AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #1 Skrevet 11. mai 2018 Jeg veide meg for en måned siden og hadde da en bmi på 18,0. Ikke turt og veid meg siste tiden for ser selv at buksene sitter løsere. Har alltid vært slank, men er i grunn litt bekymra nå. Har en aktiv jobb og har tre små barn så det går i hundre fra jeg åpner øynene om morningen til kvelden. Begynte å jobbe for noen måneder siden etter permisjonen min var over.. og da har vekta bare rast av enda mer.. Jeg er mye stresset og føler jeg ikke har tid til å spise. Spesielt på jobb. Har betalt pause så har ikke krav på å få spise heller. Men når jeg spiser så merker jeg hrller ikke om jeg er mett eller ikke siden jeg er så stressa.. Når jeg er hjemme spiser jeg sammen med barna men det er mating osv så jeg dytter inn mat i meg når jeg får tid innimellom der. Skjønner selv det ikke er nok. Men er det noe matvarer jeg kan spise som går fort å spise? Og ikke minst å lage? Helst ikke noe tid i det hele tatt. Potetgull osv, er det ok å ta det når jeg skjønner vekta bare går nedover? Noen andre tips? Anonymkode: fa3d8...fb6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #2 Skrevet 11. mai 2018 Ts Er det så farlig å være undervektig forresten? Det snakkes jo stort sett bare om hvor skadelig overvekt er... Anonymkode: fa3d8...fb6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #3 Skrevet 11. mai 2018 Det er farlig å være undervektig også. Ingen tvil om det. Selv om du har betalt pause har du rett til å sitte ned i 30 minutter for å spise. Du har bare ikke lov til å forlate butikken (eller der du jobber), fordi du skal være tilgjengelig. Hvis du ikke får lov til å spise på jobb bør du ta det opp med verneombud, for det er ikke lov. Det høres ikke ut som du har noen rutiner på mat, så det bør du skaffe deg. Spis ordentlig frokost, spis 2-3 brødskiver på jobb + en frukt, spis en ordentlig porsjon til middag og et par brødskiver til kveldsmat. Det er ikke noe smart å spise potetgull for å gå opp i vekt. Kroppen din har ikke godt av det. Jeg ville kanskje byttet ut enkelte matvarer med litt mer fettrike varianter. Småting. Bytt skummetmelt med lettmelk osv. Anonymkode: d85e2...4c1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #4 Skrevet 11. mai 2018 Vekten er ikke et problem, dine psykiske problemer er problemer, så lenge du ikke annerkjenner at du sliter psykisk vil du ha fysiske plager Anonymkode: ccdfb...f6c 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 11. mai 2018 #5 Skrevet 11. mai 2018 Jeg hadde ikke vært så opptatt av BMI hadde jeg vært deg. MEN det som er viktig er jo at du får i deg alle næringsstoffene du trenger! Hjelper ikke med potetgull om du blir slapp og syk av vitaminmangel. Det enkleste er jo å kjøpe masse nøtter og ha en nøtteblanding i en skål du kan hive innpå innimellom. Mandler har sinnsykt mange gode næringsstoffer, det samme har valnøtter (inkludert omega 3). Hiv oppi noe rosiner eller tørket frukt for ekstra næring. Prøv å kjøp naturell nøtter, ikke de som er salte (det er ikke bra å få i seg for mye salt). Ellers er det jo kjapt og enkelt med frukt med mye energi, som banam og druer. Og ha et lager med yoghurt i kjøleskapet (det er raskt, de holder lenge og kalsium er veldig viktig for oss kvinner). Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #6 Skrevet 11. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg veide meg for en måned siden og hadde da en bmi på 18,0. Ikke turt og veid meg siste tiden for ser selv at buksene sitter løsere. Har alltid vært slank, men er i grunn litt bekymra nå. Har en aktiv jobb og har tre små barn så det går i hundre fra jeg åpner øynene om morningen til kvelden. Begynte å jobbe for noen måneder siden etter permisjonen min var over.. og da har vekta bare rast av enda mer.. Jeg er mye stresset og føler jeg ikke har tid til å spise. Spesielt på jobb. Har betalt pause så har ikke krav på å få spise heller. Men når jeg spiser så merker jeg hrller ikke om jeg er mett eller ikke siden jeg er så stressa.. Når jeg er hjemme spiser jeg sammen med barna men det er mating osv så jeg dytter inn mat i meg når jeg får tid innimellom der. Skjønner selv det ikke er nok. Men er det noe matvarer jeg kan spise som går fort å spise? Og ikke minst å lage? Helst ikke noe tid i det hele tatt. Potetgull osv, er det ok å ta det når jeg skjønner vekta bare går nedover? Noen andre tips? Anonymkode: fa3d8...fb6 Betalt pause betyr hos oss at du skal være tilgjengelig. Det betyr ikke at du ikke skal ha tid til å spise en normal lunch, og det betyr så langt i fra at du ikke skal få lov til å spise. Du høres ut som du brenner lyset i begge ender og på midten også. I tillegg får jeg en mistanke om at du velger deg selv helt til slutt ("Flink pike" syndromet). Lager du matpakke til deg selv eller lager du bare matpakker til barna? Om du ikke lager matpakke til deg selv så vil jeg anbefale deg å gjøre det. Lag den på kvelden og legg den i kjøleskapet frem til du skal avgårde om morgenen. Plukk med deg et par bananer og en liten pose nøtter. Det er rask energi, og dessuten er det også godt. Så må du lære deg å puste. Jeg kjenner jeg bare puster med toppen av lungene når jeg leser innlegget ditt. Anonymkode: 0abef...487
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #7 Skrevet 11. mai 2018 Om du er ute etter kaloritett mat kan jeg varmt anbefale sandwich med peanutsmør og nugatti/syltetøy. Skyll det ned med 0,5 liter melk. Bam, der har du ca. 1000 kalorier. Brukte dette flittig i militæret om jeg viste at jeg skulle ha en fysisk krevende dag. Dog burde du nok heller forsøke å stresse ned og huske å spise et sunt måltid på jobben. Anonymkode: b1c48...2a7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #8 Skrevet 11. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts Er det så farlig å være undervektig forresten? Det snakkes jo stort sett bare om hvor skadelig overvekt er... Anonymkode: fa3d8...fb6 Du nærmer deg grensen for anoreksi (BMI 17,5 og nedover) så ja: absolutt helseskadelig med undervekt. Absolutt ikke noe å gamble med for en trebarnsmor. Høres ikke ut som en bra strategi med mat som går fort for din del. Hva med å heller begynne å prioritere tid til å ta vare på deg selv også? Barna forsvinner jo ikke, så du må til syvende og sist omstrukturere livet ditt så det er plass til dine behov og. Du vil bare tape på å være martyren i familien. Har du ikke en mann som kan hjelpe til å fore alle disse barna så du får litt matro ved måltid innimellom? Og hva med å lage deg et litt mer solid måltid som kvelds etter barna er lagt? Anonymkode: 9ed98...5c4 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #9 Skrevet 11. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du nærmer deg grensen for anoreksi (BMI 17,5 og nedover) så ja: absolutt helseskadelig med undervekt. Absolutt ikke noe å gamble med for en trebarnsmor. Høres ikke ut som en bra strategi med mat som går fort for din del. Hva med å heller begynne å prioritere tid til å ta vare på deg selv også? Barna forsvinner jo ikke, så du må til syvende og sist omstrukturere livet ditt så det er plass til dine behov og. Du vil bare tape på å være martyren i familien. Har du ikke en mann som kan hjelpe til å fore alle disse barna så du får litt matro ved måltid innimellom? Og hva med å lage deg et litt mer solid måltid som kvelds etter barna er lagt? Anonymkode: 9ed98...5c4 Nei, man har ikke anoreksi grunnet lav vekt, man har anoreksi om spisefortyrrelse fører til lav vekt. Om man er veldig syk med mye kvalme, for eks, kan man ha lav vekt uten å ha anoreksi. Eller om man er fattig og ikke har råd til mat kan man ha lav vekt uten at det er anoreksi Anonymkode: ccdfb...f6c
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #10 Skrevet 11. mai 2018 Advokado, nøtter!!! Ha med deg nøtter til en hver tid,.er ekstremt mye kalorier i det, men det er sunt. 100g nøtter er vel et halvt dagsbehov for kalorier. Og 100g er lite. Ha med deg sånne proteinbars med høyt anntall kalorier. Makrell i tomat. Viktig at du spiser sunt og får i deg de næringstoffene du trenger også og ikke bare potetgull. Anonymkode: 706c6...d11
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #11 Skrevet 11. mai 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du nærmer deg grensen for anoreksi (BMI 17,5 og nedover) så ja: absolutt helseskadelig med undervekt. Absolutt ikke noe å gamble med for en trebarnsmor. Høres ikke ut som en bra strategi med mat som går fort for din del. Hva med å heller begynne å prioritere tid til å ta vare på deg selv også? Barna forsvinner jo ikke, så du må til syvende og sist omstrukturere livet ditt så det er plass til dine behov og. Du vil bare tape på å være martyren i familien. Har du ikke en mann som kan hjelpe til å fore alle disse barna så du får litt matro ved måltid innimellom? Og hva med å lage deg et litt mer solid måltid som kvelds etter barna er lagt? Anonymkode: 9ed98...5c4 Anoreksi er en pyskisk lidese og ikke noe man får så fort man når en viss bmi.Ikke spre rundt deg med sånn svada. Jeg har anoreksi og det er ikke sånn at den forsvinner på et magisk vis bare man kommer over 17,5 i bmi Anonymkode: 729e6...42a 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #12 Skrevet 11. mai 2018 Det mest fornuftige svaret er at du bør prioritere å spise skikkelig mat. Men jeg har vært i din situasjon, og jeg vet hvor utfordrende det kan være, så løsningen for meg da jeg var en utslitt småbarnsmor på 48 kg var å kjøpe ernæringsdrikker på apoteket og helle i meg to-tre av disse hver dag. Da var jeg sikker på at jeg fikk i meg det jeg skulle i tillegg til den maten jeg rakk å spise. Ti år etter denne perioden så er jeg 15 kg tyngre. Så kiloene kom av seg selv. Det er ikke "farlig" å være litt undervektig om kroppen din er naturlig smal. Ikke hør på skrekkpropaganda. Men pass på å ikke gå mer ned i vekt i hvert fall. Anonymkode: b6726...5ba 2
Alivamale Skrevet 11. mai 2018 #13 Skrevet 11. mai 2018 Hva med å få en konsultasjon med en ernæringsfysiolog? De vil kunne kartlegge ditt behov og gi konkrete råd ut fra din situasjon og behov. Dersom du ønsker å legge litt på deg, er det jo viktig at du samtidig prioriterer sunn og næringsrik mat.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå