Gå til innhold

Hvor blir blodet av??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg går på p-pillen microgynon og pleier å hoppe over mensen, altså at jeg begynner rett på nytt brett i stedet for å ha 7 dagers pause. Grunnen til at jeg gjør dette er fordi jeg driver med idrett, men jeg pleier å ha mensen 3 ganger i året vertfall. Det jeg lurer på er hvor blodet som egentlig skulle ut blir av? Forsvinner det bare?

Anonymkode: 49fd3...ea2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blodet er livmorslimhinnen som løsner og kommer ut. Hvis den ikke løsner så blør det ikke :) Så når du hopper over "mensen" så skjer det ingenting, ingen blødning. 

Anonymkode: 8b395...88d

AnonymBruker
Skrevet

Når du bruker p-piller så inneholder det hormoner som overtar litt for kroppens hormoner. De sørger for at livmorslimhinnen ikke blir bygd opp i så stor grad som i en syklus uten p-piller. Og når du ikke har eggløsning, som p-piller forhindrer, så får ikke kroppen beskjed om å blø ut livmorslimhinnen. Det er kun når man tar en pause og hormonene uteblir at man da kan blø ut bortfallsblødningen, som det heter når man går på p-piller. Så når du ikke tar pause så skjer det ikke noe, for hormonene er stabile. 

Hos noen så klarer ikke hormonene i p-pillene å overstyre kroppens hormoner helt, og man kan da få en blødning uansett. 

Anonymkode: ff830...c51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...