Gå til innhold

Når slutter guttter å leke med biler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min var i bursdag i dag, en i barnehagen som fylte 6. I helgen var vi og valgte ut bursdagsgave sammen til denne gutten, og sønnen min valgte en ambulanse (den så helt «naturtro» ut, med masse detaljer, alle dørene kunne åpnes, og den hadde sirene på taket). Sønnen min (som blir 6 i sommer) syntes den var veldig kul, og var sikker på at barnehagekameraten kom til å like den.

Men da jeg kom for å hente i bursdagen i dag, sier bestekameraten til sønnen min (altså ikke han som hadde bursdag) at «vet du hva, eller? NN (gutten som hadde bursdag) sa at jeg kunne få ambulansen han fikk av RR (min sønn), for han likte den ikke!» Så kom bursdagsbarnet, som sa «ja, han kan få den, for jeg likte den ikke. Jeg leker ikke med biler.»

Moren til bursdagsbarnet ble litt flau, og jeg ble litt paff. Fikk også litt vondt av sønnen min, som hadde valgt den ut, og mente at det skulle være en kul gave. (Men snakket med ham om det etterpå, og han sa heldigvis at han ikke brydde seg, det virket ikke som om han syntes det var noen big deal).

Men var dette virkelig så veldig feil, altså? Sønnen min (og bestekameraten hans) blir som sagt ikke 6 før om noen måneder, så de er kanskje veldig mye barnsligere enn de andre barna i barnehagen, da?! Dere andre med barn på samme alder, leker de ikke med biler mer? (Jeg vet at bursdagsbarnet har lekt mye med biler tidligere, så det er ikke sånn at han aldri har likt biler).

Anonymkode: fdc9c...5d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min gutt som nå er seks, har egentlig aldri lekt med biler. Har lekt litt med tog og romskip, men ellers ingen kjøretøyer. Etter fylte fire har det for det meste bare handlet om Lego.

Skikkelig uhøflig bursdagsbarn da, må jeg si!

Anonymkode: e779a...0cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer jo voldsomt. Jeg er 33 og har enda ikke sluttet. Guttungen på 6 begynte med maskiner og roboter for et par år siden og siden det har biler vært litt mindre interessant. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, BeautyBox skrev:

Ikke alle gutter/barn som leker med biler :)

Nei, det forstår jeg jo veldig godt, men som jeg skrev i HI, har dette barnet lekt mye med biler tidligere.

TS

Anonymkode: fdc9c...5d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alle som har den interessen da. Men må si det var en veldig uhøffelig oppførsel.

Anonymkode: 596eb...07b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det forstår jeg jo veldig godt, men som jeg skrev i HI, har dette barnet lekt mye med biler tidligere.

TS

Anonymkode: fdc9c...5d2

Ok, for å rette på det jeg skrev: ikke alle gutter/barn som leker med biler gjennom hele barndommen, selv om de har vært interessert i det tidligere. Er heller ikke alle gutter/barn som lekte med biler da de var yngre, selv om de leker med biler når de er 8 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det forstår jeg jo veldig godt, men som jeg skrev i HI, har dette barnet lekt mye med biler tidligere.

TS

Anonymkode: fdc9c...5d2

I seksårsalderen begynner både jenter og gutter å få ideer om hva som er «barnslig» og hva de dermed må ta avstand fra. I barnehagen til min gutt, tar jentene på fem-seks skikkelig avstand fra Frost. 

Anonymkode: e779a...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Huff, skjønner det ikke var noe morro.

 

Min ene sønn er like gammel som disse guttene her og han og kompisene har egentlig vokst fra biler. De leker bare med Lego.  Jeg synes det er veldig vanskelig å vite hva som er for 'barnslig' i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I seksårsalderen begynner både jenter og gutter å få ideer om hva som er «barnslig» og hva de dermed må ta avstand fra. I barnehagen til min gutt, tar jentene på fem-seks skikkelig avstand fra Frost. 

Anonymkode: e779a...0cd

Det er bare en bra ting!!😅

Anonymkode: 30628...c7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, BeautyBox skrev:

Ok, for å rette på det jeg skrev: ikke alle gutter/barn som leker med biler gjennom hele barndommen, selv om de har vært interessert i det tidligere. Er heller ikke alle gutter/barn som lekte med biler da de var yngre, selv om de leker med biler når de er 8 :) 

Nei, det er jo nettopp det jeg spør om i HI. Min sønn og hans nærmeste kamerater leker fortsatt mye med biler. Det overrasket meg derfor litt at dette tydeligvis var så veldig «feil» til bursdagsbarnet- og derfor ville jeg ha input fra andre med barn på samme alder. Ser jo ut fra andre svar her at det tydeligvis kan være veldig feil med bil til en seksåring.

——————-

Vi har forøvrig ofte gitt Lego i andre bursdager, men så har flere guttemødre jeg kjenner kommentert at det er så kjedelig at guttene bestandig BARE får lego i bursdagsgave- derfor tenkte jeg vi skulle unngå det denne gangen. Men så ble det også feil, da. Jaja, heldigvis brydde jo ikke sønnen min seg noe om det- og det er i grunnen uansett det eneste som betyr noe :)

TS

Anonymkode: fdc9c...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jo nettopp det jeg spør om i HI. Min sønn og hans nærmeste kamerater leker fortsatt mye med biler. Det overrasket meg derfor litt at dette tydeligvis var så veldig «feil» til bursdagsbarnet- og derfor ville jeg ha input fra andre med barn på samme alder. Ser jo ut fra andre svar her at det tydeligvis kan være veldig feil med bil til en seksåring.

——————-

Vi har forøvrig ofte gitt Lego i andre bursdager, men så har flere guttemødre jeg kjenner kommentert at det er så kjedelig at guttene bestandig BARE får lego i bursdagsgave- derfor tenkte jeg vi skulle unngå det denne gangen. Men så ble det også feil, da. Jaja, heldigvis brydde jo ikke sønnen min seg noe om det- og det er i grunnen uansett det eneste som betyr noe :)

TS

Anonymkode: fdc9c...5d2

Usikker på hva du mener om mitt siste svar her men jeg prøvde iallefall å hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du overtenker dette en smule. Barn kan ha mange og merkelige grunner for hvorfor de tenker og sier som de gjør, dette kan ha vært resultat av en samtale, film eller tanke gutten har hatt som ikke betyr noe veldig dypt eller frekt. 

Anonymkode: 19027...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min seksåring leker fortsatt med biler, tror han kommer til å ha interessen frem til voksenalder... :P

Nå når vi er i skolen så har vi begynt med å bare gi penger, da kan de selv kjøpe det de vil ha for de er jo alle forskjellige og interessene endres jo så raskt og, i det ene øyeblikket så er Lego tingen, så er det Beyblade og så er det klinkekuler så er de tilbake på Smashers osv... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, BeautyBox skrev:

Usikker på hva du mener om mitt siste svar her men jeg prøvde iallefall å hjelpe. 

Du skriver jo bare selvfølgeligheter- det er jo helt åpenbart at ikke alle seksåringer leker med biler- eller alle fireåringer eller alle åtteåringer, for den saks skyld. Det greier jeg fint å tenke meg til selv.

Jeg ønsket bare litt input på HVOR vanlig det er at seksåringer ikke leker med biler (fordi mitt inntrykk, ut fra min sønn og hans kamerater, er at biler er kjempekult). Og nå har jo en del foreldre til seksåringer fortalt at deres barn ikke lenger leker med biler- altså ser jeg at dette tydeligvis gjelder mange seksåringer- og jeg vet at vi bør unngå biler i gave i neste bursdag.

TS

Anonymkode: fdc9c...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du skriver jo bare selvfølgeligheter- det er jo helt åpenbart at ikke alle seksåringer leker med biler- eller alle fireåringer eller alle åtteåringer, for den saks skyld. Det greier jeg fint å tenke meg til selv.

Jeg ønsket bare litt input på HVOR vanlig det er at seksåringer ikke leker med biler (fordi mitt inntrykk, ut fra min sønn og hans kamerater, er at biler er kjempekult). Og nå har jo en del foreldre til seksåringer fortalt at deres barn ikke lenger leker med biler- altså ser jeg at dette tydeligvis gjelder mange seksåringer- og jeg vet at vi bør unngå biler i gave i neste bursdag.

TS

Anonymkode: fdc9c...5d2

OK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Min seksåring leker fortsatt med biler, tror han kommer til å ha interessen frem til voksenalder... :P

Nå når vi er i skolen så har vi begynt med å bare gi penger, da kan de selv kjøpe det de vil ha for de er jo alle forskjellige og interessene endres jo så raskt og, i det ene øyeblikket så er Lego tingen, så er det Beyblade og så er det klinkekuler så er de tilbake på Smashers osv... 

Ja, er det innafor å gi penger allerede fra første klasse? Og hvor mye gir man i såfall da? Sønnen min begynner på skolen til høsten, og det vil jo virkelig gjøre ting vesentlig enklere hvis man bare kan gi penger istedenfor gave :)

TS

Anonymkode: fdc9c...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er det innafor å gi penger allerede fra første klasse? Og hvor mye gir man i såfall da? Sønnen min begynner på skolen til høsten, og det vil jo virkelig gjøre ting vesentlig enklere hvis man bare kan gi penger istedenfor gave :)

TS

Anonymkode: fdc9c...5d2

Vi har en slags uformell avtale om 50 kr når vi gir penger, veldig greit, så slipper jeg å løpe rundt for å kjøpe ting. :) Vi gav penger siste året i barnehagen og til de som ønsket seg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke da jeg så overskriften, var "aldri". Så leste jeg HI og ble litt trist.

Seksåringer er i en alder der utviklingen går i veldig varierende tempo, litt som pubertet. Mer enn hva som er den "riktige" leken for denne gutten, ville jeg som mor tenkt på hvordan det var for mitt eget barn å få gaven avvist slik.

Enig i at dette var uhøflig oppførsel av bursdagsbarnet; håper sønnen din ikke ble så altfor såret. Barn liker å gi gaver, og liker at gavene blir satt pris på.

Anonymkode: dba57...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FrøkenMånestråle skrev:

Vi har en slags uformell avtale om 50 kr når vi gir penger, veldig greit, så slipper jeg å løpe rundt for å kjøpe ting. :) Vi gav penger siste året i barnehagen og til de som ønsket seg det.

Oi, men 50 kr var jo ganske lite?! Jeg husker at det var det vi ga i bursdager da JEG var barn, og det er over 20 år siden :fnise: 

Her pleier bursdagsgaver å ligge på 150-200 kr, men vi bor i et relativt dyrt område, så mulig gavebudsjettene er unormalt store her?! :klo: 

Men uansett enig i at penger er veldig greit, ja, kjempedeilig hvis vi kan slippe å tråle rundt etter bursdagsgaver :jepp: 

TS

Anonymkode: fdc9c...5d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...