Gå til innhold

Harry Potter på SFO

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg hentet min sønn på SFO i dag satt de og så på Harry Potter på video. Det er elleveårsgrense på Harry Potter, barna på SFO er i alderen seks-syv til ti år.

Er dette greit, syns dere, uten at foreldrene er blitt spurt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er godt mulig at Harry Potter hadde 11-åra grense på kino, men bak på DVDene her i gården står det "passer alle TV-skjermer".....

Jeg hadde ikke reagert om jentene mine på 7 og 9 hadde sett Harry Potter på SFO, vi har allerede sett fimlene alt for mange ganger....

Skrevet
Det er godt mulig at Harry Potter hadde 11-åra grense på kino, men bak på DVDene her i gården står det "passer alle TV-skjermer".....

Har ikke det med formatet å gjøre...?

11-årsgrense vil si at barn over 7 kan se det i følge med voksne. Selv synes jeg at skolen skal overlate slike filmer til familien å se.

Gjest Anonymous
Skrevet

Passer alle tv-skjermre er en ting... men å passe alle barn er en helt annen ting.

Jeg synes ikke SFO burde vise fiolmer med 11 års aldersgrense. For, ja, barn kan se dem i følge med foredlre, men hver enkelt foreldre må jo se ann sitt barn om hva de "tåler". For all del, mine svigerinner på 12 og 14 ser jo gjerne filmer jeg som voksen reagerer på (,en jeg er av typen som får lett mareritt) Jeg synes derfor ikke SFO burde vise filmer med høyere aldersgrense, da ikke alle barn på 7 har godt av å se sånne filmer, og i alle fall ikke uten en forelder der som passer bedre på sin ene unge enn hva de få ansatte gjør for alle ungene...

Skrevet

Men på andre barnefilmer er det da merket med 7.,11, 13,15 år osv? Ringenes Herre har 13 ( er ikke enig i den grensen da, mine jenter får ikke se den...) Pusur , Bjørnen, Alladin og Istid er merket "passer alle.."

Kan godt hende det ikke er noe særlig system i hvordan filmer blir merket og at det ikke er samsvar mellom grense på kino og utleie...

Skrevet

Harry Potter har elleveårs grense enten det er snakk om kino eller hjemme, men barn over syv kan se det sammen med voksne. Men burde ikke foreldrene selv få bestemme dette?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det blir utrolig mye styr av lite. Ja Harry Potter kan være skummel innimellom, men den har en god moral som normale barn i skolealder skjønner. Er Harry Potter mer skummel enn eventyrene til Asbjørnsen & Moe? De er ganske rå, men er blitt lest til og av barn i en årrekke!!

Skrevet

hei

vis det er den første ville jeg ikke reagert det to og tre som er mer voget

hilsen

Skrevet
Men på andre barnefilmer er det da merket med 7.,11, 13,15 år osv? Ringenes Herre har 13 ( er ikke enig i den grensen da, mine jenter får ikke se den...) Pusur , Bjørnen, Alladin og Istid er merket "passer alle.."

Kan godt hende det ikke er noe særlig system i hvordan filmer blir merket og at det ikke er samsvar mellom grense på kino og utleie...

hei

vorfor får de ikke se den og om dien ikke passer til den kan det henne andre fra treten passer til den

hilsen

Skrevet
Men burde ikke foreldrene selv få bestemme dette?

Jo, det synes jeg, og jeg ville tatt det opp.

Skrevet

Jeg pleier å se filmer først om jeg er i tvil om filmen passer for jenten. Jeg gikk alene på Harry Potter ( litt gøy, helt alene med ei stor bøtte popcorn...)og fant ut var grei nok. Litt skummel, men ikke over hva de skjønner.

Ringenes Herre er det ikke snakk om at de får se!

Volden er altfor utbrodert og langvarig. Pluss at for å få med seg hele historien (og moralen) må de se tre filmer med mye blodig vold i!

Jeg sitter bestandig sammen med jentene når vi ser film, og vi bruker mye tid både på å snakke om selve filmen, men også om hvordan film blir laget, at det ikke er virkelig og hvordan de lager de ulike effektene.Har aldri opplevd at de har fått mareritt eller har blitt skremt av film.

Gjest Anonymous
Skrevet

syns harry potter 1 er ganske søt og morsom, men nr 2 er litt skumlere, og nr.3 syns jeg ikke passer for barn i det hele tatt. Hadde tatt det opp uansett jeg, for jeg har ikke tenkt å la mine unger se slike filmer når de er 6-7 år, og mener at skolen har ingenting med å vise slike filmer uten foreldrenes tillatelse. Når jeg gikk på barneskolen på 90 tallet måtte alle ha underskrift av foreldrene for at vi skulle få se Ben Hur... harry potter er iallefall skumlere enn den...

Skrevet

Jeg synes skoler og SFO skal forholde seg til aldersgrensene når det gjelder film. Hva de enkelte vil tillate sine barn å se hjemme er én ting, at SFO-personale skal ta den avgjørelsen på vegne av alle barna er en annen.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg hadde ikke reagert om jentene mine på 7 og 9 hadde sett Harry Potter på SFO, vi har allerede sett fimlene alt for mange ganger....

Nei, men du skriver jo at du sjekker ut filmene på forhånd, og dermed har du ganske god kontroll med hva barna dine ser.. Noen barn er jo kjempeømfintlige for film, med mareritt etc.

Jeg hadde ikke laget noen sak om det, men skjønner godt de som reagerer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er lærer. Viser jeg film for klassen forholder jeg meg til den sensuren som er oppgitt på filmen (sjekker eventuelt filmweb om jeg er usikker). Jeg mener at det er foreldrenes valg om barna skal få se filmer med høyere sensur, ikke mitt. Der er jeg konsekvent!

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg hadde ikke likt det - men hadde nok ikke gjort noe med det heller...

Mayamor

Skrevet

Jeg ville nok spurt hva slags tanker de ansatte hadde rundt problemstillingen, men uten å lage altfor mye styr rundt saken.

Skrevet
Er Harry Potter mer skummel enn eventyrene til Asbjørnsen & Moe? De er ganske rå' date=' men er blitt lest til og av barn i en årrekke!![/quote']

Wow :roll: Det faller deg ikke inn at det å høre et skummelt eventyr for å så danne egne bilder av det skumle inni hodet fortoner seg litt annerledes for barn enn å se en videofilm?

Til spørsmålet, jeg hadde ikke likt det.

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg har bestemt meg for å ta det opp med avdelingslederen på SFO.

Jeg er ikke interessert i at andre skal ta avgjørelsen når det gjelder om min syvåring skal få se filmer med elleveårsgrense eller ikke, jeg som forelder vil bestemme dette selv.

Jo mer jeg tenker på det, jo mer hårreisende syns jeg det er at de viste film med elleveårsgrense for barn fra seks år og oppover.

Om vi hadde vist filmer med syvårsgrense i barnehagen -uten å innhente tillatelse fra foreldrene-skal jeg love at det hadde blitt oppvask.

Skrevet

Enig i at SFO burde overholde aldersgrensa på filmene... På ungomsskulen hvor jeg jobber, får vi ikke vise filmer med 15årsgrense til ungdommene på 13... Det har vi ikke lov til, uansett hvor mye ungdommene ser voksenfilmer hjemme. Og til deg som mener eventyrene til Asbjørnsen og Moe er like voldelige som Harry Potter; når en leser eventyr lager man egne bilder av det som skjer og kan "styre" hvor skummelt det skal være... Det kan du ikke når du ser på film. Leste selv Harry Potter- bøkene før de kom på film, og syntes filmene var mye skumlere enn det jeg hadde sett for meg når jeg leste boka... Synes aldersgrensen er for lav, jeg.... Men det er nå min mening.... :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...