AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #1 Skrevet 10. mai 2018 Noen som vet om det går an å få tatt SPECT - scanning av hjernen i Norge et sted? Gjerne privat. Ser de bruker det på blant annet "Amen Clinics" i USA for å finne ut om man har PTSD eller TBI (eller en annen skade på hjernen) og jeg skulle gjerne ha blitt sikrere på dette når det gjelder meg selv. Har tatt MR og da så alt normalt ut men har skjønt at SPECT kan være mer nøyaktig når det gjelder dette, at man kan se tydelig om man har PTSD f.eks pga overaktivitet i deler av hjernen og underaktivitet i andre, forandret volum osv... Noen her som har satt seg inn i dette? : ) Anonymkode: d1124...64e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #2 Skrevet 10. mai 2018 TBI som i traumatic brain injury? Anonymkode: e7e5c...49a
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #3 Skrevet 10. mai 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: TBI som i traumatic brain injury? Anonymkode: e7e5c...49a Ja. Hilsen TS Anonymkode: d1124...64e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #4 Skrevet 10. mai 2018 Er ikke PTSD er psykisk tilstand ? Anonymkode: 3429f...8fc
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #5 Skrevet 10. mai 2018 Du får tatt spect med kontrastvæske på sykehuset, hvis legen mener det er nødvendig.. Hvis ikke må du vel høre privat med volvat eller aleris... Men det er sikkert ikke billig Anonymkode: 00c11...f2d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #6 Skrevet 10. mai 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Hilsen TS Anonymkode: d1124...64e Har du hatt det? Anonymkode: e7e5c...49a
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #7 Skrevet 10. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke PTSD er psykisk tilstand ? Anonymkode: 3429f...8fc PTSD og TBI har mange overlappende symptomer. Selv om PTSD er "psykisk" gir det fysiologiske forandringer i hjerne og nervesystem (dog ikke de samme som ved TBI), og man kan se på en SPECT scanning om personen har PTSD. SPECT brukes til å avgjøre om det er snakk om TBI eller PTSD ved klinikker i USA Anonymkode: d1124...64e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #8 Skrevet 10. mai 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får tatt spect med kontrastvæske på sykehuset, hvis legen mener det er nødvendig.. Hvis ikke må du vel høre privat med volvat eller aleris... Men det er sikkert ikke billig Anonymkode: 00c11...f2d Nei det er det nok ikke...! 😱 Anonymkode: d1124...64e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #9 Skrevet 10. mai 2018 Hvordan tenker du at en slik undersøkelse ville ha av konsekvenser for deg? Hvis du allerede har tatt en negativ MR caput, hva forventer du skal avdekkes som skulle gi deg en bedre oppfølging? Jeg bare lurer..... Anonymkode: de36b...4ce
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #10 Skrevet 10. mai 2018 Har du blitt diagnostisert med ptsd? Anonymkode: f89fc...cce
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #11 Skrevet 10. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan tenker du at en slik undersøkelse ville ha av konsekvenser for deg? Hvis du allerede har tatt en negativ MR caput, hva forventer du skal avdekkes som skulle gi deg en bedre oppfølging? Jeg bare lurer..... Anonymkode: de36b...4ce Det er vel egentlig litt det jeg spør om her, hvis du ser det opprinnelige innlegget mitt : ) Lurer på om noen har satt seg mer nøye inni dette enn hva jeg har rukket, og om SPECT kan være mer nøyaktig enn MR når det gjelder å finne ut om en kan ha pådratt seg TBI eller en annen liten skade på hjernen... Anonymkode: d1124...64e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #12 Skrevet 10. mai 2018 SPECT av hjernen vil ikke si om du lider av PTSD eller ikke. Hvis du oppfyller diagnosekriteriene, så har du PTSD. Og om så SPECT skulle vise avvik, så er det lite du får brukt resultatet til. Det er mest relevant for forskning. Resultatene viser da en tendens på gruppenivå, uten at det er dermed sagt at du vil ha samme utslag på testen. Anonymkode: cf841...c8b
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #13 Skrevet 10. mai 2018 Har du PTSD? Eller tror du at du har det? Anonymkode: f89fc...cce
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #14 Skrevet 10. mai 2018 Du får det i Norge hvis det er indikasjon. At du "har lyst på" er ikke indikasjon. Anonymkode: 60192...2dd
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #15 Skrevet 10. mai 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel egentlig litt det jeg spør om her, hvis du ser det opprinnelige innlegget mitt : ) Lurer på om noen har satt seg mer nøye inni dette enn hva jeg har rukket, og om SPECT kan være mer nøyaktig enn MR når det gjelder å finne ut om en kan ha pådratt seg TBI eller en annen liten skade på hjernen... Anonymkode: d1124...64e Har du vært utsatt for et hodetraume? Anonymkode: e7e5c...49a
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #16 Skrevet 10. mai 2018 Hvorfor svarer du ikke på om du har ptsd eller har hatt hodetraume? Er vel vesentlig for å få gjennomført en sånn spect? Anonymkode: f89fc...cce
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #17 Skrevet 10. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er ikke PTSD er psykisk tilstand ? Anonymkode: 3429f...8fc Alle dere uvitende sier jo uansett at "det sitter i hodet", så det det vel stor sjanse for at det synes.. 🙄 Uansett, det er flere psykiske lidelser man kan oppdage ved hjelp av scanning. Anonymkode: ce907...15a
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #18 Skrevet 10. mai 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Du får tatt spect med kontrastvæske på sykehuset, hvis legen mener det er nødvendig.. Hvis ikke må du vel høre privat med volvat eller aleris... Men det er sikkert ikke billig Anonymkode: 00c11...f2d Tror ikke de private har spect. Vet de store sykehusene har, men lang ventetid Anonymkode: 536a1...ce9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #19 Skrevet 10. mai 2018 Men tenker du spect ct eller spect mr? Anonymkode: 536a1...ce9
HvemBryrSegOmDET Skrevet 28. august 2019 #20 Skrevet 28. august 2019 Til trådstarter: fant du ut av om det er noen som tilbyr SPECT i Norge? Jeg leser en bok av Dr Amen som baserer mye av sin behandling på SPECT-skanninger. Dr Amen gir ganske forskjellige behandinger / medisiner / vitaminer osv for ulike diagnoser basert på hjerneskanninger. Selv om de fleste inkluderer en eller annen form for omegaoljer feks er det noen tilstander der det anbefales mer DHA enn EPA og omvendt. Jeg tror selv jeg har PTSD (og evt andre psykiske lidelser), basert på traumer i barndommen og diverse opplevelser i ettertid, men har fått diagnosen Myalgisk Encefalopati (om jeg har PTSD tror jeg at behandling for det vil hjelpe for fysisk sykdom også, siden kroppen er en hel organisme ikke bare psykisk/fysisk). Så fant du ut av det og hvis du fant ut av det, fikk du de svarene du trengte etter SPECT-scan? Evt vil du anbefale andre ting?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå