Gå til innhold

Utbetalingsdato for barnebidrag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tidligere (for 2-3 måneder siden) fått utbetalt barnebidrag fast ca den 4. i måneden, men etter at utbetalingen byttet fra å bli utbetalt fra NAV til skatteetaten, har pengene kommet inn mye senere. Forrige måned ble de utbetalt den 13. Måneden før ca rundt den 10.

Bidraget blir trukket via nav direkte fra min ex’ lønn. Hender at vi får utbetalt bidragsforskudd om det er noe tull med betalingen.

Får alle bidragsmottakere som har trekk via NAV utbetalt bidrag på samme tid, eller er dette noe som varierer mtp bidragspliktige lønningsdato?

Før kunne man ved å logge inn på «mitt nav» se om bidraget var på vei, og om man fikk utbetalt bidragsforskudd eller hele bidraget. Hvordan fungerer dette nå som det er skatteetaten som utbetaler? Det eneste jeg kan finne, er bekreftelse på kontoutskriften min i ettertid når bidraget er kommet inn på konto.

Ganske frustrerende, siden det nå er langhelg, jeg har minimalt med penger på konto og jeg vet ikke om bidraget kommer inn i dag eller etter 17.mai😢

Har liten eller ingen kontakt med barnefar, så det nytter ikke å spørre ham heller.

Noen som kan svare meg på dette?

Anonymkode: 8a00a...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ringe skatteetaten :)

Anonymkode: d51cb...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må ringe skatteetaten :)

Anonymkode: d51cb...ec2

Eller navi 

Anonymkode: d51cb...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidragsforskudd kommer omtrent samtidig ja, men barnebidraget kommer en gang etter at det er betalt inn fra arbeidsgiver/bidragsyter.

 

5af5621c5e886_Skjermbilde2018-05-11kl_11_27_41.png.5db87f6b772fc84cf499f65b4653fcee.png

Anonymkode: e010e...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får innbetalt bidrag fra arbeidsgiver når bidragspliktig blir trekt av lønn når arbeidsgiver utbetaler lønn utifra dato for deres lønnsutbetaling. Arbeidsgiver kan være sein med å overføre pengene til nav. Nav må også noen ganger purre på arbeidsgiver hvis bidraget ikke er overført til de. 

Anonymkode: c3790...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bidragsforskudd kommer omtrent samtidig ja, men barnebidraget kommer en gang etter at det er betalt inn fra arbeidsgiver/bidragsyter.

 

5af5621c5e886_Skjermbilde2018-05-11kl_11_27_41.png.5db87f6b772fc84cf499f65b4653fcee.png

Anonymkode: e010e...576

Denne kalenderen var nyttig. Takk😊

Men skulle vi ikke da ha fått utbetalt forskuddet på disse datoene, så etterbetalt bidrag når bidragspliktig betaler?

Det er ikke tilfelle hos oss iallefall. Vi har ikke fått noe forskudd hverken nå eller forrige måned, men fullt bidrag når det har blitt betalt inn senere i måneden.

Veldig dumt å ikke vite eksakt hvilken dato pengene kommer inn, for det er langt sprang mellom den 4 og 13.

Føler at dette har blitt endret etter at skatteetaten begynte å betale ut pengene?

Trodde det var en del av «sikkerheten» man skulle få når man betaler et engangsbeløp for at tjenesten skal bli trukket via nav.

Anonymkode: 8a00a...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Denne kalenderen var nyttig. Takk😊

Men skulle vi ikke da ha fått utbetalt forskuddet på disse datoene, så etterbetalt bidrag når bidragspliktig betaler?

Det er ikke tilfelle hos oss iallefall. Vi har ikke fått noe forskudd hverken nå eller forrige måned, men fullt bidrag når det har blitt betalt inn senere i måneden.

Veldig dumt å ikke vite eksakt hvilken dato pengene kommer inn, for det er langt sprang mellom den 4 og 13.

Føler at dette har blitt endret etter at skatteetaten begynte å betale ut pengene?

Trodde det var en del av «sikkerheten» man skulle få når man betaler et engangsbeløp for at tjenesten skal bli trukket via nav.

Anonymkode: 8a00a...028

Det dumme nå når skatteetaten har overtatt ansvaret, jo at man ikke får like god oversikt. Når bidraget betales inn på din konto, vil det stå i kontoutskriften din. Men det står ikke hvilken periode det gjelder for. Er det etterbetaling, er det forskudd? Bidrag skal jo som hovedregel betales på forskudd.

Disse datoen er forskudd ja, og senest-dato de skal være på konto. Dersom ikke bidragspengene er hos skattetaten/nav innen ett par dager før, skal forskuddet utbetales.

Og, bidraget blir så etterbetalt dersom det kommer inn, da med fratrekk av forskuddet.

Altså, den 5 mai-forskuddet (som skal være for mai-måned) utbetales dersom ikke de får bidraget inn før denne. Typisk er vel at bidraget kommer i slutten av måneden (april), og gjelder da for den kommende måneden da dette skal forskuddbetales.

Da blir det rett om du får bidrag i slutten av en måned, det gjelder da for den kommende måneden og da kommer ikke forskudd i begynnelsen av den kommende måneden.

Håper du forstod.. kronglete forklart, altfor tidlig for meg :P

Anonymkode: e010e...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...