Gå til innhold

Eksem - jeg blir gal

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner jeg er så utrolig lei av eksem og kløe nå, er på tur til å bli sprø av dette. Jeg har hatt atopisk eksem hele livet, i varierende grad, og nå er jeg 35 år og lei av den endeløse jakten på kløestillende midler og levemetoder.

Jeg klør og har utslett i ansikt, hake, innsiden av albuen, innside av knær, legger og armer. Føler jeg har prøvd alt av kremer og salver, og testet ut det meste av mat ifm triggere. Sommer eller vinter er like ille, kanskje verst på sommer da jeg kjenner tristheten over å ikke kunne gå så lettkledd som jeg vil pgs utslettene.

Er det noen som har en mirakelkur? Tenker for å dempe kløen, for uten den kan jeg jo klare meg.

Anonymkode: b2ea3...14a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ulik behandling for ulike hudsykdommer men jeg anbefaler virkelig å oppsøke en spesialist. Hvis du har råd er aleris raske på å gi time og god behandling. 

Anonymkode: 0cbb1...a6b

AnonymBruker
Skrevet

Eneste som hjalp for meg var å gå over til plantebasert kosthold. Tror særlig kumelk, egg og bearbeidet kjøtt har trigget mitt eksem. Dette er for så vidt individuelt, men i Facebook-grupper for atopikere viser det seg å ha hjulpet for mange. Særlig å kutte ut kumelk.

I tillegg begynte jeg å ta tilskudd av d-vitamin (hadde litt lave nivåer, men ikke mangel slik jeg forsto det). Nå er nivåene mine innenfor det som anses som optimalt. Pleier også å sjekke jern og B12, og er ellers bevisst på å få i meg det jeg trenger. Viktig å spise nok frukt og grønnsaker, belgvekster, frø/kornprodukter og kjerner, nøtter, nok vann, mindre sukker og mindre av e-stoffer. Prøve å stresse mindre, nok søvn, fysisk aktivitet og ute i frisk luft etc. Unngå alkohol og røyk. 

Det er nok ingen mirakelkur, men det er dette som har funket for meg. Var tidligere plaget med hissig eksem i ansiktet, noe som gjorde meg deprimert. Dette eksemet varte i flere år, til tross for flere typer salver samt runder med lysbehandling. Utrolig irriterende å klø seg til blods i ansiktet. Gikk ikke ordentlig vekk før jeg la om kostholdet (dette kan selvsagt være tilfeldig, jeg er bare en anekdote). 

Var også plaget på arm og legger, men opplevde ikke dette som like hemmende da det enkelt kunne skjules med klær. 

Jeg har heldigvis funnet det som funker for meg, og håper inderlig du også finner noe som hjelper deg. Det er grusomt å ha det sånn. 

Anonymkode: f1188...962

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner jeg er så utrolig lei av eksem og kløe nå, er på tur til å bli sprø av dette. Jeg har hatt atopisk eksem hele livet, i varierende grad, og nå er jeg 35 år og lei av den endeløse jakten på kløestillende midler og levemetoder.

Jeg klør og har utslett i ansikt, hake, innsiden av albuen, innside av knær, legger og armer. Føler jeg har prøvd alt av kremer og salver, og testet ut det meste av mat ifm triggere. Sommer eller vinter er like ille, kanskje verst på sommer da jeg kjenner tristheten over å ikke kunne gå så lettkledd som jeg vil pgs utslettene.

Er det noen som har en mirakelkur? Tenker for å dempe kløen, for uten den kan jeg jo klare meg.

Mirakler finner du nette på nettet men hos en hudpoliklinikk. Be fastegen om henvisning. Høres ut som psoriasis.

Anonymkode: d2d91...25d

AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd utroligsalven ja, den hjelper "alle" men ikke meg, dessverre.

Har vært hos hudspesialist flere ganger, får bare kremer som ikke fungerer. En gang fikk jeg tilbud om lysbehandling, men det var bortkastet. 

Har forsøkt diverse når det gjelder kosthold, men skal teste ut verdiene mine på d-vit osv. Vet bare at jernverdiene mine er bra.

Tar gjerne imot flere innspill og forslag. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Har du vært hos hudleger, spesialister på eksem?

Jeg sliter med kraftig atopisk eksem, og jeg får god hjelp på rikshospitalet. Jeg har ikke blitt bra, men har prøvd mye forskjellig, og flere ting har jo hjulpet litt, så jeg er bedre nå.

Anonymkode: 12d52...76c

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken kremer/salver har du prøvd? 

Anonymkode: 984b6...0b1

AnonymBruker
Skrevet

Høres egentlig litt rart ut. Jeg får heftige og smertefulle utbrudd, men har ikke slitt etter at jeg fikk behandling på hudklinikken på Rikshospitalet. Prioritert sådan. Har ikke hudlegen din hjulpet deg noe? 

Anonymkode: 1051d...e99

AnonymBruker
Skrevet

For meg hjalp det utrolig mye å gå over til såpe av geitemelk. Bruker denne både som hånd-, kropps- og underlivssåpe, men ikke til håret siden jeg har en veldig fet hårtype. Samboeren min, som har tørt hår, bruker den som shampo også med godt hell. Det finnes sikkert flere typer/merker der ute, men å finne de i Norge, derimot, tror jeg er vanskelig. 

Anonymkode: d8738...954

AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt å gå lettkledd til tross for utslettene? Jeg har ihvertfall en bedring når huden utsettes for sol.

Anonymkode: 3da93...dd8

AnonymBruker
Skrevet

Få time på en hudavdeling. Det finnes tabletter som kan hjelpe :) 

(Jeg har en venninne med atopisk eksem, og hun ble så godt som symptomfri med piller).

Anonymkode: 0eae6...0b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...