Gå til innhold

Er kjærlighetssorg traumatisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det sies at det er noe alle opplever og jeg leser her inne hvordan folk reagerer. 

Men jeg kjenner et par stk som sier de aldri har hatt det. De har alltid hatt masse selvtillit og har energi hele tiden. Jeg lurer på om kjærlighetssorg over tid kan gjøre noe med en så en blir fortere sliten og mer mottagelig for tristhet? 

Anonymkode: 78a58...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JA, jeg fikk PTSD etter et brudd.

Anonymkode: 5bde8...f26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ekstrem kjærlighetssorg i to år, hadde ikke lyst å leve. Jeg tenker at jeg skal aldri ha det igjen. Livet er for kort. Så kan godt si at det var veldig traumatisk. 

Anonymkode: 84044...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det i 3 år. Det var traumatisk, jeg havnet i en dyp depresjon som nå har vart i 2 år. Endelig ser jeg litt lys i tunnelen.

Anonymkode: 6c057...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg har hatt det siden jeg aldri har blitt dumpet. Men jeg har vært forelsket og tenkt masse negativt om situasjonen. Jeg tør bare ikke og gå inn for vedkommende. Jeg tenker på bruddet hele tiden. Jeg vil likevel at han skal like meg. 

Anonymkode: 78a58...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde det i 3 år. Det var traumatisk, jeg havnet i en dyp depresjon som nå har vart i 2 år. Endelig ser jeg litt lys i tunnelen.

Anonymkode: 6c057...1d8

Jammen da er det ikke tull da? Alle sier at "alle opplever det". Og det skal bare lès bort. Men hos meg sitter det veldig dypt. 

Anonymkode: 78a58...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble psykotisk og fikk en schizofrenidiagnose av det. Det skal sies at grunnlaget for sykdommen nok alltid har vært der, og det er fult mulig at jeg hadde fått den uansett, men knekken jeg fikk etter bruddet var så kraftig at jeg ble alvorlig psykisk syk. Jeg har vært inn og ut av psykiatriske avdelinger i 8 år og er nå ufør. 

Anonymkode: 4f09c...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er traumatisk. Tenker at de som aldri har opplevd det heller ikke har opplevd å bli avvist eller dumpet av noen de virkelig elsker.

Men jeg tror jeg har mulighet til å påvirke hvor langvarig og kraftig den skal bli. Ikke våkne opp hver eneste dag å tenke "Han elsker meg ikke, så jeg er ikke verdt noe" eller "Jeg kommer aldri til å føle meg bedre". Men heller prøve å tenke litt mer logisk. Nei, jeg kommer ikke til å være deppa resten av livet. Fikser jeg ikke det etter en stund oppsøker jeg en psykolog. Som voksen har jeg ansvar for min egen helse, og det å kjøre meg helt i grøfta av kjærlighetssorg vil jeg prøve å unngå.

(Snakker da selvfølgelig ikke om der kjærlighetssorg utløser akutt psykisk sykdom. )

Anonymkode: 150d6...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt skrekkelig, grusomt, forferdelig ja. Men traumatisk er noe annet. 

Anonymkode: d8e10...f9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan oppleves traumatisk.. dvs jeg VET det oppleves traumatisk. Står midt i det nå.. men for meg er ikke det verste at han IKKE vil ha meg.. men løgner som har kommet for at jeg forsatt skulle bli værende. Det gjør veldig vondt.

Jeg kjenner litt panikkfølelse over det hele.. tenker på han HELE tiden. Trening som alltid har vært en glede for meg uansett om det har gått opp eller ned i livet frister ikke. Kjenner på at jeg ER ikke bra nok da.. og hva har jeg virkelig å tilby. Men når det er sagt...innerst inne så VET jeg at jeg er en flott dame. X'en min fra tidligere.. som jeg er god venn med sier at jeg er en veldig pen dame og at jeg kan finne meg noe bedre. Så bedre kompliment kan jeg jo ikke få. 😁

Og tenker jeg logisk på det.. hva i alle dager kan en mann som lyger tilby MEG. 

Ikke nede for telling nei. Jeg skal gå videre med stolthet.

Anonymkode: 80895...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om jeg har hatt det siden jeg aldri har blitt dumpet. Men jeg har vært forelsket og tenkt masse negativt om situasjonen. Jeg tør bare ikke og gå inn for vedkommende. Jeg tenker på bruddet hele tiden. Jeg vil likevel at han skal like meg. 

Anonymkode: 78a58...10d

Lover deg, hadde du hatt kjærlighetssorg så hadde du visst det. Men det er en del av livet og det er dumt om frykten for kjærlighetssorg skal stoppe oss i å være lykkelige med en annen.

Anonymkode: 8be15...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lover deg, hadde du hatt kjærlighetssorg så hadde du visst det. Men det er en del av livet og det er dumt om frykten for kjærlighetssorg skal stoppe oss i å være lykkelige med en annen.

Anonymkode: 8be15...134

Ulykkelig forelsket. Men når jeg beskriver det så sier noen at det er kjærlighetssorg. Altså, når du tenker på noen så mye at du sliter med og fokusere der du skal. Savner osv. 

Men gråter ikke hver natt for man.blir jo lei. 

Men jeg er den som ikke er ærlig og ender opp med at den andre går videre og jeg lurer på hva vi kunne blitt. 

Anonymkode: 78a58...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i aller høyeste grad. Jeg fikk PTSD etter exen dumpa meg, holdt på å ta livet mitt og. Kommer aldri til å involvere meg med en mann igjen, for jeg tåler det ikke når det blir slutt. 

Anonymkode: 8fecb...a8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjærlighetssorg er vondt, men normalt og en sunn reaksjon hvis man klarer å komme seg igjennom sorgen. Selv om noe er vondt er det ikke nødvendigvis sykt eller et traume som trenger behandling på samme måte som mennesker som har vært utsatt for vold, omsorgssvikt eller andre katastrofale hendelser.At noe sykligggjøres gjør det ikke nødvendigvis bedre for den som har det vanskelig.

Anonymkode: ff9f8...0fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt det. Og har alltid lurt på hva som feiler meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kjærlighetssorg for første gang i midten av 30 årene. Og før det hadde jeg vært i flere forhold, og vært gift, og blitt skilt. Men så i 30 årene møtte jeg mannen, jeg elsket høyere enn noen annen, han jeg var lidenskapelig forelsket i, i de 2,5 årene vi var sammen, med han jeg opplevde hvordan ekte kjærlighet skulle være, aldri vært i nærheten av å oppleve noe lignende. Og det var grusomt, jeg slet i 3 år, men vet ikke om jeg vil kalle det traumatisk. Det er nå 6 år siden bruddet, og jeg er helt over han, men jeg sørger fortsatt over kjærligheten jeg aldri tror jeg får oppleve igjen. Tror jeg kan få oppleve kjærlighet igjen, men ikke noe så sterkt som det jeg hadde med min ex. 

Anonymkode: 2654a...ae2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk kjærlighetssorg for første gang i midten av 30 årene. Og før det hadde jeg vært i flere forhold, og vært gift, og blitt skilt. Men så i 30 årene møtte jeg mannen, jeg elsket høyere enn noen annen, han jeg var lidenskapelig forelsket i, i de 2,5 årene vi var sammen, med han jeg opplevde hvordan ekte kjærlighet skulle være, aldri vært i nærheten av å oppleve noe lignende. Og det var grusomt, jeg slet i 3 år, men vet ikke om jeg vil kalle det traumatisk. Det er nå 6 år siden bruddet, og jeg er helt over han, men jeg sørger fortsatt over kjærligheten jeg aldri tror jeg får oppleve igjen. Tror jeg kan få oppleve kjærlighet igjen, men ikke noe så sterkt som det jeg hadde med min ex. 

Anonymkode: 2654a...ae2

Hva skjedde?  Var han norsk? 

Anonymkode: 78a58...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjedde?  Var han norsk? 

Anonymkode: 78a58...10d

Han var norsk ja. Har ikke lyst til å skrive hva som skjedde, da jeg lett kan kjennes igjen, av alle som kjenner oss. Men det var noe litt utenfor våres kontroll. Jeg tvilte aldri på at han elsket meg. Er vel eneste mannen jeg har følt meg virkelig elsket av.

Anonymkode: 2654a...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns kjærlighetssorg er traumatisk når jeg blir dumpet. Sitter igjen med en voldsom følelse av at det er noe galt med meg, at jeg ikke er god nok, bruker all tid på å tenke på han og hvorfor han bare kunne forkaste meg

I tillegg er det den tomheten som oppstår når du er vant til å ha han, han er den første jeg tenker på å kontakte når det skjer noe gøy eller dårlig - og så kan jeg ikke. Har blitt dumpet et par ganger og brukte lengre tid på å komme meg over bruddene enn den tiden forholdene varte. 

Følelsen av å ikke være god nok blir også sterkere for hver gang det skjer og den har virkelig plantet seg i hodet mitt

Anonymkode: d0e87...c75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

JA, jeg fikk PTSD etter et brudd.

Anonymkode: 5bde8...f26

Jeg hadde ekstremt vondt i 2 år. Men begynner å bli bedre. Har funnet en ny date som jeg er blitt forelsket i. 

Anonymkode: b8a9f...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...