Gå til innhold

Når daten bor hjemme.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en kvinne på 30 som er på aap pga sykdom og leier leilighet. Jeg har det vel litt stramt økonomisk, men det går rundt og jeg klarer meg fint. MEN nå har det seg slik at jeg har datet en mann i to måneder som er like gammel som meg, han mottar også aap, men bor hjemme hos sine foreldre hvor han får bo gratis og spare seg opp egenkapital til leilighet. 

Pga han bor hjemme så er vi selvfølgelig hele tiden hos meg ( hvis vi ikke møtes ute ). Det blir mye overnatting her og ekstra dusjing, i tillegg mer utgifter til mat. Han tar med mat noen ganger og tar meg med ut en sjelden gang ( to ganger ), men jeg merker jo selv at matbudsjettet mitt allikevel har gått opp. Jeg har rett og slett fått dårligere råd. 

Samtidig som jeg syntes dette blir pinlig å legge frem for han så tenker jeg samtidig at dette egentlig burde være noe han burde skjønne selv? Men han har heller aldri bodd hjemmefra og jeg tror ikke han helt vet hva det koster å bo for seg selv. 

I tillegg har han ikke sertifikat og dette må jeg ærlig si at jeg syntes er litt turn off. Jeg har sertifikatet, men ikke bil, men er heldig og får ofte låne min bestefar sin. Bestefar tør nesten ikke å kjøre lenger, så kjører han ofte når han skal handle, til legen, apotek osv. Angående daten  føler meg da litt som mannen i forholdet som må plukke opp daten min og alltid være den som sitter bak rattet. Han er jo 30 år og burde ha sertifikatet nå? I tillegg virker han ikke interessert i å få det.

Anonymkode: dbe3c...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isabell, er det deg? 

Anonymkode: fc384...273

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at han er 30 og ikke 17?

Anonymkode: 4c3d5...129

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Er en kvinne på 30 som er på aap pga sykdom og leier leilighet. Jeg har det vel litt stramt økonomisk, men det går rundt og jeg klarer meg fint. MEN nå har det seg slik at jeg har datet en mann i to måneder som er like gammel som meg, han mottar også aap, men bor hjemme hos sine foreldre hvor han får bo gratis og spare seg opp egenkapital til leilighet. 

Pga han bor hjemme så er vi selvfølgelig hele tiden hos meg ( hvis vi ikke møtes ute ). Det blir mye overnatting her og ekstra dusjing, i tillegg mer utgifter til mat. Han tar med mat noen ganger og tar meg med ut en sjelden gang ( to ganger ), men jeg merker jo selv at matbudsjettet mitt allikevel har gått opp. Jeg har rett og slett fått dårligere råd. 

Samtidig som jeg syntes dette blir pinlig å legge frem for han så tenker jeg samtidig at dette egentlig burde være noe han burde skjønne selv? Men han har heller aldri bodd hjemmefra og jeg tror ikke han helt vet hva det koster å bo for seg selv. 

I tillegg har han ikke sertifikat og dette må jeg ærlig si at jeg syntes er litt turn off. Jeg har sertifikatet, men ikke bil, men er heldig og får ofte låne min bestefar sin. Bestefar tør nesten ikke å kjøre lenger, så kjører han ofte når han skal handle, til legen, apotek osv. Angående daten  føler meg da litt som mannen i forholdet som må plukke opp daten min og alltid være den som sitter bak rattet. Han er jo 30 år og burde ha sertifikatet nå? I tillegg virker han ikke interessert i å få det.

Anonymkode: dbe3c...872

Og denne mannen vil du fortsette med å være sammen med? 

Tror du han vil endre seg om dere skal dele ullteppe og regninger? Neppe. Han er og blir mammadalt uten hensyn eller tanker for andre enn seg selv.

Anonymkode: 89a02...d7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Isabell, er det deg? 

Anonymkode: fc384...273

Nei, jeg heter ikke Isabell. 

Han er 30 ja.

Ts.

Anonymkode: dbe3c...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kjæreste som bodde hjemme, men jeg var veldig åpen på å formidle til han at jeg hadde dårlig råd. Vi var ofte hos meg, men han kjøpte med seg en pose med mat, ordnet middag her og sånt. Du får ha øynene åpne for hvordan han er. Det er greit nok om han har gode grunner til å bo hjemme men da må han vise deg at han er ansvarsfull, kan ta hånd om hus og hjem og økonomi. En hjelpesløs gutt er ikke det du trenger.

Anonymkode: d4e83...da3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Forandring
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Isabell, er det deg? 

Anonymkode: fc384...273

Haha, så du også på Gift ved første blikk? :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går på aap. Har du virkelig råd til en baby nå, som ikke engang er din? Tenk deg godt om.

Anonymkode: c42ce...654

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er noe han burde skjønne selv og siden han ikke gjør det er han ikke akuratt veldig smart , innsiktsfull eller voksen. Det hadde vært dealbreaker for meg med en sånn snylter. Jeg kan forstå at folk i enkelte situasjoner bor hjemme men da bør de ikke gå på kjærestejakt. Midlertidig er greit, pga sykdom, utdannelse eller kortere periode for å spare, men da bidrar man hvertfall med de utgiftene man tillegger hjemme eller hos andre. Ikke bare bor hjemme som voksen men snylter på meg også. Nope, next! 

Det er også turnoff fordi en voksen mann som aldri har bodd for seg selv vil ikke forstå det ansvaret det er når man ikke har en mor som vasker gulv og klær. Han kommer ikke til å skjønne at man må ut med søpla hver dag, støvsuge og vaske hver uke, rense sluket, lufte, ha rutine på å betale regninger, ha basisvarer på kjøkkenet til enhver tid og et kjøleskap planlagt for uken ikke bare neste måltid osv. Så det vil bli et slit å bo med om man skulle komme dit sammen, du blir mora hans og han vil syntes alt av normalt ansvar og planlegging for husholdningen er et mas og lengte hjem igjen til der alt han trengte var å løfte opp bena når mora kom med støvsugern. Om han faktisk bidrar hjemme som en voksen mann, etter den evnen med sykdommen han har, er det litt annet men alle jeg kjenner til og har hørt om som bor hjemme gjør det fordi de er bortskjemte og late rett og slett.

Anonymkode: 54ee6...91e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du går på aap. Har du virkelig råd til en baby nå, som ikke engang er din? Tenk deg godt om.

Anonymkode: c42ce...654

:fnise:  tok meg et par sekunder....

Anonymkode: 4c3d5...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det minste får du si til han rett ut at budsjettet ditt har økt så mye og du har ikke råd til å date eller bli kjæreste med en du må forsørge og betale for, så han må i det minste splitte utgiftene dere bruker sammen 50/50 med deg. 

Han er jo utrolig ego og bortskjemt, snylter! Han bor gratis og setter titusener eller mer på sparekonto i mnd, har altså ganske mye mer penger enn deg til overs hver måned... 

Anonymkode: 54ee6...91e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Er en kvinne på 30 som er på aap pga sykdom og leier leilighet. Jeg har det vel litt stramt økonomisk, men det går rundt og jeg klarer meg fint. MEN nå har det seg slik at jeg har datet en mann i to måneder som er like gammel som meg, han mottar også aap, men bor hjemme hos sine foreldre hvor han får bo gratis og spare seg opp egenkapital til leilighet. 

Pga han bor hjemme så er vi selvfølgelig hele tiden hos meg ( hvis vi ikke møtes ute ). Det blir mye overnatting her og ekstra dusjing, i tillegg mer utgifter til mat. Han tar med mat noen ganger og tar meg med ut en sjelden gang ( to ganger ), men jeg merker jo selv at matbudsjettet mitt allikevel har gått opp. Jeg har rett og slett fått dårligere råd. 

Samtidig som jeg syntes dette blir pinlig å legge frem for han så tenker jeg samtidig at dette egentlig burde være noe han burde skjønne selv? Men han har heller aldri bodd hjemmefra og jeg tror ikke han helt vet hva det koster å bo for seg selv. 

I tillegg har han ikke sertifikat og dette må jeg ærlig si at jeg syntes er litt turn off. Jeg har sertifikatet, men ikke bil, men er heldig og får ofte låne min bestefar sin. Bestefar tør nesten ikke å kjøre lenger, så kjører han ofte når han skal handle, til legen, apotek osv. Angående daten  føler meg da litt som mannen i forholdet som må plukke opp daten min og alltid være den som sitter bak rattet. Han er jo 30 år og burde ha sertifikatet nå? I tillegg virker han ikke interessert i å få det.

Anonymkode: dbe3c...872

Jeg har ikke sertifikat og aldri sett behovet for det, men jeg var ville ikke latt daten min kjøre meg rundt til ting, det hadde vært turnoff for meg også, jeg ville ordnet det selv. Og jeg ville i hvert fall aldri bodd hos foreldrene mine, da er det mye bedre å bo hjemme ;)

Anonymkode: 66270...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan hende at han blir ordentlig flau hvis han blir fortalt hvordan det er. Hvis han bare har bodd hjemme så er det kanskje litt uvitenhet. Si det til han, rett ut.

Anonymkode: eeca3...2a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du gjør det litt vanskelig og er litt streng om dette er en fin fyr du er seriøs i forhold til. Det kan være litt vanskelig å vite hvor mye man skal bidra/blande seg i den andres økonomi så tidlig i ett forhold. Virker som han ser behovet når han bidrar med mat hos deg, men ikke vet at han likevel belaster din økonomi. Litt mye for langt at han skal tenke: her har du du noen kroner for de kommunale avgiftene jeg har brukt hos deg. Snakk sammen, og bare spør rett ut om det er greit for han å handle med seg mer mat fordi du ser at du bruker mer penger på mat enn du pleier siden dere er mye hos deg. Når dere begge er på AAP er det heller ikke gunstig at dere skal ha to boenheter. Det er direkte tåpelig. Det at han sparer til noe eget er veldig smart og er noe som kan gagne begges økonomi om det blir dere to på lang sikt. Når han bor hjemme og i praksis ikke har eget bosted er det og mindre stress for dere å flytte sammen om det blir naturlig om en stund. Det aller smarteste er jo om om dere kan flytte sammen i en eid leilighet på lengre sikt. Ellers: det er mange menn som ikke har lappen uten at de er syk eller har dårlig økonomi. Din kjæreste har lite penger og bilhold er et pengesluk, langt mer fornuftig å prioritere bolig om man klarer seg uten bil. Syns han virker svært rasjonell, mens du kanskje henger deg litt for mye opp i en standard du har som ikke er så rasjonell hans situasjon tatt i betraktning.

Anonymkode: f46b9...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når dere begge er på AAP er det heller ikke gunstig at dere skal ha to boenheter. Det at han sparer til noe eget er veldig smart og er noe som kan gagne begges økonomi om det blir dere to på lang sikt.Det aller smarteste er jo om om dere kan flytte sammen i en eid leilighet på lengre sikt.

Anonymkode: f46b9...462

Hvordan vil det gagne henne? Det kommer jo til å bli at hun må betale ned på huslånet hans da, mens han fortsetter å bo så å si gratis og står igjen med eierskap og formue inkl verdistigning på huset mens hun må fortsette å betale "leie". Veldig vanlig at menn gjør det sånn "jeg eier, du bor her men må bidra på lånet+betale mat og regninger siden du bor her til redusert pris". Det heter kvinnefella og er en økonomisk bommert  som advares sterkt mot for kvinnen står da igjen uten eierskap i noe og uten formue siden  hennes utgifter har gått til løpende utgifter for bruksvarer, og lån som står i hans navn, mens  mannens utgifter går til investering i eiendom og sparing. Hun taper, han snylter og tjener. 

Anonymkode: 54ee6...91e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan jo gjøre det litt ekstremt. Ha kun noen knekkebrød og nudler tilgjengelig noen ganger på rad og si at det er litt stramt for tiden. Hvis han fortsatt ikke tar hintet, ta det opp. Men dropp å nevne ekstra dusjing.

Anonymkode: 281ac...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Er en kvinne på 30 som er på aap pga sykdom og leier leilighet. Jeg har det vel litt stramt økonomisk, men det går rundt og jeg klarer meg fint. MEN nå har det seg slik at jeg har datet en mann i to måneder som er like gammel som meg, han mottar også aap, men bor hjemme hos sine foreldre hvor han får bo gratis og spare seg opp egenkapital til leilighet. 

Pga han bor hjemme så er vi selvfølgelig hele tiden hos meg ( hvis vi ikke møtes ute ). Det blir mye overnatting her og ekstra dusjing, i tillegg mer utgifter til mat. Han tar med mat noen ganger og tar meg med ut en sjelden gang ( to ganger ), men jeg merker jo selv at matbudsjettet mitt allikevel har gått opp. Jeg har rett og slett fått dårligere råd. 

Samtidig som jeg syntes dette blir pinlig å legge frem for han så tenker jeg samtidig at dette egentlig burde være noe han burde skjønne selv? Men han har heller aldri bodd hjemmefra og jeg tror ikke han helt vet hva det koster å bo for seg selv. 

I tillegg har han ikke sertifikat og dette må jeg ærlig si at jeg syntes er litt turn off. Jeg har sertifikatet, men ikke bil, men er heldig og får ofte låne min bestefar sin. Bestefar tør nesten ikke å kjøre lenger, så kjører han ofte når han skal handle, til legen, apotek osv. Angående daten  føler meg da litt som mannen i forholdet som må plukke opp daten min og alltid være den som sitter bak rattet. Han er jo 30 år og burde ha sertifikatet nå? I tillegg virker han ikke interessert i å få det.

Anonymkode: dbe3c...872

 

Det der er egentlig grunn nok til å kutte ham ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Er en kvinne på 30 som er på aap pga sykdom og leier leilighet. Jeg har det vel litt stramt økonomisk, men det går rundt og jeg klarer meg fint. MEN nå har det seg slik at jeg har datet en mann i to måneder som er like gammel som meg, han mottar også aap, men bor hjemme hos sine foreldre hvor han får bo gratis og spare seg opp egenkapital til leilighet. 

Pga han bor hjemme så er vi selvfølgelig hele tiden hos meg ( hvis vi ikke møtes ute ). Det blir mye overnatting her og ekstra dusjing, i tillegg mer utgifter til mat. Han tar med mat noen ganger og tar meg med ut en sjelden gang ( to ganger ), men jeg merker jo selv at matbudsjettet mitt allikevel har gått opp. Jeg har rett og slett fått dårligere råd. 

Samtidig som jeg syntes dette blir pinlig å legge frem for han så tenker jeg samtidig at dette egentlig burde være noe han burde skjønne selv? Men han har heller aldri bodd hjemmefra og jeg tror ikke han helt vet hva det koster å bo for seg selv. 

I tillegg har han ikke sertifikat og dette må jeg ærlig si at jeg syntes er litt turn off. Jeg har sertifikatet, men ikke bil, men er heldig og får ofte låne min bestefar sin. Bestefar tør nesten ikke å kjøre lenger, så kjører han ofte når han skal handle, til legen, apotek osv. Angående daten  føler meg da litt som mannen i forholdet som må plukke opp daten min og alltid være den som sitter bak rattet. Han er jo 30 år og burde ha sertifikatet nå? I tillegg virker han ikke interessert i å få det.

Anonymkode: dbe3c...872

Koster det penger å dusje? Oo

Jeg hørte at noen på bussen sutret fordi en venninne spiste maten hennes mer enn hun spiste venninnen sin mat. Jeg synes egentlig det var litt smålig. Eneste plass jeg er streng med hvem soms piser maten min er på jobb. Da blir jeg irritert hvis noen bruker opp noe uten å erstatte det (fordi da kan jeg komme til lunsj uten at maten jeg kjøpte er der). Driter litt i pengene. Når noen besøker meg lar jeg dem spise og drikke det de vil.

Hvis du vil ha han til å betale kan dere jo bare kjøpe matvarer sammen? Bare ta han med til butikken? Så deler dere prisen.

Om han trenger sertifikat kommer jo helt an på hvor han bor. I Oslo er det litt fjottete å bruke 30 000 på et førerkort man nesten aldri bruker. Hvis han bor i en småby burde han ta det fort (prisene går ikke akkurat ned, og når man bikker førti blir det vanskeligere å lære). 

Jeg tror mange på AAP bare er tiltaksløse. Det kan virke som om han er det. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette er noe han burde skjønne selv og siden han ikke gjør det er han ikke akuratt veldig smart , innsiktsfull eller voksen. Det hadde vært dealbreaker for meg med en sånn snylter. Jeg kan forstå at folk i enkelte situasjoner bor hjemme men da bør de ikke gå på kjærestejakt. Midlertidig er greit, pga sykdom, utdannelse eller kortere periode for å spare, men da bidrar man hvertfall med de utgiftene man tillegger hjemme eller hos andre. Ikke bare bor hjemme som voksen men snylter på meg også. Nope, next! 

Det er også turnoff fordi en voksen mann som aldri har bodd for seg selv vil ikke forstå det ansvaret det er når man ikke har en mor som vasker gulv og klær. Han kommer ikke til å skjønne at man må ut med søpla hver dag, støvsuge og vaske hver uke, rense sluket, lufte, ha rutine på å betale regninger, ha basisvarer på kjøkkenet til enhver tid og et kjøleskap planlagt for uken ikke bare neste måltid osv. Så det vil bli et slit å bo med om man skulle komme dit sammen, du blir mora hans og han vil syntes alt av normalt ansvar og planlegging for husholdningen er et mas og lengte hjem igjen til der alt han trengte var å løfte opp bena når mora kom med støvsugern. Om han faktisk bidrar hjemme som en voksen mann, etter den evnen med sykdommen han har, er det litt annet men alle jeg kjenner til og har hørt om som bor hjemme gjør det fordi de er bortskjemte og late rett og slett.

Anonymkode: 54ee6...91e

Søpla hver dag? Det høres enormt ut. To ganger i uken holder vel? 

Rense hvilken sluk? Når kvinnemennesker bor hos meg blir det mye hår der. Men jeg har ikke slike problemer. 

Regninger som ikke betaler seg selv er et helvette. Da kommer det vanligvis en purring før jeg gjør noe med dem (jeg henter jo ikke posten en gang, skulle ønske de la ned faenskapet med unntak av pakker). 

I kjøleskapet mitt har jeg vanligvis ketchup, kahlua, noe øl og en flaske vodka. Kanskje noe geitost. Jeg er ikke en husmor som kan lage saus av brent mel og mongolsk fjellsmør. Hvis jeg er sulten drar jeg jo bare på butikken og kjøper det jeg vil ha. Hvorfor kjøpe for en hel uke? Hvis jeg er sliten kan jeg jo bare bestille eller kjøre på restaurant. Eventuelt spise neste dag. Skjønner ikke det nevrotiske behovet for å spise 3 ganger om dagen på visse tidspunkt. Hvis jeg vil ha biff til frokost spiser jeg det. Hvis jeg ikke vil spise et par dager gjør jeg det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Takk for mye fine tilbakemeldinger. Ser noen reagerer på at jeg nevner dusjingen koster meg penger, men det gjør det faktisk når han som regel overnatter 5 dager i uken. I tillegg legger han skittentøy i skittentøyskurven, så jeg har også fått en ekstra vask å ta meg av. Jeg ser jo på strømregningen min at det er tydelig at forbruket har økt.

Jeg vil ikke bo med han så tidlig i forholdet og jeg er redd han uansett ikke vil bidra noe i økonomien her hvis han flytter inn.

Angående baby kommentar som var morsom, så skal jeg ikke få barn heldigvis siden jeg har sterilisert meg pga min sykdom. Og jeg har abselutt ikke råd til å fø på en «voksen baby» heller. 

Vi går kjempegodt sammen, men dette irritererer meg veldig. 

Ts. 

 

Anonymkode: dbe3c...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...