun navnet på senteret, ikke legen, og overføringen foregikk elektronisk. Etter pasientrettighetsloven og andre lover som regulerer dette, så er det ikke lov å utlevere eller overføre journaler på denne måten. Det skal foreligge skriftlig samtykke. Ja, jeg vet at ikke alle bryr seg om å følge loven. 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, men 85kr er vel det det koster om man henter journalem selv og leverer den til den nye legen? Hva kommer portoen på dersom man får den sendt? Sekretæren ringte inn for meg for å få den overlevert, men jeg ga mitt samtykke til sekretæren da.. Anonymkode: 4fb5e...8b8 Det koster fra kr. 85. Hvor mye mer vurderes av legen etter skjønn. Noen sender i oppkrav, andre sender rekomander og andre igjen sender i vanlig post der journaler også har forsvunnet. Hva nettopp din gamle lege gjør må du spørre legen om, eller finne noen som vet hvordan din lege gjør dette. Har du lest på hjemmesiden til legen? Anonymkode: 85ee0...961
Lord Friendzone Skrevet 12. mai 2018 #10 Skrevet 12. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter pasientrettighetsloven og andre lover som regulerer dette, så er det ikke lov å utlevere eller overføre journaler på denne måten. Det skal foreligge skriftlig samtykke. Ja, jeg vet at ikke alle bryr seg om å følge loven. Anonymkode: 85ee0...961 Det stemmer sikkert, men i mitt tilfelle var det ikke noe skriftlig samtykke. Jeg ringte, ga beskjed, og de sa «javel, det ordner vi!»
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå