Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min første var stjernekikker, og jeg vet ikke om jeg makter det en gang til... Det gikk fryktelig fort, og jeg måtte klippe for å få ut barnet. 

Hvordan var deres? 

Anonymkode: 9e8eb...aea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er stjernekikkerfødsel? At det er så vondt at du ser stjerner? 

Anonymkode: df437...b3f

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hadde også en stjernekikker, hun måtte røskes ut med sugekopp til slutt. Fødselslegen ville klippe, siden som hun sa "JEG klipper ALLTID når jeg skal bruke sugekopp". Jeg nektet, og jordmor støttet meg, og jeg slapp unna med kun et par pyntesting nederst, i motsetning til om legen hadde fått klippe over muskler og alt mulig på siden, slik hun ville. Det ble litt ugrei stemning en stund, men vi snakket om det og ble "venner" igjen etter fødselen, he he..

Jeg husker ikke hvor lang tid det tok og sånn (hun er tenåring nå), bare at vi kom på sykehuset i 19-20 tiden på kvelden, og hun ble forløst 05.55 morgenen etter. Hvor lenge av dette som var "aktiv" fødsel husker jeg ikke.

Men noe jeg husker, og som jordmoren sa at burde gjort at hun skjønte hvilken vei ungen lå, var at jeg fikk pressetrang allerede på 4-5 cm, og det har visst noe med hvor barnets hode trykker når det ligger den veien, men aaaakkurat hvorfor det husker jeg ikke nå. De visste uansett ikke at hun lå med ansiktet opp før hun lå der og kikket fødselslegen rett i fjeset.. :P

Endret av 282_NaughtySpark
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er stjernekikkerfødsel? At det er så vondt at du ser stjerner? 

Anonymkode: df437...b3f

At barnet fødes med ansiktet opp, istedenfor ned som er det vanligste/gunstigste :-)

Endret av 282_NaughtySpark
skriveleif
  • Liker 3
Skrevet

Måtte klippes og barnet ble tatt med sugekopp. Hadde ikke noe vondt(epidural)

Skrevet

Revnet også 😅

AnonymBruker
Skrevet

Var dette deres første fødsel eller senere? Kanskje det blir lettere når man har født før? 

Ts 

Skrevet

Første (og eneste) for min del :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Måtte klippes og baby ble tatt med sugekopp. Fikk noen sprøyter med bedøvelse nedentil rett før da jeg kun hadde lystgass som smertelindring... merket ikke stort, men ting gikk fort.

Anonymkode: e474a...f08

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måtte klippes og baby ble tatt med sugekopp. Fikk noen sprøyter med bedøvelse nedentil rett før da jeg kun hadde lystgass som smertelindring... merket ikke stort, men ting gikk fort.

Var det også din første? 

Ts 

Skrevet

Nesten 2 timer udrivning før det endte i sugekopp og klipp. Neste fødsel ble keisersnitt som var 300 ganger bedre opplevelse både under og etter. Ks - baby fikk også en mye roligere og bedre start. 

• Liker 1
Gjest wahaj
Skrevet

Nr 2 var stjernekikker, fødsel gikk fort, og h*n var ute på to press, ingen sting. Fikk dog kiss, som ble behandlet av kiropraktor i ettertid pga hard medfart under fødsel. 

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine var stjernekikkere. Med første varte pressfasen i nesten to timer (HELT grusomt!!) før jordmor tilslutt besluttet at han skulle tas med sugekopp. Jeg ble klippet (noe jeg overhode ikke merket noe til, verken under fødselen eller i ettertid) og koppen glapp to ganger før han tilslutt endelig kom ut på tredje røsk.

Nr to er født akkurat to år etterpå, hun var også stjernekikker, men det merket jeg faktisk ingenting til :ler: Hun kom ut som et skudd, selve pressingen varte vel i maks 10-15 min. Hadde ikke visst at hun var stjernekikker, hadde det ikke vært for at jordmor fortalte det da hun kom for å snakke med meg etter fødselen pga en annen alvorlig komplikasjon som skjedde umiddelbart etter fødsel (som ikke hadde noe å gjøre med at hun var stjernekikker). 

Det er godt mulig at det er lettere hvis nr to er stjernekikker, siden det da allerede har blitt videt kraftig ut «der nede» én gang :vetikke: 

Anonymkode: f99cb...aa3

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det også din første? 

Ts 

Ja det var nr 1. Foreløpig har jeg kun 1. Er pga livssituasjon nr 2 ikke passer for øyeblikket. Selve fødselen skremte meg ikke... følte de hadde god kontroll hele veien

Skrevet

Min første. 5,5 time aktiv fødsel etter at jm tok vannet på overtid. Tre press. Revnet dyp grad 2.. Trodde først jeg hadde fått en grad 3 revning. Men vært helt ukomplisert i ettertid. Ingen vondter, unntatt et bekken som ikke helt hang med siden det gikk akkurat litt for fort med selve utdrivningen. Ingen skader eller stress for baby. Drømmefødsel, vil jeg si, og har kun gode erfaringer fra fødselen. Nesten så jeg gleder meg til neste gang fordi det var så utrolig magisk og rått. 

AnonymBruker
Skrevet

Første baby, pressrier i en time. Merket ikke noe til at han var stjernekikker, annet enn at jordmor sa det. Måtte ikke klippes (jordmor sa hun ikke hadde klippet noen på 6 år!!!), men fikk et par pyntesting som hun så fint kalte det.

Anonymkode: ea87a...3ef

AnonymBruker
Skrevet

Tredje min var stjernekikker. Jeg hadde mest smerter i ryggen, da han sparket der. Jordmoren masserte ryggen og mannen og jeg styrte fødselen. Lå på en madrass på gulvet, og etter kort tid tok jeg selv i mot gutten. Ingen rifter eller noe. Har hatt tre lette og smertefrie fødsler, ikke noe smertestillende.  Jeg fikk beskjed om at han lå i seteleie, men han var så lang at det hun trodde var hode, var rumpen. :) 

Anonymkode: 95244...a36

Skrevet

Nummer tre var stjernekikker her. Må helt ærlig si at det var den tyngste og vondeste fødselen, den var lang og dryg, og riene var langt vondere enn de to første. Jeg visste ikke at h*n var stjernekikker, jordmor hadde en mistanke, men sa ingenting før hun sjekket og jeg hadde full åpning. Det sagt; når jeg endelig hadde full åpning og pressriene kom så tok det 5 pressrier og ungen var ute. Fødte i vann, ingen rifter. 

Skrevet

27,5 time fødsel, litt over en time pressing. Fikk premature pressrier som begynte 8 timer før jeg faktisk kunne presse. Brukte 10 timer fra 8-10 cm, hun sto bare fast over spina. Grusomt smertefullt og jeg kastet opp hele tiden. Hadde rier uten pause disse 8 timene, og legene var mye innom og undersøkte da de var redd barnet skulle bli stresset. Det ble bestemt at vi skulle avslutte og ta keisersnitt, men i løpet av 5 min kom hun ned i bekkenet og jeg fikk full åpning. Revnet mye, men det skal sies at hun kom ut med hånd og hodet samtidig. Så det gjorde sitt i forhold til skaden jeg fikk. Gruer meg til å skulle føde igjen, så ikke noe hastverk med å få nr 2 😅

AnonymBruker
Skrevet

Førstefødte-

Pulsen begynte å synke, men jeg ble klippet og han ble tatt med tang (kk) 

fikk ikke pressrier, så måtte presse mens legen dro..  gjorde ikke vondt, fikk epidural. Og muligens lokalbedøvelse der nede(?). 

Er bare sykt glad det ikke ble keisersnitt! Det var det siste jeg ville der og da. 

Anonymkode: 5bc35...d61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...