AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #1 Skrevet 10. mai 2018 Jeg lurer på hvorfor dere trakk tanna? Var den til plage for deg eller bare trakk du etter tannlegens anbefalning? Tannlegen anbefalt meg å trekke men jeg har ingen plager. Han mente den låser kjeven min så jeg ikke får tygget mat riktig men jeg oppfatter ingen problemer. Var det vondt i etterkant av at du trakk? Går man rundt med et hull der da, eller gror såret igjen og fyller seg opp med kjøtt? Etter hvor lang tid evn? Anonymkode: 41698...2b2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #2 Skrevet 10. mai 2018 Jeg mente jeg ikke hadde problem, men tannlegen ss de måtte ut. Når alt var grodd forstod jeg at jeg hadde hatt problemer. Utrolig glad de er borte. Det er vondt i etterkant, men ikke så katastrofe som folk skal ha det til. Anonymkode: af3c6...69a
Gjest Uhumskheter Skrevet 10. mai 2018 #3 Skrevet 10. mai 2018 Hadde vondt en dag eller to og så var det fint igjen. Tanna kom ut kjapt og lett også. Jeg hadde ingen plager, men ville kommet til å få det fordi den var for langt bak til at jeg klarte å pusse den ordentlig så med tid og stunder ville den måtte borres eller trekkes uansett.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #4 Skrevet 10. mai 2018 jeg har trukket alle fire visdomstenner, to av de fikk gjentatte infeksjoner og de to andre fanget matrester og fikk ofte hull. Etter jeg fjernet de har jeg ikke hatt noen problemer med vondt i tenner eller dårlig ånde. Det er snart 10 år siden jeg fjernet dem. Det var ikke kjempegøy å ta de ut, det knaser litt og blir blod i munnen men gjorde ikke spesielt vondt siden jeg hadde bedøvelse. Det verste var når den kraftige bedøvelsen gikk ut, fikk vondt i hodet kvelden samme dag. Og det var kjipt å ha store hull/sår i munnen i noen uker etter de var trukket som fylte seg med smuler og annen mat. Men etter de hadde grodd så har alt vært mye bedre, vil anbefale det til alle jeg kjenner. Anonymkode: 8a519...631
Hugtatt Skrevet 10. mai 2018 #5 Skrevet 10. mai 2018 Har både trukket og operert ut visdomstenner. De to oppe vokste ut i kinnet og lagde sår i munnen min. De to nede ble operert ut fordi de vokste inn mot de andre tennene istedet for opp og ut tannkjøttet. Da jeg opererte ble jeg sydd,men det blir jo krater til det gror etter noen uker. Det var vondt i ettertid etter operasjonen, men ikke når jeg trakk dem, da merka jeg ingenting.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #6 Skrevet 10. mai 2018 Skal operere ut ei visdomstann i juni. Ligger under tannkjøttet. Tannlegen anbefalte meg narkose. Så nå har jeg gått med på det etter noen mnd. Hadde ikke lyst. Men han ser det er til mitt eget beste. Koster flesk gjør det å. Leser så mange tråder, der det er pasienten som må skrike til seg narkose. I mitt tilfelle er det motsatt. Tannlegen maste seg til at jeg skal det. Anonymkode: 296d6...e15
Tiramy Skrevet 10. mai 2018 #7 Skrevet 10. mai 2018 Jeg har trekt begge visdomstennene oppe. De var ikke verre å trekke enn andre tenner. Grunnen til tannlegen fjernet de var at det var hull i den ene og den andre var knekt et hjørne av. Tannlegen sa at de fleste blir plaget av visdomstennene før eller siden og at det er bedre å trekke før man får betennelse. Hos meg var begge tennene vokst helt ut. Det var derfor de var lett å trekke. Blir noe annet hvis tannlegen må skjære de ut.
Gjest Sjokoladeknask Skrevet 10. mai 2018 #8 Skrevet 10. mai 2018 Jeg har trukket 5 visdomstenner. Det er faktisk mulig å ha langt flere enn de vanlige fire. For meg kom det en til under en av de andre. Tre av dem gikk greit, to måtte jeg få utføre via kirurgi. Litt vondt i en uke eller noe og så grodde det igjen over noen uker.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #9 Skrevet 10. mai 2018 Jeg har fått fjernet alle fire. De opp var lette å få ut. Det var vanlig trekking. Rugget litt på dem også dro hun dem ut. Var ikke vondt i det hele tatt etterpå. Ble et stort hull som bruke noen mnd på å gro igjen, litt og litt. De to nede måtte opereres ut siden de ikke hadde kommet noe særlig opp. Det var verre. Det tok tid og var vondt etterpå. Da ble det sydd der hvor det var skjært og fikk antibiotikadott nedi. Jeg fjernet de fordi de alle sammen lagde problemer som infeksjoner i fleng og matrester som samlet seg under tannkjøttet. Selv om de nede var vonde, så hadde jeg gjort det igjen. Det er jo over etter noen få dager. Så er det skylling med vann hver gang man har spist for å få bort matrester en stund etterpå. Det er helt nydelig å bli kvitt dem. Anonymkode: 2e275...595
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #11 Skrevet 13. mai 2018 På 10.5.2018 den 17.35, AnonymBruker skrev: Jeg mente jeg ikke hadde problem, men tannlegen ss de måtte ut. Når alt var grodd forstod jeg at jeg hadde hatt problemer. Utrolig glad de er borte. Det er vondt i etterkant, men ikke så katastrofe som folk skal ha det til. Anonymkode: af3c6...69a Hei,hvordan type problem var det? Jeg kjenner heller ingen problemer nå, men tannlegen mener den ene er til problem for meg. Vet ikke om jeg vil trekke den eller ikke selvom tannlegen satt opp ny time for trekking Anonymkode: 41698...2b2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #12 Skrevet 13. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei,hvordan type problem var det? Jeg kjenner heller ingen problemer nå, men tannlegen mener den ene er til problem for meg. Vet ikke om jeg vil trekke den eller ikke selvom tannlegen satt opp ny time for trekking Anonymkode: 41698...2b2 Be tannlegen om å utdype om hvorfor den ene er til problem for deg. Anonymkode: a5fc3...713
Gjest Catalina Culès Skrevet 13. mai 2018 #13 Skrevet 13. mai 2018 Bare en oppe, så jeg har noe visdom igjen
gobbledigook Skrevet 13. mai 2018 #14 Skrevet 13. mai 2018 Gjentatt infeksjon, hadde skikkelig vondt og tannlegen mente det var best å bare trekke den. Gjorde ikke vondt, var gjort på fem sekunder i mitt tilfelle. Blødde heller ikke noe særlig i ettertid.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #15 Skrevet 13. mai 2018 Trakk alle 4 i forbindelse med operasjon av kjeven (trengte plassen). Kun 2 av dem som var kommet frem, og 2 som enda lå under. De ble tatt ut to og to om gangen (en side av munne om gangen). Selve trekkingen var helt grei. Ingen problem (fra min side). Men de herjet mye! De to nede som de måtte fiske etter, den ene måtte kløyves i to den andre i fire. Så var hoven i ~2 uker etter trekkignen. Forferdelg vondt! Det var faktisk værre en etter operasjonen av kjeven! Men når det er sagt, alle reagerer ulikt. Og alt etter hvor mye de har herjet med deg. Noen trenger bare et par dager på å komme seg. Ibux er et vidundermiddel! Så smertene forsvinner ganske greit med dem. Anonymkode: 8dfaa...97b
Live88 Skrevet 13. mai 2018 #16 Skrevet 13. mai 2018 Trukket begge nede, den ene måtte deles opp, den andre ble trukket hel. Det ble gjort pga. gjentatte betennelser og etterfølgende antibiotikakurer, og pga. plassmangel når de begynte å dukke opp.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #17 Skrevet 13. mai 2018 Jeg har trukket de to oppe, det var fordi de gå meg plager. Det var rett og slett trangt i munnen, og vanskelig å holde rent. Tannlegen har foreslått å trekke de nede også, fordi det egentlig er veldig trangt rundt dem, men med de oppe fjernet, er det lettere å komme til. Så langt har jeg dermed drøyd det, for det er dyrt å trekke tenner. For meg var det ikke spesielt vondt, trekkingen var enkel. Det jeg ikke visste i forkant var at man ikke bør spise eller drikke noe varmt resten av dagen, da det kan starte blødningene igjen - det hadde vært greit å vite. Jeg blødde også en del timer etter trekking. Jeg hadde lite smerter i etterkant, og tok begge tennene samtidig. Anonymkode: d1168...a71
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #18 Skrevet 13. mai 2018 Måtte trekke begge nede. Den ene måtte ut da jeg plutselig nesten ikke klarte å åpne munnen(muligens fordi det ble betent? Skjedde i utlandet). Dette var ubehagelig i bare noen dager. Den andre kom skjevt opp så jeg tygget på kinnet som førte til en liten infeksjon. Samtidig som tanna ble trukket skjærte også tannlegen av noe av huden i kinnet. Etter denne tanntrekkinga hadde jeg vondt i omtrent to uker. Ikke direkte i gropa, men i jekslene på samme side, både oppe og nede. Dro tilbake til tannlegen for å se om noe var galt, men alt så OK ut. Anonymkode: ce99f...cbb
Avalon Skrevet 13. mai 2018 #19 Skrevet 13. mai 2018 Fjernet alle fire, det var ikke plass nok til at de alle fikk vokse skikkelig frem. Synes ikke det er vondt å trekke, heller ikke etterpå. Litt ømt kanskje men det er alt.
l86 Skrevet 13. mai 2018 #20 Skrevet 13. mai 2018 Jeg måtte trekke en visdomstann fordi den lå så rart til at det var vanskelig å pusse den slik at jeg til slutt fikk hull i den. Det gikk helt fint å trekke den, det var over på 1-2-3 og hadde ingen smerter eller problemer i ettertid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå