Hans72 Skrevet 11. mai 2018 #1 Skrevet 11. mai 2018 https://www.google.no/amp/s/theconversation.com/amp/arguments-why-god-very-probably-exists-75451 https://upliftconnect.com/existence-of-god/ Kort oppsummert: Det finnes stad flere holdepunkter for å anta at Gud finnes. Alt ifra den menneskelige bevisstheten til måten naturen og universet følger matematikkens lover, understøtter dette(Eksempelvis kan relativitetsteorien nevnes her). Kan det, med dette som grunnlag, hevdes at Gud sin eksistens er bevist? 1
stan Skrevet 11. mai 2018 #2 Skrevet 11. mai 2018 Nei Guds eksistens er ikke bevist, og ihvertfall ikke den Gud kristendommen forteller om. At universet følger visse lover beviser ikke annet enn at universet følger disse lovene. At vi ikke skjønner disse lovene helt betyr ikke nødvendigvis at det er Gud som står bak. Men det motbeviser ikke Gud heller. Men er det om å gjøre å bevise at Gud eksisterer? Hva vil skje om det på et eller annet vis lot seg gjøre å bevise Gud. Like håndfast og konkret som feks Månen. Da ville det jo ikke lenger være snakk om å tro. Ville folk vende seg til, eller vende seg fra Gud? 2
omarel Skrevet 11. mai 2018 #3 Skrevet 11. mai 2018 1 time siden, stan skrev: Nei Guds eksistens er ikke bevist, og ihvertfall ikke den Gud kristendommen forteller om. At universet følger visse lover beviser ikke annet enn at universet følger disse lovene. At vi ikke skjønner disse lovene helt betyr ikke nødvendigvis at det er Gud som står bak. Men det motbeviser ikke Gud heller. Men er det om å gjøre å bevise at Gud eksisterer? Hva vil skje om det på et eller annet vis lot seg gjøre å bevise Gud. Like håndfast og konkret som feks Månen. Da ville det jo ikke lenger være snakk om å tro. Ville folk vende seg til, eller vende seg fra Gud? Jeg tror at vi ville vende oss til. Enkelte engler har fra de var skapt vært i tilbedelsesposisjon med hode i fall. I den posisjonen har de i tusenvis av år kun gjort en ting og det er å repetere opphøyelsesfraser som, "ære være Deg den opphøyde...." når tidens ende innreffer, himler og jord er til å kollpse, løfter de hode og ser på Gud, da sier de. Ære være Deg, den opphøyde, vi har ikke tilbedt Deg den rette og sanne tilbedelse du fortjener. HVA VIL VI MENNESKER SI?
stan Skrevet 11. mai 2018 #4 Skrevet 11. mai 2018 58 minutter siden, omarel skrev: engler har fra de var skapt vært i tilbedelsesposisjon Har engler fri vilje? Har englene noe valg? Har englene tro? Englene over Bethlehem hadde neppe en tro på Gud, de hadde visshet. Å tro av egen fri vilje, uten noe bevis, kun basert på håp og kjærlighet. Det vil være en umulighet om Gud bevises. 1
omarel Skrevet 12. mai 2018 #5 Skrevet 12. mai 2018 (endret) 3 timer siden, stan skrev: Englene over Bethlehem hadde neppe en tro på Gud, de hadde visshet. Og er ikke det tro er, visshet om Gud, med hele hjerte, fornuft og sjel. Forskjell mellom oss, demoner og engler er at engler er vesner som er fult tilbøyelige til Gud og deres vilje ligger i å adlyde Gud på det Han befaler dem. Engler har valg, men fordi de anlagt til å ville adlyde og tilbe Gud så gjør de det, men de spør, de diskuterer og de har vilje og evne til å velge og formulere seg på den måten de vil. Engler har ulike formål og er mange. Hver dag skapes 70 000 engler så å svare på vegne av alle engler fra da Gud skapte jorden er feil. En annen parallell er alt annet enn mennesker. Gud sier at det ikke er noe som ikke opphøyer Gud og ærer Han, men vi mennesker senser det ikke. Dette inkluderer alt plante og dyreliv, alt mellom himlene oh jorden. Vil det si at dyr som et eksempel ikke har fri vilje? Svaret er at de har fri vilje innenfor deres egen formål men de er også som engler anlagt til å tilbe og ære sin Skaper. Å tro på Gud er ikke basert på Håp og kjærlighet. Håp og kjærlighet er fasen etter tro med vishet om Guds eksistens. Guds eksistens bunner fra konklusjon som springer ut fra fornuftens og hjertets resonoment. Det er hjertets resonoment som du kanskje ikke kan eller vil akseptere? For hva er tro? Tro er visshet om Gud i hjerte og sinn. Når denne frukten etablerer og fester seg i hjerte så tar den forskjellige positive former. Troen kan øke og den kan også reduseres. Dette betyr at tro er mer enn bare visshet om Gud. Endret 12. mai 2018 av omarel 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #6 Skrevet 12. mai 2018 5 timer siden, stan skrev: Nei Guds eksistens er ikke bevist, og ihvertfall ikke den Gud kristendommen forteller om. At universet følger visse lover beviser ikke annet enn at universet følger disse lovene. At vi ikke skjønner disse lovene helt betyr ikke nødvendigvis at det er Gud som står bak. Men det motbeviser ikke Gud heller. Men er det om å gjøre å bevise at Gud eksisterer? Hva vil skje om det på et eller annet vis lot seg gjøre å bevise Gud. Like håndfast og konkret som feks Månen. Da ville det jo ikke lenger være snakk om å tro. Ville folk vende seg til, eller vende seg fra Gud? Er det om å gjøre å bevise at Gud ikke eksisterer? 2 timer siden, stan skrev: Har engler fri vilje? Har englene noe valg? Har englene tro? Englene over Bethlehem hadde neppe en tro på Gud, de hadde visshet. Å tro av egen fri vilje, uten noe bevis, kun basert på håp og kjærlighet. Det vil være en umulighet om Gud bevises. "Uten noe bevis" skriver du. Ja, for de som ikke har et personlig forhold til Gud så har man kanskje ikke noe bevis. Men de som har et personlig forhold til Gud og opplevelse/r med Gud så er det bevis i fleng. Men det er litt som hvis du ser at en fugl fly forbi, så vet du at fuglen fløy der og eksisterte, men om du forteller det til en som kom fem minutter etter deg har du ingen bevis på at det du sier stemmer ikke sant? Dermed blir det DIN sannhet og DITT forhold til opplevelsen, og ikke noe man kan forklare videre til noen som aldri har hatt lik opplevelse. Anonymkode: 2a2a3...5cd 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #7 Skrevet 12. mai 2018 5 timer siden, stan skrev: Nei Guds eksistens er ikke bevist, og ihvertfall ikke den Gud kristendommen forteller om. At universet følger visse lover beviser ikke annet enn at universet følger disse lovene. At vi ikke skjønner disse lovene helt betyr ikke nødvendigvis at det er Gud som står bak. Men det motbeviser ikke Gud heller. Men er det om å gjøre å bevise at Gud eksisterer? Hva vil skje om det på et eller annet vis lot seg gjøre å bevise Gud. Like håndfast og konkret som feks Månen. Da ville det jo ikke lenger være snakk om å tro. Ville folk vende seg til, eller vende seg fra Gud? Hvordan definerer du en Gud? Anonymkode: 9b461...f1d
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #8 Skrevet 12. mai 2018 "Universet følger matematikkens lover" er jo helt galt. Matematikken følger universets lover... Anonymkode: b44e8...584
den1m Skrevet 12. mai 2018 #9 Skrevet 12. mai 2018 6 timer siden, stan skrev: Har engler fri vilje? Har englene noe valg? Har englene tro? Englene over Bethlehem hadde neppe en tro på Gud, de hadde visshet. Å tro av egen fri vilje, uten noe bevis, kun basert på håp og kjærlighet. Det vil være en umulighet om Gud bevises. tja du er jo inne på noe, Gud forlanger tro/tillit, det er faktisk det eneste han ifølge bibelen udiskuterbart forlanger ifra troende... Men det står også at bevisene for hans eksistens, ligger der for alle som søker ham. Så bibelen står seg igjennom tidene, men om du søker etter alternative forklaringer du kan avfeie Guds eksistens med, vil du få det alternativet også. Og det er i det her valget ligger. Velger du Gud, vil du få bekreftet hans eksistens. Den matrielle verden er etter jeg ble kristen ikke helt hva den fremstår som for en ateist, men vil du ta den blå pillen og sove deg igjennom livet, så er du fri til det også. Men det betyr ikke at du kan rømme fra Gud den dagen dette livet slutter og evigheten begynner for alle vet vi lever på lånt tid i denen verden, og på et eller annet tidspunkt blir vi konfrontert med det enten vi vil eller ei. Tanken på det, burde være motivasjon til å søke Gud. For noen er det skremmende men for meg er det godt å tenke på virkeligheten ikke avgrenser seg til noen tiår med helgefyll, jobb, gamlehjem også råtne i all evighet 6 fot under torva, å være ateist fremstår for meg som kristen som et veldig stusselig syn på livet. Jeg synes ærlig talt ikke det er så fordømt morro å sitte snøvlende og smårope over en halvliter til dunkdunk-musikk, og har spurt meg selv flere ganger om dette virkelig er alt, dette som liksom er høydepunktet i en ellers grå hverdag for folk flest. Svaret på at det ikke var det, fikk jeg omsider, og det jeg har nå er ufattelig mye større enn sånn jeg tenkte da.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #10 Skrevet 12. mai 2018 Hvis jeg skal ta artiklene dine for god fisk - så trenger det jo ikke være den guden du tror på som står bak. Det kan jo like gjerne være Zevs eller tannfeen. Anonymkode: 97db2...a3a
den1m Skrevet 12. mai 2018 #11 Skrevet 12. mai 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg skal ta artiklene dine for god fisk - så trenger det jo ikke være den guden du tror på som står bak. Det kan jo like gjerne være Zevs eller tannfeen. Anonymkode: 97db2...a3a
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #12 Skrevet 12. mai 2018 2 timer siden, den1m skrev: Jeg spør deg, bruk ordene dine! Anonymkode: 97db2...a3a 2
stan Skrevet 12. mai 2018 #13 Skrevet 12. mai 2018 Med bevis mener jeg noe som vil holde vitenskapelig eller juridisk. Et vitnesbyrd er neppe noen av disse. Personlige opplevelser av Gud, selv om de er overbevisende for den enkelte, kan gis en annen forklaring av andre. Hvis Gud bevises uten at det blir en økt opplevelse av tilstedeværelse, tror jeg mange ville vende seg fra Gud.
omarel Skrevet 12. mai 2018 #14 Skrevet 12. mai 2018 (endret) 1 time siden, stan skrev: Med bevis mener jeg noe som vil holde vitenskapelig eller juridisk. Et vitnesbyrd er neppe noen av disse. Personlige opplevelser av Gud, selv om de er overbevisende for den enkelte, kan gis en annen forklaring av andre. Hvis Gud bevises uten at det blir en økt opplevelse av tilstedeværelse, tror jeg mange ville vende seg fra Gud. Tror du virkelig at hvis Gud eksisterer at Han trenger dine og andres krav til bevis? Og tror du at slike krav ikke ble fremstilt fra første menneske og til i dag? GUD sendte ned utsendinger som kunne utføre mirakler og sa tydelig og klart at disse miraklene er fra Gud slik år dere skal tro på Guds eksistens og veiledelse, men trodde de på Gud etter det? Det var kun er fåtall som trodde. Så hva gjør dine krav så bedre enn de før deg? Endret 12. mai 2018 av omarel
stan Skrevet 12. mai 2018 #15 Skrevet 12. mai 2018 1 time siden, omarel skrev: Tror du virkelig at hvis Gud eksisterer at Han trenger dine og andres krav til bevis? Og tror du at slike krav ikke ble fremstilt fra første menneske og til i dag? GUD sendte ned utsendinger som kunne utføre mirakler og sa tydelig og klart at disse miraklene er fra Gud slik år dere skal tro på Guds eksistens og veiledelse, men trodde de på Gud etter det? Det var kun er fåtall som trodde. Så hva gjør dine krav så bedre enn de før deg? Jeg tror ikke Gud trenger bevis for sin egen del. Men hvorfor er Gud ikke tydeligere tilstede? Hvorfor må Gud gjøre det så kronglete? Slik at det fint er mulig å leve uten å oppleve et eneste tegn på Gud? Hvorfor gjemmer Gud seg? Selv for de som tror? Hva er det som gjør mine spørsmål mindre enn de før meg? Er vi ikke alle like inn for Gud?
omarel Skrevet 12. mai 2018 #16 Skrevet 12. mai 2018 (endret) 8 timer siden, stan skrev: Men hvorfor er Gud ikke tydeligere tilstede? Hvorfor må Gud gjøre det så kronglete? Slik at det fint er mulig å leve uten å oppleve et eneste tegn på Gud? Jeg har egentlig ikke lyst å si dette, for dette har du lest før. Av alle verdens religioner så er det kun en skrift som har en stor påstand om at hvert ord, bokstav og komma er Guds egne ord. Vil ikke det være naturlig å lese den med åpent hjerte i steden for å gå rundt spørre uten å få svar. Da sikter jeg til Koranen. Grunnen til at jeg nevner Koranen er fordi det er det som er kjernen i det du spør om her. Hvorfor Gud ikke tydeigere tilstedet. Hele Koranen dreier seg kun om en ting og det er Gud. Språket i seg selv er tegn men du må åpne fornuften og reflektere over hvert ord og setning. Han sier si. Forfatteren er Gud som sier til sendebudet hva han skal si «Si: ‘Om hele menneskeheten og jinnene samlet seg sammen for å skape maken til denne Koran, kunne de ikke lage dens like, selv om de var hverandres hjelpere’.» Er ikke det en utfordring til deg å lese Koranen. For hvilken tilstedeværelse er bedre en en bok Han har lovet å bevare og faktisk er bevart. Er ikke det i seg selv en grunn til å lese Koranen hvis du søker bevis? Jeg tror at en bevart hellig skrift er den beste av alle mirakler som vi har på vårt jord og gjennom alle tider. Den er bedre enn alle miraklene de store profetene utførte. Grunnen til det er at med en bok så kan man lese det Gud sier. Man kan føle skjønnheten i ordene og i lingvisten. Hva mer vil du ha? At du ser Gud forran deg, men du klarer ikke å se på solen uten av at du blendes! Skal du se på en som har skapt hele våre univers, som i størrelse er ubetydelig i forhold til Han!? Mitt råd er å lese! De første vers som ble send ned var disse: "Les med din Herres navn som skapte(1), skapte menneske fra klump(2), les! Og din Herre er velgjørende(3), som lærte med pennen(4), lærte menneske hva det ikke kunne(5). 96: 1-5. Reflekter over overnevnte vers og tenk! Dersom Sannhet er det du søker. Endret 12. mai 2018 av omarel
stan Skrevet 12. mai 2018 #17 Skrevet 12. mai 2018 4 minutter siden, omarel skrev: At du ser Gud forran deg, men du klarer ikke å se direkte på solen! Selv om jeg ikke klarer å se på sola direkte, er det aldri noen tvil om at sola er der. Det er det med Gud, det er absolutt muligheter for tvil. Det virker også merkelig at Gud skulle velge en person og la denne personen viderefortelle. Hvordan kan jeg vite at personen ikke finner på alt eller noe selv? Dessuten er det noe merkelig med denne fikseringen på Mekka og andre steder i Midtøsten. En gud som hevder å ha skapt hele verden og universitet, knytter tilbedelsen av seg til disse egentlig svært lokale plassene. Det er virkelig uforståelig. Bibelen har i det minste flere forfattere som er relativt enige. Flere vitner øker troverdigheten. Samt at det er det personlige direkte forholdet som gjelder. 1
stan Skrevet 12. mai 2018 #18 Skrevet 12. mai 2018 21 minutter siden, omarel skrev: For hvilken tilstedeværelse er bedre en en bok Bok? Vil du ha din ektefelle hos deg, eller en bok? Vil du ha barna dine hos deg, eller et par bøker? Tilstedeværelse er bedre enn en bok. En bok er en fattig trøst.
omarel Skrevet 12. mai 2018 #19 Skrevet 12. mai 2018 2 minutter siden, stan skrev: Bok? Vil du ha din ektefelle hos deg, eller en bok? Vil du ha barna dine hos deg, eller et par bøker? Tilstedeværelse er bedre enn en bok. En bok er en fattig trøst. Så hva slags drømme tilstedeværelse mener du passer dine behov?
omarel Skrevet 12. mai 2018 #20 Skrevet 12. mai 2018 (endret) 10 timer siden, stan skrev: Selv om jeg ikke klarer å se på sola direkte, er det aldri noen tvil om at sola er der. Det er det med Gud, det er absolutt muligheter for tvil. Så hvis du ikke klarer å se sola lysstyrke fra jorden, hvor stor vil solen være hvis du står forran solen. Det eneste du ser hvis den ikke blendet deg er en stor vegg uten ende. 10 timer siden, stan skrev: Det virker også merkelig at Gud skulle velge en person og la denne personen viderefortelle. Hvordan kan jeg vite at personen ikke finner på alt eller noe selv? Han valgte jo Noah, han var en person, han valgte Adam, han var en person, han valgte Moses, han var en person. Listen er lang. Det er bare å lese skriften og dømme selv. Hvis det er sannhet du søker! 10 timer siden, stan skrev: Dessuten er det noe merkelig med denne fikseringen på Mekka og andre steder i Midtøsten. En gud som hevder å ha skapt hele verden og universitet, knytter tilbedelsen av seg til disse egentlig svært lokale plassene. Det er virkelig uforståelig. Det er fordi tilbedelse av Gud er en av grunnen til vår eksistens. Han sier i Koranen at Han skapte menneske og djinner for at vi skal tilbe Han. Alle de Gud har sendt av utsendinger har tilbedt Gud. Alle fra Adam, Noah og helt fram til Mohammad. Dette er ikke noe nytt. Hvis rituell bønn ikke er standarisert så kan alle bevege seg slik de vil. Gud har skapt alt i orden og system og tilbedelse er også i system. Tilsvarende er vel det meste ved vårt liv. Et liv uten orden og system er et liv i rot og tilfeldigheter. 10 timer siden, stan skrev: Bibelen har i det minste flere forfattere som er relativt enige. Flere vitner øker troverdigheten. Samt at det er det personlige direkte forholdet som gjelder. Nå skal ikke jeg uttale meg så mye om bibelen. Men bibelen er menneskets egne ord som forteller hvordan de opplevde Jesus og hva de mener han har sagt. Jeg mener at jeg leste et sted her at det er en kopi av kopi av kopi av ting Jesus ikke har sagt. Det for vel være en annen tråd. Poenget er at hele Koranen er Guds egne ord. Og det er Gud som taler til menneskeheten, til troende, ikke troende osv. Du finner ingen skrift slik som Koranen. I 1400 år har ingen kommet med noe som den. For ikke å drive å markedsføre Koranen så kan jeg avslutte at du kan gjøre som du vil. Lykke til. Endret 13. mai 2018 av omarel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå