Gå til innhold

Diett-sjokolade

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er helt hekta på sjokolade. Nå MÅ jeg prøve å kutte ut denne uvanen iogmed at jeg skal ned en del i vekt. Skal ned ca. 15 kilo (er nybakt mor, så jeg skal ta det sakte men sikkert.)

Så har jeg funnet en sjokolade på en butikk her som heter Diet-sjokolade. Den inneholder Fruktose (41 %)istedenfor sukker. Vil det si at jeg kan spise denne sjokoladen uten dårlig samvittighet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TVILER jeg sterkt på

Gjest Madam Felle
Skrevet

Den er sikkert bedre å spise enn den andre, men jeg ville ikke spist store mengder av den. Er nok ikke sunt med store mengder sukker, enten det er den ene eller andre typen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg måtte kutte ut sjokolade pga migrenen min.

Så jeg begynte å bare har mørk sjokolade i huset istedet for vanlig freia melkesjokolade osv.

Hver gang jeg var i butikken unngikk jeg de sjokohyllene med vilje.

etter en stund måtte jeg ty til mørk sjokolade når jeg var ekstra sugen. Det var ikke noe godt, men jeg tok litt og litt og sugde lenge på hver bit.

Nå elsker jeg mørk sjokkis og blir kvalm av "vanlig" sjokolade.

Tilbake til det du lurer på:

Diett sjokolade kan du IKKE spise med god samvittighet.

Fructose er også sukker, men det er sukker fra frukt, så det er jo et hakk bedre enn vanlig farin.

Mørk sjokolade, a la 75% kakao er faktisk sunt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Du må jo ikke spise sjokolade uansett, da. Sjokolade er sjokolade.

Skrevet
Mørk sjokolade' date=' a la 75% kakao er faktisk sunt.[/quote']

men har mer enn nok kalorier, så hvis du skal ned i vekt bør du holde deg unna mørk sjokolade også.

Skrevet

Sjokolade 75% har endel sunne stoffer i seg, men er ikke sunt for en slankekur. Fordelen med mørk sjokolade er at da kan det holde med en bit. Det er mer mektig på en måte. Vanskelig å forklare, men du klarer deg med mindre mengde. Boccasjokoladene er også gode. Og ikke så store.

For jeg kan være sånn noen ganger at jeg spiser det som er og da er det greit å kjøpe en liten sjokolade i stedet.

Så når jeg er alt for fysen kjøper jeg heller 1 liten firkløver (sånn 24 grams) og tar den. Da er jeg fornøyd og den inneholder ca 120 kcal.

Mørk sjokolade, lys sjokolade og fruktosesjokolade har omtrent samme kaloriinnhold så sånn sett er det mengden det kommer ann på.

Det som gjør at det er så mye reklame med fruktoseting nå er disse Gi diettene. Fruktose påvirker blodsukkeret litt mindre enn vanlig sukker. Derfor er det bedre for blodsukkeret.

Skrevet

Selv om sjokoladen inneholder fruktose og ikke vanlig sukker (fortsatt kalorier, men fruktose smaker søtere, derfor trengs ikke så mye sukker for samme smak) inneholder den fortsatt masse fett, mettet fett. JEg vil tippe rundt 30 %.

Og mørk sjokolade inneholder faktisk ca like mange kalorier.

Sjokolade kan man desverre aldri spise så mye man vil av.

Skrevet

Jeg har sett en ny sjokolade på Rema (tror det har vært snakk om den her inne også?). Atkins eller noe sånt? Ihvertfall skal den, etter det jeg har forstått, inneholde mindre karbohydrater. MEN, det er MERE kalorier i den enn i vanlig sjokolade!! Den er liten og tynn og dyr. Jeg kan da umulig forstå at det er bedre å spise denne sjokoladen siden den inneholder mere kalorier??

Jeg er selv sjokoman. Jeg elsker sjokolade og etter at jeg har kuttet det ut på hverdager og bare spiser det i helgene, går jeg rundt og drømmer om sjokolade hele uka... Løsningen er nok å spise LITT, begrense seg til en liten sjokolade (noe som en annen nevnte her) eller noen få biter.

Og grunnen til at ikke jeg spise så mye sjokolade som jeg ønsker, er selvsagt at jeg gjerne skulle gått ned noen kilo...

(Lykken hadde vært en kalorifri sjokoladetype :ler: )

Skrevet

Det kommer nok en gang, tro meg :ler:

Tenk deg det markedet det er for det da!

Jeg vet nå hva jeg skal jobbe med når jeg blir stor :ler:

Skrevet

Jeg har sett en ny sjokolade på Rema (tror det har vært snakk om den her inne også?). Atkins eller noe sånt? Ihvertfall skal den, etter det jeg har forstått, inneholde mindre karbohydrater. MEN, det er MERE kalorier i den enn i vanlig sjokolade!! Den er liten og tynn og dyr. Jeg kan da umulig forstå at det er bedre å spise denne sjokoladen siden den inneholder mere kalorier??

Jeg er selv sjokoman. Jeg elsker sjokolade og etter at jeg har kuttet det ut på hverdager og bare spiser det i helgene, går jeg rundt og drømmer om sjokolade hele uka... Løsningen er nok å spise LITT, begrense seg til en liten sjokolade (noe som en annen nevnte her) eller noen få biter.

Og grunnen til at ikke jeg spise så mye sjokolade som jeg ønsker, er selvsagt at jeg gjerne skulle gått ned noen kilo...

Skrevet

:o Innlegget mitt kom en gang til når jeg "refreshet" siden... uuups.. Det var ikke meningen da :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Diettsjokolade? Skal du slanke deg, så må du bare forkaste den tanken. Uansett hva slags sukker det er, så kan du IKKE

• 1 måned senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

quote]

Jeg synes Atkins sjokoladene er supre. Minus kan være at de er litt dyre, små, og smaker ikke som Freia. (men jeg synes de er gode likevel) De er heller ikke kalorifattige. Så teller du kalorier, ta heller noe annet. Jeg er sjokoman i utgangspunktet, men har gått på lavkarbo diett et halvt år eller så. Slik er lysten på noe søtt minket naturlig hos meg. Er jeg likevel sugen tar jeg meg en Atkins sjoko (eller Bocca) en gang i blant. Det kan se ut som Atkins'en inneholder mange karbohydrater, men dette er sukkeralkoholer, som ikke skal telles i lavkarbo dietter. Selv om den redder meg når jeg først blir sukkersugen, kan jeg ikke tenke meg at overdrevet inntak av denne sjokoladen (som så mye annet) er noe bra uansett :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Når det gjelder kalorier kan du like godt spise vanlig sjokolade.

Sjokolade med fruktsukker har den eneste fordelen at den har lavere GI, sånn at blodsukkeret holder seg jevnere og at du ikke får trang til å spise mer og mer etterpå.

Skrevet

Mørk sjokolade, a la 75% kakao er faktisk sunt.

Nei.

Mørk sjokolade inneholder noen gode stoffer, men mørk sjokolade medfører også veldig ustabilt blosukker, noe som er meget uheldg for kroppen. Ergo er det ikke sunt.

Havregryn med masse sukker er heller ikke sunt....

Det er meget lite forskjell på fruktsukker og vanlig sukker. det er en grunn til at diabetikere holder seg borte fra fruktsukker....

Gjest Anonymous
Skrevet

Det med høy kakaoprosent i sjokolade er bare en dårlig unnskylding for dere sjokolademonser til å skeie ut :tunge1:

Antioksydanter i kakao, jadda!

Men da er det faktisk mye bedre å ta seg et glass rødvin eller få dem i seg på andre måter enn fra fettbomber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...